Papadom Memang Macam Papadom...Sedap!

Yeah, Penulis sangat sibuk dengan jamuan makan , makan dan makan pada minggu ini selepas dua hari penat di booth Buletin Utama sempena Ekspo Media di Dataran Keris Alor Gajah minggu lepas sehingga kulit penulis yang memang sedia 'cerah' ini menjadi lebih 'cerah' daripada biasa.

Alhamdulillah, berkat broadband salah seorang sahabat baik saya iaitu Yatie Luciana @ Daydek maka dapatlah saya mengepost entry baru kali ini. Penulis juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada sahabat penulis iaitu Erna Teteye dan Anis kerana sudi mengambil penulis untuk mengketedarah segala jenis makanan sempena Open House Uitm Khas Untuk Budak - Budak NR.

Disini juga penulis sangat - sangat mengucapkan jutaan terima kasih kepada salah seorang lagi sahabat baik penulis iaitu Jue Marcela kerana sudi menggerakkan tisu - tisu badan anda untuk sama - sama menyertai penulis dan rakan - rakan lain seperti Yatie Luciana, Atul Lucas dan Khaider Vendura untuk menonton filem hebat Malaysia tahun ini iaitu Papadom. Sebelum tu Trimas pada Dato Khaider Vendura kerana membelanja kami semua A&W. Trimas!!



Filem ini mengisahkan mengenai Saadom yang mempunyai seorang anak perempuan, Mia dan kematian seorang isteri(Khiriah). Beliau bermula dari bawah dalam perniagaan Nasi Kandar Saadom bersama isterinya hinggalah akhirnya restoran beliau dikenali ramai dan berpuluh - puluh cawangan dibuka sehingga menyebabkan beliau terlalu sibuk dan seolah - olah tidak mempedulikan anak perempuanya.

Kematian isterinya akibat kemalangan juga menyebabkan beliau berasa bersalah dan sejak dari itu beliau sangat - sangat mengambil berat tentang anak perempuan Mia lakonan Liyana Jasmay. Walaupun anaknya sudah meningkat remaja tetapi beliau masih melayan Mia seakan - akan Mia masih lagi kanak - kanak. Disini pelbagai konflik serta adegan lucu sentiasa berselang - seli hingga membuatkan penulis langsung tidak mengantuk serta sentiasa bergelak ketawa.

Filem ini juga tidak memaksa penulis untuk ketawa kerana dengan sendirinya kita akan ketawa kerana kelucuannya dan mesej juga sangat hebat. Kepada bapa - bapa diluar sana, diharap lihatlah filem ini dan bukannya penulis mahu anda membiarkan anak anda bebas tetapi dalam waktu yang sama biarlah anak anda belajar membuat keputusan sendiri kerana apabila anak - anak anda mengalami kesedihan atau kegagalan, itu adalah salah satu pengalaman yang mereka perlu rasa kerana pengalaman itu tidak boleh dibeli melainkan dirasai.

Dan kepada anak - anak yang sedang membaca blog penulis ini, apabila anda sudah diberikan kebebasan maka hargailah perkara ini dan pandai - pandailah memilih kawan dan mengatur kehidupan anda. Jangan lalai dengan kegembiraan duniawi saja.

Apa - apapun tahniah kepada Afdlin Shauki kerana filem ini sangat hebat bagi penulis dari segi isi, jalan cerita dan segala - galanya dan tahniah juga kepada pelakon - pelakon yang terlibat dalam cerita ini terutama Que Haidar, Khiriah, Liyana Jasmay, Farid Kamil dan juga Afdlin sendiri kerana lakonan anda sangat - sangat hidup. Penulis berharap Afdlin kembali dengan filem yang lebih hebat selepas ini ataupun tidak setaraf dengan filem Papadom.

Papadom sangat best. 5 bintang!!

P/S : Tunggu Film Pisau Cukur Lakonan Fazura.

10 Ulasan

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi saya melalui email mohamadhanisismail@gmail.com

  1. Ada rasa mahu balik kampung jumpa mak bapa selepas tonton filem ini tak?

    BalasPadam
  2. wah! rugi tak tengok lagi!!!

    BalasPadam
  3. rugi sangat2 tak tengok lagi PAPADOM!!!
    huhh

    BalasPadam
  4. mati2 ak ingt citer picau cukur tu betol2 bt atas kapal mewah..
    rupanya kat studio je..
    uhuhuhu

    BalasPadam
  5. wah..
    sana sini citer papadom..

    best mcm best sangat nie..

    bilalah aku berkesempatan?

    BalasPadam
  6. aku nak bg 10 bintang kt papadom klu 5 is max. hihu!

    P/S : Tunggu Film Pisau Cukur Lakonan Fazura (Pika).

    BalasPadam
  7. good review.

    i must say, afdlin memang buat sesuatu yang agak lain dari kebiasaan kali ini, tapi still, trademark dia ada.

    tapi itula, ade a few part dalam film ni kalau di tumpukan lagi, memang boleh jadi lebih hebat. :)

    rate : 4/5

    BalasPadam
  8. Anuar Manshor : haha..rasa mahu balik...

    Cik Kina Si Mata Bulat : Gi tengok...

    Dobots : pegilah tgok..aiyak...

    Zack : dia berlakon semua dalam studio jer...

    LotsOfLovePearls : tgok je dkt tv raya tahun depan kalau ada...

    Pikato Ezora : hahaha...budget lah sangat ang tu..hahaha

    ezul : aku pengkritik movie la lepas terkenal nanti...lagi 3 tahun tgok nama aku dalam surat khabar ker majalah ker tv ker...hahaha

    BalasPadam

Catat Ulasan

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi saya melalui email mohamadhanisismail@gmail.com

Terbaru Lebih lama