Review Film : First Love



Filem:
First Love

Pengarah:
Puttipong pormsaka Na-Sakonnakom & Wasin Pokpong


Pelakon:
Mario Maurer, Pimchanok Lerwisetpibol,
Sudarat Budtporm, Acharanat Ariyaritwikol & etc.


Genre:
Komedi Romantik


Penilaian:
4/5


Sinopsis:

Nam merupakan seorang gadis biasa yang kelihatan langsung tidak menarik dan boleh dikategorikan sebagai gadis yang hodoh kerana langsung tidak pandai bergaya. Walau bagaimanapun, dalam diam beliau menaruh hati terhadap seorang pelajar lelaki senior bernama P'shone yang merupakan pelajar lelaki paling terkenal di sekolahnya dan kerana kekacakan, kebaikan dan kesempurnaan yang dimiliki oleh P'shone maka ramai pelajar perempuan tergila - gilakan beliau termasuklah Nam. Oleh sebab Nam sedar bahawa beliau tidak layak bercinta dengan P'shone gara - gara keadaan dan rupanya yang tidak menarik maka beliau cuba melakukan pelbagai perkara untuk menjadikan diri beliau kelihatan jelita dan untuk menarik perhatian P'shone. Akhirnya, Nam telah berubah menjadi sangat jelita, bijak dan lebih berkeyakinan namun pelbagai konflik mula berlaku antara Nam dan 3 orang rakan baiknya serta rakan P'shone yang jatuh hati pada Nam sedangkan Nam hanya cintakan P'shone. Apakah yang berlaku seterusnya?


Ulasan Hans:

Filem ini sudah pun ditayangkan di pawagam Malaysia sekitar bulan Ogos tahun lepas iaitu tahun 2010 namun aku baru berkesempatan menonton filem First Love ini pada minggu ini. Filem ini menarik perhatian aku kerana walaupun sudah beratus - ratus atau beribu - ribu filem yang bergenre atau bertema yang sama seperti filem ini dimana seorang gadis yang hodoh bertukar menjadi jelita namun olahan dan jalan cerita filem ini lain dari yang lain. Aku bersyukur kerana tidak dihidangkan dengan jalan cerita yang stereotaip atau klise seperti sesetengah filem Melayu yang lain yang aku memang boleh jangka sejak awal lagi.


 Pimchanok Lerwisetpibol sebagai Nam


Jika filem Melayu yang berkisar tentang kisah percintaan antara pelajar sekolah lebih gemar mempergunakan pelakon terkenal untuk menarik perhatian penonton tetapi dengan isi cerita yang entah apa - apa namun aku lebih gemar untuk menyatakan filem First Love ini bijak memanfaatkan lebih daripada itu iaitu pelakon yang hebat dan juga jalan cerita yang menarik dan sedikit segar. Filem - filem Melayu yang berlatar belakang cerita seperti ini yang aku pernah lihat selalunya terlalu ringkas jalan penceritaannya dan kadang - kadang kelihatan keanak - anakan dan sangat mendatar namun filem Thailand ini penuh dengan kematangan yang disampaikan dengan cukup mendalam.


 Mario Maurer sebagai P'shone


Setiap adegan yang menunjukkan gadis didalam filem ini iaitu Nam yang sanggup bersusah payah mengubah dirinya agar kelihatan lebih baik di mata P'shone sangat menarik dan membuat aku teruja. Menyimpan rasa cinta lebih daripada 3 tahun terhadap seorang lelaki namun apabila suatu hari cintanya berjaya diluahkan namun sudah pun terlambat kerana lelaki itu sudah pun menjalin hubungan dengan wanita lain kurang seminggu daripada masa yang diberitahu. Babak itu memang kuat penangannya. Rasa sedih yang dicipta memberi impak yang bukannya biasa - biasa. Apabila keberanian sudah dikumpul tetapi hasilnya tidak setimpal dengan luahan hati tersebut maka apa yang anda akan rasa? Adegan yang cukup teguh dan meninggalkan kesan yang hebat terhadap penonton yang menonton filem ini.


 Elemen Komedi Yang Tidak Sarat Tetapi Padat


Aku suka dengan mesej filem ini yang menjadikan kegagalan atau kelewatan dalam membuat keputusan sebagai pemangkin untuk kita lebih berjaya di dalam hidup. Seronoknya menonton filem ini kerana walaupun ia cuba menonjolkan bagaimana Nam cuba mendapatkan cinta P'shone namun adegan menuntut ilmu yang melambangkan bahawa kita sedang dipertontonkan dengan kisah cinta remaja yang sedang bersekolah tidak pernah diabaikan atau dilupakan oleh pengarah filem ini. Berbeza dengan sesetengah filem tempatan dimana jika filem itu berkisar kisah cinta di Universiti mahu pun sekolah memang mata ini akan dipertontonkan dengan kisah cinta sahaja hingga terfikir di minda,"Adakah mereka datang belajar ke situ hanya untuk bercinta?"


Salah Satu Adegan Romantis


Itulah bezanya filem First Love ini jika mahu dibandingkan dengan filem - filem tempatan yang cuba menyampaikan kisah atau mesej yang lebih kurang sama atau seakan - akan sama seperti filem Kuliah Cinta. Pengarah tempatan tidak cuba untuk menjadikan filem - filem remaja Malaysia tampak lebih menarik, kreatif dan segar kerana jalan cerita filem - filem mereka terlalu straight forward. Tidak ada liku - liku atau cabang - cabang yang mampu membuatkan penonton kita berfikir adakah itu atau ini yang akan terjadi atau sebaliknya kerana semuanya sudah boleh dijangka sejak dari permulaan cerita.


 Salah Satu Adegan Menarik Di Dalam Filem Ini


Namun, filem First Love mampu membuatkan si penonton tertipu dan kemudian tersenyum sendirian melihat kemanisan filem ini. Jadi, selamat menonton filem Thailand berjudul First Love ini dengan hati yang gembira.


P/S : Masih Terbayang - Bayang Keberanian Nam Meluahkan Cintanya Pada P'shone.

18 Ulasan

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi saya melalui email mohamadhanisismail@gmail.com

  1. bolehlah tgk smbil mengisi masa lapang cuti : )

    BalasPadam
  2. macam best! hero ensem..hehe ^^,

    BalasPadam
  3. Nick : of course this is one of the kind nice movie that I watching

    Aqila : masa lapang?

    Miss Ran : download jer

    Luqman : komedi tu ada tapi tak melampau...film nih ada sedikit komedi sebab situasi yang berlaku

    BalasPadam
  4. yeke! tapi cam menarik gak la citer nih..nape x letak trailer sekali!!hehe

    BalasPadam
  5. diyana : memang best pun

    luqman : gi jer tgok dekat youtube...mesti ada punya

    BalasPadam
  6. ayokk.. macam besh je cite nih.. wuwuwuu... nk negokk~

    BalasPadam
  7. macam best citer ni.. nanti try dowload la ^____^

    BalasPadam
  8. alamak..kt pwagam mst dah xde..camne nak dptkan cite niee? hmmmmmmm..best pulak lepas hans review..

    BalasPadam
  9. Memang best.. Kalau aku, aku bagi 5 dari 5 bintang.. Ekeke.. Aku tengok filem ni pun lepas baca review blogger nama Kumbang Jingga.. Tak rugi tengok!!

    Abes je tengok filem ni aku terus gi buat review.

    http://nurfarhanaabdullah.blogspot.com/2011/02/love-story-kalau-lelaki-hati-keras.html

    BalasPadam
  10. hans..nak tgk gak cite ni tapi nak yang ade pade hans..sebab malas nak download.boleh?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi saya melalui email mohamadhanisismail@gmail.com

Terbaru Lebih lama