Khamis, 28 Februari 2013

Hans Di Cameron Highlands

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Alhamdulillah pada 23 Februari hingga 24 Februari yang lepas Hans berkesempatan untuk bercuti di salah sebuah tempat pelancongan yang terkenal di Malaysia iaitu Cameron Highlands. Inilah pertama kalinya Hans datang berkunjung ke sini dan alhamdulillah memang satu pengalaman yang cukup menyeronokkan ditambah pula pergi bercuti dengan rakan-rakan bujang serta rakan yang telah pun berkeluarga. Semuanya dalam 10 orang dan yang menariknya tu rakan Hans yang dah berkahwin tu bukan setakat bawa isteri dan anak-anak jer tetapi dengan pembantu rumah sekali. Hohoho! Jadi, dibawah adalah gambar-gambar percutian dan sedikit penerangan tentang gambar tersebut.


HARI PERTAMA

Bersiap-siap dari rumah untuk konvoi bersama-sama! Semangat betul bangun awal-awal pagi sebab tak sabar nak pergi Cameron Highlands. Cantik betul pemandangan waktu pagi dekat rumah sewa Hans nih kan? (^_^)Y


Sempat sarapan roti dengan air kotak nih jer lah sebab kejar masa. Boleh lah kan dari tak ada. Rezeki juga nih! Alhamdulillah! (^_^)Y


Bila dah atas jalan raya nih tiba-tiba rasa macam tak nak pergi Cameron Highlands. Rasa macam nak balik rumah jer! Boleh? Hahaha! (^_^)Y


Anda sedang diperhatikan! Hans naik kereta jadi tapi papan tanda nih cuma tunjuk motosikal. Jadi, ada aku kisah! Hahaha! Tapi kadang-kadang bila fikir tu rasa cuak juga sebab fikir siapalah yang memerhati kita sebenarnya tu. Jeng Jeng Jeng!  (^_^)Y



Singgap sekejap dekat tempat nih. Dekat sini ada tempat tanam bunga, strawberry dan juga coklat. Masuk percuma! Itu yang semua mahu dengar! Hahaha! Mula-mula keluar daripada kereta tu...Ya Allah! Seronok betul cuaca sejuk dekat sini! Rasa nyaman betul! (^_^)Y



Jadi Mat Bunga lah kejap sebab bergambar dengan bunga-bunga yang cantik-cantik nih! Rasa macam nak petik bawa balik jer tetapi kalau petik sekuntum bunga kena denda RM5. Jadi, teruslah batalkan niat murni aku tu! (^_^)Y



Hans dan rakan-rakan bergambar-gambar lah sekejap dekat sini! Bukan selalu dapat datangkan! Hehehe! (^_^)Y


Entah macam mana tiba-tiba boleh pula tersesat dekat London! Pergi Cameron Highlands tapi sampai dekat London? Tak ker pelik namanya tu? Hah? Believe it or not? (^_^)Y


Apa motif gambar nih? Macam melutut nak melamar pun ada tapi askar tu kan lelaki! Opsss!!! Gua bukan geng LGBT! Hahahaha!!! (^_^)Y


Cuaca dah lah sejuk tiba-tiba hujan turun pula. Maka bertambah sejuk lah jadinya tetapi nama pun dah bercuti. So, kita enjoyyyyyy!!!! (^_^)Y


Singgah pula ke Lavender Farm. Baru buka dan harga tiket cuma RM5. Dekat sini ada banyak bunga dan ada juga ladang strawberry. Jom ikut Hans pusing-pusing tengok apa yang ada dekat sini! (^_^)Y


Dah macam Shah Rukh Khan dalam filem Dilwale Dulhania Le Jayenge pula bila dikelilingi dengan penuh bunga nih. Eh? (^_^)Y


Serius beb! Bila tengok salad-salad dekat sini terus Hans teringat laksa daripada air tangan mak jauh di kampung halaman! Haihhhh!!! Sedap nih! Segar gila salad-salad dekat sini! Geram betul tengok!!   (^_^)Y



Mari memetik strawberry bersama Hans! Hahahaha! Memetik ker menggunting? Entah! Lantak lah! Bayar RM10 untuk 100 gram ker 200 gram entah! Lupa pula teman nih tapi yang penting memang mahal bebenor! Cuma yang seronoknya tu adalah pengalaman memetik/menggunting buah strawberry nih! (^_^)Y


Ambil sikit-sikit sudah lah! Ambil banyak-banyak buat apa! Rugi jer! Baik pergi beli dekat pasar borong dekat-dekat situ. 4 kotak RM10! Ini tak sampai 20 biji dah kena bayar RM10! Rugi-rugi! (^_^)Y


Kacak dan comel kan? Ice cream model wannabe? Lalalalalalalalalalalalala!!! (^_^)Y


Singgah makan malam dekat Restoran Idaman kalau tak silap. Makanannya memang terbaik! Semua jenis makanan yang Hans dan rakan-rakan pesan memang semua sedap-sedap! Terbaik!!! (^_^)Y


Makan strawberry coklat. Inilah makanan yang buat Dato Siti jatuh hati dengan Dato K tu! Hahaha! (^_^)Y


Singgah dekat pasar malam dekat kawasan Brinchang. Walaweh! Murah-murah juga lah barang-barang dekat sini. Rambang mata lah sekejap tengok macam-macam buah, sayur, cenderahati, pakaian, makanan dan banyak lagi lah. Terjumpa sejenis buah yang orang dekat sini panggil jambu epal! Serius memang terbaik rasa buah tu! (^_^)Y


Dah macam Hritik Roshan pula dah kan? Eh? Lalalalalalalalalalalalalala!!!! (^_^)Y



HARI KEDUA

Pemandangan dari tempat penginapan! Hehehe! Sejuk dan nyaman! Seronok-seronok! (^_^)Y


Dekat ladang teh Cameron Highlands tapi Hans tak turun bawah pun sebab tanah basah! Kasut pula licin! Buat nanti tergolek jatuh bawah malu aku tujuh keturunan! Hahaha! Borong beli teh jer lah dekat sini. Macam-macam rasa ada. Rasa oren la strawberry lah anggur lah! Gred 1 lah gred 2 lah! Tak apa! Beli jer mana nak! Hohoho!! (^_^)Y


Singgah pula dekat ladang cendawan. Perkara yang paling mahu didengari ialah masuk adalah percuma! Yeahhh!! Haihhhh!!! Kalau rumah Hans dekat dah lama borong cendawan-cendawan dekat sini suruh mak masak! Hahaha! Nak buat macam mana! Tengok jer lah sambil telan air liur! Macam-macam jenis cendawan ada nak habaq mai! (^_^)Y


Buah limau nih serius manis. Masa penjual tu suruh rasa dan Hans pun rasa. Memang manis tapi risau juga sebab takut nanti kalau beli tak manis pula. Jadi, beli sikit jer lah! Bila makan dekat rumah memang semua buah manis-manis. Menyesal tak beli banyak-banyak! (^_^)Y


Singgah pula dekat tempat jual kaktus dan masuk juga adalah percuma! Yeahhh!! Hahaha! Memang banyak bebenor kaktus dekat sini. Dari yang kecil sampai lah yang besar macam kereta(nampak sangat menipunya tu!) (^_^)Y


Hans sempat lah beli tiga buah anak pokok. Kecil-kecil jer! Sekarang tengah menjaga mereka bertiga dekat rumah! Hahaha! Jadi, selepas membeli tu maka bergambar lah sekejap sebelum masing-masing fokus dekat tempat terakhir yang kami semua nak singgah selepas nih! (^_^)Y


Pakai topi keledar yer bangggg!!!! Terbaikkkkkkkkkk dari ladang!!!


Akhirnya, sudah tiba di tempat yang ingin dituju! Dah sampai dekat Pasar Borong! Hah! Dekat sini apa yang korang nak beli semua ada! Murah pula tu! Jagung tiga longgok RM10 jer! Sayur sampai 20 bungkus cuma RM10 jer. Betul-betul murah nak habaq mai! Apa lagi! Jom lah membeli belah!


Alhamdulillah! Akhirnya apabila usia dah menjangkau 19 tahun nih...eh?....akhirnya dapat juga Hans menjejakkan kaki dekat Cameron Highlands nih! Memang satu pengalaman manis bercuti dekat sini. Selamat tinggal Cameron Highlands! Jumpa lagi! (^_^)Y


Hasil tangkapan sepanjang berada di Cameron Highlands! Hans beli tak adalah banyak sangat tetapi bila dihitung balik perbelanjaan Hans dan rakan-rakan....Kenapa aku yang belanja paling banyak? Argghhhhhhhhhhhh!!!! (^_^)Y


P/S : Insyaallah! Ada rezeki lepas nih Hans nak melancong tempat yang jauh sikit! Nak tahu kemana? Tungguuuuuu!!! (^_^)Y


hanshanis.com

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua! Sekadar nak bagitahu bahawa alamat blog Hans kini dah bertukar.

Kalau dulu disebut hanspunyablog.blogspot.com tetapi sekarang sudah berubah kepada yang lain.




Fikir punya fikir jadi akhirnya hati berkenan untuk memilih

 www.hanshanis.com 


Jadi, selamat datang ke blog yang diberi nama baru ini!!!

Nak bagitahu benda nih jer pun! Hahaha!

Update entry lain kali yer! Assalammualaikum! 



P/S : Selepas ini nak ubah wajah blog ini pula dengan bantuan Qarr Jalil.



Isnin, 25 Februari 2013

Hans Comix : (Stitches) Badut Kos Rendah

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua! Ini adalah Hans Comix terbaru selepas dah lama gua tak update entry Hans Comix. Sekadar gurauan dan semoga anda semua terhibur dan mendapat serba sedikit ilmu atau pengajaran daripada kisah ini! 




P/S : Seseorang pekerja mestilah melaksanakan tugas dengan sebaik-baiknya kerana Allah telah menegaskan bahawa setiap pekerja itu berupaya dan mampu untuk menunaikan tanggungjawabnya. Sama ada seseorang pekerja itu dapat menunaikan tugasnya dengan baik atau tidak hanyalah bergantung kepada sikap pekerja itu sendirI. (^_^)Y


Khamis, 21 Februari 2013

Primadona Musim Kedua Episod 14-26



Primadona musim kedua sedang bersiaran sebanyak 13 episod dan masih bersiaran pada setiap hari Jumaat pukul 9 malam di saluran Astro Prima. Primadona dihoskan oleh 4 orang pengacara iaitu Raja Azura, Erra Fazira, Rozita Che Wan dan Ziela Jalil. Kepada sesiapa yang terlepas menonton episod-episod Primadona musim kedua ini, dibawah disertakan video setiap episod Primadona dengan topik-topik yang menarik serta tetamu-tetamu jemputan yang cukup istimewa. Selamat menonton!




Episod 14:
Kemurungan Selepas Bersalin

Tetamu Jemputan: 
Prof Dr. Harlina Halizah Siraj
Wan Hana Yasmin
Puan Raianna Abd Rahman


______________________________________________________________________________________________




Episod 15:
Cinta Hambar

Tetamu Jemputan: 
Amy Search dan Isteri
Haji Hushim Haji Salleh

______________________________________________________________________________________________




Episod 16:
Gantung Tak Bertali

Tetamu Jemputan: 
Dr. Tengku Naufal
Tauke Jambu
Dr. Rubiah K.Hamzah

______________________________________________________________________________________________




Episod 17:
Cahaya Mata

Tetamu Jemputan: 
Adi Putra & Aida Yusof(Isteri)
Erma Fatima
Dr. Hj. Tengku Asmadi

______________________________________________________________________________________________



Episod 18:
Cinta Pucuk Muda

Tetamu Jemputan: 
Shae
Zain Saidin
Sherry Merlis & Ash
Dato Hassan Mahmud

______________________________________________________________________________________________


Episod 19:
Pembunuh Nombor Satu

Tetamu Jemputan: 
Puan Zainah Ismail
Puan Lena Abdullah
Dr. Dalillah Kamarudin
Dato AC Mizal
Fida
Stellar Band
______________________________________________________________________________________________


Episod 20:
Wanita Dan Emas

Tetamu Jemputan: 
Yasheedah
Kartina Aziz
Liza Abdullah
Ila Sabri
Puan Kamariah Hussain
______________________________________________________________________________________________



Episod 21:
Kahwin Muda

Tetamu Jemputan: 
Anne Ngasri
Lan Kristal
Ustazah Zawiah Hassan
______________________________________________________________________________________________


Episod 22:
Obesiti Di Kalangan Kanak-Kanak

Tetamu Jemputan: 
Angah Raja Lawak
Keluarga Hadi
Zalifah Yasmin & Anak
Dr. Zarin Ikmal Zan

______________________________________________________________________________________________



Isnin, 11 Februari 2013

Hans Dan Gambar

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog Hans. Walaweh! Disebabkan kemudahan internet masih belum wujud dekat rumah sewa dan disebabkan banyak kisah yang nak diceritakan tetapi terbengkalai disebabkan masalah seperti yang disebut di atas maka gua pun update menggunakan gambar dan sedikit penerangan lah. Hohoho!!



Awek tak ada! Tunang lagi lah jauh sekali! Tup tup gua pergi kursus kahwin? Hah! Kalau hangpa semua terkejut sah-sah lah mak ayah gua lagi lah terkejut! Hahaha! Tak tahan tu kawan-kawan gua dok ucap tahniah lah apa lah sebab ingat gua nak kahwin! Kuikuikui! Saja gua ambil awal-awal tetapi memang seronok pergi kursus kahwin nih! Banyak perkara korang dapat dan boleh belajar dan insyaallah perkahwinan akan bahagia jika segala ilmu yang korang dapat tu di praktikan sewaktu berumah tangga nanti! Hah! Makcik-makcik yang ada anak dara yang segak-segak atau awek-awek cun yang masih single tu sila contact gua yer! Hehehe!!



Salah satu makanan yang digemari ialah satay. Senang untuk mencari daging satay yang sedap tetapi sukar untuk mencari kuah kacang yang sedap! Jadi, sebelum berpindah rumah daripada Damansara ke Bukit Jalil maka gua pekena dulu satay yang boleh kata best juga dekat area Damansara Damai. Nyum Nyum Nyum!



Akhirnya gua tiba di rumah baru! Memang letih juga lah sebab 2-3 kali ulang alik dari rumah lama ke rumah baru sebab nak ambil barang. Lepas tu nak menyapu, mengemop, mengangkat barang lagi! Haihhh!! Sedih betul katil dengan almari pun tak ada! Ada mana-mana syarikat nak sponsor perabot dekat gua tak? Sila email gua di hanis_narnia@yahoo.com yer. Hahaha!!!



Gua sempat lah bergambar dengan penyanyi muda dari Indonesia, Shae yang popular dengan lagu Sayang tu. Shae nih antara artis yang unik dan bagus bagi aku sebab dalam banyak-banyak artis(Padahal tak banyak pun! Hahaha!) aku pernah bergambar hanya dia seorang yang ada inisiatif untuk bertanya dan berkenalan dulu sebelum bergambar! Terbaik! Owh! Mesti korang pelik kenapa aku letak muka bintang dekat muka aku tu kan? Saja suka-suka! Hohihohi!!!



Berpeluang bertemu dengan pelakon veteran, Maimon Mutalib yang menghidap kanser payudara sememangnya merupakan satu tuah buat gua untuk secara tidak langsung dapat bertemu, melihat, bertanya khabar dan belajar melihat kekuatan manusia dalam menghadapi cabaran dan dugaan yang telah ditentukan oleh Allah. Kak Maimon memang seorang yang peramah, cekal dan gua memang kagum dengan ketabahannya. Semoga Kak Maimon cepat sembuh! Amin!



Kabinet dapur nih mengambil masa selama 2 jam 30 minit untuk dipasang. Housemate gua yang bertungkus lumus pasang. Gua membantu serba sedikit jer lah! Kenapa lama sangat nak pasang? Sebab papan-papan kayunya tidak dilabel langsung. Dah pasang suku tiba-tiba baru sedar salah pasang. Dah nak kena buka balik. Housemate gua kata dekat gua,"Nasib benda nih bukan free! Kalau tak dah lama aku campak keluar!" Gua pula cakap dekat dia,"Nasib kau pakar bab bertukang nih! Kalau aku tak kisah lah free ker tak memang aku dah lama campak keluar!" Hahahaha!!!



Gua memang minat sungguh-sungguh dekat drama Setia Hujung Nyawa nih!! Daripada episod pertama sampailah episod terakhir gua layan! Gua memang akan pastikan gua mesti sampai rumah daripada tempat kerja sebelum pukul 7 petang. Kalau terlepas sebab kerja maka gua akan layan dekat laman web Tonton. Nasib episod akhir gua dapat tengok dekat televisyen! Memang terbaik lah! Hohoho!!



Yeah!! Alhamdulillah, segala-gala perancangan berjalan lancar! Selamat hari lahir buat Erra Fazira! Semoga umur anda diberkati dan segala-gala urusan hidup dipermudahkan Allah! Musnah program diet gua sebab macam-macam makanan gua sebat! Hahahaha!!!



Ada gaya Steven Tyler tak? Hahaha!!! Gambar nih memang minta penampar dan kaki kan? Hahaha!!! Gua edit guna Modiface lepas tu terus kena maki dengan member-member gua! Hahahaha!!!


P/S : Sedang Lepak-Lepak Sambil Makan Buah Limau! Ambil Mood Chinese New Year! (^_^)Y