Khamis, 17 Julai 2014

Hans Comix : Mengamuk

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua! Adab dan sopan ini sebenarnya sangat penting dalam hidup kita dan disebabkan kepentingan itulah ia diletakkan di dalam rukun negara Malaysia iaitu Kesopanan dan Kesusilaan. Jadi, untuk Hans Comix Terbaru ini Hans berharap agar anda semua terhibur dan mendapat sedikit pengajaran daripada kisah kali ini ini.


P/S : Firman Allah SWT dalam surah Luqman ayat 18 : "Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah atau sombong) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; Sesungguhnya Allah s.w.t tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong, takbur, lagi membanggakan diri".

Rabu, 16 Julai 2014

Bayaran Zakat Fitrah 2014


Gambar di atas merupakan kadar zakat fitrah bagi setiap negeri di Malaysia untuk tahun 2014 (1435 Hijrah). Jadi, selamat menunaikan pembayaran zakat fitrah dan jangan lupa zakat-zakat yang lain juga seperti zakat simpanan, zakat pendapatan, zakat ternakan dan sebagainya. Selamat beramal :)

Selasa, 15 Julai 2014

Hans Comix : Kerana Terpaksa Aku Relakan

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua! Sekarang memang ramai minat drama bersiri Kerana Terpaksa Aku Relakan termasuk lah Hans sendiri. Jadi, saja lah guna beberapa adegan drama tu untuk buat Hans Comix seterusnya nih. Semoga anda semua terhibur dengan Hans Comix Terbaru daripada Hans ini.


P/S : Diriwayatkan daripada Abu Hurairah, Rasulullah S.A.W bersabda bermaksud,"Tiga perkara, sesiapa yang padanya ada tiga perkara itu, maka dia adalah seorang munafik walaupun ia berpuasa, mengerjakan solat dan mengakui dia seorang Muslim. (Tiga perkara itu) ialah apabila berbicara, ia berdusta; apabila berjanji, ia menyalahi janji; dan apabila diberi amanah, ia khianati."  (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Ahad, 13 Julai 2014

Hans Comix : Kisah Ramadan 2014

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua! Memang dah lama Hans tak buat entry Hans Comix. Tak silap Hans dah lebih setahun lah. Tiba-tiba hari ini terasa pula nak buat Hans Comix. Semoga anda semua terhibur dengan Hans Comix Terbaru daripada Hans ini.


P/S : Dari Anas RA, Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud : "Bersahurlah kamu kerada pada sahur itu ada berkat." (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad, Tirmizi, Nasai dan Ibn Majah).

Sabtu, 12 Julai 2014

Makanan Bazar Ramadan Sedap Ke?

Assalammualaikum serta salam sejahtera kepada semua pembaca blog hanshanis.com dan memang dah lama Hans tak kongsi cerita atau pengalaman sepanjang minggu lepas umat Islam mula berpuasa. Seperti tahun-tahun yang lepas apabila tibanya bulan Ramadan maka satu isu yang selalu diperkatakan ialah kualiti serta tahap kebersihan makanan yang disediakan oleh peniaga-peniaga yang mendapat tapak untuk menjual makanan mereka di bazar ramadan.



Jika tahun lepas, Hans sendiri mempunyai pengalaman buruk membeli makanan di bazar Ramadan dimana Hans sendiri mengakui agak gerun juga bila teringat balik (boleh baca entry ini - Hampir Mati Di Puasa Hari Ketiga) dan untuk tahun ini juga Hans nak berkongsi sedikit pengalaman sepanjang membeli-belah di Bazar Ramadan untuk tahun ini.


Gambar Hiasan

1) Nasi Kerabu (Bazar Puncak Jalil) - Sebenarnya Hans mula meminati makan nasi kerabu nih pada bulan 4 tahun ini. Dan suku abad hidup baru nak makan nasi kerabu. Kalau tahu sedap dah lama aku makan. Hahaha! Jadi, sewaktu  berkunjung ke bazaar Ramadan Puncak Jalil, ada seorang abang ini menjual nasi kerabu bertentang tempatnya dekat restoran mamak. Waktu tu kita masih baru lagi berpuasa jadi memang masa Hans sampai tu tak ada langsung orang beratur panjang. Hans pun malas nak fikir panjang sebab Hans percaya yang beratur panjang pun kadang-kadang tak sedap mana pun. Bila waktu berbuka...mak datooooo!!! Sedap bak hanggggg! Serius sedap! Housemate Hans yang orang Kelantan pun cukup suka nasi kerabu abang nih. Lusa pergi balik sana dah mula kena beratur! Punya lah panjang hahhhh!! Tapi yang seronok tu kualiti dan kuantiti nasi dan lauk dia tetap sama macam mana Hans beli waktu kedai nih tak popular lagi. Memang bagus abang nih. Harap tahun depan jual lagi nasi kerabu dengan rasa yang sama di Bazar Puncak Jalil yer.


Gambar Hiasan

2) Cucur Cempedak (Bazar X) - Memandangkan Hans teringin sangat nak makan (dah macam orang mengidam) dan tengah melihat makanan-makanan yang dijual tu tiba-tiba terbau pula aroma cucur cempedak yang harum tu. Fuhhh!! Pergi lah tanya kedai tu :-

Hans : Akak! Ini kira macam mana yer?

Penjual : 3 biji RM2!

Hans : Hah? Sorry? Berapa kak?

Penjual : RM2...3 biji bang!

Hans : Oh...okay! Bagi...bagi...(dalam hati terfikir asal mahal sungguh nih)..RM4 lah macam tu...

Datang pula dua orang Cina bertanyakan harga cucur cempedak dan bila dapat tahu harganya macam tu terus mereka tak jadi beli. Hans tak tahu lah kalau korang rasa harga tu murah ker tak tapi bagi Hans memang mahal sebab selalunya Hans beli RM1 dapat 3 biji. Paling-paling tidak pun kalau RM2 dia bagi 4 atau 5 biji tu boleh juga lah Hans pertimbangkan. Hans boleh terima kalau RM2 untuk 3 biji tapi besar-besar isinya. Ini kecil jer pun! Haihhh!! Tak tahu nak cakap lah akak nih punya lah nak untung sampai macam tu sekali! Tunggu Hans balik kampung nanti aku goreng satu buah terus. Murah pun murah! Nasib dekat sini tak ada masa nak masuk dapur jer. Hahaha!


Gambar Hiasan

3) Ayam Golek (Bazar K) - Sebab apa Hans tak percaya sangat bila orang beratur panjang ini bukti kedai tu sedap sebab Hans dah terkena dengan kedai ayam golek ini. Seekor dijual RM16 dan memang tak lah aku nak mengketedarah semua tu. Jadi, penjual kedai nih juga ada jual setengah ekor dengan harga RM8. Hans pun belilah dengan harapan nanti kalau ada kawan minta boleh juga Hans bagi sebab setengah ekor pun banyak. Dan Hans sebenarnya beli ayam tu jer sebab bercadang nak makan ayam dengan kuih jer. Sekali ayam tu masak luar jer!!! Dalamnya ada bahagian yang masak dan ada yang tak masak. Tak ker aku mencarut tiba-tiba depan ayam golek tu sebab geram!!! Tak faham juga lah macam mana boleh tak masak sedangkan hari-hari kau jual benda yang sama. Kesimpulannya bakar ayam sendiri juga lah yang confirm masak luar dalam.

Gambar Hiasan

Tetapi, alhamdulillah setakat ini Hans tak ada lagi lah terbeli makanan yang berbau atau berulat ker. Syukur sangat-sangat! Tak dinafikan ada penjual makanan di bazar makanan yang memang di bulan lain pun berniaga makanan. Ada yang baru cuba berniaga dan alhamdulillah makanan mereka memang sedap. Ada juga yang berniaga sebab nak kejar keuntungan jer dan semestinya harga cekik darah tetapi rasa makanan memang tak boleh belah. Hans sebenarnya berharap sangat sesiapa yang nak jual makanan di bazar Ramadan nih kalau boleh tu biarlah korang nih memang tahu memasak. Jangan lah tak pandai masak tapi beriya-iya juga nak menjual dan akhirnya korang disumpah seranah oleh pembeli. Bab tak sedap tu tak apa lagi tetapi tolonglah jangan cekik darah dan jaga kualiti serta kebersihan makanan. 



Ada pula sesetengah orang nih yang jenis suka kutuk pembeli-pembeli di bazar Ramadan nih. Kata mereka kalau asyik mengadu jer jangan beli! Masak sendiri! Tetapi, kepada yang suka mengutuk tu korang kena faham lah bukan semua pembeli tu yang bekerja ikut waktu pejabat. Ada yang bekerja sampai malam. Ada yang tak tentu masa. Yang kerja pejabat pun tak sempat nak balik masak kalau dah nak menghadap kesesakan jalan jer dah lebih sejam. Nak tak nak terpaksa lah beli dekat bazar Ramadan. Dapat beli makanan yang sedap dan berkualiti...alhamdulillah! Cuma kalau dapat makanan yang buat perut kau meragam...tak akan kau nak senyum??



Kepada peniaga-peniaga bazar Ramadan(terutama yang mengejar keuntungan semata-mata)...kami nih sebagai pelanggan anda dan selain membeli makanan untuk mengisi perut kami sewaktu berbuka...kami juga sebenarnya membantu perniagaan anda! Bab rasa itu sebenarnya subjektif. Mungkin Hans beli makanan kamu dan Hans rasa tak sedap tetapi mungkin orang lain suka. Tetapi, yang Hans nak tekankan disini ialah :



1) Jagalah dari segi kualiti makanan. Makanan tu biar masak betul-betul! Jangan mentah di dalam! Potong tau selera dengan emosi waktu berbuka!



2) Jangan lah kitar semula makanan dua hari lepas untuk dijual pada keesokan hari! Kerajaan suruh kitar semula barang terpakai jer tapi itu korang tak nak pula buat (kalau buat Alhamdulillah) tetapi kitar semula makanan juga yang korang nak buat. Korang tahu tak azab keluar masuk bilik air? Kesian lah pada pelanggan korang yang sampai tak boleh berpuasa keesokan hari sebab makanan yang korang jual tu dah basi atau sebagainya.


3) Bab jual air tu kalau boleh jangan lebihkan ais dengan gula. Lebihkan kordial atau isi buahnya. Korang letak situ Air Tembikai tetapi bila minum rasa macam sirap jer pun. Kadang-kadang ais yang lebih daripada air. Hans jarang beli air dekat bazar melainkan bila balik Kedah nanti confirm akan pergi beratur dekat bazar Ramadan Jalan Stadium sebab nak beli Air Teh Bunga Terbaikkkkk. Korang yang jual air ini insyallah mesti untung jadi lebih-lebihkan lah sikit apa yang patut tu.



4) Bab harga lah yang wajibnya! Macam tadi Hans cerita pasal cucur cempedak tu. Ada juga jual air sebungkus RM5. Apa kejadah tu? Bukan bungkus besar tetapi bungkus kecil! Kalau betul sedap tak apa juga tapi...faham-faham sendiri lah! Tak tahu lah sebab apa korang jual mahal..mungkin sewa tapak mahal ker apa ker...tetapi ada juga penjual dekat kawasan bazar yang sama jual murah pula dari korang. Hahaha! Memang lah berniaga semua nak untung tetapi ambil untung banyak sangat pun tak baik juga. Sama-sama lah beramal untuk orang yang beli makanan atau minuman yang korang jual untuk berbuka nanti.

Jadi, setakat ini sahaja lah rasanya coretan Hans pada kali ini. Kalau korang ada pengalaman menarik di Bazar Ramadan sama ada pengalaman tahun ini atau sebelum ini tidak kiralah pengalaman manis atau buruk...boleh kongsikan di ruangan komen yer. Jadi, selamat beramal di bulan Ramadan yang penuh keberkatan ini. Assalammualaikum :)