Isnin, 29 Jun 2015

Melancong Ke Bandung Indonesia - Part 4

Assalammualaikum semua! Selepas kami selesai menjelajah seluruh kawasan Floating Market jadi dah tiba masanya untuk check in hotel kami yang berada di Cihampelas. Dalam perjalanan ke sana tiba-tiba Rahmat bertanyakan kami berlima,"Mahu pergi ke Kampung Daun?"

Kami sebelum itu ada juga terdengar tentang Kampung Daun ini merupakan lokasi tempat makan dan bergambar yang cantik. Jadi, alang-alang dah datang tu memang kami mengiyakan jer cakap Rahmat. Hasil keputusan yang kami buat tu memang tidak mengecewakan kerana Kampung Daun tersangatlah cantik dan nyaman.



Ya Allah! Memang cantik gila! Rupa-rupanya kawasan ini memang merupakan kawasan semulajadi dan dibangunkan tanpa merosakkan keindahan yang memang telah ada sejak dahulu lagi. Yang seronok tu sepanjang Hans berada di Kampung Daun ini, tak ada seekor nyamuk pun yang datang. Hehehe! Selalu kalau pergi hutan memang letih lah tahan gatal kena gigit dek nyamuk betina tetapi dekat sini tak ada pula! Lagi keindahan Kampung Daun dan juga gambar tuan punya blog yang acah-acah model ada dibawah. Hahaha!



Kalau makan dekat sini, korang akan duduk di gazebo/pondok/pangkin atau apa-apalah yang korang sebut dan jarak antara setiap gazebo memang jauh. Jadi, memang rasa seronok lah sebab tak ada gangguan bising daripada pelanggan lain yang datang makan. Dan setiap gazebo ini pun ada kelainan juga. Ada yang jenis terbuka dan ada juga yang siap ada langsir. Kalau berbulan madu dekat sini mesti romantico de amor lah gua cakap sama lu. Hahaha!



Hans dan rakan-rakan memang datang ke sini sebab nak bergambar jer. Maklumlah perut masih kenyang lagi. Yang seronoknya tu tiada halangan pun daripada pekerja disini untuk kita masuk dan ambil gambar. Kawasan Kampung Daun ini pun luas dan sejuk. Kalau dekat tempat lain mahunya kena halau kalau semata-mata nak ambil gambar. Tetapi, masing-masing memang dah bercadang nak datang ke sini pada hari terakhir sebab nak cuba makan dekat sini dan merasai sendiri suasana semulajadinya. Itu Hans akan ceritakan pada artikel seterusnya. 



Akhirnya, kami tiba di hotel kami iaitu Cihampelas Hotel 3. Dekat kawasan ini ada Cihampelas Hotel, Cihampelas Hotel 2 dan hotel yang Hans tinggal ini. Cihampelas Hotel 3 ini masih baru dan kebersihan serta keselesaan pun terjamin. Yang seronoknya tu bilik yang kami tinggal ini ada 4 katil bujang. Jadi, memandangkan kami ada 5 orang maka bila masuk jer dalam hotel semua berlari nak ambil katil masing-masing. Yang gagal terpaksalah tidur di atas katil ekstra yang kami pesan sebelum ini. Alhamdulillah Hans salah seorang yang ada katil sendiri. Hahahaha!



Memandangkan Hans hanya bawa baju 2 helai dan sehelai seluar jeans saja, jadi Hans ambil kesempatan untuk membeli-belah pakaian dekat Cihampelas 3 ini. Baju-baju dekat sini murah-murah dan kualiti pelbagai. Tak semua jenis kain dia berkualiti tinggi tetapi sekadar nak pakai t-shirt untuk berjalan-jalan tu boleh lah. Ada juga material kain dekat sini yang bagus tetapi kena pandai pilih. Nasib salah seorang daripada kawan Hans tu pakar bab nih jadi memang dia lah jadi sumber rujukan Hans untuk beli apa yang patut. Hahaha! Hasilnya habis nak dekat sejuta rupiah juga lah! Hahahaha!



Memang lama gila kami berlima membeli-belah. Daripada satu ke satu kedai Hans masuk dan tawar menawar. Hahahaha! Alhamdulillah! Dah puas hati membeli apa yang perlu jadi perut pun rasa lapar. Jadi, kami berlima pergi makan di Pascal Food Market dimana agak jauh sedikit dari Cihampelas tetapi Hans kurang berkenan sedikit dengan tempat tu sebab konsep dia seperti Asia Food di Sunway kalau tak silap dimana gerai-gerainya bercampur atau erti kata lain ada gerai yang jual makanan halal dan ada yang tidak halal. Kena pandai pilih! Jadi, begitulah perjalanan kami pada hari pertama ini dimana memang betul-betul padat seperti yang kami mahukan. Alhamdulillah memang seronok betul percutian hari pertama di Bandung ini.

Terima kasih kepada Rahmat kerana membawa kami ke Kampung Daun serta tempat membeli Cihampelas yang berdekatan dengan hotel tempat kami tinggal sebagai salah satu lokasi wajib datang buat kami berlima di hari yang pertama ini. Memang terbaik! Memandangkan ramai yang meminta nombor telefon Rahmat, jadi Hans letakkan nombor telefon nya dibawah untuk memudahkan anda semua berhubung dengannya melalui aplikasi Whatsapps.


Nama         :      Rahmat Sugiarto
Telefon      :      +62 821 2195 0335
Instagaram:     MAOSTRAVELTOURS_BANDUNG
Email         :      rahmatsugiarto695@gmail.com


Memandangkan dari pagi sampai ke malam kami berlima berjalan sakan tak ingat dunia, jadi memang badan masing-masing pun dah berbau setaraf badak sumbu sedang berkubang. Jadi, alhamdulillah memang seronok gila bila dapat balik hotel dan tidur dengan selesa nya. Jadi, untuk keesokan harinya Hans dan rakan-rakan akan pergi ke Taman Tema Indoor Terbesar  di Indonesia iaitu Trans Studio Bandung yang merupakan salah satu tempat yang memang sudah lama Hans nanti-nantikan untuk datang kesini. Jadi, nantikan pengalaman Hans seterusnya sepanjang bercuti di sana di artikel akan datang. Assalammualaikum :)

BERSAMBUNG.......





Rabu, 24 Jun 2015

Melancong Ke Bandung Indonesia - Part 3

Assalammualaikum semua! Apa khabar? Sebelum terlupa nak ucap selamat berpuasa kepada seluruh umat Islam yang sedang berpuasa di bulan Ramadan yang mulia ini. Maaf lah sebab tak sempat nak kemas kini blog dalam waktu terdekat. Seronok juga bila ramai yang membaca (melihat kepada jumlah views) dan meninggalkan komen di sini. Paling menarik Hans dapat banyak pertanyaan di whatsapps dan juga email tentang lawatan ke Bandung ini. Jadi, meh sini cheq nak sambung cerita pula....



Jadi, destinasi Hans seterusnya ialah Floating Market Lembang. Perjalanan nak mai dekat sini sebenarnya melalui kawasan perumahan dan pekan kecil. Memang tak sangka langsung bak hang tiba-tiba ada tempat yang betul-betul indah dan menarik macam Floating Market ini. Harga tiket masuk dalam 15 ribu rupiah sahaja. Tak mahai haihhh! Berbaloi-baloi nak habaq dekat hangpa semua! Aik? Cakap Utara pula Cheq...faham ka? Hahahaha!



Floating Market Lembang ini memang cukup luas kawasannya dan memang sesuai untuk aktiviti keluarga sebab ada banyak aktiviti dan tempat yang sesuai untuk kanak-kanak, remaja dan orang dewasa. Hans menganggap kawasan ini berbentuk bulat dan ditengah-tengahnya ialah tasik buatan manusia. Memang ramai manusia dekat sini dan Hans pun nak tengok ada apa sangat yang menarik dekat sini sampai ramai betul orang datang melawat tempat pelancongan Floating Market Lembang nih..Jom ikut Hans!




Tudiaaa! Tudiaaaa! Tudiaaaa! Taman Kelinchi! Taman Kelinchi! Hahahaha! Dalam perjalanan ke sini memang banyak bertemu dengan kedai makan yang jual satay kelinchi @ arnab. Datang ke sini, kita bagi pula dia makan! Comel-comel! Gebu-gebu! Nak masuk taman nih kena bayar berapa rupiah entah. Hans dah lupa tetapi lepas dah bayar dia akan bagi kita dua batang lobak merah. Lepas tu kita masuk ke dalam dan pilih lah arnab mana kita nak bagi makan. Walawehhhh! Rambang mata nak bagi arnab yang mana satu nak makan. Dah tengok semua gemuk jer! Mana tak nya kalau dah seorang dapat dua lobak...beratus pula masuk taman nih. Hahahaha! Cuba tengok gambar Hans bagi arnab makan lobak tu...nampak penyayang kan? Realitinya memang penyayang. Eh?



Kampung Leuit! Hahhh! Kepada orang-orang bandar yang kampung hangpa pun dekat bandaq juga...kalau hangma semua mai sini memang rasa seronok lah sebab cantik betul suasana, dekorasi dan kebersihan dekat sini. Cheq orang kampung jadi bila tengok kampung rasa biasa jer lah cuma dalam hati memang kagum dengan dekorasi orang-orang Lembang ini. Menarik tertarik memang kebabom lah!




Ini antara dekorasi dan kreativi depa! Hans berkenan betoi dengan gajah dan anak gajah tu! Cantik kan? Berapa lama lah depa bertukang baru siap buat benda tu agaknya yer?



Hans kan anak jati Kedah! Jadi, tengok pokok padi nih memang rasa biasa jer lah! Hahaha! Jadi, ambil jer lah gambar kan sambil acah-acah nak terbang macam superman!



Serius memang seronok sebab tempat nih kaya dengan kecantikan, pemandangan, kreativiti dan cukup mendamaikan. Memang rasa tenang dan gembira dapat menghabiskan percutian dekat tempat-tempat macam nih. Ada antara rakan Hans yang kurang gemar dengan suasana kampung pun boleh terus suka dengan tempat ini. Jadi, Hans rasa memang betul tempat nih cukup menarik. Korang kalau datang Bandung, wajib kena datang sini tau! Kalau tak mai sini, rugi besaq lah hangpa!



Nama pun Floating Market jadi mestilah ada pasar atas air! Cuba tengok sampan-sampan tepi tu! Itu semua jual makanan tu! Walawehhhh! Tiba-tiba rasa lapaq pula tengok! Jom makan dulu! 



Sebelum makan, macam biasa lah kena lah ambil gambar dulu! Bukti! Bukti! Hahahaha!



Dekat sini kalau nak beli makanan tak boleh pakai duit tetapi kena pakai token. Jadi, hangpa pi lah tukar duit dengan token yang ada dekat pondok-pondok kecil sepanjang floating market nih. Ala-ala pi funfair lah tukar duit dengan token. Tak pernah pi funfair? Hangpa nih urban sangat nih! Nasib lah aku orang kampung! Merasa juga lah benda-benda macam tu! Hahaha!



Hans tukar 20 ribu rupiah dengan token nih. Tukar sedikit jer sebab masa tu tak lapar cuma dahaga tahap sesat di padang pasir jer sebab tempat nih kan luas! Walawehhh! Tukar token pun nak ambil gambaq ka? Matilah kena kutuk dengan pembaca blog sendiri nanti! Hahaha!




"Es Tebu! Es Tebu! Mahu ditambah lemon Mas?" Waduh! Waduh! Sedap bangat sih! Walau tak gemar sangat air tebu tetapi sebab kelakar Hans dengar dia cakap terus beli. Hahaha! Tetapi, boleh tahan jus tebu dia. Terbaik dari ladang! Sedap! 



Dekat sebelah tempat makan di floating market nih ada banyak ikan. Ikan apa entah? Siakap ker? Lupa dah Hans nama ikan nih tetapi dekat Malaysia pun banyak. Satu tips kalau korang rasa nak balas dendam dekat sapa-sapa, bawa orang tu dan tolak dia jatuh dekat tempat ikan ini sebab ikan dekat sini memanjang lapar. Hahaha! Ya Allah! Tips apa lah Hans bagi nih? Dah sekarang bulan puasa! Insaf lah wahai tuan punya blog!




Lepas dah minum dan makan teruskan kembali berjalan. Walaweh! Cantik pula dekorasi taman yang kami berlima lalu nih. Tengah-tengah bergambar dan berjalan tu tiba-tiba ada orang tempatan datang dekat Hans minta tolong sesuatu. Dia bagi Hans duit dalam 100 ribu rupiah juga lah lepas tu dia kata nanti bagi balik duit tu dekat saya. Alamak? Tolong jenis apa nih? Bagi duit lepas tu minta balik duit? Betapa buruknya siku mu? Hahaha!



Walawehhh! Rupa-rupanya dia suruh Hans berlakon konon-konon dia terjumpa Hans secara tiba-tiba dan minta tolong Hans beli. Hahahaha! Ini merupakan salah satu tugasan diorang sebab diorang tengah masuk treasure hunt ker apa entah. Tetapi, dia cuma minta dalam berapa puluh ribu saja jadi yang baki tu dapat dekat Hans! Lagi seronok tu diberinya pula hamper kuih. Berbulu jer kawan-kawan Hans tengok Hans dapat duit. Rezeki murah namanya! Alhamdulillah! Ketuk ketukkkk Ramadan! Eh?



Lihat lah duniaaaaaa! Inilah hadiah yang paling bernilai sepanjang saya berkecimpung dalam dunia blogger! Eh? Matilah nak tiba-tiba rasa macam dapat anugerah bintang popular. Hahaha!



Alhamdulillah! Selesai sudah perjalanan kami mengelilingi Floating Market. Jadi, masa untuk bergambar dengan pelbagai gaya. Dalam lima orang tu cuba korang bagitahu gaya mana yang paling terbaik? HAHAHA!



Macam Hans cakap sebelum nih, menariknya dekat Bandung nih sebab ada beberapa tempat pelancongan yang memberi kita keistimewaan bila tiket kita boleh ditukarkan dengan air. Ya Allah! Betapa indahnya masa tu bila dapat minum air. Syukran jazilan! Dekat Malaysia ada tak tempat pelancongan yang harga tiketnya murah tetapi buat macam nih? Kalau ada bagitahu yer :)




Alhamdulillah! Selesai sudah Hans tawaf di kawasan Floating Market Lembang yang memang cukup luas dan penuh dengan pelbagai tempat, dekorasi, maknaan dan aktiviti yang menarik yang disediakan buat semua pelancong yang datang ke sini! Terima kasih kepada Rahmat kerana mencadangkan tempat ini sebagai salah satu lokasi wajib datang buat kami berlima di hari yang pertama ini. Memang terbaik! Memandangkan ramai yang meminta nombor telefon Rahmat, jadi Hans letakkan nombor telefon nya dibawah untuk memudahkan anda semua berhubung dengannya melalui aplikasi Whatsapps.


Nama         :      Rahmat Sugiarto
Telefon      :      +62 821 2195 0335
Instagaram:     MAOSTRAVELTOURS_BANDUNG
Email         :      rahmatsugiarto695@gmail.com


Memandangkan dari pagi sampai ke petang kami berlima berjalan sakan tak ingat dunia, jadi destinasi kami yang seterusnya ialah untuk ke Cihampelas untuk check in hotel tetapi sebelum tu kami sempat singgah sebentar dekat sebuah tempat ini. Serius sangat cantik dengan suasana hijau semulajadinya yang betul-betul mendamaikan sampai Hans jatuh cinta dekat tempat tu. Kalau nak tahu tempat apa yang menarik sangat di mata Hans tu, nantikan dalam sambungan artikel seterusnya. Assalammualaikum :)

BERSAMBUNG.......


MELANCONG KE BANDUNG INDONESIA (TANGKUBAN PARAHU) - PART 1

MELANCONG KE BANDUNG INDONESIA (LADANG TEH & STRAWBERRY) - PART 2

MELANCONG KE BANDUNG INDONESIA (FLOATING MARKET LEMBANG) - PART 3