Sabtu, 27 September 2008

Balik Kampung! Bas ! Apek Busuk!

Huhu! Tengah semangat nak beraya ni kan! Tak tau lah korang buka blog ker tak.
Anyway, setiap tahun raya akan datang. Tak sekali ker maybe 2 kali. Dan setiap tahun pasti ada pengalaman yang berbeza bila balik kampung.



Pengalaman balik raya yg memang aku tak dapat nak lupa xsilap aku masa aku darjah 6 lepas UPSR. Masa bulan puasa tu aku duduk dengan kakak aku. Kira lagi seminggu nak beraya aku dari Perak balik Kedah naik bas dengan kakak aku.



Biasalah budak-budak kan. Banyak songeh! Memang letih giler naik bus dari satu stesen ke satu stesen. Akhirnya dari Perak pegi ke Kedah naik bus apa ntah. Masuk je dalam bus ada dua tempat kosong. Kakak aku duduk tepi orang lain. Aku plak duduk tepi apek tua mana ntah. Aku pelik juga asal tempat tepi apek nih kosong tapi sebab dah tak der tempat terpaksa la duduk.



Mula - mula duduk tu okay lagi. Tetiba aku terbau satu bauan yang amat memual + meloyakan + menjijik kan. Fuhhhh!! Bau ala - ala stokin basah yang diperah selama sebulan. Adoi!! Gila sial bau bangkai anjing pun elok lagi aku rasa. Aku nih dah lah pening duduk dalam bus tu. Ditambah dengan bau yang sangat celaka tu. Aku pun pelik. Dari mana datangnya bau sial nih.



Aku tanya akak aku ada bau tak? Kak aku cakap ada. Pastu dia tunjuk dekat apek sebelah aku tu. Sudahhhh!!! Patutlah xder orang nak duduk tepi ko Apek!! Rupanya ko berbau. Ya Allah! Apalah dosa aku hari tu? Setakat kejar ayam dekat kampung takkan macam ni balasannya?? Adoi, aku pun minta la tisu dekat akak aku untuk menutup hidung. Tapi bau apek yang memang tahap babi nih tak dapat dibendung. Aku 4 kali rasa nak termuntah. Teringat ustazah aku cakap kalau muntah batal puasa. Tapi kalau aku muntah nih kira sengaja ker tak? Haih, tak boleh muntah nih. Kang xpasal2 batal puasa aku!!



Bila apek cina ni bergerak ke kanan ke bangun ker...bau dia yg memang tahap anjing nih makin menusuk hidung. Bluekkkk!! Hampir2 termuntah aku dibuatnya. Kakak aku boleh plak gelak2 kan aku. Haha! Lepas tu Apek cina ni buka plak kasut dia. Hanjinggg!! Bau dia masyaallah memang tahap gampang!! Aku dah pusing menghadap kakak aku dah. Semua orang dalam bus tu tgok jer aku!! Argghhh, aku xpeduli! Diorang nak gelak ker apa ker janji aku kena bertahan sebelum aku muntah!!



Yang aku bengang gila dengan Apek durjana nih, bila dia batuk kita bleh dengar bunyi kahak dia.. bau mulut dia pun dah mengalahkan bau najis...adoi,aku pelik tu apek nih..dia ni xmandi setahun ke?gigi xpernah gosok seumur hidup ke? atau pakaian xpenah dibasuh sejak dibeli?



Akhirnya perjalanan yang durasinya hanya 2 jam aku rasakan bagai berjam - jam lamanya. Alhamdulillah lepas sampai aku dapat menghirup udara segar. Kakak aku xhabis2 ketawakan aku. Sampai dirumah satu family gelakkan aku! Malangnya nasib di waktu itu!!



P/S: Elakkan Dari Duduk Tepi Apek Tua Sewaktu Di Dalam Bas!!

12 ulasan:

  1. selain apek tua, ada geng2 mamat indon pn bau sama jgk..
    ni ikut pngalaman aku la especially kalau kena brdiri tepi diorg.
    masyaallah saba yo lah..

    BalasPadam
  2. lain kali sdiakan perfume wherever u go,

    agak2 ade org bau busuk. spraykan utk dia.

    mesti dia terasa gila.

    BalasPadam
  3. ko bebulan puasa mengata apek durjana ituu...

    hmmm.. mst apek durjana itu dah mati enn..???

    BalasPadam
  4. adalicious = bau mat2 indon bangla memang macam tu tapi bau apek ni lagi hebat

    e-zul = akan aku usahakan gunakan idea ko tu

    afiq = aku rasa dah mendiang kut apek tu

    BalasPadam
  5. selain apek.. ape lagi yg seirama dgn apek dan juge berbau busuk?
    hahaha

    BalasPadam
  6. simpati dgr cite ko..
    oh, rindu kt kampung.. ayam mak cik aku kt kampung mst rindu kt aku gak, sbb da berbulan2 xjupe aku..

    BalasPadam
  7. padin = apek tu memang busuk..busuk dari stokin subkon

    dickie = ntah...aku rasa kak ajak kut...

    nur fadhilah = xpayah la ko rindu...ayam2 tu semua dah jadi mendiang kena sembelih time raya nih

    BalasPadam
  8. ahaks, pak cik, lawaknyer ko sebut nama panjang aku.. terharu2..

    mak cik aku pencinta haiwan cam aku juge.. ayam2 tu ak tgk dr ak kcik smpai skang xmampus2 pun..

    BalasPadam
  9. hahaha kesian ko.. matbangla lagi ahh minyak ape tah dia pakai

    BalasPadam
  10. nur fadhilah : ialah tu pencinta haiwan..macam ko vegetarian

    generasi : aku xtau la apa yg diorang guna

    BalasPadam
  11. hahaahha.....
    memang nasib hg la hans.....
    tp mat2 indon, burma n yg seangkatan dengannya memang busuk beb!!!!

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com