Selasa, 9 Disember 2008

Sahabat Baik! Best Fren! Teman Dunia Akhirat! Kawan Sehidup Semati!

Saja bagi panjang tajuk tu. Semua kita mesti ada member baik atau yang sangat rapat dengan kita. Mungkin juga member baik korang terlalu ramai sehingga korang mencipta kumpulan – kumpulan tertentu yang terdiri dari korang dan sahabat – sahabat baik korang kan?

Aku mengakui aku ada member – member baik dari sekolah sampailah ke universiti. Semuanya pelbagai ragam. Ada yang kekal hingga kini dan ada juga yang sebaliknya. Tetapi, dari ramai – ramai member baik tu ada sorang nih yang sangat istimewa bagi aku. Bukan sebab dia OKU aku kata dia sangat istimewa tetapi dia lain dari yang semua member baik yang aku pernah ada atau ada sekarang.

Shafiq Akmal Bin Ishak! Itulah nama insan yang aku cuma mampu kenal tak sampai setahun tetapi aku dan dia menjadi teman yang gila – gila baik dan rapat dan masing – masing dah anggap adik beradik pada waktu tu. Situasi ini berlaku sewaktu aku di darjah 4. Beliau baru berpindah dari sekolah lain. Aku langsung tak tahu pun bahawasanya kelas aku ada budak baru masuk dan sementelah pada minggu awal bermula persekolahan ada jamuan hari raya sekolah. Sedap – sedap. Aku bawa bahulu jer. Pastu dapat tukar dengan kek lah, biskut almond la..gila kenyang.. eh, lari tajuk plak.

Berbalik pada tajuk asal..sedang aku khusyuk meninjau biskut dan kek yang ada pada rakan – rakan kelasku yang aku berminat serta nampak sedap dan boleh ditukar dengan bahulu aku yang gebu – gebu belaka disusun rapi dalam bekas tu tetiba aku terpandang mamat nih yang berbaju cowboy. Apa da raya pakai baju cowboy. Baju melayu sudehh..haha.. Ialah, dah nama budak baru. Mesti rasa terasing. Takder kawan. Kesian pula aku melihat beliau tetapi misi menukar semua bahulu aku kepada kuih dan kek harus aku laksanakan dulu. Lalu, aku mengabaikan beliau. Janji bahulu aku habis ditukar. Perut harus dibelai dan disayangi dikala itu. Huhu.

Selepas tamat sesi sekolah hari tu, aku pergi lah ke kelas mengaji pada petangnya. Lepas habis mengaji dekat ustazah garang tu, aku pun balik la ke kerusi aku. Tiba – tiba bertembung dengan beliau dekat situ. Aku mengalami fobia tersalah tegur orang pada waktu itu lalu aku mengambil jalan selamat dengan membuat tidak tahu saja kepada beliau. Sewaktu kelas tamat, beliau datang kepadaku dan menegur :-

Beliau : Eh, hang Hanis kan?
Aku : Aku Shah Rukh Khan lah..aku tak layan peminat – peminat macam kau nih..apa barang???
Beliau : Sombongnya hang nih..nampak ja baik….
Aku : Mestilah sombong….Aku artis lah….mana layan orang – orang macam kau..

Hahahaha…korang percayakah?aku tipu jer…situasi dia macam nih lah :-

Beliau : Eh, hang Hanis kan?
Aku : Yer….nih syafiqkan? ( konon2 aku macam tak cam dialah lagak aku masa tu)
Beliau : Ialah..aku lah nih..kita satu kelas kan…
Aku : Hang yang pakai baju cowboy tu ke?
Beliau : Aku lah tu..owh..hang duduk sini..okay arr..ada aku member..
Aku : Ok..esok jumpa dekat sekolah.

Sebenarnya panjang tapi aku malas nak menaip. Haha. Bermulalah persahabatan kami waktu tu. Orangnya kecil dan agak pendiam. Pandai dalam subjek sains. Aku telah memperkenalkan menu – menu yang sedap dekat kantin tu pada dia.

Aku : hang kalau nak beli nasi lemak..beli dekat luar..sedap..dekat kantin rasa cam haram jadah lagi..
Beliau : haha..okay..tapi aku bawa bekal lah…
Aku : lagi baguuih(bagus)..boleh aku dok kecek(minta) dekat hang hari-hari..haha

Cess…bawa bekal bukan nak kongsi..kedekut punya manusia. Makan sorang – sorang jer..haha..tipu jer…aku selalu melahap makanan dia..fizikal aku yang sangat nerd dan sangat gemuk di kala itu membuatkan aku makan tanpa mempedulikan langsung pandangan orang ramai pada tubuhku yang montel lagi comel ketika itu..haih,apa jadah aku merepek pulak nih..

Berbalik pada cerita asal..kira dekat mana ada dia disitulah ada aku..kami selalu ulang kaji sama – sama..makan sama – sama..mengaji sama – sama..masuk pertandingan bola kertas(bola betul aku tak main..kaki aku besi + konkrit..teruk dari kaki bangku) dekat tempat mengaji dan sentiasa bersaing nak dapat hadiah. Mungkin rasanya macam apa sangatlah yang istimewa budak nih. Tapi, aku sangat terharu sebab dia tak pernah pun mengutuk kekurangan yang ada pada diri aku nih. Menerima diri aku seadanya walaupun waktu tu aku gemuk, nerd, tangan dengan kaki pun banyak parut(akibat alergik kulit yang melampau sampai ke tingkatan 5), tak suka main bola sepak dan macam - macamlah. Faham – faham jer lah orang gemuk selalu dikutuk, dihina dan dibuli oleh manusia lain(betul kan Dickie..walaupun kita pernah gemuk tapi kita tetap kutuk budak gemuk walau budak gemuk tu tak pernah cari pasal dengan kita..haha)..sorry Dickie..saja busukkan nama ko..wakakakaka(gelak lela dining + rohaya bimbo)..

Dia juga telah menimbulkan sifat keberanian aku ke tahap mega. Kelas aku ada manusia yang dikategori sebagai pembuli sejati pada waktu tu. Pantang ada makhluk yg boleh dibuli pasti akan dibuli oleh beliau. Dan beliau selalu membuli member baik aku nih. Aku lagi teruk dia buli. Aku tak melawan. Entah takut gila masa tu. Dah macam bawang putih(tapi bawang putih tu bapak bodoh dan bangang) plak. Dan pada suatu hari tetiba aku mendapat kuasa dari pari – pari(aku agak jer lah), tak tertahan beliau membuli sahabat baik ku itu, aku telah menjadi Incredible Hulk dan melindungi memberku lalu membuli beliau balik(hari tu jer lah..hari itu dalam sejarah). Haha. Terkejut beliau dengan keberanian dan kegagahanku yang datang akibat kuasa istimewa pari – pari dan terharu dan bangga sahabat baik ku itu akan kehebatan aku menghapuskan kuasa pembuli sejati walaupun cuma sehari. Wawawawawa(gelak jin).

Member baik aku itu jugalah adalah member pertama yang mengajak aku kerumahnya(sebenarnya ramai tapi sebab jauh..takut naik basikal kena kejar anjing plak) dan itulah member aku yang pertama aku pergi dan masuk kerumah beliau. Beliau memperkenalkan aku pada keluarganya. Aku risau juga kalau mak dia tak suka aku(dah macam pergi merisik plak gaya aku cerita..haha)..ialah, mana tahu tak suka anak dia kawan dengan orang macam aku. Selekeh, kudis sana sini, gemuk, ‘putih’..haha…tapi apa yang aku fikir tu 100% langsung tak berlaku. Aku di layan macam raja(raja gopal kut..haha)..gila best..seronok sangat..dia pula rajin la ‘menipu’ mak dia memuji aku nih bagus lah pandai lah(menipu = betul..haha)…haih, makin gembiralah aku dekat rumah beliau. Adik beliau juga comel. Haha.

Tiba saatnya aku dapat tahu bahawasanya member baik aku itu akan berpindah ke Kuala Lumpur pada minggu depan akibat bapanya naik pangkat dan ditugaskan ke sana. Aku cubalah memujuk beliau dan mak beliau agar jangan berpindah(waktu tu otak mentah lagi) tetapi apakan daya itu semua adalah suratan takdir. Ku nampak mata beliau berkaca(air mata la tu) pada masa tu. Tapi, aku tak mengerti pun perasaan tu. Mata beliau masuk habuk kut.

Pada suatu hari, di tempat mengaji beliau berkata padaku bahawa lagi 2 hari beliau akan berpindah. Owh, sedihnya aku tetapi aku cuba membuat diri aku gembira. Aku bagitahu lah dia hari dia nak pindah itu aku nak tolonglah dia kemas barang. Nak ucap selamat untuk terakhir kalinya.

Esoknya, dia dah tak datang ke sekolah. Aku tak pelik pun. Ialah, dah nak pindah buat apa nak datang sekolah. Kalau aku pun malas nak datang. Hahaha(gelak tersipu-sipu). Lepas tu aku tak sabar – sabar pergi mengaji waktu tu. Nak borak dengan dia. Tunggu punya tunggu tak datang – datang. Jadi, aku tanyalah ustazah asal dia tak datang.

Aku : Ustazah, mana Shafiq?
Ustazah : Dia kan pindah hari nih?
Aku : Eh, dia bagitahu saya kata esok baru dia pindah.
Ustazah : Hari nih lah dia pindah.
Aku : …………..mata mula berair(tapi tak nangis la masa tu)

Aku tak percaya. Takkan dia tipu aku…sebab apa dia nak tipu aku? Atau adakah aku salah dengar? Bergegas aku pergi rumah dia. Owh, tidak. Semuanya kosong. Di pintu pagar ada papan digantung ‘Untuk Disewa Hubungi 999’.

Arghhhhh, tidak! Asal dia tipu aku. Sebab apa? Apa dosa aku? Tetiba buat pertama kali dalam hidup aku menangis sebab kawan. Aku tak malulah nak cakap aku menangis sebab dah nama manusia mestilah menangis. Dickie pun cakap macam nih(sekali lagi kaitkan nama ko..haha)..aku murung jugalah minggu itu. Aku masih terfikir kenapa aku diperlakukan sebegini rupa(ayat aku tak bleh blah plak)..

Tiba – tiba datang seseorang bercakap kepadaku di dalam kelas :

Seseorang : hang kena sabaq..mungkin dia sedih kut nak pindah sana...
Aku : entahlah..aku pelik asai(asal) dia wat aku lagu tu(macam tu)..
Seseorang : semua orang pasti ada sebab kenapa buat sesuatu benda tu..
Aku : apa sebab dia?
Seseorang : tu aku tak tau..tapi aku percaya dia anggap ang lah kawan baik dia..
Aku : merepek lah hang..bukti tak dak la…
Seseorang : dah hang paling rapat dengan dia..selalu sama..macam kacang dengan kulit..
Aku : ……(diam)
Seseorang : percayalah cakap aku…(berlalu pergi sambil menyanyi lagu doremon)

Bila fikir – fikir balik betul juga apa dia cakap. Waktu – waktu sebelum pindah memang dia dengan aku selalu jer buat lawak la sembang tak ingat dunia. Tapi, masa dua minggu sebelum pindah dia dah lain sikit. Mood pun tak berapa happy.

Aku selalu tanya member yang baik dengan dia juga kalau – kalau ada no telefon ker alamat rumah baru ker. Tapi, dia pun tak ada juga. Dah 10 tahun perkara nih berlaku. Aku dah tak tahu apa dah terjadi pada dia. Mungkin hidup mungkin mati. Mungkin masuk U atau jadi mat rempit(minta simpang).

Teringin juga nak jumpa beliau lagi walaupun sekali.. dan walaupun mungkin aku nih dia dah tak kenal atau tak anggap kawan baik macam dulu dah. Apa – apapun dialah kawan karib paling istimewa yang pernah aku ada sepanjang hidup. Aku bersyukur dan menghargai semua kenangan – kenangan nih.

P/S : Kalaulah Aku Sekarang Macam Aku Yang Dulu..Adakah Manusia – Manusia Yang Baik Dengan Aku Sekarang Dapat Terima Macam Mana Beliau Menerima Aku Seadanya?? Entahlah!! Maaf Entry Terlalu Panjang. Dah Macam Cerpen Plak Dah!!



23 ulasan:

  1. ku tringt kat kamal, die nie ank cikgu bm aku dlu,dlu lpas kelas seni cikgu nie mintk sblum blik mesti bt mtunjukan lah.nyanyi ke, ape opn lah.kalau xde xlah blik.semue boo.. die pon dgn gaghnye p ke dpn klas n nyanyi lgu karton pe entah.semue sorak.. (sorak nak blik, bkannye suare die best...)dielah yg kenalkan ku karipap ikan bilis.bukan ikan bilasnye, but isik2nye(organ dlman n kepalenye...)demi die mkn jelah.xtaulah mane die skarang, dlu die pindh ke p.pinang..
    tringt gak kat ain...

    BalasPadam
  2. memori takkan boleh dilupakan. :) kan?

    BalasPadam
  3. haha..
    aku suke bace cerita kau yang begini..
    aku rase kawan kau tu tersalah la..
    die ingat die nak pindah esok..
    tetibe kene pindah hari ni..
    pastu nak kontek ko hp sume takde..
    so die pon pindah jela..
    huhu..
    tapi mcm sdeyh la criter..
    citer kecik2..
    mesti mcm comel je kan?

    BalasPadam
  4. wow mmg bagus lah ko...
    emm memori xleh hilang

    BalasPadam
  5. komen kutuk dulu:
    ko shah ruk khan? bukan lata mageshka? haha

    motif? aku dulu gemuk tapi xpnah kena buli! aku dijaga oleh kawan2 rempit aku! cikgu suma syg kat aku.. xda org brani sentuh! haha

    dia pakai baju koboi.. ko pkai gaun haute coutour kan? haha

    seach sudah nama dia kat google. mane tau jumpa..

    kumen bernas: Wah teringat member2 skolah rendah dulu. helmi, alia, fakrurazi, jomsey (kendu u'olls), hujja (kendu mega) ramai lagi la..

    xleh cite pnjag.. nanti sedey..

    makin pkir cita lama makin trase diri dah tua..

    neway adams family 4ever!!

    BalasPadam
  6. wahh
    kisah cinta yg mngalahkan
    kisah cinta taj mahal
    mula2 mata bertentangan
    pastuh lepak2
    pastuh ajak bawa balik umah perkenalkan kat family
    pastuh dia pindah
    wahhhh
    what a lovely love story (ayat mcm pantat sket)
    agagagga

    BalasPadam
  7. sgt lh panjang post ank.
    mlz lak aku nk bc.
    alalalala~

    BalasPadam
  8. acet cedeh larr cite hans nih..
    banjir aer mate kat bilik nih haa..
    ahahaha..
    yela ku taw ko windu same die..
    aq pon windu kat kawan aq..
    huwaaaaaa
    takpe2..
    jnji entry ko kali nih mmg mremukkan ati..
    hehe XD

    BalasPadam
  9. Sengkool : uish...saper itu ain?jeng jeng jeng....sengkool penuh misteri

    asybedazzle : selagi tak nyanyok ingatlah memori tu..tapi aku lah minta aku nyanyuk..haha

    akukopikausiapa? : comel2..mana ko tahu...hahaha...

    teddy : memori hilang tu nyanyuk la jawabnya kalau aku lah..huhu

    dickie adams : lata mageshkar pun leh jugak..ko nih..jgn bocor rahsia kata aku artis..kak ros sudah lah..haha...motif xder orang ngata ko?ceit...bukan kena buli pukul2 daaa...ngutuk2 sudah..mesti ada punya..ko jer tak tahu...aku pakai kebaya..cantik sikit..wakakakka..yer adams family 4ever tapi perangai tak 4ever la..haha

    Taqie : hang gila kah?

    Pikato Ezora : xpayah gtau pun aku tau ko malas..

    Chubbycekelat : serius hati ko remuk?adoi...pam balik bagi elok..haha

    BalasPadam
  10. ohh best nye darjah4 dah ade bestfriend mcm ni..

    biase la tu kutuk org lain gemok, wlaupun org lain gmok..tp xla mlmpau2 smpai xsdr diri kn..haha ;)

    kne buli ke?biasenye gemuk xkne buli sbb takut..haha!tp org kutuk blkg tu biase la ;) kte pon ske kutuk org!ahha agk adil la kot,kn..

    sooner or later korg mesti jumpe, sbb klu die rajin google name sndiri, msti jmpe blog ni..haha

    ;)

    BalasPadam
  11. haha..macam2 ragam yang digunakan dalam penulisan ni..yang penting imbas kembali dan suspen giler tu buat sy syok je baca..hehe..rupanya awak sangat menghargai sahabat..kadnag-kadang saya rasakan sahabat jauh lebih rpaat dan mengerti keperluan kita berbanding keluarga sendiri..hehee...

    BalasPadam
  12. Syahbond : bond mana lah tersesat nih?entahlah weih..aku nih senang mengingat..tapi kalau masa jawab exam susah jer nak ingat fakta..hahaa...insyaallah..ada rezeki jumpa lah beliau

    Ajeem : iaker?sahabat tu memang penting tapi saya meletakkan keluarga di tempat pertama...keluarga itu penting..sahabat itu penting..tapi apa2pun keluarga itu keutamaan utama..

    BalasPadam
  13. salam..
    ketuk pintu sebelum masuk ker? hehe. first time neh singgah..

    mmm..touching ar entri u.. sedey2.. mana ar kwn u tue? hampir2 meleleh air mata aku. dah ar pagi2 baca.. xpasal-pasal make up pudar (lagu rossa plak). hehe..

    sedey2.. isk.. isk..

    BalasPadam
  14. memang best klau kita ada kawan yg best2kan...;)


    err..entry ini sungguh panjang ;P

    BalasPadam
  15. emmm...
    xpe2...
    setiap yang beraku pastia ada hikmah disebaliknye..
    kte sabagai manusia harus menempohnye dengan ikhlas dan redha...

    hahha..pnajang polak ak melalot nih...

    smogan hang dapt jmpe ngan kwn hang nih...

    by daway,,
    thanks to comment on my blog..
    im just a beginner....
    i really appreciate it...


    and
    i like ur way of how ur word impressed in ur blog..hahah

    BalasPadam
  16. Lotsoflove : tak payah ketuk pintu..tekan loceng sudah..huhu..loh,make pudar kah?kesian kamu..haha..xper2..make balik

    Princess Liyana : Sonok sangat menaip sedar2 dah jadi cerpen..haha

    Ameen : haha..thanks...

    BalasPadam
  17. Salam Hormat,

    Perkenalkan, saya Endy. Kebetulan (Alhamdulillah) saya menguasai sebuah teknik yang diberi nama SEFT (Singkatan dari Spiritual Emotional Freedom Technique). Teknik ini saya pelajari dari penemu dan pendiri SEFT, yaitu Ahmad Faiz Zainuddin. Beliau sekarang terus mengembangkan Teknik SEFT. Untuk itu ia mendirikan LoGOS Institute (www.LoGOS.co.id). Teknik ini mengklaim mampu mengatasi semua keluhan fobia dibawah ini (InsyaaLloh).

    Mulai takut Air – Hydrophobia,
    Takut Agama – Theologicophobia,
    Takut Alat Kelamin – Kolpophobia,
    Takut Aliran Udara – Aerophobia,
    Takut Alkohol – Methyphobia,
    Takut Alkohol – Potophobia,
    Takut Amnesia – Amnesiphobia,
    Takut Anggur – Oenophobia,
    Takut Angin – Ancraophobia,
    Takut Angka – Arithmophobia,
    Takut Angka 13 - Triskaidekaphobia,
    Takut Angka 8 – Octophobia,
    Takut Anjing – Cynophobia,
    Takut Anjing Laut – Lutraphobia,
    Takut Anus – Rectophobia,
    Takut Api – Arsonphobia,
    Takut Api – Pyrophobia,
    Takut Awan – Nephophobia,
    Takut Ayam – Alektorophobia,
    Takut Ayan – Hylephobia,
    Takut Badut – Coulrophobia,
    Takut Bahan Kimia - Chemophobia,
    Takut Bangunan Tinggi – Batophobia,
    Takut Banjir – Antlophobia,
    Takut Bapak Tiri – Vitricophobia,
    Takut Batu Nisan – Placophobia,
    Takut Bau Badan – Bromidrosiphobia,
    Takut Bau Bauan – Olfactophobia,
    Takut Bau Busuk – Autodysomophobia,
    Takut Bawa Mobil - Amaxophobia,
    Takut Bawang Putih – Alliumphobia,
    Takut Bayangan – Sciaphobia,
    Takut Bebas – Eleutherophobia,
    Takut Belanda – Dutchphobia,
    Takut Benang – Linonophobia,
    Takut Benda di Sebelah Kanan – Dextrophobia,
    Takut Benda di Sebelah Kiri – Levophobia,
    Takut Berantakan – Ataxophobia,
    Takut Berbicara – Laliophobia,
    Takut Bercinta – Malaxophobia,
    Takut Bercinta – Sarmassophobia,
    Takut Berdosa – Hamartophobia,
    Takut Berfikir – Phronemophobia,
    Takut Berita Baik – Euphobia,
    Takut Berjalan – Stasibasiphobia,
    Takut Berjanji – Enissophobia,
    Takut Berkotbah – Homilophobia,
    Takut Berlarut – Apeirophobia,
    Takut Bersenggama – Coitophobia,
    Takut Bertanggung Jawab – Hypegiaphobia,
    Takut Binatang – Zoophobia.
    Takut Binatang Liar – Agrizoophobia,
    Takut Binatang Melata – Herpetophobia,
    Takut Bintang – Astrophobia,
    Takut Bintang – Siderophobia,
    Takut Bintang Berekor – Cometophobia,
    Takut Bom Atom – Atomosophobia,
    Takut Boneka – Pediophobia,
    Takut Boneka Bersuara Perut – Automatonophobia,
    Takut Bosan – Xerophobia,
    Takut Botak – Phalacrophobia,
    Takut Buang Air Besar – Rhypophobia,
    Takut Buku – Bibliophobia,
    Takut Bulan – Selenophobia,
    Takut Bulu Ayam – Pteronophobia,
    Takut Bunga – Anthophobia,
    Takut Bunga Es – Pagophobia,
    Takut Bungkuk – Kyphophobia,
    Takut Burung – Ornithophobia,
    Takut Buta – Scotomaphobia,
    Takut Cabut Gigi – Odontophobia,
    Takut Cacing – Helminthophobia,
    Takut Cacing – Scoleciphobia,
    Takut Cacing Pita – Taeniophobia,
    Takut Cacing Pita Babi – Trichinophobia,
    Takut Cahaya – Photophobia,
    Takut Cahaya dari Utara – Auroraphobia,
    Takut Caplak – Phthiriophobia,
    Takut Cemburu – Zelophobia,
    Takut Cermin – Catoptrophobia,
    Takut Cina – Sinophobia,
    Takut Corak Baru - Cainophobia
    Takut Daerah Perbatasan – Claustrophobia,
    Takut Daging – Carnophobia,
    Takut Dagu – Geniophobia,
    Takut Danau – Limnophobia,
    Takut Darah – Hemaphobia,
    Takut Debu – Amathophobia,
    Takut Debu – Koniophobia,
    Takut Demam – Febriphobia,
    Takut Demam – Fibriophobia,
    Takut Demo – Daemonophobia,
    Takut dengan Seks – Erotophobia,
    Takut Dewa – Zeusophobia,
    Takut Di dalam Rumah – Oikophobia,
    Takut di Ejek – Katagelophobia,
    Takut di Hipnotis – Hynophobia,
    Takut Di pandang – Opthalmophobia,
    Takut Diabaikan – Athazagoraphobia,
    Takut Dibatasi – Merinthophobia,
    Takut Dibenci – Melophobia,
    Takut Dicekik – Pnigophobia,
    Takut Dicuri – Cleptophobia,
    Takut Dihukum – Mastigophobia,
    Takut Dihukum Berat – Rhabdophobia,
    Takut Dikubur Sendirian – Taphephobia,
    Takut Diluar Ruangan – Spacephobia,
    Takut Dingin – Cheimaphobia,
    Takut Dingin – Psychrophobia,
    Takut Dinilai Negatif – Socialphobia,
    Takut Diracun – Toxicophobia,
    Takut Dirampok – Harpaxophobia,
    Takut Disentuh – Aphenphosmphobia,
    Takut Disentuh - Chiraptophobia,
    Takut Disentuh – Haphephobia,
    Takut Disuntik – Trypanophobia

    Jadi bagi siapapun yang mengalami kasus ini, silahkan saja datang ke LoGOS Institute. Setiap hari Minggu (jam 10:00 - 13:00) ada Preview Gratis mengenai SEFT ini. Bisa langsung coba terapinya juga. Jangan kuatir. Free of Charge. Syaratnya, Anda tinggal ketik NAMA ANDA kemudian kirimkan ke SMS Center LoGOS Institute di 081807788120. dan langsung datang di Hari Minggunya dengan Alamat : Jl. Raya Jatiwaringin No. 24 Kavling K. Jakarta Timur. Telp. 021-86605151 ext 0. Penjelasan mengenai SEFT juga bisa dilihat di http://LOGOSSEFT.Blogspot.com
    Semoga Informasi Ini Bermanfaat
    Salam Sejahtera
    Wassalam Wr. Wb.,

    Endy Fatah Joesoef
    http://logosseft.blogspot.com/
    Hp. 0818991915

    BalasPadam
  18. endy fatah :wah,mana encik jumpa blog saya nih?ada tak fobia lipas?kalau ada nak la juga...hehe

    BalasPadam
  19. wah,merendah diri la ko ni.
    berkudis la selekeh la.
    klu ku diskola mu,mesti ari2 ku bw bekal utk mu.

    bgtau mak yg ada sorg bdk ni xterurus. sian dia. pesalah share mkn. hahahaha. :D

    BalasPadam
  20. Irma Ain : ko tak tgok lagi macam mana aku meninggi diri..haha

    BalasPadam
  21. mcm comel?huhu.agakla..tau macam cerpen2 maser ak skolah rendah bacer, tpi lebih santai n tragis, huhu.bleh reka skrip, buat geng bas skolah 2

    BalasPadam
  22. Omarkhayam : ku ingat nak jadi director tapi tak habis belajar lagi..haha..

    BalasPadam
  23. Fobia Lipas juga bisa diatasi dengan SEFT (Spiritual Emotional Freedom Technique) Cara tercepat dan termudah atasi fobia Anda. Info selengkapnya kujungi www.LoGOS.co.id atau contact ke SMS center +62818991915.

    Jazakholloh khoir ...
    Wassalam.

    Endy Fatah Joesoef

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com