Jumaat, 26 Disember 2008

Leteran Dato Hans SRK

Haih, bengang betul Dato dengan TM Net nih. Berdendam dengan Dato lah diorang nih(tak puas hati sebab Kerajaan Melaka kasi Dato gelaran Dato). Siap call umah Dato merayu - rayu minta Dato tukar sistem tenet yang Dato guna sekarang yang maha lembab bab download men download nih..mestilah dial - up...hadoi...Dato bukan taknak tukar..tapi sebab Dato jer yang guna tenet dekat umah nih makanya sesudah Dato berkompromi dengan ibunda Dato...maka Dato masih mahu setia sama dial up terchentaaa nih(cintalah sangat dial up kan??)

Wah, semalam anak-anak buah dato(anak akak dato) sudah kembali ke rumah nenekda dan tok wanenda(tok wan lah tuh) mereka yang tersayang(padahal rindu sama dato..hahahaha)...maka dato sangat berbesar hatilah menyambut ketibaan mereka ini..Wah, tahulah sayang sama dato tapi privacy dato agak terganggu semalam...anak buah Dato mengajak Dato bermain dolls..haha..dato pun apa lagi...dato kangkangkan dolls tu dan menjadikan dolls itu ghost...hahaha...bersesuaian dengan malam Puaka Niyang Rapik(seram dowh citer nih..haha)..dato bersama seluruh ahli keluarga menonton cerita yang maha seram nih(seram sangat sampai dato ketawa berdekah - dekah ketakutan yang melampau)...

Gembira dato melihat anak buah dato menutup mata dan takutkan kegelapan pada malam itu..wawawawa(gelak jahat)...dato telah menakut-nakutkan anak buah dato dengan hantu - hantu puaka niyang rapik(trimas kepada sesiapa yang membikin ini cerita kerana dapat menakutkan anak2 buahku agar diam...gagaggagaa)..dan dato juga telah menjadi sangat baik dengan menyembunyikan dolls anak-anak buah dato di bawah kerusi...gagagagagga(sekali lagi dato gelak jahat)....

Dato tido agak lewat ari nih kerna cerita-cerita dekat tv seronok - seronok belaka...semuanya pasal lelaki obesiti berbaju merah --> pakcik santa claus.....haih, penat dato menunggu pepagi buta...tidak ternampak pun kelibat santa...dato mahukan hadiah berupa kereta mercedes buatan doremon tapi kelibat lelaki tua obes yang malas mencukur janggut putihnya itu tetap tidak mahu muncul...owh,baru dato teringat sebab apa beliau tidak datang..rupa - rupanya rumah dato tidak ada serombong asap seperti dalam rumah - rumah dekat tv itu..cess...cilakak..tahun depanlah dato pasang itu serombong asap dekat rumah dato...kalau Santa Claus masih tidak mahu datang..dato akan berkomplot dengan Abu Sayyaf untuk mencukur jejanggut beliau dan merompak kereta rusa beliau bersama hadiah - hadiahnya sekali...

Dato pun tidorlah dengan lenanya di atas katil dato hasil gaji dato berlakon filem khabie khushi khabi hans khan....hahahahha(gelak riak)...owh, jangan lupa saksikan lakonan dato malam ni pukul 10 malam dekat tv2...best filem tu tambah - tambah dato turut berlakon bersama member karib dato si Amitabh Bachan....ntah apa dato mimpi malam tu? mimpi jumpa kajol agaknya...arghhhh...janji dato gembira tido...owh lupa...sebenarnya sebelum tidor dato telah mempacking(jahanam lah bahasa English..dah dato amik muet sem nih) barang - barang dato...maklumlah esok dato kena kerja luar shooting filem tajuk Pyar Nehi Uitm Khabie Neha(balik UiTM lorr)....

Tengah seronok Dato beradu di atas katil ditemani bantal - bantal yang bersepah tu..tiba - tiba dato diganggu oleh anak buah dato....cess...berani menganggu dato beradu...nih dato sudah murka sama beliau....lalu dato menjengilkan mata dato yang bulat lagi comel dan bercahaya itu pada beliau...beliau keluar....mungkin ketakutan....hahahhahahahaha(gelak jahat macam dalam filem duplicate..dato memegang watak babloo dan mannu dada)...

Dato pun kembali tidor memimpikan Preity Zinta....tiba - tiba ada tangan menampar - nampar kaki dato...owh, anak buah dato menganggu dato lagi...haruskah dato buang negeri kerna menganggu dato tidor?? Ini mesti kes balas dendam sebab dato sorokkan anak patung beliau...hahahahaha...tapi rupa - rupanya ibunda a.k.a nenekda anak buahku menyuruh beliau mengejutkan dato untuk solat jumaat....arghhhhh...dato mau tido...sekali jer ponteng apa salahnya kan???gagagaggga(gelak demon + witch)....

Wah, ibunda dato memasak mee kuah yang maha enak rasanya...terharu dato pada hari ini..anak buah dato asyik bertengkar dengan dato mengatakan mee itu adalah laksa...owh, dato agak murka hari ni... hahahah(gelak sopan)....akhirnya dato menikmati mee itu bersama anak buah dato itu....kami sekeluarga juga makan aiskrim beramai - ramai.....sangat seronok......

Tapi, apakan daya....esok dato out station kerna mahu shooting filem(balik uitm lorr) maka dato sangat bersedih ibarat coklat mencurah - curah ke ladang gandum..lalu jadilah koko crunch...arghhhh....dato mahu bom stesen bas shahab perdana..jadi dato tak payah pergi out station lagi....uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa......tiket bus pukul 10.30 pagi...owh,dato bukan sengkek yer...dato naik bas sebab menyahut seruan kerajaan dan ini juga tanda dato cintakan alam sekitar...pengurangan asap kenderaan dapat dikurangkan.....

Dato sangat rindu hari nih dan cuti - cuti sebelum nih....cuti sangat sekejap lorrr...

Isnin, 22 Disember 2008

Dah Nak Kena Balik Campus

Haih, cuti sebulan nih rasa sekejap gila. Member - member blog macam akukopikausiapa, isya dan lain - lain pun dah balik U masing - masing. Lepas nih jaranglah rasanya aku nak post entry baru. Tengoklah kalau ada apa - apa yang best aku post kan.

Azam tahun baru(walaupun cuma berazam tapi aku harap aku mampu lakukan) :-

1) Dapatkan DL sem nih. Semester lepas aku dah siap mimpi dapat tapi masih belum ada rezeki.

2) Kuruskan badan. Hendak mencapai berat 60kg. Walaupun aku tahu memang takkan sebab mulut keje mengunyah tapi aku cuma berazam.

3) Menjimatkan duit PTPTN aku dengan sejimat - jimatnya. Walaupun banyak 'jin' yang akan menggoda aku untuk keluar, makan, beli baju dan aku sentiasa mengikut mereka tapi aku cuma berazam.

4) Sentiasa beribadat kepada Allah dengan menunaikan solat 5 waktu dan membaca Yassin. Walaupun subuh tu susah sangat aku nak nampak tapi aku berazam.

5) Sentiasa menghubungi keluarga aku dikala berada di Uitm Melaka nanti. Alhamdulillah , semester lepas aku berjaya menghubungi mereka dengan tempoh yang tidak terlalu panjang.

Moga jumpa lagi. Doakan kejayaan aku dan keselamatan aku. Assalammualaikum.

Sabtu, 20 Disember 2008

Apa Kenalah Dengan Korang Nih?

Aku pelik dengan sikap beberapa orang yang aku pernah kenal. Aku cerita dari awal lah. Masa sekolah dulu di waktu akhir persekolahan(kira perpisahan lah tu) masing - masing nangis - nangis(aku tak lah..susah sangat nak nangis) dan dialog yang selalu diucapkan adalah :-

Dialog 1 : wei, korang nanti jangan lupa aku yer.
Dialog 2 : rajin - rajinlah sms weih
Dialog 3 : dah berjaya nanti masuk U jangan lupa kami nih.

Bila keputusan SPM diumum ada yang bagus ada juga yang sebaliknya. Itu rezeki masing - masinglah. Tak semestinya dapat masuk Universiti, Maktab Guru, Politeknik dan seumpamanya menunjukkan korang tersangat bagus dan menentukan korang pasti akan menjadi kaya atau berjaya. Itu semua rezeki dan takdir masing - masing bergantung kepada usaha masing - masing.
Alhamdulillah, keputusan aku boleh dikira cemerlanglah dekat sekolah tu tapi kalau ambil kira keputusan semua manusia masa tu aku nombor yang keberapa puluh ribu pun tak tahulah. Alhamdulillah, aku tak pernah membangga diri dan sentiasa memberi semangat pada yang lain. Dialog yang sangat popular masa tu yang aku selalu dengar :-

Dialog 1 : Lepas nih dapat masuk U jangan lupalah dekat kami.
Dialog 2 : Jangan lupa dekat aku yer.
Dialog 3 : Terrorlah hang..tak macam aku.

Haih, belum apa - apa dah menuduh aku lupa member - member. Tak kisahlah. Aku tahu diri aku. Aku bukan jenis mudah lupa sahabat atau lupa diri. Aku mesti ingat asal usul aku. Lepas tu aku sangat tension. Keputusan agak bagus tapi tak dapat langsung tawaran mana - mana. Telinga aku berdesing dah dengan mulut laser sesetengah orang. Contoh dialog yang femes waktu tu ialah :-

Dialog 1 : takkan tak dapat mana2 lagi?kata banyak A.(nada sangat sinis)
Dialog 2 : budak tu satu A pun dapat masuk U.(macam tuduh aku menipu plak)
Dialog 3 : ada rezeki dapatlah tu.(cuba memujuk)

Waktu tu memang gila tertekan. Tapi itulah. Akhirnya ada juga rezeki dapat banyak tawaran walaupun panggilan kedua. Gembira sangat - sangat. Aku pun bagitahu lah member - member nih nak berkongsi kegembiraan. Dialog yang sangat menusuk kalbu masa tu :-

Dialog 1 : Orang nak masuk U mana layak nak kawan dengan kita.
Dialog 2 : Lepas nih sah tak ingat kita dah lah.
Dialog 3 : Lepas nih jangan haraplah dia nak mesej kita.

Aku sangat pelik dengan diorang nih. Aku belum masuk U dah macam - macam dah benda negatif dituju pada aku. Bukan aku nak pergi Oxford pun sampai nak kata macam nih. Bila masuk U pula, maklumlah aku masih belajar cara nak menjimatkan duit jadi memang jarang topup. Busy dengan assignment lagi. Tapi aku still mesej diorang. Ada yang balas ada yang tak. Aku sentiasa fikir positif. Taknak fikir negatif. Hidup kena positif baru ceria.

Masalahnya, mereka selalu mesej waktu yang tak kena. Contohnya, esok aku terpaksa submit assignment yang markahnya bernilai 20 dan diwaktu itulah diorang mesej. Aku nih pula terlupa nak balas(sibuk kutt). Lalu dikata aku sombong. Dah lupa kawan. Akhirnya, hanya 3 dialog nih jer aku cakap :-

Dialog 1 : Kalau aku sombong..aku memang takkan mesej korang.
Dialog 2 : Kalau aku dah lupa kawan..aku dah lama tukar no hp aku.
Dialog 3 : Korang mesej aku masa yang tak sesuai..korang kenalah faham. Hidup dekat sini tak sama macam zaman sekolah.

Alhamdulillah, ada yang faham. Ada yang buat - buat faham. Ada yang tak faham. Ada yang buat - buat tak faham. Bila masa berlalu, hal ini menjadi semakin rumit. Aku kadang - kadang berfikir sendiri. Aku bukan nak berbangga aku masuk U(ialah aku bukan belajar dekat Universiti yang termasuk dalam rangking 10 teratas dekat dunia nih)...tapi aku rasa member - member aku tu sangat bertuah sebab aku masih sanggup berhubung dengan diorang walaupun diorang sekarang tidak belajar atau belajar di kolej swasta jer. Dulu, mereka selalu yang cakap aku akan lupa pada diorang tetapi akhirnya mereka yang lupakan aku atas alasan :-

Alasan 1 : Budak U mana sama dengan kami nih..belajar pun tak tinggi mana.
Alasan 2 : Hang dah ada member baru yang lebih standard dari mereka.
Alasan 3 : Aku nak tumpu pada pelajaran(manusia yang sambung belajar juga).

Ialah, aku taklah kata semua member - member lamaku macam nih cuma ada segelintir yang macam ni membuat aku kecewa. Bagi aku...kau belajar lah setinggi langit pun atau sedalam lautan pun tapi rezeki masing - masing. Tak semestinya kalau tak masuk Universiti bererti hidup kau tu tak der makna. Ramai juga manusia yang berjaya tak belajar tinggi - tinggi pun tapi dah rezeki masing - masing. Bersyukurlah kan.

Pasal ada member baru ker tak....kemana kita pergi takkan kau nak jadi kera sumbang. Hidup bercakap dengan dinding atau cermin. Aku masih waras. Hidup nih memerlukan kawan. Kawan gembira senang sangat nak cari..kawan susah tu memang susah bebenor nak cari. Serius aku cakap aku kecewa dengan manusia yang menggunakan alasan nombor 2 tu. Aku ingat semua member - member aku dari yang paling tak cerdik sampai yang paling pandai.

Pasal nak tumpu pada pelajaran...memanglah pelajaran tu penting tapi takkanlah jika dengan membalas satu sms dari member akan membuat keputusan peperiksaan gagal??? Bukannya bermesej setiap satu saat tapi sebulan sekali jer pun. Bila aku tak balas dikata aku lupa. Bila aku sms ini alasannya. Jahanamlah punya alasan.

Mungkin ada diantara kita yang bersikap macam nih dan aku harap korang tolonglah buang sikap - sikap nih tambah - tambah kalau mereka itu antara sahabat baik korang. Walaupun aku tahu manusia yang aku tuju benda nih tidak pernah ada blog hatta membaca blog tetapi aku puas sebab aku dapat meluahkan benda - benda bodoh yang nampak remeh tapi sebenarnya sangat menyakitkan hati.

P/S : Budak Uitm Tidak Terlibat Yer...Risau Juga Lepas Grad Nanti..Geng - Geng UiTM Nih Nak Jadi Macam Dalam Entry Nih Ker Tak? Aku Harap Tidaklah Kan.

Isnin, 15 Disember 2008

Woiiiiiiii......Turunnnnnnnnnnnnnnnn!!

Kisah masa zaman muda mudi plak. Perkara paling best aku pernah buat masa tingkatan 2 ker 3 entah(aku dah lupa plak) dekat sekolah menengah agama(sekolah yang aku tak suka langsung) adalah menenangkan fikiran di kawasan kebun yang diguna oleh budak – budak yang ambil subjek Kemahiran Hidup Pertanian(termasuk aku lah tu).

Suasana kebun nih gila mendamaikan untuk menenangkan fikiran yang menghadapi tekanan melampau ketika itu. Aku dengan seorang member baik, Man dan seorang lagi bekas member baik, Gajah(waktu adegan ini berlaku dia masih kawan baik aku) selalu melepak disitu pada waktu petang membaca surat khabar(yang selalu dipinjam dekat bilik guru tetapi jarang dikembalikan..wakakakak) sambil makan – makan dan mengawasi tumbesaran pokok – pokok situ(sebab tu cikgu KH sayang aku…gagagaga).

Satu hari kami semua nak cuba ubah tempat melepak. Dah bosan kut hari – hari mengadap kebun jer. Tetiba ternampak tangki air yang tersergam indah depan mata.

Aku : Amacam? Nak try?(nak sangat naik tangki tu)
Man : Jommm! Jommmm!!(lagi gila punya excited nak naik)
Gajah : Takutlah aku…tengoklah tangga dia..berkarat dah…(muka cuak)
Aku : Betul jugakan..mati nanti tak sempat plak ambik PMR..(baru terfikir)
Man : Jomlah!! kalau Gajah tak mau naik kita naik dua dah. tinggai dia sorang-sorang.(nak naik juga)
Aku : Okay, jom arr Man!!(aku pun nak naik juga)
Gajah : Ialah…aku ikutlah hang pa dua.(paksa rela jer muka)

Fuh, gila adventure naik tangga tangki tu. Dengan bergoyang – goyang badan aku ditambah kekaratan melampau di alami oleh tangga – tangga tangki terbabit(kesian korangkan tangga..muda – muda dah karat..haha) memang membuatkan aku mengucap dua kalimah shahadah berkali – kali(nasib masa tu aku tak takut gayat).

Akhirnya, kami sampai di puncak sana. Gila seronok. Melihat pemandangan sawah padi yang menghijau kala itu di tambah dengan angin yang sepoi – sepoi ribut(laju gila angin masa tu) memang menenangkan hati yang tengah serabut dengan tekanan – tekanan hidup masa tu. Jadi, secara rasminya tangki ini menjadi kawasan rasmi tempat melepak kami. Tanda kawasan tangki sudah dijajah maka nama – nama kami ditulis dengan pen di kawasan tangki tersebut.(Pirates of Aloq Staq…kihkihkih)

Bangganya sebagai budak yang baik(waktu tu aku baik lagi owhhh..haha) mampu naik ke atas tangki mengatasi budak – budak yang selalu fly waktu malam yang tak pernah lagi naik tangki nih. Gila heaven dekat puncak tangki nih. Mengketedarah(melantak) makan dekat atas tu memang best(suasana seakan – akan berkelah pun ada). Hikhikhik(gelak comel)

Selepas beberapa hari melepak dekat atas tangki air yang tinggi tu, tetiba pada suatu petang yang sunyi kami bertiga mendengar jeritan ramai manusia yang entah dari mana datangnya.

Jeritan : Woiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!Turunnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn!!!!!(bapak kuat menjerit)
Gajah : Matilah weih..kita kantoi ahhh!!(muka cuak tahap jumpa Izrail)
Man : Nak turun ker tak nih? Aku dah malu dah nih!!(muka dah macam kena buasir)
Aku : Tak mau turun boleh tak weih? Cuba hang tengok bawah..(muka macam kena denggi)
Man : Tu dia…matilah kita weih..pengetua dengan pak tad(pk hem) dekat bawah.(dah memang macam kena buasir dah)
Gajah : Tu lah aku dah kata jangan naik hari nih..hampa dua nak naik juga..(membebel – bebel plak jebon nih)
Aku & Man : Diamlah weihhh(bengang)
PakTad(pkhem) : Woiii, turun!!.hampa dok(duduk) dekat atas tu buat apa..Turunnnn(bapak gila punya marah)
Pengetua : ………..(diam jer sebab tu aku suka pengetua nih).

Maka, kami bertiga pun turunlah dengan ketakutan yang melampau pada Pak Tad tu.

Pak Tad : Yang hang pa tiga gatai sangat dok atas tu dok mencari apa? Hang pa tau tak pelajar di larang naik tangki ayaq(air) nihh???(muka dah macam Godzilla)
Kami : Tahu(tunduk memandang rumput yang comel lagi hijau).
Pak Tad : Dah tau tapi dok buat juga!!esok pagi pukul 8 datang pejabat saya!! Hah, tolong saya angkat pasu pokok pergi dewan(suka suki jer mengarah aku..penampaq mau??).
Kami : Baiklah(malasnya nak angkat pasu pokok..dah lah dewan jauh).

SCRAPPPPPPPPPPPPPP! Mak dato. Bapak gila punya sakit dia rotan dekat bilik dia pagi tu. Dua kali pula tu. Tibai(rotan) kami semua macam anak lembu pulak(kejammm, zionis, ariel sharon, bushhh). Uwaaaaaaaaaa!! Sakittttttt gila masa tu sebab pertama kali kena rotan dalam hidup. Selalu kena penabuh(penampar a.k.a penyepak) jer. Benci Pak Tad. Haha.

Sejak dari itu, kami hanya mampu memandang saja tangki air tersebut. Walaupun ada cadangan dari kami semua yang masing – masing nak naik lagi tangki tersebut tetapi kesan rotan Pak Tad sentiasa kembali menghantui diri masing – masing sehinggalah aku berpindah sekolah ke sekolah teknik waktu tingkatan 4.

P/S : Dah Lama Tak Kena Rotan Lepas Habis Belajar Dekat Sekolah Teknik. Hahaha(Gelak Jahat)

Kisah Aku Dan Kereta(Versi Lebuhraya)

Sebelum aku ceritakan pengalaman aku memandu kereta dekat lebuhraya pagi tadi apakata kita imbas dulu peristiwa semalam.

Abah : Tadi dia bawa kereta macam mana?(ingin tahu)
Mak : Tanyalah dia tengok.(malas jawab).
Aku : Boleh(dengan confidentnya).
Abah : Esok bolehlah kut bawa kereta pi penang?(betul ker nih?)
Aku : Bolehhhh(lagi maha confident padahal cuak).

Mak aku dah bising – bising dah risau. Hahaha(gelak tersipu –sipu). Jadi, pagi tadi kami satu keluarga pun pergilah menuju Pulau Pinang sebelum pergi kenduri dekat Perak. Aku ingat ker abah aku nak suruh aku drive waktu malam tetapi lepas jer tol pertama terus memberi kepercayaan pada aku untuk menggantikan tempat beliau sebagai driver(terharu betul perasaan ketika itu..haha).

Wah, aku macam sedikit cuak jugalah tapi macam aku kata riak muka kena berani tanpa menunjukkan langsung sifat kecuakan yang ada pada diri ketika itu(cover itu penting). Lalu bermulalah perjalanan yang mencabar pada hari itu(agak mencabarlah). Sebelum itu terima kasih yang tidak terhingga kepada mak aku yang tersayang yang sanggup mempertaruhkan nyawa beliau membenarkan aku memandu kereta hari ini dan tidak lupa juga pada ayahku kerana mempercayai kewibawaan anakmu ini. Hahaha.

Mulalah aku membawa kereta dengan sangat sopan. Tetiba aku rasa kereta sangat perlahan lalu….vrooooommmmmmmmmmmmmmmmm!! Yeahhhhh!!! Tahap amatur aku telah meningkat menjadi separa professional. Huhuhu!! Sejarah tercipta dikala itu. Kelajuan mencecah lebih dari 150km sejam. Sangat laju. Semua kereta – kereta serta lori - lori dari yang maha lembab macam siput babi hinggalah selaju kilat telah berjaya ku potong dari awal sampai akhir destinasi. Kereta yang potong aku pun aku potong balik dengan riak muka yang sangat gangster(gila ego aku tinggi tahap gunung Everest masa tu). Haha. GILA BESTTTTT!!


Wajiblah mak aku sentiasa bising dan terpaksalah aku memperlahankan kelajuan kereta kepada 100km sejam(aku baru nak rasa ala – ala Lewis Hamilton). Tetapi, tak lama mana pun. Sedar – sedar jadi balik 150km/jam(maafkan anakmu ini). Abah aku agak tenang(dari zahirnya lah aku tengok) cuma bila dekat kawasan yang selalu para pemandu yang memandu laju akan dapat ‘surat cinta’(saman lah tu) ayahku akan suruh aku perlahankan kereta(terima kasih kerana membenarkan sifat rock dan brutalisme dalam hati anakmu membara ketika itu..haha).

Sampai jer dekat tol terakhir musnah rekod cemerlang aku(benci betul situasi nih). Jauh plak nak menghulur kad Touch N Go dekat dengan skrin tu(aku nak guna Smart Tag lah..senang sikit..gagagaga). Terpaksalah aku buka pintu dan hulur cepat – cepat kad tu. Nasib takder kereta lain dekat belakang(selamat imej dato SRK). Hahaha(gelak sebab nak gelak).

Lepas tu perjalanan pergi ke rumah mak lang aku okaylah cuma tetiba datang penyakit semalam. Susah pula gear nak masuk. Melelong kereta aku kejap macam orang mabuk. Apa – apapun pencapaian aku semakin memberangsangkan. Sasaran utama 1 jam lebih baru sampai rumah mak lang aku tetapi tak sampai 40 minit dah sampai. Ini memang satu pencapaian yang bagus. Kahkahkah(gelak bangga). Seronoknya bawa kereta dekat lebuhraya. Abah aku sudah agak yakin dengan kebolehan aku yang setaraf Nick Heidfield(gila riak). Walau apa-apapun mak aku sangat takut nak naik kereta jika akulah pemandunya(maaf lagi sekali wahai ibuku tersayang). Hehehe!!

P/S : Biar Lambat Asalkan Selamat & Berhati – Hati Di Jalan Raya.

Sabtu, 13 Disember 2008

Kisah Aku Dan Kereta(versi petang tadi)

Petang tadi tengah best layan kartun Spongebob(macam budak – budak aku nih) tiba – tiba dengar orang ketuk pintu umah.(siapakah insan itu?) Haih, siapakah yang berani menganggu waktu aku bersenang – lenang nih?(sungguh berani mengganggu Dato SRK) Aku pun menjenguklah pintu umah aku. Ahhhhhh, tidakkkkk!! Sungguh menakutkan!!(darah semua turun ke kaki)

Asal Pak Lang datang nih??Aku takut dekat Pak Lang(jiran kawasan aku) nih bukan sebab wajah beliau seiras puaka niyang rapik jauh sekali serupa Ju On tetapi ketibaan beliau kerumah aku selalunya atas satu sebab >> Abah aku suruh dia ajar aku bawa kereta.(tidakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk)

Tetiba aku menggeletar(dah macam kena sawan tarik pun ada). Owh, dah 6 bulan tangan aku tidak menyentuh stereng kereta itu. Adoi, macam mana nih? Menyesal tak keluar jalan – jalan tadi. Terpaksalah aku bersiap – siap secara paksa relanya.

Lepas tu Pak Lang suruh aku duduk dekat seat driver dan bawa kereta nih(wah,suka suki jer suruh aku jadi driver..aku Dato lah bukan driver..hahaha). Aku pun mulalah menghidupkan enjin. Adoi, lupa plak aku mana pedal minyak mana clutch mana break.Tanya Pak Lang maka beliau pun menceritakan salah – silah tempat kewujudan semua benda alah dalam kereta tu.

Maka ingatlah kembali aku tempat – tempat tiga benda alah nih.(hahaha) Maka, bermulalah perjalanan membawa kereta wira abahku itu mengikut arahan Pak Lang. Vrooooommmmmmmmm!!Fuh, dah macam Robert Kubica dengan Felipe Massa pula aku bawa kereta(gila laju..haha). Padahal aku punyalah ‘berhemah’ tadi. Tetiba tangan berpeluh – peluh. Haih, selalu tak pernah plak macam nih. Apa – apa hal muka kena berani. Keyakinan itu penting. Gagagagaga(gelak jahat).

Yesssss! Kereta aku tidak mati dekat traffic light. Ini adalah pencapaian yang memberansangkan(kahkahkah). Tapi hari nih aku mengalami masalah untuk menukar gear dari gear 2 ke gear 3. Mangkuk ayun tul aku ari nih(bukan senang nak tengok aku kutuk diri sendiri). Asal la asyik tak masuk – masuk jer gear nih(berani gear nih cuba mencari pasal dengan aku). Mulalah kereta berbunyi macam nak meletup(patutkah aku malu pada pemandu – pemandu sekeliling???). Arghhhh, yang penting muka kena relaks. Ini perkara wajib bagi aku..gagagagagga(gelak sopan).

Arghhhh, kau ingat kau bagus ker dapat potong aku??? Gila bengang sama motosikal itu. Lalu aku potong beliau balik. Padan muka sama beliau. Hahaha. Aku ingatkan aku jer pemandu paling ‘berhemah’ dekat atas jalan tu tapi ada lagi yang cuba merampas gelaran yang aku miliki tu. Bapak punya lembab(kata orang aku pun sama). Lalu aku memotong kereta beliau dengan seribu satu perasaan bangga. Hahaha(gelak sinis).

Fuh, bestnya lalu kawasan kampung. Dapat tengok pemandangan sawah padi. Nyaman sungguh mata aku. Tapi aku tak dapat ambil gambar sebab nyawa aku lebih penting. Haha. Dekat jalan tu banyak dinosaur t-rex(lori) lalu. Jalan agak sempit. Tetiba aku terfikir pasal filem Final Destination 2(yang balak terjatuh dari lori tu) mulalah aku cuak tetiba. Ahhhh, relaksssss sudahhhhh!

Akhirnya, dapat juga aku melalui semua dugaan nih dengan berjaya walaupun kurang cemerlang. Hahaha. Sampai dekat umah bercerita dekat mak aku.

Mak : Tu mak tak mau bagi adik bawa masa pi umah mak lang ang dekat penang nuh…
Aku : Adik pemandu berhemahlah…nak takut apa…kalau abah bawa tak sampai sejam dah sampai..kalau adik bawa dua jam baru sampai.
Mak : Tu aku tak mau hang bawak tu..
Aku : Hahahahaha.

Itulah salah – silah sejarah aku untuk petang ini. Sangat teruja bawa kereta melalui kawasan kampung yang sempit. Best – best!! Dengar katanya esok aku kena bawa atas lebuhraya plak pergi ke Perak. Hidup aku sudah tidak aman. Aku sangat cuak sekarang. Benci tul!!

P/S : Janji Aku Tak Jadi Macam Nicholas Dekat Uitm Kan Dickie…Wakakaka(Gelak Besar)

P/S LAGI : Comment Tau Entry Bawah Nih Jugak..Wajib!!!

Khamis, 11 Disember 2008

Mari Memasak Bersama Chef Hans

Okay Puannnnn-Puannnnnn dan Tuannnnnn-Tuannnnnn(gaya manja)…hari nih u’ols semua bertuah sebab Chef Hans akan ajarrrr u’olsss semua 3 resipi hebat dimuka bumi yang fana nih. Hah, jeleslah Chef Jazli tu… I tak main lah setakat buat kek coklat tu…apa barang kek coklat(muka kerek tahap zionis)…

Puannn-Puannnnn sekalian(gaya manja lagi)….apa tunggu lagi…jangan lupa catat bahan – bahan resipi nih…kalau u’olss nak rakam dengan video cam pun boleh. Ramai chef – chef terkemuka u’olsss minta dekat I resipi – resipi nih macam chef wannn, chef ismail, Florence tan..sampai nangis guling – guling U’olss.. tapi I tak bagi.. tapi dengan u’olsss semua I kasilah sebab nih hadiah untuk u’olssss yang selalu datang blog Chef Hans. Ari nih chef nak bagi 3 resipi keramat chef pada u’olss…salin tauuuuuu….

Resipi Pertama

Okay u’olss…nih Chef nak ajar u’olss macam mana nak masak air. Hah, susah sebenarnya nak masak air. Ramai surirumah macam Kak Ton dengan Kak Bedah call chef tanya sebab apa diorang masak air tapi tak masak – masak. Okay, untuk memasak air kita memerlukannnn :-

Bahan – Bahannya
1 cerek yang berharga RM500 keatas(pastikan ada cop sirim)
4 liter air secukup rasa(nak guna air pepsi ker 7-up pun boleh)

Cara – Cara Membuat
1) Mula – mula u’olsss sukat air…nak cukup 4 liter tau..kalau lebih sikit u’olss buang dan sukat balik yer. Lepas tu masukkan dalam cerek mahal u’olss tu.
2) Selepas masuk dalam cerek..petik suis cerek(patutlah kak ton air yang ko masak tak pernah masak..dah tak buka suiz bila nak masak)…tunggu sehingga cerek u’olsss berbunyi. Itu ertinya air dah masak.

Resipi Kedua
Hah, lepas nih Chef nak tunjuk dekat u’ols macam mana nak buat roti bakar. Ramai yang hantar email dekat chef macam Kak Lela dengan Kak Rohaya menanyakan pasal hal nih. Diorang kata roti bakar diorang selalu terbakar. Diorang nih masak guna unggun api kerw? Macam – macam u’ols…pening chef..

Bahan – Bahannya
2 Keping Roti Jenama Gardenia(Jenama Lain Chef Tak Suka)
Sedikit Jem atau Marjerin
Sebuah pisau penyapu jem
Sebuah pembakar roti yang berharga RM1000 keatas(pastikan ada cop sirim)

Cara – Cara Membuat
1) Mula – mula u’olsss amik 2 keping roti…pastikan tiada kulat atau lumut yer(kalau ada u’ols bakar jer kedai yang u’olss beli roti tadi tu)..lepas tu masukkan dalam tempat pembakar roti u’olss yang mahal tu.
2) Lepas tu jangan lupa tekan suiz(penting nih u’olss…kalau tak sampai kiamat pun u’olss tak merasa roti bakar chef ajar nih)…laraskan suhu yang sesuai untuk menghasilkan roti bakar yang menarik dan empuk.
3) Tunggu roti bakar siap…bila siap sapukan dengan jem atau marjerin..hah dah siap…senang jer khennnnn…..


Resipi Ketiga

Okay. Chef nak ajar u’olss macam mana nak wat pizza…hah bukan susah pun..haih, chef pun tak faham lah asal lah ramai sangat cakap susah nak wat pizza ni..Kak Odah dengan Abang Zafa selalu call tanya – tanya chef…Rimas I…okay…nih cara – caranya..

Bahan – Bahan
Sebuah pizza yang dibeli dekat Pacific(chef nak u’olss beli dekat sini jer)
Sebuah ketuhar gelombang mikro berharga RM4000 keatas(cop sirim juga)

Cara – Caranya
1) U’olss panaskan ketuhar…laraskan suhu antara 150 – 180 darjah celcius yer…nak laras sampai 500 darjah celcius pun okay juga..itupun kalau u’olss berani nak tengok rumah u’olss meletuplah kan….chef tak tanggung…
2) Sesudah itu…..masukkan pizza tadi ke dalam ketuhar dan panaskan dalam 8-10 minit….hah…kan dah siap…..

Bukan susah mana pun. Mudah sahajakan u’olsss….so Chef Hans harap u’olsss semua mencuba 3 resipi keramat chef nih dirumah yer. Moga berjaya!!

P/S : Selamat Mencuba!!!

Rabu, 10 Disember 2008

Bodoh Punya Pompuan!!!

Membaca blog Cikgu Ted Barker berkenaan sikap jurujual yang kelihatan angkuh membuatkan aku teringin nak mengupas berkenaan hal nih cuma yang lainnya ialah sikap pembeli terhadap jurujual.

Teringat lagi waktu aku muda-mudi dahulu. Ini bukan bermaksud aku dah tua tapi sekarang aku remaja yang hensem(gila babi punya perasan..pergi matilah sama aku..haha). Waktu itu aku keja dekat Billion(bukan Pavilion). Aku jaga toy’s & stationery department. Hari itu aku bekerja shif pagi. Maklumlah hari itu bukan hari cuti umum atau cuti awam lalu orang yang datang pun tersangatlah sikit(ngantuk gila masa tu).

Tiba – tiba aku terpandang kelibat seorang wanita cina nih dengan keadaaannya yang seperti gelabah mencari sesuatu. Aku pun pergilah menghampiri beliau dengan sopan dan santun yang maha baik sambil melemparkan senyuman yang indah(gila sopan aku..anak sapa lah nih..wat menantu bagus nih..haha).

Beliau : Hallo…itu getah mana??(cara cakap dia macam aku nih bibik indon dia plak)
Aku : Kejap yer Miss(berlalu mencari getah tetapi masih tidak amik hati dengan ton percakapan beliau tetapi mulut beliau berbau babi..tak berus gigi ker pompuan nih?)
Beliau : Okay(muka kerek tahap wali-wali + dewi-dewi)
Aku : Sorry Miss..dah habislah..(apa la tempat aku keje nih…stok pun habis)
Beliau : Haiya, mana boleh habis. Saya baru beli saja itu hari(tetiba marah dengan muka yang menjengkelkan)
Aku : Sudah habislah Miss. Saya sudah cari. Memang sudah habis. Sorry..(rasa bengang jer dengan betina tu tetapi ton suara masih lembut dan masih senyum terpaksa)
Beliau : U orang baru kah sini?(gaya dia gila babi punya sombong)
Aku : Baru jugalah(haih,apa kena mengena aku baru ker tak. Padahal aku dah 3 minggu lebih keje)
Beliau : Mana boleh. Saya baru beli saja itu hari. Saya cari sendirilah. Hishh..(masih tidak percaya dengan kata – kataku dan bising – bising)
Aku : Okay…(gaya nak tak nak jer jawab)

Lepas tu, aku pun berlalu pergi sambil menyanyi mengikut lagu dekat radio. Gila layan. Alang – alang tu aku jenguk – jenguk jugalah pompuan bodoh sombong tu. Dia mencari – cari tak jumpa juga. Haha. Padan muka sama beliau.

Lepas tu dia pergi serbu pula dekat supervisor bahagian bertentang aku. Dia bercakap dengan supervisor tu sambil mulutnya memuncung – muncung ke arah aku. Situasi yang berlaku di dalam hati aku :-

Hati aku yang baik : Apahal pompuan ni???
Hati aku yang jahat : Babi lah cina nih…dok tak puas hati jadah apa entah..getah tu memang dah habis kut
Hati aku yang baik : Jahanam lah pompuan nih..macam lah sini jer jual getah..bodoh
Hati aku yang jahat : Lahanat punya betina. Nak cari pasal ker apa dengan aku.

Kesimpulannya, hati aku yang baik dan hati aku yang jahat bersatu padu buat seketika waktu. Gagagagaagaga(gelak kuda)

Lepas tu supervisor tu datang pada aku pula ditemani pompuan bongok tu. Tanya benda yang sama à Mana Getah?. Haih, nih aku mula panas nih. Dahlah mengantuk sebab kebosanan tahap mega melampau. Pastu ditanya soalan – soalan yang bodoh macam ni. Aku pun cakaplah,”Pergilah cari dekat situ” dengan gaya yang memang nampak benganglah(memang aku tengah bengang pun…panasssss bebbb). Lepas tu supervisor tu pergilah mencari getah dengan rajinnya. Aku dalam hati lagi berkata :-

Hati baik : carilah hang getah dekat pompuan bedebah tu sampai jumpa..
Hati jahat : kalau jumpa aku resigned la kerja nih…

Cari punya cari tak juga jumpa – jumpa. Seronoknya aku. Rasa nak menjerit kegembiraan jer waktu tu tapi kalau aku jerit orang kata aku gila plak. Dahlah aku selalu berkelakuan gila ketika kerja dekat situ. PUAS HATI AKUUU….PUASSSS…..MEMANG TERBUKTI GETAHHH DAH HABISSS….

Tiba – tiba datang bos besar dekat situ dan yang membuatkan aku sakit hati si pompuan cina nih bagitahu plak dkt bos tu pasal getah dalam bahasa cina plak tu(nak jer aku cakap arab dengan cina ni..bagi dia bengong tahap kayangan).

Bos tu pun tanya aku getah ada ker tak. Waktu tu aku rasa macam aku memerlukan pistol atau nak buat vodoo jer untuk membunuh pompuan cina yang maha bodoh tu. Asal kau tak paham bahasa pompuan? BODOHHHHHHHHHHHHHHHHHH…..Selepas kali keberapa aku cakap stok getah dah habis barulah beliau beredar ke bahagian lain.

Aku menjadi rasis sekejap ketika tu. Aku memang bercadang nak mengupah ejen 007 untuk membunuh pompuan tu tapi sebab duit takder maka terpaksalah diabaikan cadangan aku tu. Nak beli getah pun nak kecoh – kecoh. Macam tempat lain takder. Asyik – asyik bagitahu aku, “Mana boleh. Saya baru beli saja itu hari”. K*mak punya pompuan. Macamlah ko sorang jer dalam dunia nih yang beli getah. Haih, bengang betul dapat customer gila meroyan macam nih.

P/S : Kalau Bunuh Orang Tak Berdosa Semestinya Beliau Adalah Salah Satu Mangsa Pembunuhan Aku. Hahahahaha(Gelak Giant)

Mengapa Malaysia Tidak Perlu Ada Superhero???

Maaf lari tema pula kali ni. Menjawab permintaan member baik bloggers ku si Moshi yang nak aku tulis entry nih dan aku telah menyahut seruan beliau itu. Apa – apapun kemaafan ku pohon dari kalian semua sebab entry nih bakal membazirkan masa hidup kalian apabila membacanya kerana aku telah merepek 1000% dalam entry nih.

Mengapa Malaysia Tidak Perlu Ada Superhero

1) Aku terfikir bila aku melihat semua filem superhero pasti tempat tinggal yang di diami oleh superhero itu akan muncul musuh – musuh yang menakutkan yang mahu memusnahkan keamanan tempat itu. Contohnya :-

Cicakman = Professor Klon dan Rrama
Spiderman = Dr. Octopus
Batman = Joker & Two Face

Jadi, ini menunjukkan bahawa superhero akan membawakan ancaman pada keamanan yang sedang kita kecapi sekarang di bumi Malaysia.

2) Superhero akan membawa pengaruh yang tidak baik kepada moral masyarakat Malaysia. Contohnya adalah Superman. Dengan seluar dalamnya di pakai diluar dan mampu dipertontonkan kepada khalayak ramai pastinya ini memberi impak yang kurang baik kepada moral masyarakat kita dan mungkin akan ada rusuhan di kalangan rakyat supaya beliau dihapuskan atau diusir dari Malaysia kerana menyentuh sensitiviti rakyat berkenaan cara pemakaian beliau.

3) Akan berlaku pencemaran di kawasan bandar – bandar. Lihat saja kepada spiderman. Mahu pergi dari satu tempat ke satu tempat dengan melepaskan sawang pada tangannya. Cuba bayangkan setiap hari dia melepaskan sawangnya ke bangunan – bangunan semata – mata untuk membantu orang. Ini pasti mencemarkan keindahan bumi Malaysia dan kedatangan pelancong juga semakin menurun akibat hal ini. Kerajaan Malaysia juga terpaksa memperuntukkan jumlah wang yang banyak semata – mata untuk membersihkan sawang – sawang yang dihasilkan spiderman. Masa yang diambil juga terlalu lama untuk membersihkan sawang – sawang beliau.

4) Menunjukkan bahawa pihak berkuasa Malaysia langsung tidak berkuasa dan tidak berguna. Jika munculnya superhero maka pihak berkuasa akan bersenang lenang dan secara tidak langsung mereka akan dikatakan makan gaji buta. Dan mungkin pihak kerajaan akan mengurangkan bilangan polis dan mengharapkan bantuan dari superhero sahaja. Ini secara tidak langsung meningkatkan kadar pengangguran rakyat tempatan.

5) Kemampuan superhero terbatas. Mereka hanya menumpukan pada sesuatu Bandar sahaja. Ini mungkin menyebabkan ada rakyat dari Bandar yang lain yang merasa iri hati lalu perpaduan yang dipupuk sejak dahulu kala bakal runtuh hanya kerana superhero dikatakan pilih kasih dan tidak adil kepada mereka.

Jadi inilah antara sebab – sebab mengapa superhero tidak perlu ada dekat Malaysia tanah tumpah darah kita yang tercinta nih.

P/S : Superhero Membawa Banyak Keburukan Dari Kebaikan. Betul Tak?

Selasa, 9 Disember 2008

Sahabat Baik! Best Fren! Teman Dunia Akhirat! Kawan Sehidup Semati!

Saja bagi panjang tajuk tu. Semua kita mesti ada member baik atau yang sangat rapat dengan kita. Mungkin juga member baik korang terlalu ramai sehingga korang mencipta kumpulan – kumpulan tertentu yang terdiri dari korang dan sahabat – sahabat baik korang kan?

Aku mengakui aku ada member – member baik dari sekolah sampailah ke universiti. Semuanya pelbagai ragam. Ada yang kekal hingga kini dan ada juga yang sebaliknya. Tetapi, dari ramai – ramai member baik tu ada sorang nih yang sangat istimewa bagi aku. Bukan sebab dia OKU aku kata dia sangat istimewa tetapi dia lain dari yang semua member baik yang aku pernah ada atau ada sekarang.

Shafiq Akmal Bin Ishak! Itulah nama insan yang aku cuma mampu kenal tak sampai setahun tetapi aku dan dia menjadi teman yang gila – gila baik dan rapat dan masing – masing dah anggap adik beradik pada waktu tu. Situasi ini berlaku sewaktu aku di darjah 4. Beliau baru berpindah dari sekolah lain. Aku langsung tak tahu pun bahawasanya kelas aku ada budak baru masuk dan sementelah pada minggu awal bermula persekolahan ada jamuan hari raya sekolah. Sedap – sedap. Aku bawa bahulu jer. Pastu dapat tukar dengan kek lah, biskut almond la..gila kenyang.. eh, lari tajuk plak.

Berbalik pada tajuk asal..sedang aku khusyuk meninjau biskut dan kek yang ada pada rakan – rakan kelasku yang aku berminat serta nampak sedap dan boleh ditukar dengan bahulu aku yang gebu – gebu belaka disusun rapi dalam bekas tu tetiba aku terpandang mamat nih yang berbaju cowboy. Apa da raya pakai baju cowboy. Baju melayu sudehh..haha.. Ialah, dah nama budak baru. Mesti rasa terasing. Takder kawan. Kesian pula aku melihat beliau tetapi misi menukar semua bahulu aku kepada kuih dan kek harus aku laksanakan dulu. Lalu, aku mengabaikan beliau. Janji bahulu aku habis ditukar. Perut harus dibelai dan disayangi dikala itu. Huhu.

Selepas tamat sesi sekolah hari tu, aku pergi lah ke kelas mengaji pada petangnya. Lepas habis mengaji dekat ustazah garang tu, aku pun balik la ke kerusi aku. Tiba – tiba bertembung dengan beliau dekat situ. Aku mengalami fobia tersalah tegur orang pada waktu itu lalu aku mengambil jalan selamat dengan membuat tidak tahu saja kepada beliau. Sewaktu kelas tamat, beliau datang kepadaku dan menegur :-

Beliau : Eh, hang Hanis kan?
Aku : Aku Shah Rukh Khan lah..aku tak layan peminat – peminat macam kau nih..apa barang???
Beliau : Sombongnya hang nih..nampak ja baik….
Aku : Mestilah sombong….Aku artis lah….mana layan orang – orang macam kau..

Hahahaha…korang percayakah?aku tipu jer…situasi dia macam nih lah :-

Beliau : Eh, hang Hanis kan?
Aku : Yer….nih syafiqkan? ( konon2 aku macam tak cam dialah lagak aku masa tu)
Beliau : Ialah..aku lah nih..kita satu kelas kan…
Aku : Hang yang pakai baju cowboy tu ke?
Beliau : Aku lah tu..owh..hang duduk sini..okay arr..ada aku member..
Aku : Ok..esok jumpa dekat sekolah.

Sebenarnya panjang tapi aku malas nak menaip. Haha. Bermulalah persahabatan kami waktu tu. Orangnya kecil dan agak pendiam. Pandai dalam subjek sains. Aku telah memperkenalkan menu – menu yang sedap dekat kantin tu pada dia.

Aku : hang kalau nak beli nasi lemak..beli dekat luar..sedap..dekat kantin rasa cam haram jadah lagi..
Beliau : haha..okay..tapi aku bawa bekal lah…
Aku : lagi baguuih(bagus)..boleh aku dok kecek(minta) dekat hang hari-hari..haha

Cess…bawa bekal bukan nak kongsi..kedekut punya manusia. Makan sorang – sorang jer..haha..tipu jer…aku selalu melahap makanan dia..fizikal aku yang sangat nerd dan sangat gemuk di kala itu membuatkan aku makan tanpa mempedulikan langsung pandangan orang ramai pada tubuhku yang montel lagi comel ketika itu..haih,apa jadah aku merepek pulak nih..

Berbalik pada cerita asal..kira dekat mana ada dia disitulah ada aku..kami selalu ulang kaji sama – sama..makan sama – sama..mengaji sama – sama..masuk pertandingan bola kertas(bola betul aku tak main..kaki aku besi + konkrit..teruk dari kaki bangku) dekat tempat mengaji dan sentiasa bersaing nak dapat hadiah. Mungkin rasanya macam apa sangatlah yang istimewa budak nih. Tapi, aku sangat terharu sebab dia tak pernah pun mengutuk kekurangan yang ada pada diri aku nih. Menerima diri aku seadanya walaupun waktu tu aku gemuk, nerd, tangan dengan kaki pun banyak parut(akibat alergik kulit yang melampau sampai ke tingkatan 5), tak suka main bola sepak dan macam - macamlah. Faham – faham jer lah orang gemuk selalu dikutuk, dihina dan dibuli oleh manusia lain(betul kan Dickie..walaupun kita pernah gemuk tapi kita tetap kutuk budak gemuk walau budak gemuk tu tak pernah cari pasal dengan kita..haha)..sorry Dickie..saja busukkan nama ko..wakakakaka(gelak lela dining + rohaya bimbo)..

Dia juga telah menimbulkan sifat keberanian aku ke tahap mega. Kelas aku ada manusia yang dikategori sebagai pembuli sejati pada waktu tu. Pantang ada makhluk yg boleh dibuli pasti akan dibuli oleh beliau. Dan beliau selalu membuli member baik aku nih. Aku lagi teruk dia buli. Aku tak melawan. Entah takut gila masa tu. Dah macam bawang putih(tapi bawang putih tu bapak bodoh dan bangang) plak. Dan pada suatu hari tetiba aku mendapat kuasa dari pari – pari(aku agak jer lah), tak tertahan beliau membuli sahabat baik ku itu, aku telah menjadi Incredible Hulk dan melindungi memberku lalu membuli beliau balik(hari tu jer lah..hari itu dalam sejarah). Haha. Terkejut beliau dengan keberanian dan kegagahanku yang datang akibat kuasa istimewa pari – pari dan terharu dan bangga sahabat baik ku itu akan kehebatan aku menghapuskan kuasa pembuli sejati walaupun cuma sehari. Wawawawawa(gelak jin).

Member baik aku itu jugalah adalah member pertama yang mengajak aku kerumahnya(sebenarnya ramai tapi sebab jauh..takut naik basikal kena kejar anjing plak) dan itulah member aku yang pertama aku pergi dan masuk kerumah beliau. Beliau memperkenalkan aku pada keluarganya. Aku risau juga kalau mak dia tak suka aku(dah macam pergi merisik plak gaya aku cerita..haha)..ialah, mana tahu tak suka anak dia kawan dengan orang macam aku. Selekeh, kudis sana sini, gemuk, ‘putih’..haha…tapi apa yang aku fikir tu 100% langsung tak berlaku. Aku di layan macam raja(raja gopal kut..haha)..gila best..seronok sangat..dia pula rajin la ‘menipu’ mak dia memuji aku nih bagus lah pandai lah(menipu = betul..haha)…haih, makin gembiralah aku dekat rumah beliau. Adik beliau juga comel. Haha.

Tiba saatnya aku dapat tahu bahawasanya member baik aku itu akan berpindah ke Kuala Lumpur pada minggu depan akibat bapanya naik pangkat dan ditugaskan ke sana. Aku cubalah memujuk beliau dan mak beliau agar jangan berpindah(waktu tu otak mentah lagi) tetapi apakan daya itu semua adalah suratan takdir. Ku nampak mata beliau berkaca(air mata la tu) pada masa tu. Tapi, aku tak mengerti pun perasaan tu. Mata beliau masuk habuk kut.

Pada suatu hari, di tempat mengaji beliau berkata padaku bahawa lagi 2 hari beliau akan berpindah. Owh, sedihnya aku tetapi aku cuba membuat diri aku gembira. Aku bagitahu lah dia hari dia nak pindah itu aku nak tolonglah dia kemas barang. Nak ucap selamat untuk terakhir kalinya.

Esoknya, dia dah tak datang ke sekolah. Aku tak pelik pun. Ialah, dah nak pindah buat apa nak datang sekolah. Kalau aku pun malas nak datang. Hahaha(gelak tersipu-sipu). Lepas tu aku tak sabar – sabar pergi mengaji waktu tu. Nak borak dengan dia. Tunggu punya tunggu tak datang – datang. Jadi, aku tanyalah ustazah asal dia tak datang.

Aku : Ustazah, mana Shafiq?
Ustazah : Dia kan pindah hari nih?
Aku : Eh, dia bagitahu saya kata esok baru dia pindah.
Ustazah : Hari nih lah dia pindah.
Aku : …………..mata mula berair(tapi tak nangis la masa tu)

Aku tak percaya. Takkan dia tipu aku…sebab apa dia nak tipu aku? Atau adakah aku salah dengar? Bergegas aku pergi rumah dia. Owh, tidak. Semuanya kosong. Di pintu pagar ada papan digantung ‘Untuk Disewa Hubungi 999’.

Arghhhhh, tidak! Asal dia tipu aku. Sebab apa? Apa dosa aku? Tetiba buat pertama kali dalam hidup aku menangis sebab kawan. Aku tak malulah nak cakap aku menangis sebab dah nama manusia mestilah menangis. Dickie pun cakap macam nih(sekali lagi kaitkan nama ko..haha)..aku murung jugalah minggu itu. Aku masih terfikir kenapa aku diperlakukan sebegini rupa(ayat aku tak bleh blah plak)..

Tiba – tiba datang seseorang bercakap kepadaku di dalam kelas :

Seseorang : hang kena sabaq..mungkin dia sedih kut nak pindah sana...
Aku : entahlah..aku pelik asai(asal) dia wat aku lagu tu(macam tu)..
Seseorang : semua orang pasti ada sebab kenapa buat sesuatu benda tu..
Aku : apa sebab dia?
Seseorang : tu aku tak tau..tapi aku percaya dia anggap ang lah kawan baik dia..
Aku : merepek lah hang..bukti tak dak la…
Seseorang : dah hang paling rapat dengan dia..selalu sama..macam kacang dengan kulit..
Aku : ……(diam)
Seseorang : percayalah cakap aku…(berlalu pergi sambil menyanyi lagu doremon)

Bila fikir – fikir balik betul juga apa dia cakap. Waktu – waktu sebelum pindah memang dia dengan aku selalu jer buat lawak la sembang tak ingat dunia. Tapi, masa dua minggu sebelum pindah dia dah lain sikit. Mood pun tak berapa happy.

Aku selalu tanya member yang baik dengan dia juga kalau – kalau ada no telefon ker alamat rumah baru ker. Tapi, dia pun tak ada juga. Dah 10 tahun perkara nih berlaku. Aku dah tak tahu apa dah terjadi pada dia. Mungkin hidup mungkin mati. Mungkin masuk U atau jadi mat rempit(minta simpang).

Teringin juga nak jumpa beliau lagi walaupun sekali.. dan walaupun mungkin aku nih dia dah tak kenal atau tak anggap kawan baik macam dulu dah. Apa – apapun dialah kawan karib paling istimewa yang pernah aku ada sepanjang hidup. Aku bersyukur dan menghargai semua kenangan – kenangan nih.

P/S : Kalaulah Aku Sekarang Macam Aku Yang Dulu..Adakah Manusia – Manusia Yang Baik Dengan Aku Sekarang Dapat Terima Macam Mana Beliau Menerima Aku Seadanya?? Entahlah!! Maaf Entry Terlalu Panjang. Dah Macam Cerpen Plak Dah!!



Kuang Jaaqqqqqqqqq!!Sapa Yang Loq Laq Sangat Nih???

Gempar!! Kecoh!! Panas!! Huru – Hara!! Sekolah rendah aku pada hari itu digemparkan dengan satu peristiwa yang maha dasyat. Hal ini lebih menggemparkan jika nak dibandingkan dengan tanah runtuh di Bukit Antarabangsa pada minggu ini.

Keceriaan dan keriangan kami semua di musnahkan oleh masalah yang kami semua pelajar darjah 6 pada waktu itu tidak pernah pun terfikir, tertilik atau pun terdoa. Hal ini telah menjatuhkan imej kami semua sebagai senior pada waktu tu dekat SKJP(singkatan nama sekolah aku).

Kisahnya bermula d waktu pagi yang hening. Semuanya macam biasa. Belajar! Tunggu bunyi loceng rehat! Serbu kantin! Bermain masa rehat! Bunyi loceng dan kembali masuk ke kelas. Tetiba, kelas sebelahku menjadi kecoh. Ibarat gempa bumi melanda bumi lagaknya.

Dan kulihat ramai bebudak lelaki kelas itu keluar tergesa – gesa seperti cacing kepanasan. Muka berpeluh – peluh, gelisah dan ada yang seakan – akan mahu demam. Selepas itu, mereka kembali dengan baldi – baldi dan mop. Ini semua menjadi tanda tanya kami semua. Apa sudah berlaku nih?? Apa sebenarnya yang terjadi??

Selepas itu kedengaran pula bunyi ketawa yang maha dasyat dari diorang. Gila enjoy diorang nih. Ada pertandingan keceriaan kelas ker sampai semangat nak mop lantai kelas? Musykil! Selepas itu hal digemparkan lagi dengan keadaan di tangga yang menghubungkan guru – guru dengan kelas aku dan kelas – kelas darjah 6 yang lain. Dilaporkan tangga itu berbau yang maha busuk. Tak boleh jadi nih. Kesimpulannya, jom kita terjah(gaya Nas Ahmad dalam Melodi).

Segeralah ramai yang pergi menyiasat dan jawapannya memang terbukti berbau ibarat mayat reput di dalam sungai(aku tak pernah bau tapi aku rasa busuk macam tu lah kut). Semua mencari – cari dimanakah puncanya. Adakah kucing telah terberanak di situ dan mati bersama – sama anaknya kerana tidak cukup bulan hingga berulat dan ini menyebabkan kawasan tangga berbau busuk? Persoalan semakin mengasak fikiran kami semua tetapi kami malas nak ambil kisah. Duduk dalam kelas sudah.

Hal sebenar akhirnya telah diketahui. Kami mendapatkan bukti dari budak – budak kelas sebelah yang terlibat dalam hal nih. Salah seorang dari mereka menceritakan situasi di tangga berkenaan.

Penemuan bukti pertama bermula apabila sedang mereka mencari – cari dari mana datangnya bau busuk itu tiba - tiba salah seorang telah menjumpai jawapannya iaitu di dalam tong sampah berhampiran tangga terbabit. Dialog berbunyi :-

Penemu Bukti : Kuang Jaaqqqqqq…babi punya perangai….$#$^%&&%....sapa yang loq laq sangat nih? Mak ayah dia tak ajaq kut?
Orang Lain : Asal weih marah semacam ja? Apa hang jumpa?
Penemu Bukti : Tengok lah sendiri..uwekkkkk(hampir muntah)
Orang Lain : Loq Laq betui…Gila babi punya pengotoq….perangai macam nak haram la…sapa punya gheja nih??? ^%({“&$^^&*&&^ (mencarut tahap gila – gila punya)

Mereka kemudian melaporkan kepada guru kelas mereka. Dan kelas mereka juga berbau ‘perfume’ yang sama. Masing – masing di minta mengaku sendiri siapakah punca angkara durjana itu? Masing – masing diam. Akhirnya siasatan dijalankan terus di waktu itu juga.

Suspek akhirnya dijumpai. Selepas di asak bertubi – tubi maka beliau menangis lalu mengaku itu semua adalah angkara beliau. Semua yang terlibat di dalam kelas itu maha terkejut dengan pengakuan berani mati itu. Lalu segeralah budak – budak lelaki ditugaskan meminjam timba(baldi) dan mop dari tukang sapu sekolah untuk membersihkan kelas mereka pada hari itu. Kelas mereka diistiharkan ‘cuti umum’ pada hari itu untuk agenda kecemasan ini.

Dan, aku masih ingat dua orang budak kelas itu yang juga kawan aku iaitu Budiman dan Faruqi ditugaskan untuk menjalankan tugas yang maha berat iaitu mengangkat plastik sampah yang terdapat dalam tong sampah di tepi tangga itu. Mereka melakukan kerja itu secara ‘paksa rela’ untuk mendapat mungkin markah bonus. Haha.

Akibatnya, suspek yang merupakan seorang pelajar perempuan tidak datang ke sekolah hampir seminggu akibat malu dan tekanan perasaan yang amat melampau kerana tidak tahan di kutuk oleh budak – budak lelaki kelas beliau dan juga kelas aku(sebab kelas kami berjiran). Dan kebanyakkan rakan – rakan kelas beliau terutamanya Budiman dan Faruqi juga tidak lalu makan selama beberapa hari kesan dari perbuatan suspek.

Ini semua gara – gara kesakitan perut atau mungkin keracunan makanan. Mengikut pengakuan suspek..beliau cuba menahan sakit perut dan berharap mampu sehingga sampai di rumah kerana suspek tidak selesa menggunakan tandas sekolah sebagai tempat untuk membuang hajat. Tetapi, akibat sakit perut yang melampau suspek telah menggagahkan dirinya juga ke tandas dan entah macam mana suspek telah terbuang sebelum tiba waktu dan tempat yang sesuai. Ini menyebabkan seluar dalam suspek terpaksa dibuang di dalam tandas. Tong sampah juga menjadi mangsa suspek dengan membuang sesuatu(aku tak ingat) tetapi masih bersangkut paut dengan ‘khazanah alam’ beliau.

Akibatnya, berita ini telah tersebar luas di kalangan kami semua pelajar darjah 6 dan barang kali juga ke semua pengetahuan guru – guru. Sewaktu suspek melalui kelas pada waktu kejadian, beliau dikutuk dengan panggil ‘Budak Tahik’ dan ‘Budak Berak Dalam Seluaq’ hingga menyebabkan tekanan yang melampau pada beliau. Tetapi, akhirnya suspek sudah redha pada qada dan qadar dan kembali ke pangkal jalan dengan kembali bersekolah kembali. Tahniah pada suspek atas keberanian anda. Bukan semua mampu cekal dan tabah seperti anda.

P/S : Kalau Dah Sakit Perut Tu..Janganlah Tahan – Tahan..Karang Jadi Macam Ni..Macam Mana?? Lu Pikir Sendirilah!!

Ahad, 7 Disember 2008

2 Guru Yang Kurang Disukai Kelas 6 Arif

Sebelum aku bercerita pasal entry kali nih, aku menasihatkan semua walau seburuk mana pun guru kita sayangilah mereka seadanya(saja buat khidmat sosial sikit dekat sini). Haha.

Guru Pertama

Berdasarkan entry sebelum dan sebelum nih, aku ada bagitahu korang semua pasal cikgu kelas 6 Afdal yang dimusuhi dan dibenci hampir semua majoriti kelas 6 Arif. Nama cikgu nih kalau tak silap aku Cikgu Rusnani kut.

Persengketaan bermula waktu kami semua di darjah 5 lagi. Pada masa tu, kelas darjah 5 yang lain semua dekat bahagian bawah tetapi cuma kami satu – satunya kelas darjah 5 yang bertempat di atas sekali sederet dengan semua kelas darjah 6. Kelas kami kan baguih(bagus). Pasal tu duduk dekat atas. Haha. Dan yang malangnya, kami berjiran dengan kelas yang cikgu nih ajar. Faham – faham jer lah kelas aku nih riuh rendah memanjang jadi cikgu Rusnani nih memang panas la dengan kelas aku.

Itu salah-silah permulaan persengketaan antara kami dengan dia. Bila kami di darjah 6 pula walaupun kami dah tak berjiran lagi tetapi cikgu Rusnani nih masih ‘ambil berat’ pasal kelas kami. Pantang sikit bising atau ada buat salah sikit mesti kami lah kelas utama yang menjadi mangsa sasaran beliau yang suka berleter dan memarahi kami semua dengan durasi masa yang agak panjang. Kadang – kadang kelas lain yang bising tapi kelas kami juga yang menjadi mangsa. Tak adil kan?

Beliau juga selalu mengatakan kelas kami nih berlagak pandailah(berlagak apanya..dah memang pandai pun), tak mahu dengar cakap lah dan sebagainya sampailah satu hari tu mungkin dia sangat bengang dengan kelas kami sampai beliau berkata….mungkin macam nih lah kut dialog beliau(kira halal lah) :-

Beliau : Hang pa semua ingat hampa dah cukup baguih? Ingat kelas hampa nih kelas no 1 hampa dah boleh dok bangga? Tahu lah kelas hang pa semua pandai..janganlah ganggu kelas lain yang tak pandai macam hang pa nak belajaq..
Kelas : (semua bising – bising)
Beliau : Tu lah. Aku cakap hang pa bukan nak dengaq..sombong..berlagak..perasan sangat hampa nih baguih dari orang len..hampa jangan ingat hampa ja boleh dapat 5A…aku nak hang pa tengok kelas aku pun nanti ada yang boleh dapat 5A..(sambil keluar berlalu pergi meninggalkan kami semua dengan wajah yang gila bengang)

Suasana diam seketika. Masing – masing terkelu dan tiba – tiba sejarah tercipta di kala itu. “Hooraaayyyyyyyyyyyyyyy,” kebanyakan budak kelas bersorak riang bila cikgu tadi keluar. Haha.

Macam entry aku sebelum ni ‘21 Kenangan Terindah Di Kala Sekolah Rendah’ berkenaan kontroversi keputusan persembahan nyanyian antara kelas darjah 6 di masa itu juga melibatkan dia sebagai pencetus kepada masalah ini. Budak kelas yang mewakili kelas aku waktu tu memang ramai lah dan selepas persembahan kami memang dilihat sebagai pesaing utama dan disebut – sebut(kira memang confirm lah) bakal menjadi johan. Ialah dah hari – hari berlatih. Sewaktu pengadil mengira markah, tetiba kami melihat kelibat beliau pergi ke arah hakim – hakim ini dan berbisik – bisik sesuatu. Kami semua mengesyaki sesuatu dan keputusan di umumkan. Kami bukan saja tidak mendapat johan tetapi tak silap aku kelas aku mendapat nombor yang agak teruklah daripada 5 pasukan lain. Menangis – nangis budak perempuan kelas aku tak puas hati.

Apabila keputusan UPSR diumumkan, kelas yang beliau ajar langsung tidak mendapat hatta 1A sekalipun. Beliau diboo oleh kami semua sewaktu beliau melintasi kelas yang kami duduki waktu itu. Aku dan sekelompok budak kelas aku sedih juga bila melihat dia diboo sedemikian rupa dengan wajahnya yang seperti mahu menangis tetapi akhirnya masing – masing berkata PADAN MUKA. Macam sedikit kejam tapi itulah hakikatnya. Masing – masing melepaskan geram dengan menyebut perkataan Boo sekuat hati tapi paling tidak ini baguslah dari idea asal sebelum nih yang mahu memancitkan tayar kereta beliau atau pun menggores kereta beliau. Haha.

Guru Kedua

Cikgu kedua yang majoriti kelas sangat – sangat tidak menyukai beliau ialah cikgu muzik kelas kami. Beliau seorang perempuan, bertubuh tersangat besar, berkulit hitam manis dan mempunyai muka yang sedikit bengis dan menggerunkan serta pergi ke sekolah dengan menaiki van. Satu – satunya guru yang menaiki van ketika itu. Aku terlupa nama beliau tapi yang pasti ramai sangat yang tidak menyukai beliau kerana mulut beliau yang suka mengeluarkan kata – kata kesat atau senang cakap suka mencarutlah dan memanipulasikan perkataan mak bapak sebagai penaik kemarahan kami semua. Suka mencarut dengan mengaplikasikan alat – alat muzik sebagai bahan carutan beliau kepada kami. Satu situasi di kelas pada waktu subjek muzik :

Beliau : Hari nih saya suruh kamu semua bawa recorder…ada sapa – sapa ka tak bawak?
Kelas : Tak bawak lah cikgu. Kami lupalah.
Beliau : Hang pa semua nih suka buat aku marah. Hat pompuan tu kalau tak bawa recorder tak pa lah..depa dah bawa ‘kompang’..nih hang pa nih budak – budak laki tak bawa recorder pasai apa? Nak aku suruh hampa main ‘recorder’ hang pa ka?
Kelas : *&^%$#^*&(*&……..(dalam hati)

Masing – masing bengang. Ada juga yang nak tergelak sebab hasil kreativiti terlampau cikgu muzik tu mengaplikasikan alat – alat muzik sebagai bahan carutan beliau.

Kami juga terlalu bosan dengan beliau kerana asyik – asyik menyuruh kami menyanyikan lagu ‘JAMBATAN PULAU PINANG’. Dahlah dia pun turut menyanyi sama. Naik loya aku dengar lagu tu tiap – tiap minggu. Budak yang selalu mengutuk beliau adalah Dzulfitree. Kelas kami waktu tu di tingkat 2 dan subjek muzik nih pula di waktu – waktu akhir sebelum balik. Yang tak tahan dengan Dzul nih…cikgu muzik tu sedang menuju tangga untuk sampai kelas aku. Budak – budak lain dah duduk dah dekat kerusi tetapi dia pula lain.

Dzul : Apalah yang hangpa takut sangat? Dia kan gemuk. Nak langkah satu anak tangga pun ambik masa sejam. Satgi loceng bunyi barulah dia sampai dekat kelas kita nih. Jangan dok risaulah.
Beliau : Apa yang bising – bising sangat nih??(muncul dari tepi pintu dengan muka berpeluh – peluh sambil mengeluh tanda penat ibarat berjogging mengelilingi padang 10 pusingan)
Dzul : Eh, tak dak apa – apa lah cikgu.(muka tidak bersalah)
Kelas : ……..(masing – masing tahan gelak)

Inilah antara guru – guru yang berkaitan dengan kehidupan kami sewaktu darjah 6 yang kurang disukai kami semua. Segala – galanya sekarang sudah berubah. Masing – masing dengan kehidupan masing – masing. Majoriti berjaya ke menara gading bukan sahaja dalam negeri malahan di luar negara seperti Russia, London, Japan dan sebagainya. Masing – masing bakal bergelak doktor, jurutera, ahli perniagaan, pakar makanan, wartawan dan sebagainya. Doakan kami semua berjaya!!

P/S : Aku Suka Cikgu Praktikal KHB Masa Darjah 6 Yang Cina Tu, Bee Shrau Sher. Korang?


Assalammualaikum 'Makcik'

Aku tahu ada yang tak sabar – sabar dah nak baca entry kali nih sebab nak tahu sangat – sangat siapakah makcik yang aku maksudkan tu(macam blog aku nih femes macam blog che det plak..haha).

Kisahnya bermula begini. Pada waktu pagi macam biasalah ada perhimpunan. Kelibat ‘pelajar berbaju biru’ atau pun pengawas sekolah menjalankan tugas masing – masing memang kelihatan jelas sekali waktu tu. Sebelum tu pengawas – pengawas ini diminta memeriksa kuku pelajar masing – masing sama ada panjang atau pendek. Jika panjang nama akan di catat dalam sebuah buku dan akan dikenakan tindakan.

Hari tu aku terlupa pula nak memotong kuku. Nasib atas perhubungan yang agak baik dengan Izreena menyebabkan aku terlepas hari tu. Terima kasih Izreena. Jasamu akan kukenang. Haha. Kalau dengan Zakwan mesti aku dah kena catat nama. Jangan marah yer Zakwan. Hehe.

Hari itu masih aku ingat butir – butir perhimpunan yang menyeru semua pelajar tidak kira yang senior(kami lah tu) atau pun yang junior supaya memberi salam kepada guru – guru dan juga makcik – makcik atau pakcik – pakcik yang ada dalam sekolah ini tidak kira sama ada diorang itu kerani hatta tukang sapu sekolah sekalipun.

Jadi, kami semua pun menyahutlah seruan itu. Ada yang dengan rela hati dan ada juga yang terpaksa. Kira bermula hari itu perkataan seperti assalammualaikum atau selamat pagi sangat mudah meniti di bibir pelajar – pelajar sekolah aku.(asal ayat aku sastera gila nih..benci plak aku bacanya..hehe).

Nak dijadikan cerita, loceng sekolah berbunyi tanda era pembelajaran hari itu sudah tamat. Maka, berpusu – pusulah kami semua satu kelas berlari – lari menyerbu pagar sekolah(lari – lari manja jer..haha). Sampai dekat satu pondok yang berdekatan pagar tu, aku lihat seorang ‘makcik’ memakai baju lebih kurang sama dengan uniform tukang sapu sekolah dan dia juga mengutip daun – daun kering yang bersepah dekat situ masa tu.

Aku pun mempraktikkan lah seruan yang aku dengar waktu perhimpunan pagi tadi tu. Dialog berbunyi begini :-

Aku : Assalammualaikum, makcik!
Makcik : Makcikkkkkk? (dengan muka yang gila tak puas hati pandang dekat aku)
Aku : Apa kena dengan orang tua nih(dalam hati jer lah)

Waktu tu kalau tak silap akulah..Bulat, Humam, Zakwan dan sapa lagi yer..ada sekali masa tu. Aku peduli apa. Tak nak jawab salam sudah. Janji aku dah menyahut seruan pihak sekolah(statement xleh blah..haha).

Keesokkan harinya, ada perhimpunan singkat macam biasa. Pihak sekolah memperkenalkan kepada kami semua PK. Hem baru sekolah kami dan yang membuat aku terkejut macam dengar bom atom meletup tu sebab orang itu ialah ‘makcik’ yang aku tegur tu. Patutlah dia tak puas hati aku panggil dia makcik.

Semasa dia berucap pun dia ada ceritakan yang ada seorang pelajar menegur dia sebagai makcik tetapi dia tidak ingat siapa budak itu. Dan yang membuat aku takut ramai budak kelas aku menoleh kepada aku dan diikuti dengan kelas 6 Alim sebab diorang dapat tahu dari kelas aku. Gila scary masa tu. Cuak aku. Dan sampai ke habis sekolah aku sangat takut nak jumpa PK. Hem atau Cikgu Anisa tu. Kalau terpaksa pun aku akan tunduk – tunduk jer muka. Nasib dia tak ingat. Haha.

P/S : Muka Cikgu Anisa Tu Ada Orang Cakap Macam Nenek Kebayan Yang Jahat..Betul Ker Tak Wallahualam. Pandangan Korang Budak Kelas 6 Arif??

Jumaat, 5 Disember 2008

21 Kenangan Terindah Di Kala Sekolah Rendah

Seronok kan masa sekolah rendah dulu...nih antara kenangan yang aku ingat masa aku darjah 6 dekat sekolah kebangsaan jalan pegawai....

  1. Makanan dekat kantin yang memang sedap dan menyelerakan kecuali nasi lemak sebab nasi lemak depan sekolah lagi sedap. Haha. Antaranya yang aku sangat suka ialah donat, keropok lekor dan roti sardine. Hotdog pun okay juga. Semua panas – panas dan segar – segar belaka dengan harga yang berpatutan.
  2. Main bola tin(tin yang dikemek dan kemudian disepak) dekat padang simen tepi kantin, tudung magnet, tuju lemak, polis sentry dan teng teng.
  3. Jadi pembaca doa dekat sekolah bersama Ridhwan(bulat), Akmal(kering), Muzaimi dan Bukhari. Baikkan aku? Haha…
  4. Bermusuh dengan guru kelas 6 Afdal yang kerek. Sampai sekarang aku masih ingat yang dia cabar kelas aku dengan mengatakan budak kelas dia akan dapat 5A tapi akhirnya dia diboo oleh kami semua pada hari keputusan UPSR diumumkan sebab tak ada sorang pun budak kelas dia dapat walaupun 1A. (ini kalau wat entry pun best nih)
  5. Berlari – lari menyerbu pagar sekolah sewaktu loceng dibunyikan tanda dah boleh balik rumah sebab kalau lambat kena beratur dekat belakang dan lambatlah balik.
  6. Menegur seorang ‘makcik’ yang aku ingatkan tukang sapu sekolah dengan perkataan “Assalammualaikum, makcik ,”. Lepas tu ‘makcik’ nih pandang aku macam tak puas hati. Aku tak kisah sebab aku tengah berkejar nak balik. (aku akan kupaskan sebab apa ‘makcik’ nih tak puas hati dekat entry baru)
  7. Aku dan Nurul Izzah tidak menang anugerah Nilam sebab guru kelas kami ingat kami berdua menipu. Walaupun dia tak cakap kami menipu tetapi sebab dia tak hantar buku Nilam kami menandakan dia ingat kami menipu. Budak lain hantar satu jer buku dah boleh dapat hadiah. Penatlah aku baca macam nak mati sebab nak dapat hadiah. Aku ingat lagi aku baca novel pasal masalah ozon setebal 700 lebih muka surat. Bazir waktu hidup aku jer baca buku tu. Dahlah bosan. Duit pun rugi. Satu buku Nilam yang warna biru tu boleh diisi dengan 40 buku kalau tak silap aku dan aku dah habiskan 9 buah buku Nilam. Sampai sekarang aku tak boleh terima perkara nih. Tapi yang seronoknya dapat tukar – tukar buku dengan budak – budak kelas dan yang tak leh blah tu ada budak bengang kalau buku yang diorang dapat tu buku-buku yang tak best macam ‘JAGALAH KEBERSIHAN GIGI ANDA’. Bengang jer diorang nih dengan librarian. Kesian Nik Nina. Haha!
  8. Qiyamulail pertama kali dalam sejarah dekat sekolah. Tidur hanya 10 minit sebab menyembang jer kejanya. Kesudahannya, sampai dekat umah pukul 8.30 pagi terus tidur dan bangun pukul 4.30 petang. Best sangat tidoq!!
  9. Jatuh basikal depan sekolah waktu nak balik umah. Ini semua adalah kesalahan seorang mamat cina gemuk (kata orang aku pun gemuk juga). Tak silap aku masa tu aku dengan dia barisan depan sekali. Bila pakcik tu suruh jalan jer teruslah serbu. Tapi cina gemuk nih tetiba plak himpit aku. Aku tak sempat mengelak dan akhirnya dua – dua tergolek. Malunya tak boleh nak cakap. Dah orang ramai. Sial tul cina tu. Sempatlah mencarut dekat dia. Ialah. Dah dia pun mencarut dekat aku. Haha! Dahlah jatuh sepasal. Lepas tu basikal aku ada masalah plak. Brek basikal tu tertekan dekat tayar. Maksudnya, bila aku bawa basikal tu ibarat aku tengah tekan brek tahap maksima punya padahal tak. Azab la sepasal nak sampai umah. Berpeluh – peluh aku masa tu. Faham – fahamlah orang gemuk yang malas bersukan nih. Haha!
  10. Budak lelaki kelas aku berlakon drama pasal Hang Tuah dengan Hang Jebat yang dilakonkan Humam dan Bukhari dan aku sebagai narrator drama nih. Semua orang suka sebab lawak. Best – best!
  11. Lepak dekat kedai alat tulis dengan Azwan, Syafik dan kadang – kadang Sabree pun join juga. Tauke bos nih aku panggil dia ‘mamak bosan’. Aku tak tau macam mana leh panggil dia macam tu. Haha. Aku lepak dengan kakak – kakak yang keja dekat situ. Diorang sporting. Kadang – kadang dapat makan free. Dekat sini bakat menjual aku terserlah. Bantu diorang keja sambilan tak bergaji dekat situ. Haha!!
  12. Hari Kantin Sekolah dimana persatuan seni yang dipengerusikan Ridhwan(bulat) dan ajk nya adalah aku dan tak silap Faiz Zakaria meniaga waktu tu. Keuntungannya sangat mengujakan dan ini telah mengesahkan lagi bakat berniaga dalam diri aku. (ayat macam celaka plak aku nih). Haha.
  13. Sanggup datang ke sekolah awal bukan sebab rajin tetapi semata – mata nak bersaing dengan Zakwan untuk menjual gambar pemain badminton Taufiq Hidayat kepada budak kelas kami, si Nabilah yang fanatik gila mega dekat taufiq hidayat. Harga gambar bergantung pada saiz. Kalau besar dapat dalam RM1. Kalau kecil adalah dalam lima kupang(50sen). Pernah jugalah hasil jualan mencecah RM2 sehari. Kayo den waktu tu jang.
  14. Melihat pokok besar dekat padang simen(lihat para 2) tercabut dengan akar – akarnya akibat ribut dan tumbang ke pagar belakang sekolah. Kononnya macam keajaiban dunia lah waktu tu.
  15. Kelas malam sebelum UPSR. Aku tak tahu asal tapi seronok lah kelas malam nih. Sampai sekarang aku tercari – cari apa sebab dia.
  16. Eksperimen sains seperti membuat kertas, melihat bagaimana roti ditumbuhi kulat dan pokok taugey siapa yang paling panjang. Waktu tu semua excited jer. Haha. Aku lupa roti budak mana ntah yang paling meloyakan aku tengok. Gila punya hitam dengan bau macam babi. Uwekkk!!
  17. Kontroversi keputusan pertandingan nyanyian antara semua kelas darjah 6 (salah satu sebab untuk para 3)
  18. Mengejar pergerakkan anak – anak ikan yang dikatakan anak kepada ikan haruan di dalam parit. Berwarna oren dan bergerak secara berkelompok, mereka selalu kelihatan selepas waktu hujan. Ini juga di anggap salah satu dari ‘7 keajaiban dunia’ pada masa tu. Haha.
  19. Menyaksikan buat pertama kali baju dalam budak perempuan kelas aku(singlet saja lorr) digantung dekat kipas oleh geng – geng lelaki yang brutal dalam kelas aku macam Paan Ramli dengan Dzulfitree. Menangis budak tu. Haha.
  20. Bermain terbih getah atau pun melastik menggunakan getah dengan bahan untuk melastik ialah kertas yang dilipat hingga keras. Sasaran adalah orang yang aku tidak berpuas hati. Paling kesian geng budak nakal kelas aku menjadikan geng pengawas perempuan sebagai sasaran lastik diorang. Dan tempat yang dilastik adalah dada. Gila lucah kan?
  21. Permainan – permainan unik dan pelik yang dicipta dalam kelas.
    1)‘roda kasih’ adaptasi dari rancangan roda impian atau wheel fortune yang femes dikala itu. Permainan ini dimainkan dengan cara mengunting kertas menjadi bulatan dan digaris – garis menyerupai roda impian itu dan ditulis nama perempuan dan nama lelaki. Dengan menggunakan pensil, putarkan roda itu. Sambil memejam mata, gunakan pensil dan tikam pensil ke roda itu. Dan hasilnya, nama yang kena pada hujung pensil itu adalah kekasihnya. Aku cukup anti dengan permainan yang dimainkan oleh budak perempuan berjawatan pengawas dalam kelas aku nih. haha.
    2)Permainan tisu dimana satu helai tisu dikoyak tujuh dan diikat hingga kadang – kadang menjadi gelang atau rantai dan ia melambangkan tahap percintaan anda di tahap mana.
    3)Permainan nama negeri,haiwan,orang,benda dan buah dengan menggunakan abjad yang dipilih. Selalu aku juara. Berkat baca buku Ozon kut. Haha.
    4)Rumah Hantu dengan menjadikan stor kelas sebagai tempat yang menyeramkan.

    Inilah antara kenangan semasa darjah 6 dekat sekolah aku. Seronok betul bila kenangkan balik benda – benda nih. Masa tu rasa macam sekolahku syurgaku pula.

P/S : Masa Lampau Hanya Boleh Dikenang Tetapi Tidak Mampu Diputar Balik.

Selasa, 2 Disember 2008

Cubaan Membunuh Diri???

Pada hari ini adalah hari pertama aku keluar berjalan – jalan meronda – ronda bandaraya Aloq0 Staq tercinta nih semenjak cuti hari tu. Fuh, best plak menghidu karbon monoksida dari kereta – kereta mewah di sepanjang jalan nih. Nikmat!!

Aku meletakkan motosikal aku di tempat parkir motosikal yang tidak berbayar tetapi disebelah aku berbayar. Maksudnya aku meletakkan motosikal aku dekat tempat yang aku rasa motosikal aku tak boleh berada dekat situ atau dengan lebih tepat lagi secara haram untuk mengelakkan sewa RM1. Beranikan aku? Aku bukan kedekutlah tapi aku nak beli barang sekejap jer pun. Dan dengan pantasnya aku menuju kedai berhampiran Pekan Rabu untuk membeli barang – barang yang dipesan.

Selesai semua benda, aku pun menyiapkan dirilah memakai topi keledar dan menghidupkan enjin motosikal.Vroommmmmm! Vroooommmmmmm (mat rempit kalau ajak aku rempit pun confirm diorang menang)….. Aku pun memulakan deruan pertama dengan gembiranya.

Sedang seronok memandang sambil menghargai pemandangan alam tetiba dari jauh aku ternampak adalah seorang pakcik dalam lingkungan 30-an nak melintas jalan. Dengan kereta yang banyak di belakang dan di depan aku jadi aku rasa mungkin pakcik nih takkan jadi melintas. Siapa tak sayang nyawa kan?

Tetapi, alih – alih pakcik tadi membuat cubaan berani mati dengan lagak ala – ala nak melintas jalan. Aku yang maha terkejut nih memperlahankanlah motosikal sehingga kelajuan menyamai siput babi melintas. Lepas tu tengok – tengok pakcik tadi tak jadi nak melintas. Tahu takut kena langgar dengan aku..hahahaha (gelak jin). Aku pun mulalah melajukan kembali motosikal aku.

Tetiba pakcik tadi membuat cubaan berani mati kedua nak melintas lagi. Terkejut tahap mega punya aku waktu tu. Dah dekat gila dengan motosikal aku. Sial betul orang tua nih. Nasib aku sempat brek mengejut. Lepas tu dia boleh pula pandang aku macam tak ada apa – apa yang berlaku. Ikut hati aku yang panas membara nih nak jer aku…….lihat situasi yang mungkin berlaku :

Ini mungkin antara dialog dalam hati masing – masing dan situasi yang bakal berlaku.

Situasi Pertama

Hati Aku : Haih, pakcik! Butakah tak nampak aku dengan kereta – kereta nih?
Hati Pakcik : Aku memang buta pun. Hang ja tak tau!!
Mungkin : Berlalu pergi meninggalkan pakcik tu terkapai – kapai melintas.
Fakta : Dia tidak buta sebab dia nampak aku

Situasi Kedua

Hati Aku : Sabaq lah pakcik oit! Tak kan hang tak nampak aku yang besar nih kut!!
Hati Pakcik : Maaflah nak oii…pakcik rabun…maklumlah dah tua kata orang!!
Mungkin : Hon dibunyikan bertalu – talu.
Fakta : Mungkin juga.


Situasi Ketiga

Hati Aku : Tak sayang nyawa btui..mau jer aku hon sampai jadi tuli orang tua nih!!
Hati Pakcik : Maaf nak. Pakcik memang nak bunuh diri. Dah tak sanggup hidup lagi!!
Mungkin : Aku memang bakal terlanggar dia kalau dia nak bunuh diri.
Fakta : Gaya pakcik tu memang macam tak sayang nyawa

Situasi Keempat

Hati Aku : Kim*k betul orang tua nih. Buta kut! Kalau hang mati aku plak dikata salah!!
Hati Pakcik: Bab* punya budak. Tak nampak ka aku nak melintas!!
Mungkin : Aku patah balik pastu langgar dia lepas tu lenyek – lenyek dengan moto aku.
Fakta : Pakcik tu mengjengkelkan aku

Bengang jugalah aku dengan pakcik tu. Nak kata tua tapi muda lagi. Kalau tua sangat tu lain lah ceritanya plak. Kalut nak pi mana pun taktau. Kalaulah aku terlanggar pastu dia mati plak dekat situ. Mesti aku disalahkan atas sebab aku pembonceng motosikal. Dan mungkin juga tak pasal – pasal aku dikatakan plak mat rempit(layak ker?haha)…padahal punyalah baik aku bawa motosikal tadi. Nasib! Nasib!

P/S : Melintaslah Dengan Memandang Kiri, Kanan, Kiri, Kanan, Kiri dan Kanan Sehingga Betul – Betul Diyakini Diri Anda Selamat Dari Malapetaka.