Selasa, 24 November 2009

Cerita Panjang Doraemon!


Siapa yang tak kenal Doraemon? Angkat tangan!! Eh, lupakan jer lah. Bukan aku nampak pun korang angkat ker tak kan? Tapi, setahu aku rata - rata manusia dekat Malaysia nih sangat kenal dengan watak kartun Doraemon dan rakan - rakannya yang lain seperti Nobita, Sizuka, Sinyu dan Giant.

Doraemon nih adalah robot masa depan yang dihantar kepada Nobita yang pemalas lagi jahat untuk membantu beliau menghadapi kehidupan yang penuh dengan cabaran. Doraemon nih adalah robot kucing yang sering disalah anggap sebagai serigala kerana ketiadaan telinga akibat digigit tikus. Doraemon sebuah robot yang sangat baik namun terlalu mengikut kata - kata Nobita. Walaupun beliau tahu Nobita sentiasa melakukan kesilapan sewaktu menggunakan barang - barangnya yang berteknologikan masa depan namun beliau tetap tidak putus asa membantu Nobita yang malas dan tidak mahu berubah itu.

Komik Doraemon nih ada berbagai versi. Daripada kisah pendek(seperti yang ditayangkan di televisyen), kisah doraemon bersaudara dan juga Cerita Panjang Doraemon. Aku lebih suka membaca dan membuat koleksi untuk Komik Cerita Panjang Doraemon yang mempunyai 24 buah kesemuanya :-

1) Nobita & Dinosaur

2) Sejarah Penerokaan Angkasa Lepas

3) Penjelajahan Alam Misteri

4) Kubu Hantu Di Dasar Laut

5) Penjelajahan Sarang Hantu
6) Perang Di Angkasa Lepas

7) Nobita & Panglima Besi
8) Penunggang Dinosaur

9) Kelahiran Negeri Jepun
10) Bintang Misteri

11) Negara Lagenda

12) Negara Awan
13) Istana Emas Putih

14) Tiga Sekawan Pahlawan Pedang Impian

15) Kisah Penciptaan Dunia

16) Keretapi Ekspress Galaksi

17) Penjelajahan Di Bandar Alat Mainan

18) Penjelajahan Laut Selatan

19) Pengembaraan Di Angkasa Lepas

20) Lagenda Raja Matahari

21) Nobita & Pahlawan Burung

22) Negara Robot Nobita

23) Nobita & Pesuruh Angin

24) Ruang Masa Kucing Anjing


Aku lebih suka baca Cerita Panjang Doraemon berbanding kisah pendek sebab disini aku rasa lebih puas kerana dapat berimaginasi, dapat melihat sajak atau puisi yang pelik, dapat melihat semangat setiakawan dan paling penting watak Nobita itu digambarkan lebih kuat dan tidak terlalu bergantung pada Doraemon.


Aku sudah mengumpul hampir separuh dari jumlah komik nih dan ada juga bertanya kenapa aku minat Doraemon? Aku pun tak tahu kenapa. Mungkin didedahkan sejak kecil kut! Apa - apapun kartun Doraemon karya asal Fujiko nih tetap menyeronokkan walaupun dibuat pada tahun 1970.


P/S : Juga Minat Animasi Lain!


P/S Lagi : Jadi Dah Fahamlah Kut Pasal Iklan Aku Tu?Jangan Tanya Lagi Yer!

41 ulasan:

  1. sumber bacaan aku masa kecik2 dulu..asal ayah aku blk outstation je, mesti dye belikan komik doraemon n kawan utk ktorang adek beradek..teringat zaman kecik2 la pulak kan..

    BalasPadam
  2. hahaha
    doraemon
    suke sgt sgt sgt
    dulu ade byk gile koleksi buku
    tp dah kne jual kat tmpat recycle
    hahaha
    sdeyhh jeee pnat2 kumpul

    BalasPadam
  3. hans fanatiknye kamoo!!! jom jom ramai2 klik2 nuff hans.. ;)

    BalasPadam
  4. aku pon layan doremon!! haha
    mostly aku da bacer bku2 tuh.
    edisi khas citer psl bnda yg ada dlm poket doremon pon aku dah bacer..
    hihi.

    n yg pling best..
    nama aku lau shortform kan,
    akn jadi sizuka.:D haha. sila menjeles.

    BalasPadam
  5. doraemon kegemaran aku kala dulu..sekarang klu ak tgok..ak maki hamun....ktuk ntah hape2 crita ni..
    ahahaha..

    BalasPadam
  6. perghhh..byk juga ye cte doremon ne..lame dah tak foloe..huhu

    BalasPadam
  7. Sizuka : haha...lalang dan wumput memang geng la..cess...sora ko cam sizuka ke?wakakaka

    cik zatil : takderlah fanatik tapi gua minat..eh,sila jadikan click nuffnag gua sebagai amalan harian..haha

    iyllienaz : ekau dah tuo..tu pasal ingat zaman bebudak..haha

    lyaelyza : aku bersimpati dengan nasib ko..

    zack : ish,asal nak caci maki plak?

    chokio_nia : ko asyik follow URTV jer..haha

    BalasPadam
  8. oh yessss!i luvvvvv doraemon!my old time favourite!dulu suka gila baca sampai tak makan suma!hahaha

    BalasPadam
  9. hehehe~
    ku suka doraemon~
    tapi sejak sin chan muncul, aku lagi tertarik (baca : ketagih) pada Sin Chan~

    BalasPadam
  10. aku suka negara awan..!!
    siap carik citer videonye lagi dlu...hahaha

    BalasPadam
  11. uh..
    layan jugak..
    tp lebih gemar detective conan..
    tp xpena ade pon komik die.
    hahaha..

    tgk tb+ pnjm membe udah..
    (;

    BalasPadam
  12. my 1st comic yg i bought with my own money is doraemon! :p dgr cite dh nk ending dh.. huhu :(

    BalasPadam
  13. aku minat giler bace komik doraemon mase budak2 dulu...
    setiap minggu kalau balik dari sekolah aku suruh bapak akun singgsh kedai buku semamta2 nak beli komik doraemon...
    ni tak tipu...
    betul ni...
    aku baru pernah baca 3 dari semua yg kau senaraikan tu...

    BalasPadam
  14. all time favourite doraemon lah.. :')

    BalasPadam
  15. erm
    cite doraemon mmg x lapuk kan
    wlpun dh ade dr thn 1970
    masih menarik ag smp skang
    mmg bagus fujiko tu
    hahahaa :)

    BalasPadam
  16. aku tak baca benda ni..wtu kecik2 aku dh baca buku ekonomi, politik, dll..sila kagum..aku sedang menipu..

    BalasPadam
  17. pada suatu hari
    ditempat nobita belajar
    ade suatu makhluk yg bewarne biru tua

    matenye bulat2
    suke makan kueh donat
    bile nmpk tikus die trus melompat2

    nobita ketawe
    malunyerr dieeeee

    an an an
    makhluk itu bername..

    do-ra-e-moonnnn

    BalasPadam
  18. hhhuhuhu...

    besh2!

    kat umah ak pom ade vcd doraemon..

    nk pnjm x?

    huhuh...

    BalasPadam
  19. aku lebih suka menonton dr membaca.
    x sangka ank pun layan. cayalah! haha.
    (ouh. plg aku suka, negara awan!)

    BalasPadam
  20. Mr Clive : dasyat2...aku sambil baca sambil makan

    Lord Zara : owh,shin chan best juga..

    Yul : conan best sebab dia buat kita berfikir

    Mier@Merr : haha..besh kan?

    azizol : penglipur lara?

    alvin : nak bagitahu pasal iklan tu la..diorang ingat aku memain..aku serius kut..haha

    min : haha..fujiko kreatif

    ries lee : hahaha...aku dah berbelas dah...paling best masa beli dekat Popular..orang pandang aku macam xpercaya jer..haha

    razman : sumpah aku xpecaya...ko jgn risau..haha

    hanida lavida : haha..bagus2

    arieza : eh,iaker?

    BalasPadam
  21. suke jgk tengok doraemon.. tapi dulu2 time abang aku beli komik dy seme aku x bace. sebab time tu x reti bace lagi kot. tengok2 gambar je.. pastu mesti berangan-angan auww bezznye kalau ade member cm doraemon. leh pergi byk tempat pakai pintu dia tuh.

    rindu zaman kecik2 dulu.

    btw, thanks for dropping by :D

    BalasPadam
  22. Piqah : aku pun macam xpercaya ang layan doremon piqah..haha..kita memang geng

    Ghostone : kasi terus leh x?haha

    Sya Mansor : haha...welcome

    Ah Fatt : kaya la kan aku?

    BalasPadam
  23. saat pelukis komik ni meninggal,perghhh...sedih giler...cam ahli family sendiri yang ninggal... :'(

    BalasPadam
  24. gila Doremon ke kau ni.

    tak sangka.

    aku ada gak komik dia, tapi cerita pendek la, sbb aku rasa lg lawak yg pendek2.

    BalasPadam
  25. hisyam : ada lagi 8 or 9 cam tu xbaca lagi

    mr clive : ar ar..tahu xper

    yobsumo : pendek2 tu lawak tapi xpuas baca...

    BalasPadam
  26. akak pun suka doremon.
    dulu masa skolah..tak penah miss.
    la ni dah tetua ni..layan on9lah

    BalasPadam
  27. gua cuma ada 1 jerk koleksi komik doremon~
    kah3~

    BalasPadam
  28. Akak pun penah layan komik dan vcd doraemon....Fahem siap hafal lagi skripnya.....haha.

    Nobita takut dtg Malaysia.....sebab ada Giantt!!

    BalasPadam
  29. aku lebey suke shin chan...hahahahha

    BalasPadam
  30. ak juga sudah mmbaca kesemuanya. haha. tahniah pada yg telah menamatkan pengembaraan agung doraemon nih.

    BalasPadam
  31. Aku dulu kalau kartun doremon ni main, mak aku panggil makan pon aku tak layan. Gile best la katun ni. Skang kalau tak silap ada lagikan kat Ntv7....Tiap sabtu....Rasanya. (Sila betulkan saya jika saya silap).

    BalasPadam
  32. Gua pun suka Doraemon.
    Gua pernah beli bukunya tapi gua tak tau itu buku sudah pegi mana..

    *Kan bagus kalau ada poket mcm Doraemon tue..? Tak yah nak susah2..

    BalasPadam
  33. gua dulu gaduh ngan mak gua nak tengok doremon..
    mak gua nak tgk chef wan

    BalasPadam
  34. Salam..Hans..Wahhh!Minat giler Hans ngan Doraemoonnn..Teringat la ngan member kite sorg tu..Minat giler ngan brg2 Doraemon,sampai kn abis sume bende yg die guna nk ade cap Doraemon jea..Pai org panggil die 'Yatie Doraemon'la..Drp wallet cap Doraemon sampai le ke selipar pun nak Doraemon jgk! :)

    BalasPadam
  35. wah lama plak rasa x tengok cite doremon...bila sebut doremon ni teringat kat kuih DORAYAKI..hehehehe

    BalasPadam
  36. akak suka tom & jery tp layan gak doremon nie...

    layannnnnn.......

    BalasPadam
  37. ikln??
    iklan ap??
    waa... byk nyer koleksi doremon..
    bes2!!
    ak ske gak anime n animation!
    bes woo!
    tp parak woo nk wat!

    BalasPadam
  38. Seroja Jingga : haha..layan on9 tak tahan tu

    Koyuki : hahaha..chef wan punya pasal

    Suehann : dorayaki..haha

    Kuina : tom n jerry gua layan juga kecik2 dlu

    Ieda The Rainbow Princess : haha..gua layan komik je..

    Ak1 is Autumn : tahu..aku belajar flash memang susah..huhu

    Lotsoflovepearls : tahu xper..nak gi melancong pun senang

    Faiz Farish : betul2...7.30 malam ari sabtu

    ~O~ : shin chan best juga

    Asyiq : hahaha...giant dkt malaysia besar owh..huhu

    Omarkhayam : fulaweh..ada full collection ker?gila best..

    Chentamaya : haha..ok la tu

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com