Ahad, 29 November 2009

Kau Yang Gelabah Bikin Kitaorang Cuak Akhirnya......

Kisah bagaimana aku tetiba boleh terjebak untuk duduk rumah sewa pada semester akhir ini. Aku dan rakan - rakan lain tahu pengambilan budak - budak junior untuk semester ini sangat ramai tetapi kitaorang bebudak lelaki nih masing - masing keras hati. Semua buat tak tahu jer dalam mencari rumah sewa. Masing - masing berani mati nak duduk secara haram dekat hostel masing - masing.

Waktu tiba cuti semester sedang gembira beristirehat di rumah sehinggalah tiba - tiba pada suatu hari aku dihujani panggilan telefon yang bertalu - talu dari nombor yang sama, Sido(bukan nama sebenar). Beliau menjadi salah seorang PM yang bertugas menjadi junior - junior yang baru mendaftar. Aku dan rakan - rakan yang lain ada menyuruh beliau menyimpan bilik - bilik kosong untuk kitaorang semua walaupun tahu perkara itu tak akan menjadi kenyataan.

Aku bertanya kenapa yang beliau sangat teruja mahu menelefon aku dikala itu. Dia dengan cuak dan risaunya memberitahu jumlah pelajar baru yang mendaftar adalah ramai dan diluar jangkaan kami semua. Jadi, memang tiada bilik kosong untuk kami semua. Ah, sudah!! Macam mana nih? Mula terfikir nasib di masa depan. Mana mahu duduk? Boleh kalau mahu duduk secara haram tetapi sangat tak selesa. Bilik dah memang kecil dan sudah ada 4 orang. Kalau menambah lagi memang ruang bergerak sangat terbatas. Si Sido memaksa aku menyuruh SiAcid mencari rumah sewa hingga aku terpaksa menenangkannya seketika. Setiap masa sms aku mahukan status terkini pasal rumah sewa sampai naik rimas juga aku kadang - kadang.

Kemudian, Si Acid pula menelefon aku bertanyakan adakah Sido telah memberitahu hal - hal tersebut. Aku mengiyakan sahaja dan memberitahu Acid jikalau dia mahu mencari rumah sewa aku mahu sertai beliau. Kemudian aku menelefon Si Sengkul untuk pastikan adakah beliau juga mahu menyertai aku duduk di rumah sewa. Sengkul seperti tidak pasti.

2-3 hari juga perkara ini berlanjutan dan agak merimaskan kepala otak aku yang sedikit berserabut di kala itu. Akhirnya, Si Acid menelefon aku dan berkata bahawa beliau sudah mencari rumah dengan Si Sido. Bancian telah dibuat dan rumah telah dipilih. Harga juga sudah dirunding. Masing - masing telah menyatakan kepastian mahu tinggal sekali dan tidak akan mungkir janji. Aku dan Si Acid juga ada memberitahu jika tidak mahu duduk dengan kami maka bagitahu cepat - cepat supaya boleh mencari orang lain tetapi alhamdulillah masing - masing kata mahu dan tidak ada apa - apa bantahan. Acid mendahulukan duit beliau dahulu untuk membayar deposit rumah untuk 2 bulan. Jumlah yang agak banyak.

Jadi, kami semua sudah tidak risau lagi cuma berasa janggal sebab pertama kali tinggal di rumah sewa. Sesampainya aku di Melaka di dalam perjalanan yang mengambil masa 9 jam itu maka aku masuklah kedalam hostel untuk mengambil kunci rumah daripada Si Sido. Waktu itu, Si Sido nih kulihat aneh sedikit perangai. Macam mahu tak mahu saja duduk rumah sewa. Aku masih tak mengesyaki apa - apa sebab masih penat dan kurang tidur sewaktu di dalam bas.

Menunggu Acid disamping berkali - kali diasak oleh pemandu teksi yang tidak sabar - sabar itu membuatkan aku sangat letih hingga aku berkata mahu membayar teksi itu dengan bayaran yang lebih asalkan dia sanggup tunggu. Akhirnya, Acid tiba dengan motosikalnya. Dibantu oleh Acid dalam menunjukkan lokasi rumah dan akhirnya itulah rumahnya. Cantik sewaktu awal diketemukan. Haha.

Kemudian, petang itu Si Sido berkata dia tidak mahu duduk rumah sewa. Dia mahu duduk secara haram. Waktu itu hanya aku dan Acid sahaja yang tahu. Acid sangat marah. Aku masih tenang walaupun sedikit terkejut dan agak risau memikirkan sewa rumah yang harus dibayar jika Si Sido mahu berundur. Apabila berjumpa dan bertentang mata lain pula jadinya. Aku pula yang teremo lebih kerana sifat kebudak - budakan Si Sido ini. Dengan tersenyum - senyum tanpa rasa bersalah beliau berkata tidak jadi tinggal di rumah sewa.

Aku mulalah mengungkit siapa yang mula - mula sekali bikin cuak, bikin gelabah dan menyuruh mencari rumah sewa. Kemudian, beliau berkata beliau akan bayar sewa rumah tetapi beliau tetap mahu tinggal di hostel. Aku memang panas gila waktu tu dan tak boleh nak cakap apa - apa sebab geram. Aku juga rasa agak malu sebab aku dah bagitahu Acid yang Si Sido memang akan tinggal sekali tetapi tak sangka pula begini jadinya. Aku hanya suruh dia fikir semasak - masaknya. Si Acit lagilah marah sehingga merah - merah muka beliau. Cuak jer aku nak tegur masa tu.

Akhirnya, beliau tetap dengan keputusannya dan membuatkan aku dengan Si Acid sangat marah padanya. Nasib tiba - tiba Allah membuka pintu hati saudara Jumud mahu tinggal dengan kami berlima dan hilanglah kerisauan aku untuk membayar sewa rumah sekaligus menyelamatkan semua penghuni dari membayar sewa rumah yang akan menjadi mahal jika hanya 5 orang sahaja yang tinggal.

Apa - apapun aku tidak mahu menyimpan dendam. Walaupun perasaan marah tu ada tetapi aku masih membalas mesej - mesej Si Sido tetapi itupun selepas 2 bulan. Hahaha. Sangat bengang sebab beliau yang gelabah dan bikin semua cuak tetapi akhirnya beliau yang taknak duduk rumah sewa. Bak kata Si Acid, soal duit nih bukan boleh dibuat main!

Jadi, korang semua jika sudah bersetuju mahu duduk rumah sewa maka penuhilah janji itu dan kalau tidak dapat memenuhi janji itu cubalah menyelesaikannya dengan cara yang elok.

P/S : Nasib Bebudak Rumah Lain Tak Buat Macam Si Sido Nih...Kalau Tidak Kesian Si Acid!

**Sayang Plak Aku Dengan Iklan Nexcare Jerawat Dekat Nuffnag Nih. Setiap Masa Dia Menapak Dekat Blog Aku Nih. Haha.

19 ulasan:

  1. huhu.
    aku ada mslh yg sama la ni.
    kekurangan housemate lg sorang.
    p tny mbr2 ppuan ank.
    kowt2 ada yg xda umah lg ka.
    lg sorang ja aku carik.
    bkn 2, bkn 3.

    BalasPadam
  2. budak2 baru ni. aduh. haha. duduk rmh sewa best apa, tapi ongkosnya kena ada la, bru lg best. haha

    BalasPadam
  3. bro...nsib baik la jumud nk dok ngn ko..kalo x trpakse la ko ajk sape2 gnti or kna byr lbh..hal cmni mmg slalu brlaku..sbg jo la...k la bro,tk cre

    BalasPadam
  4. Pikah : haha..depa semua dah cari member2 rumah sewa dah

    Asybedazzle : haha..kena pandai lah jimat cermat...aku dapat simpan RM100 jer..haha

    Hisham : susah..kalau takder bro jumud memang kitaorang terpaksa bayar lebih...nasib ada dia..ekau pun sama..t.c.

    BalasPadam
  5. haha..kesah umah sewa n kawan yang macam 'lalang'...

    BalasPadam
  6. aku ingat ada aksi tumbuk2
    takder rupanya
    marah2 jer apa kes
    aku nak action punya cerita
    muahahaha

    BalasPadam
  7. Salam Dari kami Warga Kerja http://www.firestartingautomobil.blogspot.com/

    kepada semua
    Keluarga, saudara mara, sahabat handai, rakan niaga,
    pelanggan dan pengunjung blog ini.
    Selamat Menyambut Hari Raya Haji Aidil Adha
    Selamat Menunaikan Ibadah Korban….

    Salam Aidil Adha Dari Mereka Yang Menjadi Tetamu Allah..
    "Aku telah menyahut seruanMu untuk menunaikan Haji, wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku ingin mengerjakan Haji, maka permudahkanlah bagiku, maka terimalah ibadat Haji daripadaku, sahaja aku menunaikan ibadat Haji dan berihram dengannya kerana Allah Taala. Telah aku penuhi seruanMu wahai Tuhanku, telah aku penuhi seruanMu, telah aku penuhi seruanMu wahai Tuhanku, tidak ada sekutu bagiMu. Telah aku penuhi seruanMu, sesungguhnya segala puji, segala nikmat dan segala pemerintahan adalah kepunyaanMu, tidak ada sekutu bagiMu. Wahai Tuhanku! Diharamkan bagiMu rambutku dan diriku, jasadku dan semua anggotaku, daripada wangi-wangian dan perempuan serta dari semua perkara yang Engkau haramkan terhadap orang yang berihram, aku mengharapkan pertolonganMu, wahai Tuhan sekelian alam."

    Jangan lupa ambil kad ucapan Salam lebaran aidil adha… pilih lah nak mana satu

    Salam kenalan dari kami …ape pun kami tetap akan menziarahi blog kamu sebagai tanda nilai satu persahabatan yang terjalin … dengan respond anda….
    Kami amat hargai….. salam sebuah persahabatan….

    BalasPadam
  8. aku dulu pon jd cam ko gak.. tp aku rasa2 kan dok umah sewa best la jugak.. hehehehe... housemate tu cepat je dapat insyaallah...

    BalasPadam
  9. huhu~
    sido sido~

    laen kali jgn buat maen!
    hehe~

    BalasPadam
  10. nasib baik kit0rang diharamkan d0k umah sewa...


    h0stel lgik best...ha3

    BalasPadam
  11. jenuh gak nak bayar kalau takde nak duduk sama

    BalasPadam
  12. nasib baik aku xde masalah cm ni.. hehe

    BalasPadam
  13. dok umah sewa la senang..hehe..

    klik iklan cimb anda ;)

    BalasPadam
  14. duduk rumah sewa ni best kan..
    yg penting sume kena sekepala..
    haha

    iklan nexcare tu slalu ade eh?
    die suh ko pakai la tu kot..
    haha
    xpe xpe aku klik byk2!

    X)

    BalasPadam
  15. Firol : itu yg bikin aku cuak sikit tu..haha

    Chah : xper..paling tidak ada juga pengalaman...mana tau perkara yg sama berulang ker lagi..tak lah aku pening kepala sangat

    Cik Epal : yups..best kut...aku leh kluar malam2 tanpa risau pintu pagar tutup..haha

    Sharamli : ada best ada tidak duduk hostel atau rumah sewa..tapi jiwa aku lebih menyukai rumah sewa...

    Faiz Zahadi : owh..tul juga..macam lalang lah kan dia..

    Chenta Maya : ko gi pukul dia untuk aku..haha

    Afzainizam : slmt ari raya aidiladha juga

    Kawie2020 : kalau dkt shah alam senang..nih dekat melaka..lagipun masa sem aku baru undang2 duduk luar diperketatkan..masing2 dah cari..tu pasal susah sikit tu..huhu

    Fatt Chin Choy : haha..gila..aku semangat muhibah maa..haha

    BalasPadam
  16. Arief Arf : adess..aku mana ada jerawat maaa...tu ku pelik tu..macam iklan carefree dkt blog ko tu...haha..

    BalasPadam
  17. haha..baru thrill dok luar..best ape..klo dpt housemates yg ok,xpela..tp klo dpt yg liat byr bil api air n sewa umh, mmg aku menyampah betol laa..menyusahkan org laen klo lektrik da kena potong...

    BalasPadam
  18. Iylienaz : uish..ada ke taknak bayar?mintak simpang la kes2 cam tu

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com