Isnin, 23 November 2009

Masakan Siapa Yang Paling Sedap?

Seringkali perkara ini menjadi perbualan ataupun mungkin kadang – kadang pertikaian untuk membuktikan gender manakah yang lebih hebat di dalam arena masakan. Ada yang berkata kaum wanita lebih hebat di dapur kerana mereka memang dilahirkan untuk menguasai kemahiran itu. Tetapi, kebanyakan lelaki mempertikaikan perkara itu kerana pada masa kini sangat susah mahu bertemu dengan wanita yang pandai memasak hatta menjerang air sekalipun belum tentu mereka tahu melakukannya. Satu lagi yang menjadi bukti kepada kaum Adam apabila mereka membangkitkan tentang majoriti chef yang bertugas sama ada di hotel – hotel tidak kiralah yang berbintang ataupun tidak hinggalah di gerai – gerai kecil kebanyakkan besarnya dikuasai oleh kaum Adam berbanding kaum Hawa.

Walaupun diakui chef atau tukang masak lelaki memang hebat memasak berbanding wanita masa kini dan masakan mereka juga bukan setakat tangkap muat kerana kualiti rasa mereka diakui memang sedap berdasarkan lidah – lidah pelanggan masing – masing tetapi tidak ada sesiapa yang menafikan bahawa masakan ibu jugalah yang paling sedap dan cukup citarasanya di dunia ini. Bagi sesiapa yang telah berkahwin, kebanyakkan mereka akan menyenaraikan masakan ibu dan isteri masing – masing adalah yang paling sedap dan menyelerakan. Kalau ditanya perkara ini kepada chef – chef yang hebat juga akan menyatakan perkara yang sama. Kata mereka,”Saya memang bekerja setiap hari memasak untuk orang lain tetapi bila saya di rumah saya mahu rasa air tangan isteri tidak kiralah apapun rasanya”.

Kita juga tidak lari dari hal ini. Masing – masing akan berkata masakan emak masing – masing adalah yang paling sedap. Kadangkala bila kita berpeluang untuk merasai betulkah sedap masakan ibu mereka tetapi rasa – rasanya biasa saja. Masih belum setanding dengan masakan ibu kita. Itu adalah satu keistimewaan setiap ibu yang ada di dunia ini. Apa – apa yang dimasak mereka sangat sedap walaupun benda itu hanya nasi putih atau pun telur goreng yang kita mampu lakukan sendiri.

Penulis terfikir hal ini sewaktu melihat emak penulis menggoreng mee yang sangat mewah(macam – macam ada dalam mee). Sewaktu itu, penulis memerhati ibu penulis mengambil satu mangkuk yang berisi taugeh dan mengambil taugeh sedikit demi sedikit dan memasukkan ke dalam periuk dengan cermat dan tersusun. Penulis menegur dengan berkata,”Kenapa tak masukkan terus jer semua taugeh – taugeh tu. Bukankah lebih senang dan cepat?”

Tetapi emak penulis hanya buat tak tahu sahaja dan meneruskan aksi memasaknya itu. Tiba – tiba penulis tersedar bahawa itulah rahsia sedapnya sesuatu menu atau sajian yang dimasak oleh emak sendiri. Emak boleh sahaja campak taugeh itu jika dia mahu tetapi dia tidak berbuat demikian kerana air tangan ataupun sentuhan tangan itulah yang membuatkan sesuatu makanan tu sangat istimewa dari segi rasanya.

Kesimpulannya, anda akan memuji masakan emak anda sedap walaupun menu itu hanyalah sekadar menu biasa sahaja yang mungkin anda pun boleh lakukan sendiri kerana emak anda memasak dengan penuh kasih sayang. Jadi, penulis beranggapan walaupun makanan yang di masak oleh chef – chef lelaki memang hebat dan sedap tetapi masih belum mampu menandingi masakan emak penulis. Penulis rasa anda semua pun berfikiran seperti penulis. Betul tak?

P/S : Hargai, Hormati Dan Sayangilah Wanita Yang Anda Panggil Mereka Sebagai Emak/Ibu/Ummi/Mama Atau Apa Sahaja Panggilan Anda Kerana Mereka Memang Wanita Yang Hebat.

28 ulasan:

  1. perempuan masak dorg put some effort on it..bukn saje2 je...gle pe masak cmpk2..tu style mamak bkn mama..ihihhi....masak kene la elok2.....gua pon masak cmtuh gak..nmpk je gns..tang masak..proper gak..kang baling2 terpercik la kne muke..pedih woo

    BalasPadam
  2. yup! perempuan msak ni dengan penuh kasih sayang, makan pun rasa sedap jek.. rasa seronok jek..

    BalasPadam
  3. tibe2 rasa cam nak jadi bonda cepat2 plak. kot2 nanti anak aku wat entry cam ni lam blog duk puji2 aku. kembang semangkuk hidung aku. hehehe...

    aku sokong 100%. kadang2 aku pelik nape mak aku wat cam tak wat cam ni. sebab dia ade sebab tersendiri bila masak tu. ;)

    BalasPadam
  4. salam... betul tu setuju sesangat... kalau masak untuk cari makan mmg orang lelakilah yang kongker tapi kalau masak untuk keluarga anak-anak dan suami masakan orang perempuan ler yang juaranya tak gitu hans.

    BalasPadam
  5. kat kedai mkn..kal0 p0mpuan yg masak..rasa2nya mesti kena ngam0k dek pelanggan..lemah lembut sgt....

    BalasPadam
  6. orang cakap masakan jadi sedap sebab air tangan..
    tapi kadang2 bile dgr perkataan air tangan tu cam rase pelik la pulak..
    haha

    BalasPadam
  7. betul..
    masakan ibu mmg yg terbaik
    walaupun sekadar masakan biasa
    tp rasenye mmg xde tandingan
    superb..

    BalasPadam
  8. aku rasa masakan perempuan yangsedap..sebab masa aku lahir kat dunia ni..perempuan yang first masak utk aku...

    BalasPadam
  9. setuju.
    masak la sedap mana pun.
    last2 mak nye masakan juga yang selera dan sedap.

    hehe.
    tapi kalau nak makan luar ke, dlm otel ke, chep laki hebat kot.
    sebab kalu kat otel, keje nak kene cepat, tak leh nak lenggang2. lagipun keje kat restoren kan otel kan perlu tenaga lelaki yang banyak. haha. lelaki lbeh cepat sedap, kreatif dan efisyen. cewah

    tmpat aku pektikel dlu dalam 15 staff kitchen, 4 urang je wanita nye. len smua laki.
    tmpat ak blaja pun chef laki yang banyak, pempaun bepe urang saje.

    air tangan wanita: untuk keluarga
    air tangan laki: untuk kerjaya.

    cewah, pjg lak aku kumen.

    BalasPadam
  10. tingat masak lemak ikan tongkol mak buat.

    BalasPadam
  11. aah..tol tu... air tgn mak tetap jadi pujaan.. walopon reti msk.. tp kt uma..lbey suke kalau mak yg msk.. sggup siapkn bhn sume...jnji mak mskkan...hahaha

    BalasPadam
  12. aah..tol tu... air tgn mak tetap jadi pujaan.. walopon reti msk.. tp kt uma..lbey suke kalau mak yg msk.. sggup siapkn bhn sume...jnji mak mskkan...hahaha

    BalasPadam
  13. huhu.. mom's cook is the best kan..? hehhe

    BalasPadam
  14. bolehlahhhh diterima... lol
    hahaha

    BalasPadam
  15. masakan bini no2
    hehe

    aku selalu jer makan masakan chef (dah keje tmpt tu) tp ada gak yang x sedap

    BalasPadam
  16. aminah : adoi..maksud aku tu campak2 bukannya macam kau baling buku dekat budak yg bising dalam kelas...hahaha...maksud aku masukkan jer semua dalam bekas tu kedalam periuk tanpa perlu bersusah payah maaa...adess...

    si tedi : hahhaa...tapi kalau meniaga makan memang customer marah la kalau masak lambat2

    miss izan : haha...masak biar sedap..baru anak puji

    naz ilyn : betul2

    sharamli : tak juga...haha..tapi memang mengamuk customer kalau makanan sampai lambat

    arief art : ialah...makanan dimasak basah2...ada air..bertemu dgn tangan..jadilah air tangan..huhu

    min : huhu..superbbb

    alvin : hahha..betul juga tu

    afiq : tudia bakal chef cakap..tapi betui la tu..ku sokong..

    cik cookie : haha..teringat2..pi belajaq buat

    mier@merr : tahu xper..masa tu lah nak bermanja pun

    piqah : boleh la..sebab ikhlas..haha

    chah : definitely yes...

    mr clive : haha...ko masak apa rasa?

    fatt chin choy : ko chef kah ah fatt?

    BalasPadam
  17. tertarik dengan isu makanan sebab tadi sy baru berborak dgn satu mamat ni,...

    katanya,makan ni cuma utk kelansungan hidup.Sedap ke tak,bila dah ada depan mata makan ajela smpai habis.Jangan bazir sbb kesian kat Afrika ramai org kebulur.Sedap tu nafsu aja.Makanan yg sedap ke tak sedap ke sama je tetap akan mengenyangkan.just konsi sikit~hehe

    btw,ni first time sy tinggal komen.Salam perkenalan!

    BalasPadam
  18. betoll..masakan emak mmg da best..ko buat aku homesick tiba2..cis la ko..

    BalasPadam
  19. arghhh...

    ibu tlong masak kat angah?????

    tetibe mak ak cakap..

    x mo!!!


    arghh...

    nak kawen lah gtue!!!

    BalasPadam
  20. hahaha
    brani ko tanye aku masak rase pe hans...mestilah sedap gilerrrr!sampai nak termuntah anak orang karang...heheheheh...aku xreti sgtlah weh

    BalasPadam
  21. Iqbal Syarie : ish...saya tak setuju langsung pendapat member saudara tu..ialah makan untuk hidup dan bersangkut paut dengan nafsu..tapi kalau mak saya masak..saya yang kenyang pun leh jadi lapar..bukan sebab nafsu..tapi untuk menghargai kasih sayang mak saya..apa2pun thanks sudi komen blog saya...

    Zack : hahaha....bangga tok kau ada cucu macam nih

    Iylienaz : haha...padan muko ekau

    ghostone : hahaha...kawin jgn lupa jemput noh..haha

    mr clive : ko nak rasa aku masak?haha

    BalasPadam
  22. emak i masak air pun dah cukup sedap utk i :p

    BalasPadam
  23. bagi ak lah.

    mak ak lg suka makan air tangan ak.

    supaya ak tak perlu makan tangan dia.

    hahahaha..;DD

    BalasPadam
  24. susu ibu pun lg sedap dr susu lembu..susu isteri aku belom rasa..

    BalasPadam
  25. arieza : mak aku pun...

    mint : tangan ko xsedap..haha

    razman : bodoh!!Lucah lucah!!insaflah pakcik razman oit...exam ko tak habis lagi..haha

    BalasPadam
  26. ko buat aku rase nak mkn mee mak aku wat..cisss

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com