Ahad, 20 Disember 2009

Kak...RM2 Kak!

Sekarang musim buah cempedak. Aroma buahnya amatlah membangkitkan nafsu makan setiap manusia yang menggemari rasanya yang manis itu. Jiran setaman ada memberi dua buah cempedak yang besar - besar belaka. Maka, dapatlah tadi menikmati berpuluh - puluh biji ulas buahnya yang dicelup tepung dan digoreng di dalam kuali yang berisi minyak masak yang panas.

Cucur cempedak goreng jika di beli di gerai - gerai memang agak mahal berbanding pisang goreng tetapi tidaklah semahal yang aku pernah beli dekat Nilai 3. Waktu tu ada rombongan keluarga ke Nilai 3. Jadi, semuanya berduyun - duyunlah pergi ke sana melihat dan membeli kain - kain yang amatlah murah di sana.

Lalunya aku di sebuah kedai dan tiba - tiba aroma cempedak goreng menusuk hidungku. Lalu, membawa RM2 dan pergilah membeli cempedak goreng di kedai itu. Waktu itu, RM2 untuk cempedak goreng boleh dapat dalam 10 biji jika di Kedah. Lalu, makcik tadi memasukkan lah cempedak goreng ke dalam plastik.

Aku rasa macam makcik tadi ingat aku hanya memesan RM1 untuk cempedak goreng lalu aku membuka helaian duit RM1 itu lebih luas agar makcik tadi perasan yang aku sebenarnya memesan RM2 untuk cempedak goreng. Tetapi, makcik itu seperti tak ada perasaan dan dia memberi bungkusan plastik berisi cempedak goreng kepadaku :-

Makcik : Nah, adik!

Aku : Kak! RM2 lah kak.

Makcik : Yer. RM2 lah tu.

Aku : Owh, okay!

Hanya 3 biji cempedak goreng untuk RM2. Sangatlah mahal! Satu keluarga aku terkejut dengan hal tu. Aku pun makan jer lah sebab dah teringin sangat. Nasib buah cempedak yang digunakan agak sedap. Jika tidak mesti melenting lagi sebab rasa macam tertipu.

Ada juga terfikir mungkin harga di sini memang mahal tetapi sewaktu di Melaka juga aku ada membeli cempedak goreng dengan harga RM2. Aku mendapat lebih daripada 8 biji. Jadi, mungkin makcik di Nilai 3 itu cekik darah atau mengambil kesempatan daripada pelancong - pelancong di situ.

Sewaktu makan cempedak goreng tadi sambil menonton filem Tamil iaitu Manikand lakonan Rajnikand dan juga drama Melayu yang membolot anugerah skrin tempoh hari iaitu Tersasar Di Jalanmu arahan Erma Fatima, mak aku pun berkata dengan nada lucu :-

Mak : Dah berapa ringgit dah tu?

Aku : Tak tau lah dah berapa puluh ringgit dah habis nih. Haha.


P/S : Sedap Betul Ais Krim Dalam Peti Ais Tu. Dah Macam Makan Ice Blended Chocolate Jer. Malam Kang Makan Lagi. Yeahhh!

P/S : Tak Sempat Melawat Blog Korang. Ada Banyak Urusan Perlu Diselesaikan!

49 ulasan:

  1. sure buncit la ko lepas ni.
    buncit sexy ;P
    hahahaha

    BalasPadam
  2. gamaknya kal0 singgit makcik tu nak kasi cmna erk?

    sebijik setengah?

    BalasPadam
  3. ya allah..mahal betol kat nilai tu ek..kalo seringgit 3 biji ok lagi..ni sampai 2 hinggit..cekik darah betol..

    BalasPadam
  4. mahalnye.memg cekik darah la tmpt2 cam 2...lenkali beli tanya dulu..

    BalasPadam
  5. Aku suke mkan cempedak goreng yg aku masak sndiri.. Sbb enak dari yg makcik ko beli 3 biji rm2 tu.. Muahaha.. ;p

    ~ 3 biji ke3 ulas??? hehehe..

    BalasPadam
  6. mak cik tu akan cepat pergi haji. mungkin dia boleh perhi haji..balik hari!

    BalasPadam
  7. rm2 cume 3ulas? bukan 3bijik kan? ahaha~
    ;P

    BalasPadam
  8. perghhh...cekik darah tol!ade ke
    RM 2 3ketul jew dapat!
    klu ak ler...terus reject xmau beli!!

    *lapo la plak t'ingat cmpedak goreng*

    BalasPadam
  9. huh mahei bebeno..
    giler aper..
    hans, ko beli la cempedak mentah satu bijik tuh sok mak ngko gorengkan..minggu lepas aku br makan cempedak..ngam seyh..

    BalasPadam
  10. rm2 3 biji?
    lempang je makcik tu...

    BalasPadam
  11. warghhhh!!!!!
    mahal nya rm2--)3 bijik???
    besau ke cempedak makcik tu?ni mst makcik leha yg jual neh.hahahahaha

    BalasPadam
  12. Miss Izan : xper..pasnih surut balik

    Sharamli : tahu xper...makcik tu meniaga xberkat la tu

    Imam : memang cekik darah

    Cikmemy : selalu beli sama jer kuantiti dia..alih2 waktu beli tu jadi macam tu..mana nak tahu

    Farhana : 3 ulas la..adess..lebih kurang la tu

    Seroja Jingga : ku rasa pun macam tu juga...

    Chenta Maya : kiranya 3 ulas la tu

    Wanie San : tingin punya pasal...

    Nagiha : ialah..waktu tu tgh berjalan2...

    Avid Gurner : hahaha..gila ganas ko

    BalasPadam
  13. hahh 3 =2ringgit wow!! WOW!hahah...
    best sgt ke cemdepak makcik tu.. agak2 lah makcik!!

    BalasPadam
  14. waaaaaaaaa....
    cempedak..
    kegemaran aku tuh...
    bak meh la sket

    BalasPadam
  15. wei.. hans..
    ape kelas

    Your comment has been saved and will be visible after blog owner approval.

    xbeshh ah
    buang2 la yg kene approval tuh

    lg satu yg kene bubuh word verification...
    buang la jugak

    BalasPadam
  16. aku suke giler ok cempedak grg!!

    tp pehal mhal nk mmpos tu weh??

    giler ahh~

    BalasPadam
  17. mahal nyew....
    sini boleh dapat 8 biji..
    huhu

    rasenye baek goreng sendiri d rumah lg besh
    hehe

    btw
    Vote For Me

    http://www.broframestone.com/2009/12/bfundi-bloggers-dengan-broframestone/

    Thanks so much
    hehe
    xD

    BalasPadam
  18. dah lama x makan cempedak goreng..
    kalau teringin nak makan petik n goreng jek.. ekekkekeke

    BalasPadam
  19. mkcik tu amik ksmptn tu hans.. sbb situ rmi org brkunjung. kdekut taik idong masin

    BalasPadam
  20. "barang berkualiti nemanglah mahal!" kata makcik 2..

    xpe geni, sems depan kan semue student size 0, pt msuk lambt..adesss

    BalasPadam
  21. musim barang mahal dan akan mahal lagi

    BalasPadam
  22. peh makcik ni....bleh kaya ni...cekik darah betoll..tapi aku pn suke cempadak goreng..sodap...

    BalasPadam
  23. bak sket cempedak goreng
    huhu
    T.T

    BalasPadam
  24. mahal cam siot
    kena kutuk dek orang je.

    BalasPadam
  25. gile la mahal cempedak tu..ke dye terpegun tgok ko??hehe..makan je ice cream tu..abeskan smpai licin..

    BalasPadam
  26. cekik darah tahap memang tutt. haha. tidak disiarkan kerana enggan menyentuh sensitiviti kaum. haha

    makan makan makan makan makan makanan.

    BalasPadam
  27. memang mahal giler siot...

    selesaikan urusan mu dulu ..

    BalasPadam
  28. nama pun Nilai 3, mestilah dpt 3 bijik ja. hahaha.

    lwk antara ank n mak ank tu lwk. haha.

    BalasPadam
  29. grrr..
    aku lapar tiba2 bila ko sebut cucur cempedak

    BalasPadam
  30. mahal nk mampus,rm2 dpt 3 ketul jek
    weh,jaga perut tuh..kang berlipat-lipat plak,hak3

    BalasPadam
  31. selalu aku x mintak pkai RM..
    direct je ckp nk 8 ketol..

    "kak saya nak cempedak 8 ketol.. berape ye??"

    BalasPadam
  32. pergh..sedap gle cempedak goreng..tbe2 trase nak mkn nagke goreng..ade ke??haha

    BalasPadam
  33. wow!gila mahal hans!layan cte tamil best beb ujan2 gini!hahaha...

    BalasPadam
  34. ahah..blkang umh aku pon ader oi!!nak??aku dok balut buah tuh ja la nie..aku kluaq lpak pon dep kta bau cmpedak kat aku..ish!

    BalasPadam
  35. eii.... mahalnya.. baik buat sendiri.. ehehe

    BalasPadam
  36. bulun smpi lebam
    nti sok2 ni x merasa dah..hehehe
    tgh bz packing brg2 eh

    adohaiii aroma cempedak goreng tu asyikkkk

    BalasPadam
  37. cempedak gorng 3 biji 2 engget?
    huu... mahal~
    uhh.. nk eskem!!

    BalasPadam
  38. Perghhh~
    Mahal gilos cempedak tuh!
    Geram tgk org yang berniaga camni.
    Grrr~

    BalasPadam
  39. err....
    ko makan...
    x ingat org blakang!!
    hiks!

    BalasPadam
  40. wow,sedpnya ais krim..
    yummyy..
    mkn xjemput..
    :(

    BalasPadam
  41. weh, cne nak dayet ne!!!!! hahaha.
    sempedak goreng di makan nya!
    hhaahaa

    BalasPadam
  42. xtgk lagi tsasar di jalanmu..

    xkesahla 2hengget 3ketul,, asalkan dpt membaham itu cempedak goreng yg sedap & nikmat ohh~

    BalasPadam
  43. Faizal : xlah besar...sederhana jer

    Boneka : hahaha...itula pasal...makcik tu patut couple dgn ko boneka..ekeke

    Abe Long : owh,kegemaran kah?pasal komen lagi satu tu den dah jawab dah dkt blog ekau

    Enyheartsdiamond : haha..gi la beli

    Si Putih Purple : aku pun xtau asal mahal giler

    Eazy Ezzudin : owh,insyaallah...

    Si Tedi : hantar buah cempedak dkt belakang umah tu dkt aku..haha

    Mamma Mia : itula pasal..mentang2 aku bukan pergi hari2...dia hisap darah aku..haha

    Izzad : bukan size L ker?size O tu waktu cuti2..haha

    Firol : ntah...itu cerita dlu punya

    Miloicekaw : hahaha..sedap kan?

    Iqbal : tahu xper

    Koyuki : sila2...haha

    Hafizshinchan : nasib buah dia sedap..buat xsedap pastu mahal plak lagilah panas..haha

    Iylienaz : terpegun kut tgok shah rukh khan depan dia..haha

    Azuan : haha..tau xpa

    Asybedazzle : aku tahu ko duta kementerian budaya..hehe

    Kawie : tahu xpa kawie..mahai sunggoh

    Acap : manusia cempedak ada x?ekeke

    Pikah : ar ar kan...nilai 3 mestilah dapat 3 bijik..baru terfikir..haha

    Proffy : haha..pi la makan

    Penaberkala : agak terlipat la skrg..haha

    I'msosupernotcool : owh,xpenah try lagi macam ko buat...

    Chokio_Nia : ko gorenglah nangka..senang jer kut

    Pakcik Kordi : hahaha..citer tamil best owh pakcik

    Yayarw : hahaha...hang bau cempedak..gilalah

    Jard : skrg buat sendiri jer...dapat berulas2

    El : uish,bau ker dkt blog?haha

    Aki : mahal kan?

    Kejora : tahu xper...aiskrim?gi amik dkt freezer

    Ms Independent : itulah..ingat macam nak goreng makcik tu..haha

    Primadona : loh..benda banyak...

    Nabilah : owh,sila makan dalam mimpi yer

    Afiq : hahah..dkt shah alam la diet

    Mililara : haha..kena kira juga...aku dah jadi pengguna yg teraniaya

    BalasPadam
  44. hahaha..
    cekik darh giler..
    rm 2 for only 3 ..
    adessss...

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com