Sabtu, 12 Disember 2009

Perihal Budak - Budak Di Dalam Masjid!!Rasa Mahu Bagi Salam 5 Jari Sahaja!!

Jika anda selalu ke masjid terutamanya pada malam Jumaat(selalunya ada moreh) atau solat Jumaat mesti anda akan melihat kelibat kanak - kanak yang berbagai ragam. Ada yang berlari. Ada yang duduk tertib dengan ayah masing - masing dan ada juga yang bising menjerit.

Kenapakah budak - budak ini membuat bising? Tidak adakah orang tua mereka disitu? Jika ada kenapa dibiarkan berlari ke sana sini bermain kejar - kejar? Jika anda pakcik dan makcik seorang yang bertanggungjawab, silalah jaga anak - anak anda. Jangan dibiar mereka bermain. Kalau betul mahu bimbing mereka, bimbinglah sebetul - betulnya. Kadang - kadang di waktu solat pun boleh lagi mereka bertempik menjerit. Ini akan mengganggu kekhusyukan jemaah - jemaah yang lain. Nak kasi ' salam 5 jari ' tapi mereka bukan adik - adik saya. Nanti pakcik makcik saman saya dekat mahkamah pula.

Pakcik dan makcik juga sama masalahnya. Saya tidak marah pakcik makcik membawa masuk telefon Blackberry atau Iphone makcik pakcik kedalam masjid kerana rasa - rasanya belum ada lagi larangan membawa masuk gadget canggih ke dalam masjid. Cuma, sebaik - baiknya silalah ' silent ' kan atau lagi senang ' off ' kan terus. Ini tengah solat tiba - tiba keluar nada dering dangdut Mas Idayu atau Goyang Gerudi dari Inul. Saya risau juga sebab tengah - tengah rukuk tiba - tiba saya menari dangdut waktu tu. Kan ker masalah pada orang - orang tepi saya sebab goyang gerudi memaksa saya memusingkan pinggul saya 360 darjah.

Waktu khutbah juga tidak dinafikan pakcik - pakcik ada yang letih. Yang tak letih pun boleh jadi letih sebab mengantuk dengar suara yang kadang - kadang agak mendatar. Sebaik - baiknya buatlah posisi yang terbaik jika hendak tidur. Janganlah sampai dagu pakcik tersangkut di bahu saya. Ikutkan hati saya yang kejam nih mahu jer saya buat 'smackdown' dekat pakcik tapi saya masih waras. Nak tolak pula takut karang tertolak terlalu kasar. Tak tolak takut air liur pakcik mengalir macam 'waterfall' dekat bahu saya. Susah - susah!!

Pakcik makcik juga suka menyembur pewangi di badan tambah - tambah sekarang perfume dari One Drop sangat murah. Tapi, agak - agaklah pakcik. Sebatu boleh bau wangian di badan pakcik tu. Sakit hidung nih pakcik oit sebab wangi sangat. Rasa pening kepala pun ada. Rasa nak bersin pun ada juga. Lain kali sembur sikit - sikit ala kadar sudahlah pakcik.

P/S : Sudahlah susah hendak khusyuk ditambah plak dengan dugaan - dugaan sebegini. Adoi!!

35 ulasan:

  1. haish silapnya jelas gila, tapi ntah dorang ni tak reti nak buat apa2 overcome bising2 tu. aku tak faham lah.

    BalasPadam
  2. Ini semua ujian je Hans... hehe...

    Kalau dididik dari awal, budak tue takkan wat bising, malah lepak dengar khutbah dengan bapak mereka sekali...

    Tapi bab Tuan punye hP tue, memang aku panas... Dah tua tue pandai-pandai la silent hp...

    Kalo tido, no komen... Khutbah memang bosan... Biase la, bukan khutbah, tapi 'bace'... Tok Imam bukan terer sangat Jawi, maka mendatar la..

    BalasPadam
  3. haha. nama pun budak2.
    walau dah kene tegor dgn mak bapak.
    tapi bile dah jumpe geng kat semejid jadi buas jugak! aha.

    ko slalu g semejid mana?

    BalasPadam
  4. Kengkadang teman rasa nak lempang jewr bebudak tu. Dahla tak sembahyang, pastu boleh plak memekak time sembahyang. Siap main kejar-kejar lagi tu. Adeih... Nampak sangat teman nie tak khusyuk sembahyang kan? Hehehe.

    BalasPadam
  5. haha
    wooww!
    menguji kesabaran tuh!
    xpa, ada ganjaran balik
    haha

    BalasPadam
  6. aku rase bangga gak ar bdk2 kecik lg dah di ajar prgi ke masjid, nemang xdinafikan ade bdk yg x paham bahasa, nak ditegur bkn bapaknya...(mungkin bapaknya antara golongan yg tidur.. akibat banyak pakai minyak wangi bini; gucci by gucci)

    BalasPadam
  7. sabar.lagi kau sabar, bertambah2 pahala kau.
    budak2 tu, biarkan.kdg2 mak ayah pun xdpt nk kawal anak dia.diorg kecik lagi.

    tang hp tu mmg kena amik berat.kdg2 ringtone kite ni lagu macam2.lagu disko pon ade.jadi mmg kena alert la

    papehal, sabar byk k~

    BalasPadam
  8. bg kan ajew..
    hahaha..
    bkn ko garang ke..
    auummm
    aha

    BalasPadam
  9. Hahaha.. Banyak gak eh dugaan nak solat ngan khusyuk.. Hehehe.. ;p

    Takpe.. Sabauuu jek laa ek.. Jgn smpi pi bagi salam 5 jari.. Esok2 kuar paper lak blogger terkenal bg salam 5 jari kat kanak2 riang.. heee.. ;p

    BalasPadam
  10. rajen ko g masjid hans..bagus2..haha..bab pakcik yg tido kat bahu ko tu, mesti dye ingat ko bantal busuk dye..haha

    BalasPadam
  11. ko pegi masjid ke weh?
    hahaha
    tu la. biasa la kan, banyak ragam..
    haha

    k weh, aku ciao dulu..
    ko jgn lupe kat aku lak.
    hahaha

    X)

    BalasPadam
  12. chobaan... huuuu~~

    mengapakah ia ditujukan pd pakchek makchek shj.. tiadakah abg kakak? hmmmm~~~ ;)

    BalasPadam
  13. ala...stndrd la..xsme org memahmi konsep silent hp kt tempt tertntu...mereka pikir hp mreka la pling cggih...gua pnh smyg terawih...time imam bc fatihah je..dak2 kecik blakg bising cm kne sampuk setan..mmg gua rasa kn kuar dr msyg gi lmpg lju2

    BalasPadam
  14. kekke
    tumpang bahu yg x blh blah tu

    bahu ko comel kot
    empuk plak tu

    BalasPadam
  15. hehehe..lawak entry nih:-)

    kat masjid tempat aku ada sorang pakcik ni. dia akan ronda waktu semayang jumaat dan warning budak2 yg bising.parents pon kalu nak melenting agak2 a kan. ni masjid bukan taman permainan:-)

    BalasPadam
  16. pakcik kat tempat aku selalu cakap macam nih kat budak2..

    "ni ape bising2 nih?
    korang tau x pahala lgsg x dpt tau kalo bercakap time khutbah.."

    maybe dia dikecualikan kot..

    BalasPadam
  17. Elok sangat kita bubuh pelempang je kat budak budak yang memekak dalam mesejid..

    BalasPadam
  18. Hans. Entri ini sangat Lawak. Tersindir jiran aku punya bapak punya sepupu punya mak punya atuk punya nenek punya mak. (apa2 jelah....) Gambar BARU ko pun tersangatlah HEBATS...... Huakakakakaa

    BalasPadam
  19. haahhahah macam2 hal...macam mana erk ko bila memusingkan pinggul 360 darjah???? hihihihi

    BalasPadam
  20. ape kate ko jerit "api! api!" kat tlinga pakcik yg tido tuh? c(;

    BalasPadam
  21. salam...hehehe macam-macam karenah...akak mmg suruh anak akak ke mesjid bermula usia 6th...siap pesan kat mesjid jangan main orang nak solat...bila sampai rumah jer tanya lagi kat masjid main tak tadi..?? tegur jer budak yang buat bising tu...

    BalasPadam
  22. amboi kau...leh goyang 360 darjah
    cer tunjuk kat aku..aku nk tgk..kahhhhh
    mau pitam...berdekah3

    BalasPadam
  23. aku penah solat terawih..
    mak cik2 ni bawa anak kecil..
    sekali budak tu landing baik punya depan saf kami..
    lagu mana nak sujud tu?

    terus mak cik tu kuaq saf..
    haish..

    tahan je gelak ak..

    BalasPadam
  24. salam...

    pergi masjid pakailah minyak atar..kan itu lagi bagus.hehe..

    y pasal budak2 tu ayah aku pon selalu komplen..semua tempat same je kot.

    BalasPadam
  25. erm betul tu
    kadang-ladang x faham tgk org kite nie
    dalam masjid pn sibuk ag tepon berbunyi kan
    mmg menganggu...

    BalasPadam
  26. Yob Sumo : aku pun tak faham...

    Redz da Tsar : tulah..baca mendatar jer kut..ngantuk seh

    Afiq : masjid Al Qufran..ko masjid zahir ke?

    Dak Wan : hahah...nampak lah

    Tirah Watif : insyaallah

    Izzad : hahaha..perfume DKNY bau sedap...

    Chentatiku : yups.betul2 kena amik berat

    Wan Sheva : aku seorang yang baik lagi penyabar kut..ko apa aum2?ada dkt kuil ke skrg?haha

    Farhana : hahah..gila femes aku siap kuar newspaper

    Iylienaz : solat jumaat jer..tu pun xberapa rajin..aku bukan kaki masjid..haha

    BalasPadam
  27. Arief Arf : semayang jumaat jer aku pergi..hahaah..insyaallah aku ingat souvenir dari England..hahaha

    Mililara : sebab pakcik dan makcik yang banyak terlibat..abang dan kakak keluar berwayang becintan diluar..

    Aminah : haha..gila ganas ko nih

    Fatt Chin Choy : hahaha..agaklah kan pakcik tu nak buat bahu aku jadi tilam vono pun..haha

    Faizal Sulaiman : dulu ada tapi start dia dah meninggal dah tak ada orang tegur

    I'msosupernotcool : hahaha..ntah itu aku xtahu nak kata macam mana..terfikir juga kadang2

    Relevan : uish...garang nih

    Faiz Farish : hahahaha...thanks

    Suehann : xleh maaa....mahal tu...haha

    Nuraimy Yasmin : waktu khutbah xleh bercakap2..kang pahala xdapat..

    Naz Ilyn : bagus kak..amalkan selalu

    BalasPadam
  28. El : ahahah...mahal tu..xleh tunjuk maaa...haha

    Zack : adess...sah makcik tu marah budak tu kaw kaw punya..haha

    Cik Dila : hahaha...itula pasal..semua cam tu kut

    Min : itula pasal..aku kalau silent tak kisah..masalahnya kalau diorang xsilent..bising weihh

    BalasPadam
  29. aku mesjid aman. depan umah.
    jalan 5 langkah dah masuk mesjid.
    hahaha

    BalasPadam
  30. Mamma Mia : aik,asal yob marah deh?

    Afiq : owh,mesjid aman..tau2

    BalasPadam
  31. Salam..Ohhh..sngt x suka bila ada yg bawa anak2 kecik pergi ke Masjid & ank2 kecik tu plk buat bising plus lintas sana cnie waktu tgh ruku' buat kekhusyukan ku terbang entah ke mana!Buat perhatian Ibu2 atau Bapa2 yg ada membawa ank2 yg belum akil baligh ke Masjid tu sila lah kawal tingkah laku ank2 anda dgn baik atau utk memudah kan lg anda & jemaah lain bersolat dgn tenang sila lah tgl kan sebentar ank2 anda di rumah ataupun d rumah jiran utk dijaga barang sebentar..Kerjasama anda amatlah dihargai..erima Kasih..

    BalasPadam
  32. Kak Ieda : thanks memahami situasi tu

    BalasPadam
  33. alahai... mesti rasa terganggu sangat kan...

    BalasPadam
  34. Vee : yups...memang terganggu

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com