Ahad, 10 Januari 2010

Penggunaan Kalimah Allah....Pendapat Aku Ialah....

Minggu nih sahaja heboh pasal penggunaan kalimah Allah yang diluluskan untuk satu majalah Kristian dan juga pasal kes membakar 3 buah gereja. Tahun 2010 telah dicemarkan oleh perkara - perkara yang melibatkan agama dan kaum. Konsep 1 Malaysia nampaknya masih belum berjaya diamalkan atau diaplikasikan oleh semua golongan kaum di Malaysia ini.

Persoalan yang di timbulkan berkenaan kalimah Allah iaitu wajar atau tidak kalimah itu digunakan oleh majalah itu. Ada yang berkata tidak ada sebarang larangan di dalam Al-Quran berkenaan larangan menggunakan kalimah Allah itu. Memang betul dan aku bersetuju dengan apa yang dikata itu. Memang kalimah Allah itu boleh digunakan tetapi aku rasa mengikut situasi di Malaysia sekarang lebih baik seperti dahulu. Lagipun, Malaysia kan negara di mana agama Islamnya adalah agama rasmi dan ketua pemimpinnya masih lagi beragama Islam. Maka, ikutlah majoritinya kerana di mana - mana negara sekalipun barang siapa yang menjadi majoriti maka minoriti terpaksa ikut keputusan majoriti. Namun, keputusan majoriti di Malaysia rasanya tidaklah teruk seperti di negara - negara lain kerana semua orang masih boleh hidup aman sehinggalah kekacauan ini tercetus.

Kebanyakkan alasan melarang penggunaan kalimah Allah itu adalah kerana untuk mengelakkan umat Islam tersesat. Bagi cerdik pandai, mereka akan berkata hanya penggunaan nama Allah sahaja takkan menyebabkan orang tersesat tetapi bagi aku mereka silap. Mereka harus fikir manusia nih ada 3 golongan atau tahap yang berbeza. Tahap pertama adalah bijak. Tahap kedua adalah biasa - biasa dan tahap ketiga adalah bodoh atau jahil.

Bagi tahap pertama sudah semestinya mereka tidak akan terpedaya kerana mereka sangat arif pasal hal ini. Bagi tahap kedua pula kecenderungan untuk terpesong itu masih ada. Akhir sekali bagi tahap ketiga sudah tentulah akan terpesong kerana kebodohan yang melampau. Contohnya, cerdik pandai dalam bidang pekerjaan tetapi jahil agama boleh terpesong dan menjadi pengikut kepada Ayah Pin dan Si Kahar yang tahap pendidikan mereka hanya setakat di sekolah rendah. Di sini kita dapat lihat sendiri inilah golongan ke-3 itu. Sedangkan dengan Ayah Pin atau si Kahar pun diorang sudah boleh terpesong. Apatah lagi dengan majalah yang ditulis cerdik pandai. Tetapi, itupun jika majalah itu berniat untuk memesongkanlah. Lebih baik cegah sebelum rawatkan?

Pasal membakar gereja pula ada 2 kemungkinan sama ada dilakukan oleh orang Islam sendiri atau bukan Islam yang berniat mahu mencetuskan rusuhan kaum. Kadang - kadang aku pelik kenapalah mereka mahu sangat Malaysia nih kacau bilau? Adakah kerana duit hingga mereka sanggup menjadi api dalam sekam? Makin hari makin risau aku tengok tempat yang menjadi tanah tumpah darah aku serta tempat aku dan keluarga tinggal. Makin hari rasa makin tidak selamat.

Aku rindukan Malaysia yang dahulu yang mana kita dengan bangganya mengatakan negara kita adalah negara yang paling aman, paling harmoni dan semua kaum dan agama boleh hidup bersama. Namun kini aku sudah tidak rasa perasaan itu. Bersatulah semua dan jangan pentingkan diri sendiri.

P/S : Ini Hanyalah Pandangan Aku Dan Tidak Semestinya Aku Betul. Jika Mahu Memberi Pandangan Berilah Pandangan Membina. Jangan Mencemarkan Blog Aku Dengan Caci Maki Kalian Kerana Tidak Semestinya Pandangan Kalian Betul. Wassalam!

22 ulasan:

  1. aku pon terkejt dgn berita nie?mana semagat 1 malaysia yg dilaung2kan?agama isu sensitif, golongan yg mempunyai iman yg tinggi pon tewas, apatah lg kta..

    BalasPadam
  2. xtw nak ckp ap..
    dulu negara kita aman ke?
    kecik2 dulu xtw ap2 k0t..

    BalasPadam
  3. ye aku setuju hans..kalo kata nak terpesong akidah..mcm mcm! tak semestinye penggunaan tu boleh memesongkan akidah dan aku tak brmaksud..berkata boleh guna..cuma bende ni kene selidik dlam dalam2.

    sedih gile tengok orng kita buat bende bodoh dengan membakar gereja..wat u get after all?. bende boleh di perbetulkan dan dibincang. kan tak ke menambah lagi issue perkauman?

    aku memang suka konsep satu m'sia..tapi bak kata kamu..awal2 tahun semua dah spoiled..

    ini pendapat aku saje.
    good entry hans! keep it up!

    BalasPadam
  4. aku yg bodon n jahil tu..so aku x suke la...hehe

    BalasPadam
  5. Cuba bayang, klu esok lusa kalimah Allah depa print kat baju, kasut dan sebagainya? Camner? Sign Petisyen Membantah disini

    BalasPadam
  6. that's right!
    i dont get it why certain ppl amik mudah benda2 mcm ni.
    and the word of Allah is aint a word for us as muslims.

    for this time being , marilah kita sama2 berdoa agar everything going to be okay.
    InsyaALLAH.

    BalasPadam
  7. aku pun rasa makin lama makin tak selamat di negara sendiri!

    tapi isu bakar gereja tu bkan penyelesaian. menambahkan kacau bilau lagi ade.
    bukan bende yang bijak.
    dan memburukkan lagi persepsi masyarakat dunia.

    orang luar tunggu je nak tengok negara kita kacau bilau,

    nak bina sebuah negara aman mengambil masa,
    tapi nak hancurkan sesebuah negara sekelip mata je.

    BalasPadam
  8. hmmm ntahlah...gua pun dah pening pasal hal nih

    BalasPadam
  9. Aku setuju kalau diorang nak guna kalimah Allah, takde nas malah nabi pun guna...

    Cuma, kalau nak guna, gunakan dengan bertanggungjawab seperti tak boleh salah guna, letak kat kasut dsb... Dan jugak, penggunaan kalimah Allah hendaklah tepat mengikut definisi Allah dalam Islam, bukan ada anak atau 3 dalam 1 dsb...

    Tentang 3 golongan tue, apa yang penting ialah pencerahan... Kalau lah ada Muslim yang percaya Allah itu 3, aku tak tau la bodoh taraf mana, kan? Macam percaya kat Ayah Pin la... Apa yang penting ialah penerangan dan dakwah... Tunjukkan siapa sebenar Allah, bukan lari menyatakan bahawa Allah hak Muslim sahaja...

    "Mereka semakin dekat dengan kita, gunakan peluang ini untuk menarik mereka, bukan melarikan diri jauh dari mereka... Kita kena bertindak dulu mengajak mereka, bukan membiarkan mereka menghasut anak muda kita"

    sekadar pandangan jugak~

    BalasPadam
  10. Izzad : itula pasal...terkejut aku..dah macam dkt oversea

    sharamli : kecik2 dlu walau pun susah tapi masih gembira..tak macam skrg...masing2 syak wasangka jer

    seroja jingga : yups...itula probs nya

    hisham : haha..cam tu plak?

    Dak Wan : nanti den pegi link tu

    Alin : Insyaallah

    Afiq : itula pasal..nak musnahkan sekejap jer

    Arc : gua pun menanti apa lagi bakal berlaku

    Redz da Tsar : betul tu...

    BalasPadam
  11. sejahil2 aku...tau bezakan maner yg patut atau x... so pikir2 kersan lah bersama... islam itu suci.. jgn sampai tercemar kesuciannyer..

    BalasPadam
  12. tu la kan....
    kdg2 aku tak paham dgn pihak yg mensensasikan isu ini
    kenapa baru skrg tiba2 isu ni berbangkit....

    dan byk lg isu lain yg lebih penting dan patut disuarakan oleh mereka contohnya

    1)Rasuah yang berleluasa
    2)Arak dan judi di kalangan umat Islam
    3)Kes murtad yg semakin meningkat

    btw nice entry bro!!!

    BalasPadam
  13. gle la weh..aku nak vote ko jd wakil rakyat bole???

    BalasPadam
  14. dunia da nak kiamat kan
    mmg sume nye hampir tunggang lanngang .

    BalasPadam
  15. dalam kita tak sedar,insiden pembakaran gereja ni sedikit sebanyak telah membangkitkan semangat perpaduan kat Malaysia.Selepas gereja dibakar,orang islam takdelah nak kata bg sokongan ke ape..masing2 duk kutuk kan...cina india melayu semua kutuk..so,aku macam dah bau2 la skit semangat satu malaysia tu..hehe!

    BalasPadam
  16. tu la.. i pun hv d same thought as u.. ada 2 possibilities. mgkn jgk ada org saje nk khianat umat islam kt malaysia. yg bakarnye jgn2 non muslim spya menampakkan yg kita ni ajaran agama yg ekstrim.. huhuh scary..! mmg dh xaman mcm dlu :(

    BalasPadam
  17. pndgn aku..

    tak leh pakai sebab konsep tuhan kristian ni banyak sangat..
    kejap trinity,kejap Jesus, kejap tuhan ada anak dan bapak...kira lari daripada injil asal yang dibawaNabi Isa A.s...

    ni pandangan kasar bukan ilmiah..tak sesuai diguna pakai

    BalasPadam
  18. Yang tambah parah, golongan politikus mengambil kesempatan...

    BalasPadam
  19. sy juga ada menjelaskn..dari segi hukum syarak ianya dibenarkan dalam islam untuk agama kristian menggunakannya berdasarkan beberapa firman Allah dan hadith nabi..

    jadi bila ulama cakap hukum awal iaitu dibenarkan jngn lah pula menentang dan memaki ulama..kerna hukum awal tersebut jika penggunaannya tiada niat jahat kpd umat islam.

    namun jika penggunaan tersebut berniat untuk mengancam atau mempengaruhi umat islam maka ia termasuk dlm konteks laen..maka wajib ditentang.ulama sendiri sependapat akan hal ini.

    contoh perumpamaan yg mdh:

    Hukum meminjamkan duit sesama islam adalah dibenarkan disisi islam,tapi jika jelas(diketahui) si peminjam meminjam duit untuk pergi berjudi atau melanggang pelacur maka tidak bolehlah kita meminjamkan duit tersebut kdpnya..hukumnya adalah bersubahat sama.

    Tapi jngnlah disebabkan si peminjam berniat untuk membeli arak atau melanggang pelacur maka kita pun kata hukum meminjamkan duit adalah haram disisi islam.itu jahil hukum namanya..


    KESIMPULAN
    Semua pihak WAJIB menentang akan kebenaran penggunaan kalimah Allah bagi agama Kristian di Malaysia kerana JELAS ia mempunyai niat jahat disebalik permohonan tersebut slps membuat penelitian dan beberapa kajian.

    Namun jngn lah pula kita berhujjahkan tidak boleh kerana penggunaan tersebut dianggap menghina agama Islam dan juga tidak boleh krna nama Allah hanya hak mutlak untuk agama Islam shja.Krna hujjah2 sebegini sbnrnye hujjah golongan jahil agama kerna Islam itu sndri membenarkan penggunaan nama Allah bg agama kristian selagimana ia tidak mengancam umat Islam dan berniat jahat terhadap Islam.Wallahua'lam..

    BalasPadam
  20. akai ade ka? ini sume ade agenda politik will!

    BalasPadam
  21. nmpknya da hura hara da negara kita ni.. susa btol laa klw tade persefahaman.. tape2, isu ni kita serahkan pada mahkamah.. ;)

    BalasPadam
  22. clearly a wicked plan to destroy islam. bantah!

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com