Ahad, 14 Februari 2010

Tidak Perlu Kau Mempersoal Atau Merasa Pelik

Pakcik Z(pemandu teksi) :
Cina yang raya tetapi Melayu juga yang ramai balik.

Mak Cik B(penjual buah) :
Haih, ramai betul orang balik tambah - tambah Melayu kita.

Kak J :
Benci betul aku jalan raya sesak nih...yang budak - budak nih pun semua raya diorang nak balik kampung. Benci betul.

Bro K :
Asal Melayu suka balik kampung waktu raya? Raya Cina pun diorang nak balik kampung juga ker?


Aku rasa tidak perlulah mempersoalkan kenapa ramai orang memilih untuk pulang ke kampung halaman masing - masing. Kalian sepatutya merasa bersyukur kerana manusia di Malaysia terutama remaja masih mempunyai sifat kasih sayang dan ingat mengingati keluarga masing - masing.

Mungkin ada yang balik hanya untuk bertemu dengan kekasih hati masing - masing sempena Valentine yang tak patut disambut tetapi masih ramai yang berhati murni mahu menemui keluarga tercinta di rumah mereka. Tidak perlulah sebenarnya mempersoalkan kenapa pelajar Melayu balik atau tidak sewaktu hari raya kaum - kaum lain.

Aku bertambah pelik dengan sikap sesetengah golongan peniaga terutama Melayu. Tidakkah mereka berasa beruntung kerana apabila ramai orang Melayu terutama pelajar yang kaya dengan duit pinjaman masing - masing berbelanja ke kedai mereka? Bukankah perniagaan mereka juga bertambah untung?

Cuba bayangkan suatu hari nanti, pada setiap hari raya tetapi jalan raya langsung tidak sesak atau sibuk tetapi apabila tibanya hari Valentine dan jalan raya sangat sibuk seperti sekarang. Aku rasa waktu itu adalah wajar untuk kau mempersoalkannya tetapi buat masa sekarang aku rasa baik kalian semua bersyukur kerana hati anak - anak muda masih ada pada ibu bapa mereka.

P/S : Persoalkan Benda Yang Wajar Adalah Lebih Baik Dari Membuang Masa Memikirkan Perkara Yang Tak Patut Difikirkan.

Perhatian : Sila Lihat Box Dekat Atas...Thanks Kepada Blogger Zack Zuhairi Atas Bantuan Anda...Hehehhee! Ramai - Ramailah Jadi Ahli Blog Nih...Yuran Penyertaan Adalah Percuma! (Lepas Beberapa Hari Aku Tukar Tempat Box Nih Letak Paling Bawah Sekali..Hahaha)

47 ulasan:

  1. terasa aku hans
    uwaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    BalasPadam
  2. BTul2..
    xperlu nak persoal kalo blik kg..
    ingtkn jugak kt kg yer..hehe

    BalasPadam
  3. ohhh , ini pengetahuan am nie ....

    Klu balik : "Asal cuti jer balik bla bla bla"

    Klu tak balik : "Dah dapat cuti pun tak balik jumpa mak bapak ? Anak dehaka bla bla bla"

    BalasPadam
  4. bagus entri kau. tapi kampung aku di shah alam, jadi aku tak dengar semua complain itu.

    BalasPadam
  5. dah name pun cuti-balik lohhhh-tak balik nak buat hapew?nak bercakap dengan ikan kat akuarium?hahaha ;D

    BalasPadam
  6. mental betoi lew!

    sukatie kite r nk balik or x!

    mnybuk betoi2 lew diowg tue!

    BalasPadam
  7. alaa..satu malaysia..lantak la semua nak sambut..kan?

    plus..cuti raya cina ney gabung ngn mid sem break..

    balik la kampung kan?

    BalasPadam
  8. Hans, setuju ngan pendapat awak, suka hati kita lah nak balik ke tidak kan, yg tak nak balik tu duduk diam2, jgn komplin apa2. Minyak kete isi guna duit kita kan..ishhh !! tak fahamlah..

    BalasPadam
  9. hmm.
    naseb baek aku balek Malaysia sebab winter break.haha. :P

    raya cina tak sambut.
    valentine pun tak sambut.
    cmane?? :P

    BalasPadam
  10. deus : hahaha..asal?

    ella : mesti ingat

    touya : tahu xper

    e-zul : hahaha....aku geram dgn mulut orang...semua xkena..apa yg kena pun tak tahu

    fun : haha..ikan tu pun leh mati ari2 tgok muka aku jer

    ghostone : uish,asal abang mpp emo nih..jhaha

    eny : yups..betul tu eny

    annie : that right...hehe

    shapika : hahaha...sambut ari Isnin

    Prof? : haha...bukan selalu pun..

    BalasPadam
  11. hahahaha .
    ewah2 ..
    kau cuba terapkan nilai murni kali ni..
    hahaha .

    BalasPadam
  12. xdpt nk bayangkn klu hari raya nnti semua x balik kg..

    BalasPadam
  13. dah namanya cuti...balik la..
    tempat jatuh lagi kan dikenang...
    hehe

    BalasPadam
  14. biar la ...
    kn da dapt cuti,,
    blik r..
    pe lagi..

    BalasPadam
  15. haha wei jom terbang aku dah nak gerak ni,mahu tunggu mana?

    BalasPadam
  16. btol tuh..
    npe la depa ksik cuti lme2 sgt~
    ahahaha

    BalasPadam
  17. betul sgt ape yg ko ckp. typical community kita suke persoalkn bnda2 remeh smpaikn yg penting diorg abaikan..

    kang klu anak2 semua xnk blik lgsg, diorg plak kate mcm2. haih.. susah!

    BalasPadam
  18. hikss2 aku selalu persoal apsal shopping complex penoh ni..amoi2 semua ada x sambut raya ngna keluarga ke hehehe

    BalasPadam
  19. gle ah.. kat midvalley belambak manusia melepak harini.. sesak kot.. tapi yang pelik jalan xde la sesak sangat pun.. kre ramai jugak la orang balik kampung..

    BalasPadam
  20. balik salah xbalik salah...
    adei...camana ni...

    BalasPadam
  21. Aus : haih,bagus apa nilai2 murni...haha

    Redning : Aku pun tak dapat bayang dan xsanggup nak bayang

    Adi : sedih plak aku baca komen ko..haha

    Milo : tahu xper

    Fakhrur : haha..tu la pasal

    Arieza : tahu xper...

    Cik Biol : itu case lain..hehe

    Chaon : memang ramai

    Sharamli : itula masalahnya

    BalasPadam
  22. erk. raya kan best. balik sudahhhhh

    BalasPadam
  23. alaa...x yah dok heran la..depa semua tu sbnarnya jeles tak dpt merasa blik kg...kan?kan?kan?

    BalasPadam
  24. betul hans..
    nak tambah
    selalu dengar orang cakap

    "raye cina, tapi melayu yang sibuk2 nak balik"

    bukan ke kite nie duk 1 negara. da cuti. so, lek je la kampung.

    bukan sal bangsa or ape. huhu..

    racist attitudes tu masih ade lagi.

    BalasPadam
  25. aha, ntah nye..
    kang tak balik bising plak..
    melayu mudah lupe la...
    apela..

    BalasPadam
  26. bagi org yg bekerja..
    mase mcm ni la plg sesuai balik kg..
    biar la masa perayaan bangsa lain pun...
    gunakan kesempatan yg ada..

    BalasPadam
  27. entah
    orang nak tgk naga depan umah pon nak nyibok

    poksu xbalik~

    BalasPadam
  28. mmg byk xpuas ati..
    dh name cuti
    blk la..
    betol x?
    ahahahahak

    BalasPadam
  29. dah cuti..baliklah!adoi!
    yang masalah bukan lambakan orang yang balik,tapi keadaan[kemudahan] yang menyebabkan orang tu jadi lambakan...buat apalah nak disalahkan orang2 merdeka tuh. *emo*

    BalasPadam
  30. pantang ada cuti mesti balik..
    jmpa parents of coz

    BalasPadam
  31. farwalis : betul..raya best

    mas : haha...semestinya

    edriena : ar ar..tu la pasal

    al-mankaraqi : salam ziarah juga

    afiq : haha..itula pasal..susah tul orang kita ni

    ries lee : yups..nak jumpa mak ayah kan...

    poksu : hahah..kesian poksu

    wan sheva : betul2

    nor : sabo2..xbaik emo pagi2 ni

    amirah : hehe

    BalasPadam
  32. dunia skrang..ckp baik2 x nk pandang. bila emo cmpur drama baru jln.haha!

    p/s:kt tmpt aq nih mlm msh muda =) tapi x kira ah,aq bila2 pun emo je!

    BalasPadam
  33. hehe.. kite mahu cuti. cuti ape2 pun kena balik gak! menarik2

    BalasPadam
  34. haha.. u r dmn rite..
    kenape nk persoalkan?
    pergi mati la ape org nk wat.. kn?

    BalasPadam
  35. terajang saje mereka2 itu..dah kerajaan bg cuti...coti aje lah.

    "keluarga utama mereka selagi ada bukan jantina lain y kau puja"~frank lampard.

    BalasPadam
  36. cuti mesti lah balek..
    susah mah nk dapat cuti time biase huu

    BalasPadam
  37. bile lagi mau balik kampung..
    musim cuti la kan...

    BalasPadam
  38. tapi kan hans...
    moon pelik tentang 1 benda..
    kalau raya cina.. melayu pulak yang beria cuti dan tutup kedai..
    dah tak pk pasal duit,meniaga,periuk nasi,... hurm... kenkadang melayu kita mudah berpuas hati

    ops.. ini cuma pandangan saya

    BalasPadam
  39. komplen memang best
    sedapppp jer

    BalasPadam
  40. aku persoalkaan kenapa raya cina, melayu pun tutup kedai...:-D

    re:...izat tu anaak aaku, yang tinggi berbaju kemeja petak2 tu...mamai yang tak berapa tinggi tu...hehehe...

    BalasPadam
  41. 1msia beb!
    mesti sama2 raikannye!
    hehehe

    :P

    BalasPadam
  42. hahaha..
    waktu raya kurang kete atas jalan..??
    oh..
    heaven giler..

    BalasPadam
  43. hahha..diorg balik coz cuti raya cina...bukan merayakan raya cina..huahaha

    BalasPadam
  44. salam bro. betul tuh. biarlah budak2 nak balik walaupun tgh cuti raya cina. dah cuti balik jek lah. takkan nak lepak kat kampus takder kerja. baik balik sekurang-kurangnya dapat jumpa family. kalau tak balik cuti seminggu apa pulak family kata kan...

    BalasPadam
  45. norfaridahanum : haha..emo selalu cepat tua maa

    anoz : huhuhu..gila cuti nih

    Imsosupernotcool : kehkehkeh...

    Dira : hahaha..ganas ekau nih

    Mira ellyna : sokong ekau

    Ann Frendly : betul3

    Moon : hahaha..den sependapat dengan ekau...

    Ah Fatt : tahu xper ah fatt

    Patung Cendana : hahaha..itu rugi dari segi bisness..mamai rendah ke?

    Ms Independent : hehehe..sahut seruan

    Acap : hahaha...tak juga

    Mr Homosapienz : haha..tahu xper

    Ayish : tahu xper ayish

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com