Jumaat, 11 Jun 2010

Kuih - Muih Sebenarnya Sama Jer Cuma Nama Dan Bentuk Jer Tak Sama.

Kalau korang perasan lah sebenarnya kuih- kuih yang kita selalu makan setiap pagi atau petang tu selalunya sama jer bahan - bahan dia. Tepung, gula, kelapa yang di parut, telur dan lain - lain lagi yang lebih kurang sama jer. Mungkin orang zaman dahulu sangat kreatif. Dia ubah bentuk dan tambah bahan sikit - sikit lalu dah jadi nama lain untuk kuih tu. Hohoho.

Ini antara kuih - kuihnya :-


 Buah Melaka


Kuih Lompang


Kuih Keria


Kuih Lapis


Kuih Seri Muka/Pulut Sekaya


Kuih Talam


Kuih Apam
 
Sumber Gambar : Moyang Google

Apa yang menarik tentang kuih nih walaupun ada yang jenis sama jer cuma ubah warna atau bentuk atau tambah bahan - bahan lain tetapi aku tetap memakannya dengan gembira. Hahaha.

Apa - apapun aku sukalah pada kekreatifan orang - orang dulu. Memang otai bab buat kuih.

P/S : Gatalnya Rambut! Adakah Rambut Aku Diserang Kutu? Tapi Tak Pernah Pula Seumur Hidup Kena Serang Kutu! Hahaha.

23 ulasan:

  1. haish..lapar owh tgk pix kueh tuh!!!
    haha...

    BalasPadam
  2. kuih seri muka kegemaran aku weyh. memang sodap

    BalasPadam
  3. akak suka kuih seri muka...lg2 kalau org lama yg buat...sedapnyer...

    BalasPadam
  4. bahan yang sama. kueh yang berbeza. orang melayu memang kreatif. hahaa

    BalasPadam
  5. cucur badak always my feberet!!!!!

    BalasPadam
  6. haha.
    orang2 dulu sgt kreatif.
    ;0

    BalasPadam
  7. hans!
    ko buek aku lapar!
    aku baru nak diet!
    hadoiiii

    BalasPadam
  8. wah ... banyak nye kuih .. apam tu nampak cantik berwarna warni ..

    BalasPadam
  9. aku ske kuih ku.

    sila gugel rupa kuih ku okey!

    BalasPadam
  10. sedapnye kuih2 ni... yummy...nk spnggn stiap 1 bleyh... hahhahhaa

    BalasPadam
  11. ku tercari2 crream puff kat sinih..

    tapi x jumpa..

    BalasPadam
  12. aku xske kuih talam dua muka...hahhaah...ko bek botakkan rambut ar

    BalasPadam
  13. kalo orang yang buat kuih tu memang terror masak. campak sane campak sini.. then siap!! pastu rase.. eh, semua kueh pun sedap.. hehe.

    BalasPadam
  14. hans.. kecur liur... nak kuih mak buat.. huhuhuhu

    BalasPadam
  15. ko ni memang tak patuik siarkan gamba ni...bila nak gi minum bro??

    BalasPadam
  16. Kau membuatkan aku sungguh lapar betul petang2 begini... tambahan hujan pulak tu

    BalasPadam
  17. ekau ade kutu? diamkan je. nanti jatuh saham ekau heheee

    BalasPadam
  18. Bahan sama tapi cara masak dan jumlah setiap bahan masakan berbeza. Kalau x mesti rasa dia x sama, betul tak? :)

    Amboi... sedappnya.... <3 <3

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com