Selasa, 8 Jun 2010

Oit! Jom Pergi Tangkap Ikan Dekat Padang Bola! - Part 2 (FINAL EPISODE)

Mak : Nah! Ambik botoi ayaq yang nih! Mak tak guna dah botoi ayaq nih.

Aku pun kembali melompat ke atas basikal dan mengayuh basikal sepantas motosikal Jaguh menuju kembali ke padang bola tersebut.

Aku : Woi! Ada lagi tak ikan dalam tu?

Budak Lain : Ada lagi nih. Cepatlah ambik. Nanti budak - budak lain mai lagi ambik.


Aku pun dengan bersemangat wajanya menggunakan kedua - dua telapak tangan aku nih mengepung ikan - ikan dalam air tu. Sesudah seekor aku tangkap aku semakin galak menangkap seekor dan seekor lagi hingga akhirnya menjadi berbelas ekor di dalam botol air yang aku bawa tadi.

Aku : Jom lah balik weih. Aku dah ambik dah ikan nih.

Budak : Jom lah!


Aku pun menujulah ke belakang rumah untuk menyimpan basikal aku tu. Kebetulan abah aku dekat belakang tengah bersihkan apa entah.

Abah : Kata tangkap ikan. Mana ikan?

Aku : Nih dalam botoi ayaq nih. Nah tengok!

Abah : Ini bukan ikan nih! Pi buang dalam longkang tu!

Aku : Ikan la nih abah. Tengok nih dia berenang nih.

Abah : Nih bukan ikan...Nih.....(sila lihat gambar bawah)




Aku : Bukan ikan la nih?

Abah : Bukan! Dah - dah pi buang dalam longkang tu. Kotoq menatang tu. Pi buang pi!

Aku : Tapi pasai pa macam anak ikan jer rupa dia?

Abah : Nih berudu. Anak katak nih. Hang pa pi tangkap mana menatang nih?

Budak : Dekat lopak padang bola hujung tu.

Abah : Patutlah. Dah pi buang dalam longkang pastu basuh tangan.

Aku : Buat penat jer kutip berudu nih. Ingat ker ikan. Nih semua mangkuk nih punya pasal. Eh, dia pi mana dah? Dah hilang?




Gara - gara budak tu kecoh aku diketawakan satu rumah. Berudu di sangka ikan. Haih! Nak buat macam mana. Budak - budak tak reti pikiaq lagi waktu tu.

Sekarang nih bila aku fikir balik tergelak sorang - sorang aku dibuatnya. Padang bola tu kering gila kut cuma dekat tengah -tengah tu ada lopak air. Aku pelik juga dulu. Ingat 'ikan' keluar dari tanah rupa - rupanya jadi port katak bertelur dekat situ. Hahaha.


Keesokan harinya kesemua budak - budak yang mangkuk ayun berlagak seperti biasa konon - kononnya hari semalam tidak pernah wujud. Cess! Nasib semuanya mangkuk. Buat aku jer yang tertipu sah - sah aku malu seumur hidup. Hahaha.

-TAMAT-

Perhatian : Episod 1 Ada Di Bawah Entry Ini!

18 ulasan:

  1. hahahaha....adoi2..pelik laa..sama gak aku dulu..tangkap budu lam kolam sekolah..ingat ikan gak..hahahah.... indah kan zaman kanak2.???

    BalasPadam
  2. awat tak bela, jagi katak, pastu jual..

    BalasPadam
  3. haha ada orang kata budu dari ikan berudu lagi lah tak blh blah ahaha

    BalasPadam
  4. aku dah agak da bila baca entry first ko..
    berudu..
    kalao ko bela berudu tu mesti dah besar sekarang jadi katak kan..
    huhuhhuu

    BalasPadam
  5. waaa...hans,aku dlu ske main berudu taw...dekat lopak2 taman permainan...besnyer......

    BalasPadam
  6. haish.
    tahu takpe.
    tangkap berudu senang.
    tangkap ikan susah.
    so tangkap je berudu.
    kan?

    BalasPadam
  7. katak itu menangisi kehilangan anak2 beliau.....

    BalasPadam
  8. tu nasib baik hg xkonpius teluk katak dengan ayaq biji selasih..

    silap2 hg p makan plak telur katak tu

    haha

    BalasPadam
  9. hihih kan betul.... tp best kan tgkap menangkap nieh.. hehehehe

    BalasPadam
  10. berudu ke...? hahhahaa.. lawak2... tp tgkap ikan mmg best... tp skang da xley.. hehehee

    BalasPadam
  11. haha..penat je ko gigih2 menangkap 'ikan'..last2 ayah ko suruh buang..nasib baik ayah ko bagi tau tu berudu..wat nye dia xbg tau, ko lagi hairan macam mana ikan leh tukar jadi katak??hahaha

    BalasPadam
  12. haha..teringat aku kecik2 dulu..berudu. katak. ikan longkang sume aku tangkap..kutip tin kat mane2 pastu letak kat longkang jadikan perangkap..

    tapi bile tgk balik longkang yg aku main time kecik2 dulu rase geli plak..dulu xde plak rase camtu..kehkeh..

    BalasPadam
  13. Dah besar berudu tu... boleh masak kari katak...

    BalasPadam
  14. EEEEEEEEEEEEEEE..KATAKKKKKKKKKKK!!!!
    GELIII

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com