Ahad, 25 Julai 2010

Kenapew Waks Niew? Shayer Tak Sukew Law! Itew Sala Inew Sala! Menciks Taww!

Hahahaha! Aku sedang mempraktikkan amalan merosakkan bahasa melalui ejaan perkataan! Sebenarnya aku sedar pasal perkara ini sudah lama. Ada seorang junior aku sewaktu sedang bercouple dengan aweknya akan menaip perkataan seperti tajuk di atas :-

Junior : Waks! Shayer indu waks gilew - gilew yaww! Bwink ah lam nih! Tark taw nuw wark pew! (Awak! Saya Rindu Awak Giler - Giler Punya! Boringlah malam nih! Tak tau nak buat apa!)

Awek Junior : U niew napew tba jew ckp shayer? Ma xshukew lerw! (You nih kenapa tiba - tiba cakap saya? Mama tak suka lah)

Junior : Alalaow! Ma namau lerw cm itew! Pa guraw jer yaww! (Alalalah! Mama takmau lah macam tu! Papa gurau jer yer!)

Awek Junior : Pa! Ma apa arr! Nk mam lerw. Jom lerh Pa! (Papa! Mama lapar lah! Nak mamam lah! Jom lah Papa!)

Junior : Pa ru mam lerw! Ma mam lerw swng2 luw ekk? (Papa baru mamam lah! Mama mamam lah sorang - sorang dulu ekk?)

Awek Junior : Lah! Jom lerw man Ma g mam! Menciks Pa tau!! (Lah! Jom lah teman Mama pergi mamam! Benci papa tau!)

Junior : Yer lerww! Jap! Pa g d jap! Jpa kt cafe yerw! (Yer lah! Papa pergi mandi kejap! Jumpa dekat cafe yer!)




Itulah antara balasan sms antara junior ku dan aweknya. Mula - mula baca tu aku seperti orang mengeja pun ada. Ada juga yang aku tak faham jadi lepas tu ku tanyalah dia :-

Aku : Apa kejadah ko taip nih pakcik?

Junior : Yang mana?

Aku : Ini yang ko taip ,"Pa ru mam lerw! Ma mam lerw swng2 luw ekk?" Apa benda nih?

Junior : Owh! Papa baru mamam lah! Mama mamam lah sorang - sorang dulu ekk! Kenapa? Tak faham?

Aku : Jadah apalah taip sampai macam nih! Dah lah ada huruf W banyak. Nih macam mana nak menyebut Lah kalau ditaip lerw nih?

Junior : Hahaha! Itu taip jer lah!

Aku : Owh! Taip jerw kerw?

Junior : Aik? Macam perli jer ko nih bro?

Aku : Manew adew perli! Ku tanyew jerw lerw!

Junior : Hahaha! Malas aku layan ko!

Aku : Nak kemanew tew?

Junior : Dah! Dah! Sengal punya abang senior!

Aku : Naperw katew ku sengal?

Junior : .....lalalalalalala...sungguhku tak mampu menahan rindu..ah ah ah(menyanyi tanpa menghiraukan lagi pertanyaan aku)


Hahahaha! Selepas tu aku suka jugalah membahan dia! Tapi aku bahan dia pun tak kisah sebab aku agak rapat lah juga dengan dia. Dia pun tahu aku bergurau jer. Tapi, serius! Adakalanya bila terbaca benda - benda macam nih ia boleh jadi satu hiburan juga. Kau akan rasa gembira jika dapat teka dengan betul apa yang penghantar sms tulis.

Tapi kalau kau tengah tension lepas tu dapat pula sms macam nih memang rasa - rasa macam nak baling jer handset ke dinding. Handset murah cam aku lah. Kalau kau sekarang pakai Blackberry memanglah kau 'bijak' nak baling ke dinding.

Cuba bayangkan nanti bila kita bersms punyalah nak jimat huruf nih lalu taip macam nih :-

Penghantar Sms : N.M.D.M.H.N?

Aku : N.P.M.D.M.H.N?

Penghantar Sms : Hish! Susah tul sms kau nih. NAK MAKAN DEKAT MANA HARI NIH?

Aku : O! M.D.M.S.O?

Penghantar Sms : Erk? Apa tu?

Aku : Oh! Makan Dekat Mulut Sudah. Okay?

Penghantar Sms : B Ki Ko!

Aku : Apa tu?

Penghantar Sms : Itu Bahasa Kesat Untuk Kau!

Aku : Hahaha!


Hahahaha! Apa - apapun fenomena menaip macam nih boleh buat kau rasa ketawa, terhibur, menyampah, geli dan sebagainya bergantung pada waktu dan persekitaran sewaktu membaca sms seperti ini.


P/S : Pew Ri Niew Sa Nk Dow Jerw Nta!
(Kenapa Hari Nih Rasa Nak Tidur Jer Entah) Hahahahahaha!

56 ulasan:

  1. hahaha..lawak la cite ko ni..
    I like!

    Aku x suka msj cmni..
    Bg aku,gaya taip msj camni cam bdk2 tadika hingusan..
    :-)

    BalasPadam
  2. x suka dgn style bdk2 skang msg. abes rosak terus bahasa. haishhh

    BalasPadam
  3. hahahaha
    perggh!
    gler kreatif sape tulis cam tuh!
    konon remaja sgt laa tuh.
    hahaha
    weh asal entri lebih kurg ngan satu blog neh??
    hahah

    BalasPadam
  4. hahahaha

    kitew sukewww la entry ni..hak3 hak3

    BalasPadam
  5. tp ada org suke cara mcm ni hans, diorang kata, manja2 gitu..haha
    kat mana yg manja pun ntah lah

    BalasPadam
  6. haha adik i kalau text dengan i pun macam tulah gayanya . pening nak faham ! haha

    BalasPadam
  7. ahahah...aku tasuke sgt org type mcm tuh...tjuih mulot aku..ahhaha

    >_<

    BalasPadam
  8. pewning lew bcew entriw kow niwh :D
    wawawawawawa..

    BalasPadam
  9. apa yg ko taip tak faham ..heheh

    aku cuma faham lembu nak cium je..

    coment sini http://myvitrd.blogspot.com/

    BalasPadam
  10. oh.. sangat2 menyampah bila orang taip camni..

    shortform ok tapi yew kew? apew? sungguh sakit hati baca.. he.

    @yott, manja tang mana tah tulis camtu.. hahaha..

    *maafye... rasa cam kasar lak komen ni. Maaf yeW.

    BalasPadam
  11. tergeliat lidah aku nk bace...
    hahhahaa

    BalasPadam
  12. bace sms kat ats tu dah macam aku ni baru masuk sekolah tadika je..susah sangat nak paham..bace pon hegeh2 macam penagih...huhu...

    BalasPadam
  13. mcm nk lempang je...hahahah

    BalasPadam
  14. boleh rabun mata aku kalo dok baca msg cm ni...

    tapi cm hg kata bleh la kalo untuk hiburan sekali sekala...

    kalo dh byk kali...

    memang nak keneww laaaawww...


    hahaha

    BalasPadam
  15. tension aku baca sms camtu. rs nak campak je henset ke lantai. haha,

    BalasPadam
  16. Hahahaha...
    Rase org yg taip cm ney cm gediks pn adew...

    BalasPadam
  17. Auwww... Kenapew bolew jadiw macham niew??? Menci taww Hans... Kah3!

    Geli syial! Hahaha...

    Bagi aku lah, tak salah kalau nak tulis macam ni tp dgn org2 tertentu la. Selalu org tulis dgn pakwe makwe. Kiranya bahasa ni dlm dunia diaorang jek lah.

    Tapi kalau memanjang tulis mcm ni tak kena tempat mmg nak kena penampar. Hehe... Dalam urusan rasmi, formal dan berkaitan ilmu, seeloknya gunakanlah bahasa baku. :)

    BalasPadam
  18. aku tak boleh nak baca ayat2 macam tuh. boleh sakit otak. hahaha :D berbelit2

    BalasPadam
  19. sengal giler kalo dpt smsm cenggini.mang aser nk baling phone pun ader...haha.=D

    BalasPadam
  20. adeh.... sy juga mengeja.. dan memeningkan.. hhahaa

    BalasPadam
  21. Serupa tak yah sms.. Mentang2 laa short messaging system.. Haiyo..

    BalasPadam
  22. wehh,tolongla. pening aku nak bace. hehe

    BalasPadam
  23. ala....hans
    jgn lew buat entry mcm niew

    oh sungguh lama aku nak pikir nak taip macam ni!!

    BalasPadam
  24. bce tjuk entri ko pun da wat aku kate

    "dem!! geli mak!!"

    hahaha

    BalasPadam
  25. sebenarnye aku tak paham ni.. sori eyh..

    BalasPadam
  26. kalau aku ada awek cmni,mau 3 jam aku nak pahamkan ayat!hahah

    BalasPadam
  27. mmg camtu ke bahasa bdk2 skrg?? hoho serius tak phm..cam org bru nk bljr ckp je.

    BalasPadam
  28. suke la bace entry ni..hehe..lwk2

    xske r kalo owg ske taip cmni, rase nak blsh je,xleh ke nak taip elok2,bajet manje nk taip cm2 kan kan..huhuhu..

    p/s : papew tah..euwwww...hahahah

    BalasPadam
  29. hohohohoho...sangat pening membaca msg begitu....huhuhuhuhu

    BalasPadam
  30. baru taip entri psl ni....

    rimas dgn gaya sms cmni!

    BalasPadam
  31. wa, mencik tau! mencik!
    gewdik gilew.
    x sukew taw.
    arghhhh! tension aku bace ayt cenggini.
    eh, ni trend bdk remaja ke?
    ak ingtkn bdk2 skola je.
    br nk up katenye.. heeee

    BalasPadam
  32. haihhh jangan esok lusa anak tanya ejaan kita menggelupur sudah :)

    BalasPadam
  33. dialog buat sendirikah?

    huhuhuhu

    BalasPadam
  34. Pergh...aku sungguh x bleh thn la kalau dpt msg gaya bnyk w ni. Budak2 sungguh.

    BalasPadam
  35. huhuhu..rosak bahasa jd nya..
    a'ah..mcm budak2 je.. :)

    BalasPadam
  36. miahaaha.. perosak bahasa betul... tapi terbaik la bro..

    BalasPadam
  37. aik
    entry ko mcm entry hami je
    huhuhuh

    BalasPadam
  38. Itew..itew wase entry wakss shumil syangat. shumil syangat2.. itew sukew lerw wakss tuwlis camniey.

    argggghh...watdehel! HAHAHAHA...mak geli nyah~

    BalasPadam
  39. siot. benci remaja perosak bahase macam junior ang tu. (:

    BalasPadam
  40. aku benci gila org yg pakai ayat2 cmtu.ngn awek xpe gak.ni dgn mmber2 pn nk paki.hadoyai!

    BalasPadam
  41. adoiii berbelit-belit lidah nk membacanya.. tpi manja ke tu?? macam payah jer.. tu la kan, lain org lain ragam dan citarasanya..

    **selamat hari lahir.. moga suksess sentiasa..

    BalasPadam
  42. hahahaaa

    nasib kawan2 aku tak tulis camtu. klau tak, aku hentak dorang cukup2.

    heheee

    BalasPadam
  43. serabut aku kalau org bg msg camtuh. haha

    BalasPadam
  44. konon2 manja la kalau guna bahasa tu padahal sakit kepala otak hoho..

    BalasPadam
  45. boleh biul kepala otak baca macam tu..hahaha

    BalasPadam
  46. hahahahaa.. ada tak karangan guna tulisan sebegitu? cuba create 1 hans :p

    BalasPadam
  47. eleh ajim. benci konon. bkn ko ke yg slalu anta sms mcm tu kat aku?

    "gewdik gilew. menci"

    hahahahahaha

    BalasPadam
  48. Good dispatch and this enter helped me alot in my college assignement. Thank you on your information.

    BalasPadam
  49. saya like 8 juta kali...

    muahahhahahahahhaha

    muahahahhahaha

    budak2 sekarang..pening kepala

    BalasPadam
  50. erk..mintak izin nak share kat FB boleh?

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com