Bila Akal Di Bawah Paras Kaki Memang Sudah Tidak Kenal Yang Mana Satu Intan Dan Yang Mana Satu Tahi..


Blogger lain dah lama tulis entry pasal hal nih tapi aku baru nak tulis dekat blog aku nih. Secara jujur dan ikhlasnya memang tipulah kalau aku cakap aku tak marah, aku tak sakit hati atau aku tak ada perasaan apabila bendera negara kita di pijak - pijak atau dibakar - bakar atau dilumur dengan najis bangsa yang tak bertamadun nih. Sudahlah lagi beberapa hari lagi kita sebagai rakyat Malaysia nak menyambut hari kemerdekaan negara kita yang ke-53 tiba - tiba kita dikejutkan dengan kejadian yang mencerminkan kebodohan mereka sendiri di bulan Ramadhan yang berkat nih.

Aku tak pelik kalau mamat - mamat INDON(aku tahu mereka tak suka digelar INDON tapi adakah mereka fikir orang Malaysia suka digelar MALIN?) nih berkelakuan seperti manusia yang tak pergi sekolah sebab sememangnya ilmu duniawi atau ilmu agama mereka kurang(ada beratus - ratus pula ajaran sesat dekat bumi mereka yang otaknya sempit nih) tapi aku sebenarnya pelik dengan mentaliti rakyat kita sendiri.

Diluar sana kau pompang - pompang(bising) sana sini mengatakan kau anti mereka, benci mereka dan sebagainya tapi apakah benar kata - kata kau tu betul - betul mencerminkan pegangan kau? Tak payah tengok benda - benda yang susah! Tengok pada benda - benda yang ringan jer. Seperti contoh nada muzik handphone kau sendiri. Lagu yang dimainkan lagu siapa kalau bukan lagu artis dari negara itu? Tengok pada itu saja sudah cukup menunjukkan yang kau sebenarnya cakap tak serupa bikin.

Aku juga pelik bila memikirkan apakah tindakan orang - orang politik tidak kira kerajaan mahu pun pembangkang. Kenapa selalu mengambil langkah yang sama? Berdiam diri dan berlembut? Aku bukannya mahu beritahu ahli politik supaya mengumpul askar - askar kita dan menyerang negara mereka. Tidak sama sekali. Itu kerja gila dan bodoh sebenarnya kerana ramai manusia yang tak bersalah akan mati sia - sia sahaja. Jangan kita menjadi bodoh seperti mereka. Cuma kalau anda perasan bilangan pendatang haram serta rancangan - rancangan di televisyen sudah dipenuhi oleh rancangan - rancangan bangsa ini.

Sebenarnya, bukannya ramai pun suka sangat pada sinetron ini sebab kebanyakan cerita mereka nih merepek seperti mana pemikiran mereka sendiri. Jadi, buat apa lagi stesen - stesen televisyen berebut - rebut membeli drama mereka untuk ditayangkan disini? Adakah drama - drama mereka betul - betul meningkatkan tahap ilmu dan pemikiran orang - orang kita? Tidak langsung!

Bagaimana dengan jumlah pendatang haram yang semakin hari semakin bertambah? Aku sebenarnya kecewa dengan ahli politik negara kita. Pilihanraya lepas sudah berlalu terlalu lama namun hingga ke saat ini masih tidak habis dengan berbagai - bagai kontroversi. Selalunya pemimpin berkata,"Infrastruktur kita kelas pertama tapi mentaliti rakyat kita kelas ketiga." Tapi, bagaimana pula dengan mereka? Adakah mereka bermentaliti kelas pertama? Cubalah menjadi professional! Bagi aku anda semua boleh bertekak atau apapun sewaktu kempen pilihan raya tapi bila keputusan sudah diumumkan fokus lah pada kerja anda. Berbakti untuk rakyat dan cuba buktikan pada kami rakyat - rakyat biasa ini.

Tolonglah jangan berlembut lagi. Saban waktu pasti akan ada jer demonstrasi bodoh dari puak - puak yang tak mengenang budi nih yang cuba bermain api dengan kita. Mereka sebenarnya masih belum sedar yang negara kita nih terlebih banyak membantu mereka. Lihat sajalah kejadian pesawat Hercules dilempar batu sewaktu tsunami dahulu dan berbagai - bagai lagi kejadian yang tidak diberitahu kepada kita. Sememangnya, mereka bangsa yang tidak tahu bersyukur. Baik tolong rakyat sendiri yang lebih memerlukan. Buat apa dibantu manusia yang seperti peribahasa 'Melepaskan Anjing Tersepit' nih?

Aku letih melihat bilangan kumpulan - kumpulan anti Malaysia di facebook yang bersepah - sepah. Aku tahu bukan semua orang Indonesia(aku sebut Indonesia disini sebab aku tahu bukan semua dari kalangan anda berperangai seperti otak dibawah kaki) jahat namun kerana sikap segelintir dari anda memang buat aku semakin mual melihat telatah anda semua.

Sudah - sudahlah kita berkata yang negara kita ni serumpun sedangkan mereka sendiri pun berkata negara kita dan negara mereka bukannya serumpun. Masalahnya disini ialah orang disana tak memohon pertolongan namun kita yang terhegeh - hegeh memberi. Cuba berikan pengajaran sikit pada mereka. Bila akal berada di bawah paras kaki maka tahi yang kotor itu pun kau sudah anggap seperti berlian! Memang cetek akal!


P/S : Nasiblah Tak Ada Rakyat Malaysia Menjadi Bodoh Dengan Membaling Najis Ke Kedutaan Mereka. Janganlah Buat Begitu Sebab Memalukan Sahaja! Orang Bodoh Pun Belum Tentu Buat Seperti Apa Yang Makhluk - Makhluk Berfikiran Sempit Nih Buat!



Perhatian Semua :

Acer Aspire One untuk ANDA Miliki Secara PERCUMA!
Click Gambar Untuk Ke Link Contest!
Mai Join Lekas Sebelum Terlepas Peluang!

29 Ulasan

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi saya melalui email mohamadhanisismail@gmail.com

  1. bodoh lagi takde otak. eeee emosional pulak aku jadinye!

    BalasPadam
  2. dorg nih yg akan menyebabkan 2 negara berperang.. :(

    BalasPadam
  3. aku pun hangin gak ngan dorang2 ni. ntah pap ntah perangai.

    BalasPadam
  4. indo yang buat ni semua yang tak berpelajaran.

    sebab tu aku cakap, orang-orang bodoh sedang menunjukkan kebodohan sendiri.

    BalasPadam
  5. dorang mmg bodoh
    sanggup nak pegang/hidu najis tu
    bersusah payah gila semata2 nak baling kat kedutaan malaysia
    dorang tak sedar ke najis2 tu pun terbau kat diri dorang balik
    haihhh...

    patut dorang lumur je najis tu kat muka sendiri..
    humph!

    BalasPadam
  6. ko nk tau?
    Pd zaman pemerintahan mahathir pnh buat msuk rmai rkyat indon ke m'sia..
    Sebab?
    Masa tu ngara kita dlm krisis nisbah bangsa..
    Jumlah kaum mlayu hmpir tggelam dgn kaum2 lain..
    Jd mahathir buat masuk rakyat indon hmpir 2 per 3 penduduk m'sia..
    1 lg..byk mende lg yg kte amik dr diorg.antaranya jata negara..tenaga krja diorg..
    Mcm2 la..
    Aku bkn nk back up diorg..
    Cuma nk ckp x smua org indon cmtu..
    Tnpa diorg sape mau bikin bgunan tggi2?
    Nak hrpkan org kita? Sori..duk pjabat mau la..!
    Group ni sbnrnya xtau apa2 ttg m'sia.yg depa tau duk boikot2..walhal dlm group depa ni bape kerat je pnh jejak kaki kat m'sia..
    Bg aku org indon x salah. Tp group ni yg salah..
    Serah je pd pihak bkuasa diorg..

    BalasPadam
  7. mereka2 ini sahaja golongan murahan.. x lecture ak dr indon baik sgt2.. bila berbincang hal2 berkaitan prob indo-mas, ternyata yg menimbulkan masalah hanyalah golongan si pencacai! huh!

    BalasPadam
  8. sangat pelik dengan rakyat yang tak cinta akan negara sendiri. Dengan perasaan tu lah mcm2 keganasan yang jadi. Haishh mcm2 dunia sekarang.



    selamat menyambut kemerdekaan ! *eh 31 ogos dh ke hihi*

    BalasPadam
  9. pelik dengan negara kita.. rakyat kita pijak bendera malaysia, kita marah.. rakyat mereka pijak bendera..lagi2 orang luar..boleh kita berdiam diri ye...

    BalasPadam
  10. Tapi kita masih lagi suka dengan lambakan drama2 Indon..ringtones lagu2 Indon malah mee goreng Indon dan ada lagi yang suka cewek2 Indon..

    Apa dahh!..

    BalasPadam
  11. cikgu saya cakap, org indon nie IQ dia paling rendah di dunia....

    BalasPadam
  12. Sangat marah hans ye :P
    ekeke.. itulah kita perlulah jaga negara kita..
    semangat patriotisme kena tinggi kan :)


    New Entry ProfHariz
    Nuzul Al-Quran

    BalasPadam
  13. giler la dorg ni! malaysia kira bgus sbb masih menerima rakyat dorg kt negara kita klu aku ikutkan hati nk hantar balik je semua...

    BalasPadam
  14. aku sokong kau hans.. kerajaan perlu ambil tindakan.. tapi bukanlah istihar perang.. tgk KL bila hari raya mcm dah dekat Jakarta.. bila kita buat lembu kenyang nilah.. dorg lg suka buat kecoh.. lg satu aku xsuka sinetron indon yg citer bodoh mcm tu..

    BalasPadam
  15. Mcm2 orng kat dunia ni...nak tak nak mmg malaysia kna guna tenaga kerja dri indon.
    Nk perang pun xde guna. Harapkan hubungan diplomasi, mesyuarat je la. Reda sekejap nnti thun dpn ada lgi isu ni.

    BalasPadam
  16. aku tak boleh tgok gmbr tu..aku rasa nak lempang sekor2

    BalasPadam
  17. bkn sume cam tu kot.
    segelintir je kan yg cmgitu
    pemikiran cetek.
    iq sempit.
    isu sikit provoke lebih.
    aish.

    tak habis2.

    BalasPadam
  18. sabar geng,sabar. apa bezanya kita dengan dia, kalau kita pun turut membenci seluruh negara diorang?kalau kita pun nak berkonfrontasi dengan diorang? xde gunanya. orang indonesia bukan semua yang jahat, banyak yang ikhlas datang sini nak carik rezeki.jadi buat ape kita nak kacau pintu rezki orang.saya student kat indonesi dah 5 taun dah.macam2 konfrontasi yang saya dah lalui.tapi xdepun saya benci ngn indonesia secara keseluruhannya.punca dari segala masalah adalah mentaliti mereka.mereka cepat tersinggung dengan statement2 bulshit media mereka yang selalu porvoke rakyat mereka.mereka ingat bahwa kita orang malaysia ni memandang rendah negara mereka, tidak respek mereka. jadi bila ada isu2 sebegini, seolah2 macam membetulkan lagi sangkaan mereka terhadap kita.itu masalahnya.even tadi dekat tv pun baru ada interview dengan bekas laksmana tentera diorang. mereka bilang mereka siap untuk putus diplomasi dengan kita dan siap perang kerana kita sudah menginjak kedaulatan mereka(mostly sebab masalah perbatasan).but sometimes kita kena mengaku jugak bahwa kita pun memang besar kepala, mentang2 negara kita lagi maju.btol tak? cuba bayangkan kalau orang2 atas seperti jendral dan ahli parlimen(some of them are corrupt) pun boleh bermentaliti sebegini, apatah lagi rakyat biasa?bayangkan kalau kita pun sama jugak nak bikin issue ni jadi panas, nak boikot2, nak tarik keluar pekerja indonesia, sampai bila perkara ni nak selesai? anda tak nampak ke bahwa mungkin ada pihak yang sengaja mengapi2kan(mungkin agen2 zinoist sperti singapore, who knows?). i only hate the motherfuckers.but the good people, diorang adalah sedara islam kita.baik kita gunakan cara yang lebih berhikmah la.cara keras xkan pernah selesaikan masalah.tambah masalah lagi ade la.semoga dapat membuka mata rakyat msia tentang ape sebenarnya yang berlaku.

    BalasPadam
  19. sabar, apa bezanya kita dengan dia, kalau kita pun turut membenci seluruh negara diorang?kalau kita pun nak berkonfrontasi dengan diorang? xde gunanya. orang indonesia bukan semua yang jahat, banyak yang ikhlas datang sini nak carik rezeki.jadi buat ape kita nak kacau pintu rezki orang.saya student kat indonesi dah 5 taun dah.macam2 konfrontasi yang saya dah lalui.tapi xdepun saya benci ngn indonesia secara keseluruhannya.punca dari segala masalah adalah mentaliti mereka.mereka cepat tersinggung dengan statement2 bulshit media mereka yang selalu porvoke rakyat mereka.mereka ingat bahwa kita orang malaysia ni memandang rendah negara mereka, tidak respek mereka. jadi bila ada isu2 sebegini, seolah2 macam membetulkan lagi sangkaan mereka terhadap kita.itu masalahnya.even tadi dekat tv pun baru ada interview dengan bekas laksmana tentera diorang. mereka bilang mereka siap untuk putus diplomasi dengan kita dan siap perang kerana kita sudah menginjak kedaulatan mereka(mostly sebab masalah perbatasan).but sometimes kita kena mengaku jugak bahwa kita pun memang besar kepala, mentang2 negara kita lagi maju.btol tak? cuba bayangkan kalau orang2 atas seperti jendral dan ahli parlimen(some of them are corrupt) pun boleh bermentaliti sebegini, apatah lagi rakyat biasa?bayangkan kalau kita pun sama jugak nak bikin issue ni jadi panas, nak boikot2, nak tarik keluar pekerja indonesia, sampai bila perkara ni nak selesai? anda tak nampak ke bahwa mungkin ada pihak yang sengaja mengapi2kan(mungkin agen2 zinoist sperti singapore, who knows?). i only hate the motherfuckers.but the good people, diorang adalah sedara islam kita.baik kita gunakan cara yang lebih berhikmah la.cara keras xkan pernah selesaikan masalah.tambah masalah lagi ade la.semoga dapat membuka mata rakyat msia tentang ape sebenarnya yang berlaku.

    BalasPadam
  20. ringtone hp aku lagu zapin wey..asal bunyi, mesti nak menari zapin sekali..haha

    BalasPadam
  21. geram ngan mereka yang tak mengenang budi!
    kiita nie tak buat ape2 pon...
    tapi mereka nie jerk yang lebih!
    s ape pendapat kita? takkan xde semangat patriotik kot???? nak merdeka nih!!


    jom bace entri terbaru nas klik:

    lagu alejandro berbahaya!

    BalasPadam
  22. Hm... isu hangat skrg ye kt Malaysia? Tak dgr sgt la kt sydney nie.. :(

    BalasPadam
  23. Hm... isu hangat skrg ye kt Malaysia? Tak dgr sgt la kt sydney nie.. :(

    BalasPadam
  24. Hm... isu hangat skrg ye kt Malaysia? Tak dgr sgt la kt sydney nie.. :(

    BalasPadam
  25. Hm... isu hangat skrg ye kt Malaysia? Tak dgr sgt la kt sydney nie.. :(

    BalasPadam
  26. ops sory, system error siap 4 skli komen. gosh.

    BalasPadam
  27. perkara hari ini membezakan tamadun negara kita. rakyat kita jauh lebih baik

    BalasPadam

Catat Ulasan

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi saya melalui email mohamadhanisismail@gmail.com

Terbaru Lebih lama