Sabtu, 18 September 2010

Kawan

Setiap dari kita memerlukan kawan dalam kehidupan. Tak kiralah sama ada kita kaya, miskin, sihat, sakit, jahat, baik dan sebagainya kita pasti perlukan kawan dalam hidup. Yang kaya perlukan kawan untuk menjadikannya lebih berjaya. Yang miskin perlukan kawan untuk mengadu nasib dan memohon bantuan. Yang sihat perlukan kawan supaya lebih ceria. Yang sakit perlukan kawan untuk memberi sokongan. Yang jahat perlukan kawan sebagai pelindung. Yang baik perlukan kawan sebagai dorongan.

Dalam kehidupan kita bermula dari kecil lagi iaitu pada waktu kita masih belum mengenal bentuk huruf atau angka pun kita telah belajar untuk berkawan dan mempunyai kawan. Di tadika atau di sekolah mahu pun ketika di universiti atau sewaktu bekerja pasti kita akan bertemu orang baru dan menjadikan mereka sebagai kawan jika kita selesa dengan mereka. Ada yang kekal berkawan dengan kita. Ada yang tiba - tiba hilang daripada pandangan mata kita. Ada yang tiba - tiba menjauhkan diri daripada kita. Ada yang betul - betul meninggalkan kita.

Dalam setiap proses ini kita belajar untuk mengenali apa sebenarnya maksud kawan. Ada kawan yang berkata sanggup sehidup semati dan menerima kita seadanya namun bila kita berubah mereka hilang entah kemana kerana mereka mahu kita menjadi seperti mereka. Ada pula yang kawan yang mulutnya terlebih gula bila bercakap di depan kita tetapi apabila di belakang entah kemana hilangnya kemanisan gula itu. Ada juga kawan yang apabila kita senang maka kerap kalilah jasad dia muncul di hadapan kita namun bila kita susah bunyi tapak kakinya pun langsung tidak kedengaran di gegendang telinga. Ada juga yang tumpul di depan tapi tajam di belakang.

Kawan selalunya datang dan pergi mengikut waktu. Jika ada yang masih kekal bersama alhamdulillah. Kadang - kadang terfikir sesekali baik ada sedikit kawan tetapi menyayangi dan mengambil berat hal kita daripada ada banyak kawan tapi tidak dapat berkongsi kesedihan  yang ada di dalam jiwa. Alhamdulillah, kali ini aku berkesempatan untuk mengenali seseorang yang agak istimewa pada pandangan fikiranku. Rasa selesa untuk meluahkan segala - segalanya yang dirasa perlu. Terima kasih kerana sudi menjadi kawan aku dan secara tidak langsung seperti adik beradik aku sendiri. Terima kasih yer!





Entry Wajib Di Baca Bagi Peminat Teater :



P/S : Kamu Ada Satu Keistimewaan Yang Membuatkan Aku Selesa Berbicara Dengan Kamu! Terima Kasih Atas Segala - Segalanya.


Perhatian Semua :

Acer Aspire One untuk ANDA Miliki Secara PERCUMA!
Click Gambar Untuk Ke Link Contest!
Mai Join Lekas Sebelum Terlepas Peluang!

10 ulasan:

  1. ape maksud tumpul di depan, tajam di belakang?

    BalasPadam
  2. Keep on smiling bro.
    No matter what happened, you can survived.
    Trust me.

    I'm happy know someone like U.
    :)

    BalasPadam
  3. tp kdg2 kwn x igt kwn .
    kwn mkn kwn .
    kwn amek ksmptpatan ke atas kwn .
    nk bkwan ni kdg2 ssh nk cri yg btol2 ikhlas .

    BalasPadam
  4. ske sgt ngan entry ni coz at the same time luahkan jugak ape yg aku rase...
    hehehehe

    BalasPadam
  5. Kawan makan kawan ada banyak sekarang..

    BalasPadam
  6. aku dan kawan baik aku tu

    dah tak macam dulu~sob sob

    BalasPadam
  7. gua kan abang bukan kawan lu hahaha

    BalasPadam
  8. aku selalu merasakn manusia cepat berubah dan perkara ini terbukti kat kawan2 aku...so aku jadi strayed away atau be strayed away from them...

    orang anggap aku 'lain'...so 'kawan2' ni meganggap aku lain...padahal aku tak pernah berubah...dia org jer..camtu

    BalasPadam
  9. sama2..biasala..berkawan biar beribu...

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com