Rabu, 12 Januari 2011

Mak Nih Bisinglah!!!! Cuba Mak Diam Sikittt!

Patutnya tadi nak pergi makan dekat kedai yang nasi sepinggan macam 3 orang makan tu tapi bila tiba - tiba terpandang abang burger dekat depan rumah dah pun menjalankan operasi perniagaannya maka niat tadi terus terbatal. Selepas menyiapkan latihan Mandarin maka aku pun teruslah menuju ke gerai burger dengan penuh semangat waja di hati. Hohoho!


 Burger Impian = Sumber Disini


Sampai jer aku dekat situ maka teruslah aku memesan burger impian aku - Daging Special! Kuikuikui! Nampaknya, aku kena tunggu lama sikit sebab ada pelanggan yang terlebih dahulu memberi pesanan. Seorang wanita dalam lingkungan 30-an dengan anak lelakinya yang berusia dalam 4 atau 5 tahun barangkali. Budak tu sangat petah berkata - kata dan macam - macam benda yang menjadi persoalan di dalam kepalanya pasti akan diungkapkan menjadi satu persoalan kepada abang burger mahu pun mak nya sendiri.


Gambar Hiasan


Budak : Mak! Kenapa abang tu masak daging tak pakai minyak?

Mak Budak : ...........

Budak : Abang! Kenapa api ada dekat situ?

Mak Budak : ..........

Budak : Mak! Kenapa.....bla bla bla bla!

Mak Budak : Haih! Kau nih dik! Banyak tanyalah! Cubalah diam sikit!

Budak : Mak nih bisinglah! Cuba mak diam sikit!! Haih! Bla bla bla!


Kena Sentiasa Begini Demi Hans..Hahahaha!


Oooo mak aih! Ganas gila budak nih! Hahaha! Aku yang waktu tu tengah mengelamun mengenangkan Ana Rafali yang ada iras - iras sedikit macam Lisa Surihani pun terus tersedar lepas dengar budak tu cakap macam tu. Lepas tu mak dia asyik marah - marah jer anak dia suruh duduk diam - diam dan jangan banyak cakap.


Mak Budak : Bla bla bla.....


Tiba - tiba ada sebuah kereta lalu dekat depan gerai burger tu.........


Budak : Haih! Apa lah kereta nih! Bisinglah kereta nih!

Aku : .......(sampai bunyi kereta pun kau tak boleh dengar ker dik?dasyat nih!)

Abang Burger : .......(senyum - senyum)

Mak Budak : Haih! Adik nih! Duduk diam tak boleh ker? Potpet potpet! Bla bla bla.....


Aku dah terfikir dah anak kakak nih hyperactive ker apa. Punyalah tak berhenti bercakap. Tak campur dengan gaya dia melawan lagi! Hahahaha! Setepek jer dia sound mak dia balik. Aku pun terfikir juga bila tengok cara kakak tu layan anak dia. Ini anak betul ker anak tiri nih? Hahahaha! Tak nampak langsung kemesraan disitu.

Apa - apapun, budak tadi tu mengingatkan aku pada anak jiran sebelah rumah aku masa cuti semester hari tu. Budak tu lelaki juga. Aku rasa sebaya lah umur dia dengan budak tadi. Cakap macam orang tua. Tergelak - gelak jer aku sebab memang susah nak jumpa budak umur 4-5 tahun tetapi bila bercakap dengan kita macam dia tu dah besar. Tapi, yang anak jiran aku tu sebuas - buas dia pun tak adalah sampai sound setepek macam budak tadi dekat mak dia. Hahaha!




Apa - apapun, cara didikan kita sebenarnya yang mempengaruhi tingkah laku anak kita sebab mereka selalunya belajar melalui penglihatan dan bukannya kata - kata. Kalau dilarang susah mereka nak dengar tapi mereka cepat belajar melalui apa yang mereka lihat pada tindakan kita. Kan?

75 ulasan:

  1. ayooo..bahase.. -___-"
    kalau dgn budak2, kene tapis cara bercakap kot..sbab dye akan ikut2.. contoh ank sdare aku tgok katun lah. dye ajuk2 mcm shinchan panggil mak dye.. ayoo .. geram aje rase..da kene banned da cite tu kt umah.. huhu..

    aku nak mrh pn ak x kate pape sgt.. uhuk2..

    BalasPadam
  2. mau kena pelengkung kalo jadik anak cik shabah ni,haih !

    BalasPadam
  3. tu bkn hyper active lg dah..tu namenye kurang ajar~~

    BalasPadam
  4. amboi....
    melampau yer budak kecik..
    harhar..

    BalasPadam
  5. budak2 yg petah ni mcm tu la ckp nye... sepupu I yg si kecik tu pn sama... kdang2 die ckp main sedap mulut je..

    penah sekali tu die sound sume org yg ade tahi lalat kata nya "eee... muka ade najis" sabo je la bdak2 ni...

    BalasPadam
  6. biasanya budak2 umo 4-6 tahun sangatttt petahhhhhh, pening wooo.. anak buah kita tu non stop bercakap,dalam tidur pun bercakap okey hahaha..tiba2 tgh tido 'saaaayang kak ros'..

    BalasPadam
  7. Wahhhh...!! Sangat manis muka si Ana.. Sungguh aku jatuh cinta dengannya.. haha...

    BalasPadam
  8. ahah sebijik perangai bdk tu mcm kwn sy.
    potpet memanjang ,tp best!
    jgn kurang aja sudah

    BalasPadam
  9. dh nampak dh penceramah akan datang

    BalasPadam
  10. nama pon budak2. haha. mcm ko dulu tak je. :D eh ada iras ke? aku tak perasan pulak. hehe

    BalasPadam
  11. aiyark. dasat gile.. tapitapi.. mak dia cam tak layan cam anak punnn.. =____=

    minta-minta supaya dijauhkan dari zuriat yang sebegitu bagiku... aminn~ :)

    BalasPadam
  12. btol..ank kazzen 2 pn care dia ckp dh cm org bsr sbb kwn ngn org2 besar

    BalasPadam
  13. hisy..x baek ckp ngan mak mcm tu lor...

    Latest Entry:
    http://danieldeadie.blogspot.com/2011/01/arjuna-cipta_11.html

    BalasPadam
  14. hahaha,,dak2 sekarang ni advance,,,

    BalasPadam
  15. aiyooo
    hahaha
    semua org kat situ dipersalahkan hehe
    :P

    BalasPadam
  16. ade la tu tersilap atau terlebih bg ajaran kat anak2 tu.
    tu jadi camtu tu..

    BalasPadam
  17. Cemanalah agaknya budak tu diajar kan..hu3. Kalau adik akau la.. Aku ikat lam keta, aku je tunggu burger tu siap..wahahaha

    BalasPadam
  18. Yupp..bapak borek anak rintik. Hehe..
    tapi ni emak dia la yang borek. Aish..

    BalasPadam
  19. kalo sis da cubit2 agknye budak tu...hehehe...

    gamaknye mak nye layan budak tu mcm tu sbb tensyen byk sgt mulut kot...hehe...

    BalasPadam
  20. huhu.
    manja tu.
    mesti anak bongsu.
    atau sulung.
    tibe2.
    XD

    BalasPadam
  21. Hehehe...Like mother like son kot Hans...Ahakss

    BalasPadam
  22. hurm,,, kalo kecik dah mcm 2. besa 6ti x tau la macam mane. aisy,,,

    BalasPadam
  23. WHAT EVER COMEL LAH AWEK TU NAK COPY PIC BOLEH X

    BalasPadam
  24. mak aih... ganaznye dak tu ek? ko dulu mcm tuh tak? wahaha

    BalasPadam
  25. erkkkk... budak-budak zaman sekarang memang advance...
    huhuhu

    BalasPadam
  26. hehehe... adik aku pun pot pet macamni... padahal lelaki. tapi takde la sampai melawan camtu. penyelesaiannya? ignore je... kah3

    BalasPadam
  27. hahaha..budak2 sekarang lain..cara didikan pun kena lain..agaknya dah bertahun mak dia dok layan soklan2 anak dia..dah letih kot tu...hehehe...

    BalasPadam
  28. mak budak tu yang slalu cakap macam tu dengan dia.

    tak payah salahkan budak, sebab budak tu datang daripada acuan dia juga, bukan acuan burger! hehehhe.

    BalasPadam
  29. budak2 sekarng mmg cepat belajar,,
    pulak 2 klau bnde y xbtl lg la cepat tngkap.....

    BalasPadam
  30. aku byk kali jgj jmpa bdk byk cakap aku langsung x balas pun apa dorg tanya? jgn kata angguk? kata "ya" pun aku x! haha kejam x aku? sbb aku ni xkse bdk2....

    BalasPadam
  31. saya pun makan burger td... tp masih xkenyang so megi la jawabnya... budak2 skrg nie makin berani...

    BalasPadam
  32. rosak rosak...macam mana la die ajar anak tu..haih

    BalasPadam
  33. cara didikan kita sebenarnya yang mempengaruhi tingkah laku anak kita sebab mereka selalunya belajar melalui penglihatan dan bukannya kata - kata: setuju sngt tentang ni ha..:)

    BalasPadam
  34. uih!!
    mana xtumpahnya kuah kalo bukan dalam nasi..
    ehehhee

    BalasPadam
  35. nak saudara saya pon macam tu juga..
    dia akan tanya sampai dia betul2 puas
    dengan jawapan yg kita berikan,,
    pning woo nak menjawab

    BalasPadam
  36. betul tu hans, kena didik dari kecil baru nampak hasil yang positif.

    BalasPadam
  37. memang setuju sangat dengan didikan ibu bapa penting

    BalasPadam
  38. erk.. ni budak spesis apa lah ea ??

    BalasPadam
  39. mcm anak sedara sy la..byk tanya..suma benda dia nk tnya..potpetpotpet...hahaha

    BalasPadam
  40. kalau ikutkan research yang bro pernah buat

    time2 cam nie sel neuron dalam otak kanak-kanak tue bertindak aktif..

    benda nie xpayah dikawal... biarkan aja.. cuma didikan perlu betul.. jgn terlalu terbawa sehingga orang keliling tidak selesa..

    jika semasa muda sel2 neuron aktif.. so dia tidak memerlukan tempoh yang panjang untuk mempelajari sesuatu yang baru...

    p/s- mengelamun jauh tue... eh lisa suri rumah bro

    BalasPadam
  41. wow ! hahaha :) budak tu. pergh, emm betol hans. anak-anak kecil belajar dan akan manyerap segala sifat berdasarkan penglihatan yanga kerap dan situasi yang sering dia lihat. ibu bapa merupakan peranan penting. cam makcik tu, dia mmg tgh lyn "diri seniri" senang cerita "Mini Me" dia seniri :)

    BalasPadam
  42. budak2 zaman sekarag petah bercakap,tetapi jng dihalang...nanti tak nak bercakap,diam je..sampai besar bahaya jugak

    BalasPadam
  43. lbh krg mcm anak buah sy..haihh

    BalasPadam
  44. zaman skrg prkara mcm ni mmg dh biasa..dh byk dh..smuanya asuhan bermula dri rmh..klu mak dia asuh baik maka baik la budak tu..

    BalasPadam
  45. aku yg membaca ni pun tergelak-gelak. pernah gak jmpe budak camtu dlm bas ekpres.rs nak lempang pun ada.haha

    bhy budak tu.mak die kn cpt2 bimbing bg tau beradab sket. ^^

    BalasPadam
  46. faktof mak gk kot..huhu..ank jd cm2..ace mak dia jnis diam.kopmpom mak dy tnye nk mkn pe, dy diam gk..hahaa

    BalasPadam
  47. fuh..dasat la budak tu...dia yg potpetpotpet x sedar..hahahah...

    BalasPadam
  48. eh eh, lisa n ana mcm aek beradek kn? sgt serupa;)

    btw, lucu budak tu, byk tny pulak dia..

    BalasPadam
  49. hans=dieya de link kan hans kat ma new entry taw.hehehe..silalah jejakkasih k...

    note=td nk komen tp cam byk sgt..dats y wt reply entry..

    http://maldieya.blogspot.com/2011/01/certa-budak2-zaman-skarang.html

    BalasPadam
  50. asal abg buger 2 tak limpahkan je burger panas kat mulot die?

    BalasPadam
  51. haha. kalau nk ajar budak mesti tapis ayat tu. kalau tak, diorg akan ikut apa ko ckp dgn diorg.

    BalasPadam
  52. hahahaha..ni mesti bnyk mkn potato chips nie..mulut xley diam ek..babap nnti br tau..

    BalasPadam
  53. sebab tu...kanak-kanak ni sebenarnya adalah cermin orang dewasa..die folo je pe kite buat ;)

    p/s : pesal sedap sangat laaa beger tu!

    BalasPadam
  54. tibe2 plak lapaqq burger .
    hehe :)

    BalasPadam
  55. mcm tu la budak sekarang... pening bila di pikir2 kan... isau pun ada... harap2 si kecik tu dgr kata la hendak yer...

    huhuhuhu

    BalasPadam
  56. Kelakar pulak kalau pikir pasal budak tu...


    Karikatur

    BalasPadam
  57. anak2 blajar dr rumah..kalu kt rumah elok bhsnya elok la prckpannya.....mayb mak dia slalu potong ckp anaknya" bising la".......

    BalasPadam
  58. "Sayangkan anak tangan-tangankan"

    Orang melayu dah x pakai dah mende nih sebab tu dah beso anak jadi setan. Kecik2 x ditangan(diajar).. BUdak sekarang ni kalo cakap je memang x jalan..

    Bila "melayu" makin dipinggirkan...

    Sedih betul tgk.. hm...

    BalasPadam
  59. aduhaiii..tp betul tu sbnrny kita y mempengaruhi budak2 y bercakap dgn kte. cbe la mak die tu an tgur lelok. mst oke je ank die an..huhu

    BalasPadam
  60. kecik kecik da prangai cm tuh..besau nanty tak taw la nak ckp perr...dunia sekarang..

    BalasPadam
  61. sangat setuju.......

    dr ibu bapa la anak2 akan mengikut dan belajar......

    jadi, bila umur anak sudah 2 tahun..maka tapis2 la bahasa dan cara percakapan....bahaya woooooooo.......

    Sumijelly.com

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com