Siapa Yang Pernah Pergi Brunei? Apa Yang Seronoknya Di Sana?

Sejak aku tingkatan 2 lagi memang aku teringin sangat nak pergi Brunei. Mungkin sebab kisah silam dulu kut yang buat aku menanamkan di dalam kepala yang aku mesti pergi Brunei satu hari nanti. Aku pun tak tahu sebenarnya apa yang menarik yang ada dekat Brunei. Korang tahu?




Ada sesetengah orang cakap biasa jer! Ada juga yang cakap bosan ke sana! Ada pula yang kata sangat best! Ada pula yang kata kalau nak cari ketenangan maka Brunei adalah tempatnya! Entah! Setiap orang pasti ada pendapat masing - masing kan bergantung kepada minat seseorang. Jika seseorang yang tidak gemarkan laut tetapi dipaksa bercuti ke pantai hatta pantai terindah di dunia pun pasti dia akan berkata tidak seronok kerana jiwa mereka bukannya pada laut. Jadi, nak tahu sendiri kenalah merasa sendiri juga pengalaman tu! Kan?

Tetapi, kerana nilai matawang Brunei yang sangat tinggi jika nak dibandingkan dengan wang Malaysia maka tak tahulah bilalah aku berpeluang untuk ke sana. Mengikut kata - kata kawan aku yang tinggal di Sarawak dan selalu berkunjung ke rumah saudaranya di sana, RM400 bersamaan 160 Dolar Brunei. Wow! Banyak kut! Jadi, sajalah tadi aku buat budget sendiri kalau aku berpeluang pergi sana.




Passport :
RM100

Tiket Kapal Terbang Pergi Balik :
RM500(main hentam jer aku)

Tempat Penginapan :
Free(dekat masjid...entah - entah kena halau kalau tidur masjid)

Makan:
Bawa Bekal Roti Gardenia Dari Kedah(gila saving aku nih)

Pengangkutan & Belanja :
Beratus - Ratus Ringgit Malaysia


Wah! Memang betul cakap kawan aku tu! Ada RM1000 pun memang tak cukup punyalah melainkan kau ada saudara mara untuk bermalam di sana atau pun kau mengamalkan tidur di mana - mana tempat yang boleh tidur! Hahahaha! Ada tak orang Brunei yang baca blog picisan saya nih? Nak tumpang rumah boleh? Kehkehkehkeh! Nak tunggu duit nuffnang alamatnya 6 tahun lagi pun belum tentu dapat RM1000.Haih!




Semangat nak pergi Brunei padahal Sarawak dengan Sabah pun aku tak jejak kaki lagi disana tapi entahlah! Asal lah jiwa aku nak sangat pergi Brunei nih? Bilalah aku nak menang cabutan bertuah ker pengunjung bertuah ker yang hadiahnya RM10,000? Hahaha! Kalau dapat tu memang confirm aku nak terbang ke Brunei.

Apa - apapun, kepada sesiapa yang dah pernah pergi secara pakej atau bersama keluarga ataupun secara backpackers ker backpacking ker apa tu sila kongsi pengalaman dan budget korang dekat ruangan komen entry nih. Aku nak belajar berjimat nih! Nanti dah ada duit nak pergi sanalah! 


188 Ulasan

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi saya melalui email mohamadhanisismail@gmail.com

  1. nak melancong pulakk, hehehe. pergi penang dah la, janji oversea. :D

    BalasPadam
  2. aku dengar kubah mesjid diorang pun buat dari emas. kalau kat mesia ni, sok pagi kompem tinggal rangka je. hohoho

    BalasPadam
  3. asybedazzle : hahaha...tu dah banyak kali aku gi...

    red : owh..yer kah?wah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pergi KK best! Shopping best.. Tempat menarik best

      Padam
  4. tinggi betul mata wang brunei kan. ada member ckp, kat brunei ade theam park yg free, tak tau betul ke tak?

    BalasPadam
  5. noreed : ar ar...kawan lama dlu ada cakap macam tu juga..tak tahu skrg still free atau tak

    BalasPadam
  6. went to brunei a few years ago..

    interesting part of brunei adalah culture die:

    kalo ko g wedding dier, it's a must pakai baju melayu utk laki. sape tak pakai nampak pelik. kat tepi pelamin, ada 4 biji lilin besar. wajib ada dan wajib dinyalakan. kalo tengok kad jemputan kawen, walaupun ko bukan berketurunan "dayang" atau "awang", kat kad jemputan kena letak.

    nak g brunei dpd miri, ko akan jumpe kuala belait. an hour journey baru leh sampai bandar seri begawan. kubah mesjid tak diperbuat dpd emas. nampak je emas. istana die sebelah sungai.pagar dier lagi tinggi dpd pagar istana sultan kedah. huhuhuhu...


    theme park? it's Jerudong Park. dulu free, skrg dah kena bayar dah. tapi skrg dah tak best mcm dulu coz dah tak happening.

    duit? 1 dolar sama ngan rm2.30 duit kita. pepandai carik money changer coz kekadang different rate exchange.

    kalo nak g sana, takdelah sampai kena bajet makan roti gardenia. harga makan murah kat sana. in fact, better beli brg kat brunei coz lagi murah dpd brg kat malaysia.


    hotel??? agak mahal la.. payah nak carik backpackers hotel.


    nasihat aku:

    tak payah g brunei coz sabah sarawak lagi banyak tempat nak explore. brunei ada satu shopping complex je..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul kata cik shah ni :)saya org miri :) jiran Brunei :) brunei ni,ok la, ada sesetengah barang, murah di brunei, mahal di miri.begitu jugak sebaliknya.. kalau kita lihat, orang brunei yang banyak g miri & sabah. kadang2 rasa pelik jugak bila tengok org miri nak g shopping kat brunei, sedangkan duit kita ni, kecik nilainya di brunei..hahaha.. org brunei, paling banyak di miri hanya pada hari JUMAAT! :D sebab, kat brunei, hari JUMAAT diorang cuti keja or cuti skolah :) kalau ikut nasihat cik shah.. better g bercuti di sabah & sarawak :) leh g GUA MULU, GUA NIAH, ULU BARAM. kalau g sabah, GUNUNG KINABALU, PULAU2 YANG CANTIK..HIHIHI....

      cuba la pegi ^_^ hotel pun ada yang murah2.. kalau kat miri, paling murah kalau x silap, RM40.00 per night ^_^

      Padam
    2. kubah masjid yg di bndr tu memng diperbuat drpd emas

      Padam
    3. kubah msjid memng dperbuat drpd emas

      Padam
    4. Di jerudong Park sangat Seronok dapat main permainan apa saje roller-coaster di sana SELAMAT

      Padam
    5. Apa plak shopping complex brunei ada 1 saja..... biar betul.... lawak lah engkau ni

      Padam
    6. Shopping complex brunei dh smakin berkembang pesat. Tak caya dtg brunei rasakn senfiri.. Then u can judge;-)

      Padam
  7. tak pernah g lagi..

    kalau ada peluang pekerjaan kat brunei, ok gak..

    bole kaya..
    harhar...

    kalau nk g, jangan ar g sorang2.
    g beramai-ramai. jimat kos.
    heeeeeeee

    BalasPadam
  8. haha. bawak roti?? style gak la... tp cam sadis je...

    BalasPadam
  9. shah : wah...thanks 4 a lot of information...memang sarawak more places untuk travel sebab besar kan tapi hati nih nak juga pergi Brunei..masalah tul aku nih...hahaha..anyway..thanks again...banyak info tu

    pearls : hehehe..jom

    tofu : like me...

    burn : hahaha...memang sadis kut

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buka fb cari member org brunei bro.saya ada juga member2 dr semenanjung datang brunei tak perlu keluar duit banyak.ada member mean ada transport,tempat menginap dll.makan boleh dapat $1 brunei sekali makan.cari je nasi katok.

      Padam
    2. hans.. saya orang brunei. ;)

      Padam
  10. haha..part tket flite tu kalo book awl bole dpt murah tu...sy usha tket nk pi sbh bole dpt 14henggit jek kalo book 2bln awl..btol2..dr g brunei btter pusing abes sbh srwk tu.lg byk tmpt best!

    BalasPadam
  11. last time aku gi brunei thun 2007, ada program lawatan skolah.. so aku tak rasa la sgt beban duit tu..

    Masjid emas tu namanyer Masjid Jame’ Asr ato Masjid Bandar Seri Begawan.. kubahnya mmg emas dowh !!! siap ada pak guard lg, so kalo Hans nak tido kat msjid tu, aku tak psti dpt ato tak (aku nak brgmbar time tu pun pak guard sound)

    slebihnya lbh kurang mcm Malaysia jg kot.. cuma yg aku prasan, highwaynyer brsih dan kete pn bapak branded..

    satu2 nyer hotel yg aku ingt The Empire..

    Notes ntuk Hans: blaja dlu bhasa Brunei sblm gi sana, sudah kita ni bisai kan bekurapak Brunei mudah tah tu urusannya.. hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. hanzo, di Brunei sekarang ini banyak lagi tempat yang menarik. saya orang Brunei . Kalau tinggal di hotel di Brunei ini ada juga hotel yang murah semalam $ 35 iaitu Hotel Jeluton yag terletak di Kawasan Jerudong... itulah hotel yang paling murah dbrunei... tentang shopping compleks pun ada banyak jua lah yang famous masa ni Mall Gadong atau Mall Manggis.... datang lah kbrunei dan sekarang nie pun hukum HUDUD di jalankan di Brunei akan membuatkan kita semua berasa lebih SELAMAT .... sila lah datang Ke Brunei Darussalam.. Negara Zikir .....

      Padam
    2. Saya setuju sebab Brunei nie lebih penting tentang hukum Islam. Saya selalu dengar orang asing yang bekerja diBrunei nie sangat beruntung sebab Sultan Brunei sangat baik dan adil, negara nie aman dan sampai orang kafir masuk Islam. Walaupun orang malaysia ke, singapura ke yang hina tempat Brunei,, Brunei tetap negara yang Rahmat dan Indah. Maaf kalau ada perkataan yang kurang sopan atau memuaskan.(Saya orang brunei)

      Padam
  12. semarak : insyaallah

    hanzo : owh...hahaha...tu la pasal kan...best la ko rombongan sekolah...jeles2...hehehe..belajar bahasa?wah...memang lambat lah aku cam nih nak pergi sana...hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. sapak udang karing20 Jun 2013 pada 8:18 PG

      Inda bljar bhasa brunai pun inda apa bah,kbanyakkn org bunai paham dgn bhasa malaysia.hehe..Klu mau mknan yg murah,kedai mamak pling bgus n klu nak yg pling murah g..bli nasi katok.best..sal tmpat tgal,klu rjin survey..inshaAllah bleh jumpa yg murah.. ;)

      Padam
    2. mereka guna bahasa melayu standart jer.... tak perlu speaking bagai kan... mak sedara ada yang kerja sana.

      Padam
  13. betol ckp shah tu hans...hotel, money changers, agak susah nk cari...
    tp die pye driver,memg terbaek...
    xpayah gune lmpu isyarat mcm kite kalo nk lintas jalan....kalo kita lintas jalan atas zebra line tu, automatik je kereta n moto behenti..
    baek pegi jalan sabah n srawak dlu..tmpt kita pon ape kurang nya...
    (:

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semua tu tak betul sya warga asli Brunei

      Padam
    2. Salam Tuan Haji..
      Sy nak tanya, di Brunei wajib pakai tudung tak?
      Terima kasih...

      Padam
    3. Tanpa Nama : Di brunei, org islam di galakkan memakai tudung.. tetapi tiada paksaan sama ada dia hendak memakai atau tidak , ianya terpulang pada kehendak masing2

      Padam
    4. Suka hati cakap.. Yg tak pakai isyarat atau signal tu, iatah orang asing yg datang bekerja di brunei.. Org2 brunei selalu guna isyarat, dan selalu berhenti zebra crossing.. Saya selalu pergi ke Miri, di sana tatatertib traffik tak reti, zebra cross pun diaorang turbo.. Jangan sebar yang bukan2.. 90% pengguna jalan raya kat brunei mengikut arahan, lihat kurang korban jiwa jalan raya.. Alhamdulilah.. Fitnah tu lebih besar dosa dia daripada membunuh..

      Padam
    5. Maksud durang atu nda kalau lintas zebra line nda payah signal angkat tangan apa. Driver di brunei bagus katanya.ia puji lah, bukan fitnah. Baca dulu, fahami. Memalukan orang brunei eh, sentap nda tantu pasal

      Padam
  14. pernah pergi negeri-negeri jiran die je =P

    BalasPadam
  15. brunei xpnh g lg..teringin jugak nk g ni..sabah je yg pnh g..klu nk g tmpah tket awal2..bru dpt murah..

    BalasPadam
  16. Jan : hohoho...nak buat macam mana..hati tu teringin nak gi Brunei jer...

    wan : wah..aku xpernah gi lagi

    firdaus : tu la pasal...jom gi...hehehe

    BalasPadam
  17. hehe, brunei memang tempat y tenang. x maju macam kl pun. tapi ! best lahh juga. sebab dapat rasa pergi negara orang. hahaha

    BalasPadam
  18. sis kata best sbb ade sedare kat sane kot.hehe....
    sis pegi first time masa form 2 dulu...siap ade org nk buat mnantu lak...ahakss lawak...;p tp sis xrela la....kadar duit brunei dgn s'pore same byk...sis ramai sedara d s'pore. eh melalut pule..

    BalasPadam
  19. salam. emm.. ape yg sy tau, rate duit brunei dgn singapore sama sbb duit singapore boleh guna kt brunei. sy pun blum pernah pergi brunei lg. tp bf sy asal brunei, sy kampung kt singapore... so, ktorg slalu la ckp pasal kampung masing2... kalau ikutkan brunei biasa je kot. shopping mall tutup awal.
    and what my bf told me, bukan kubah masjid dibuat dr emas... cuma yg hujung kubah tu, yg tajam2 tu ape nama nye, yg tu je dr emas. hihi.
    then, bahasa diorang ialah bahasa borneo. tak lari sgt dr slang sabah/sarawak.
    kalo nak naik flight murah, air asia la murah.. :)
    ada duit, pergi je... experience tu yg penting drpd dgr cerita dr org.hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. bahasa diorang nak sama macam bahasa sabah, labuan & bekenu ^_^

      Padam
  20. k.own : tu la pasal...

    sis : wah...best la ada sedara dkt sana

    pearl : thanks for ur information...menambah lagi maklumat pada saya...bestnya couple orang sana...moga berkekalan

    BalasPadam
  21. ade ape ehh.. kat brunei..tak pnah gi jugak. haha

    BalasPadam
  22. best.. antara negara yang kaya juga :) adek hans bulan madu dengan akak lisa kat sini nanti :)

    BalasPadam
  23. Org Brunei pun dtg tempat kita.... xde apa yg istimewa kat sana selain daripada telaga minyak diorang bersepah kat sana sini....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Brunei adalah tempat yang paling selamat
      Jika di banding kan di luar negara terkecuwali singapore siapa siapa saudara saudara seislam sebangsa datang sila kan .
      Banyak warga malaysia dan indonesia yang mengadu nasib dan banyak diantara nya yang berjaya . Makan adalah antara termurah di Asia kalau nak tak sampai 10bnd sehari dah kenyang.... bagi kami yang sering dtng kemalaysia ni tak pernah dapat makan semurah mcm di brunei itu kenyataan nya...

      Padam
  24. kenapa hans brminat sgt nk g brunai tu...kalu nk g, pergi bln puasa. kalu g tarawikh mlm2 confirm dpt derma dr istana tau.kwn akak boleh kumpul duit tu wat tmbang blk semenanjung n cuti2 msia....kalu xsilap 10 dolar brunai utk 1mlm..kalu 30 mlm ha kira la sndiri..kayo pokcik!!!!..
    akak pernah gak g swrk n sabah...kt brunai tu g sempadan jerr...saja2 pusing2...

    BalasPadam
    Balasan
    1. semasa puasa terbuka utk penduduk tetap brunei yang islam, hari pertama raya istana terbuka utk semua bangsa

      Padam
  25. hans.. g sarawak roger kat aku! ;P

    BalasPadam
  26. dgr cite brg mahal la kat brunei. ala-ala singapore duit dia ngan brunei dlm dollar. simpan duit dlu bnyak2, aku penah pegi sehari kat singapore tu pon tak tido sana. brg mahal2 tp cantik tmpt dia

    BalasPadam
    Balasan
    1. Banyak barang2 yg ada kat brunei lebih murah dari semenanjung.pasal tak ada tax.kalau tak.percaya boleh survey.saya pernah beli baju anak kat sungai wang harge Rm80.dan saya jumpa barang yg sama kat brunei harge bawah B$10.barang makanan pun dibrunei agak murah.org brunei pergi miri atau sabah krn makan angin atau bawak family atau berhibur.kalau shopping pun krn alang2 dah pegi terus shopping dan kat miri dan sabah lebih banyak pilihan barang dan mall yg banyak.

      Padam
  27. apa kisah silam yg mbuatkan nak pegi sana? :PP

    BalasPadam
  28. erk msia pun tak habis jalan lagi ni weh
    haha

    BalasPadam
  29. Aku tak pernah pergi..tapi teringin nak pergi..Masa ko kumpul duit hans,mana tau ada terlebih ke,payong la sikit..bawak aku..haha

    BalasPadam
  30. huhuhu x dak pergalaman pon..x pernah pon gi brunei..

    BalasPadam
  31. tdow kat msjid?..huahuahu2...bgus tu leh labertayamun sekali sampa ke pgi,ngeee~~corfem org xhalau..:)

    BalasPadam
  32. aku xprnh pergi brunei.. lgpn aku xprnh rasa nak gi saner.. hehe.. tp aku arap2 impian kau akan tercapai yerk..

    BalasPadam
  33. aku pun teringin juga nk melancong bkn brunei la tp..
    n semstinya kewangan yg mghalang ku..huhu
    nak pegi jepun!

    BalasPadam
  34. Nak pergi brunei ke Bro? Biasanya kalau nak g Brunei nie yang payahnya pasal penginapan... Sana takder hotel yang murah.. Paling murah aku pernah jumpa semalam kena charge rm1200.. Tukar duit brunei dalam 600 dollar brunei..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau nak free, kena ada saudara kat brunei la :P kalau saya, x la minat sangat p brunei.. sbb barang2 diorang mahal.. saya g sana pun stay umah kazen(nasib bek ada kazen:P hotel mahal:P) g brunei bkn sebab nak shopping.. tapi g kenduri jek ^_^

      Padam
    2. Assalamualaikum. Saya cuma nak tambah info mengenai negara saya Brunei Darussalam. Saya dah baca komen-komen d ruangan ni dan banyak yang memberikan respon yang baik. Okay straight to the point...
      1. Pertukaran duit Malaysia ke Brunei memang besar B$1 = RM2.50
      2. Penginapan - sekarang senang cari sebab dah ada budget hotel harga B$30 -$50, kalau nak lebih murah boleh menumpang di penginapan kerajaan Pusat Belia
      3. Makanan - Tak payah lah nak susah-susah bawa roti gardenia. Nasi katok kat Brunei murah $1...nasi+ayam goreng+sambal
      4. Tempat menarik - sebenarnya banyak juga tempat menarik kat Brunei. Tergantung lah pada keinginan nak pergi melawat tempat bersejarah boleh pergi Muzium, Bangunan Alat-Alat Kebesaran, Pusat Sejarah, Nak pergi shopping kita ada The Mall Gadong, Hua Ho Manggis Mall, Citis Square, Times Square, Airport Mall, Yayasan SHHB dan banyak lagi tempat-tempat shopping kat Brunei ni. Tempat-tempat menarik untuk dilawati antaranya Kampong Ayer, Jerudong Park playground, Botanical Garden, Masjid SOAS dan Masjid Jame 'Asr, Taman Kulimambang Tasek Merimbun, Kuala Belalong...etc
      4. Brunei sebuah negara zikir berkonsepkan Melayu Islam Beraja...so tak payah lah cari hiburan seperti nightclub memang tak ada. Minuman keras dan rokok pun tak ada jual kat sini
      5. Kalau nak ke Brunei boleh simpan duit beli ticket airasia atau masairline ke Miri dan sewa kereta ke Belait. Kalau tak pun kumpul duit lebih sikit boleh naik direct flight ke Brunei guna Airasia

      Okay rasanya tu je yang dapat saya kongsikan. Banyak lagi sebenarnya tapi tak syok lah kalau kita cerita semua

      Padam
  35. fuiyooo... dia nak g brunei.. nak ikut?

    BalasPadam
  36. Hehe.. Tak pernah pergi sana.. kawan orang bangsa brunei ada la.. ahakz.. cakap brunei pun bole.. hehe..

    BalasPadam
  37. kalau kau nak pegi brunei, pegi balik hari dah kot. bermlm je kat sebelah sabah

    member aku penah pegi brunei. dia ckp x best. stesen minyak dorang pun main suka-suki je nak buka tutup x ikut masa..haha

    BalasPadam
  38. kalau g sane jangan lupe ajak..hik3..nak tumnpang sekaki jugak..hahah

    BalasPadam
  39. masa sekolah dulu penah nak tackle awek baru pindah dari brunei...

    BalasPadam
  40. Brunei..org kata hotel depa takda minuman keras..
    bagus kan

    BalasPadam
  41. sebelum pergi melancong ape kate pi tengok sini dulu sebab anda telah di tag ye! :p

    http://dyatunteja.blogspot.com/2011/01/hikayat-52-ohhhhbusuknya-p.html

    BalasPadam
  42. brunei aku pun teringin nk pegi sbb tmpt tu islamik org kata

    BalasPadam
  43. Dah pergi ,hanya melalui saja...jom terjah blog akak

    BalasPadam
  44. dengar kata rakyat brunei dapat elaun setiap sorang walaupun tak keje :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak keje kat brunei...alamat kebuloq la hang...

      Padam
    2. tak keje kat brunei...alamat kebuloq la hang...

      Padam
    3. no such thing..except if u r on welfare/bantuan something like that =)

      Padam
    4. Elaun bagi yg keje government tetap ada.elaun sara hidup dan elaun kurnia khas dr sultan.minyak subsidise,beras pun sama,jalan takde tol,jem pun kalau ada accident je atau kawasan sekolah.bersyukurlah wahai rakyat brunei...takde elaun pun takpe..rumah mampu milik dah diberi..bonus tiap tahun dapat...kereta murah..cukai jalan murah..pakai merc cukai jalan tak sampai $200.apalagi yg tak cukupnya??

      Padam
  45. nak pergi melancung satu malaysia dulu baru pergi luar negara.
    yang dalam pun banyak lagi

    BalasPadam
  46. Kawan-kawan saya cakap, hans, lebih baik melancong ke Sabah dari Brunei tau.

    Bukan apa, kalau pergi Brunei, kena buat pasport antarabangsa lagi. Lagipun dekat sana tak banyak tempat yang menarik.

    Kalau awak pergi Sabah, makan ketam (1 ikat=10 ekor besar-besar) RM3.00 sahaja tau, udang pun besar-besar. Puas makan makanan laut.

    Kalau pergi laut, airnya jernih sangat, boleh nampak ikan berenang-renang.

    Cenderamata untuk mak/ayah/kakak/ abang/adik/aweks pun murah-murah. Mutiara first class(tapi jangan tersalah pilih sudahlah).

    Diorang cakap 'confirm puashatilah'...

    Depend pada individu ye. Pandangan saya sahaja.

    BalasPadam
  47. hans.sekiranya anda diberikan 1 juta untuk sehari. apakah yang akan anda lakukan?
    kat mana aku dengar ayat ni erk?huhu...
    Brunei negara kaya doo..nilai duit dia pon mesti tinggi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pernah survey harga barang kat brunei vs malaysia..mmg banyak barang yg lagi murah kat brunei

      Padam
    2. Tanpa nama, ada tak Sewa bilik berdekatan the empire hotel.. Boleh suggest nama Sewa bilik tu tak?

      Padam
    3. Rasanya,tkde kot...tpi,even klau tk stay kt empire pun,u still blh je msuk tmpat tu saje2 nk ambil gmbr yg cntik2 or jln2 kt kwsn tu..cuma klau nk gune swimming pool tu,mungkin tk blh laa..hehehe

      Padam
  48. Hai hans,

    akak pernah pergi brunei lama dulu. Yg bestnya masa tu Jerudong Park free, kg air je..lain2 biasa n kalau nak convert dt kita mahallah.

    I u still want to go there cdn akak, pg KK dulu sbb sehari dah habis ronda2 di Brunei tu. Takpun ikut Miri naik feri. Nak jimat tmpg rmh kengkawan yg ddk sana.

    Blh jengah blog akak kalau nak tips ke KK, Bandung. Gmbr2 Kuching tak scan lagi

    BalasPadam
  49. my lecturer just went to brunei on december 2010

    according to her brunei mengamalkan MELAYU ISLAM BERAJA..kat sane sumenye sederhana. means that dorg punya outfit ke ape ke sume style2 lama punye la..i mean kalau perempuan sume pkai tdung biasa yg ala2 nenek kita zaman dulu2 tu..takde selendang2 shawl ni de..

    n then dorg sgt beradab. Pensyarah i pergi satu pasar malam ni beli ice blended. Then dy ckp takyah bgkus nk minum teros..so, dy pon jalan2 ngn student dy sambil beli mknan n then tros berjalan n sume org tgk dorg. Culture shock kot sbb dorg makan duduk..takde budaya makan smbil diri. Airport dorg, LCCT 10 kali lbh hbat la..shopping mall dorg pon biase jer..ala2 JJ la..

    n if they found out that u are a malaysian, dorg akan blanje korg makan. Tu yg lecturer i ckp..blanje bukan sorg tp the whole team yg pegi thats about 20 org kot. student plus my lcturer. and if kat wedding, dorg akan tggu semua tetamu smpai, bace doa n then bru makan..mcm kita kan tak kisah sape dtg dulu, balik sume..dorg mst semua dtg bru mjlis mula..

    x bnde pon nk beli if u pegi sane..but yelah..bukan nk kata ape..evventhough the country practising islamic law, but yg apply nye rakyat nye jer..the royal fmly to me tak praktik pon sbb slalu kuar paper yg anak2 raja ni pergi party smpai oversea..

    wallahualam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Right! klau korang g brunei.. korang xkan jumpa GEREJA & TOKONG besar kat brunei, semua yang kecik2 jek.. ^_^

      Padam
  50. aku pernah ada kwn brunei tp dah lost kontwk. yg aku tahu kat brunei byk proton wira hehehehe.

    BalasPadam
  51. Kalau nak pegi Brunei, pegi pertengahan Julai sebab bday sultan 15 Julai, jadi bnyak acara termasuk acara padang, biasanya tourist dibenarkan masuk dan lihat percuma. kalau nasib baik boleh jumpa dan bersalam ngan sultan sekali. memang brunei tak sehebat KL dari segi hiburan, tapi lain negeri lain caranya kan, di brunei diorang suke lepak ngan kekawan and have good clean fun. orang brunei ni peramah, kalau hanis dapat cari kawan online/ facebook, nanti u dtg brunei die gerenti layan habis punye. memang cara orang brunei camtu. 2 years ago i kenalan ngan budak brunei masa persidangan kat KL, we kept in touch, then last year ada special offer Air Asia pegi brunei, i ambik la and tumpang kat rumah kawan tu. Cara hidup dan cara segala-galanya dibuat berbeza dari kl, entah susah nak describe. Brunei jelas lebih menekankan islamik, tapi tak bermaksud hardline islamik, die sederhana je, ambik pertengahan. Kalau solat jumaat, sumer kedai tutup pas tu bukak lagi. ye lah, susah nak di explain, kena go through the experience sendiri. kita pegi negeri orang dengan minda terbuka dan tak bole asyik compare dgn msia. nak jimat naik air asia terus ke bandar sri begawan, atau lalu miri atau labuan, then naik feri. kalau bole pegi majlis perkahwinan diorang, lain dan sangat menarik sekali! :)

    BalasPadam
  52. Brunei.. mm.. saya anak brunei hehe.. slama 21 taun saya hidup kat brunei, rasa saya amat senang, apa-pun senang.. saya bukan lah berketurunan orang kaya,urg bduit, kira sedang2 lah saja. sekarang saya dah kerja berkelulusan diploma, sangat luas lah mendapat rezeki dmana-mana, tetapi mesti rajin hehe..

    pasal shooping complex, everywhere you go from the Brunei International Airport till kat d hujung jalan still ada tempat shooping,sekarang memang bayak lah Brunei develop new shopping centre like The Mall, Time Square, Giant, Hua Ho, Yayasan Sultan Haji Hasanal Bolkiah, mlainkan tempat kampung tidak berapa banyak lah mlainkan tempat makan hehe.. belanja disini masuk hotel semalam dah kira kasar-kasar B$190 sehari, makan dlam B$5-$10 dah cukup dalam sehari.. cuacanya disini tak lah begitu panas, santai nya orang brunei hehe.

    tempat menarik, mm... what should i say?... You should go to :
    - Istana Nurul Iman
    - Berakas beach, serasa beach(every sunday usuallay has a car show with their own crew), muara beach.
    - jerudong park.
    - Shopping centre - Gadong, Kiulap, Bandar Brunei,

    - Daerah Belait - brunei oil & gas.
    - Daerah Temburong - Ulu temburong.

    You should come when there is a festival happening here like Sulta brunei birthday on july, National day on February.. there will be bazaar happening around the bandar with colourful lights, parade..

    hope this will help you to come here. have some time visiting here.. you will always welcome :)

    BalasPadam
  53. Salam. Saya nk g Brunei mid Oct ni...so skang tgh survey ape yg best kt Brunei. tu yg terjumpa entri kt blog ni psl Brunei. Ad org kata kain kt sana murah. so maybe nk tgk2 kain je la kut. Anyway, saya akan share total spending kami di sana termasuk hotel, makan, sewa kereta and shopping. Maybe awk bole tgk and bt reference. :) :)

    BalasPadam
  54. thanks pada rakan - rakan, pembaca serta rakyat brunei yang sudi berkongsi tentang pengalaman di Brunei serta negara anda di ruang komen ini...saya sangat gembira dengan bantuan anda semua -)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah sampai ke hajat datang brunei?

      Padam
  55. Hi Hans. Alhamdulillah, sya dh completekan trip kami ke Brunei (14-16 Oct). Kami ke sana 1 family (5 org) utk trip 3H 2M. Kt sana, kitaorg dok kt D'Anggerek Apartment. Apt ni cuma 3 mins je dr airport. Mmg dekat. Bilik kt apartment ni besar & selesa. Kitaorg sewa 2 bilik, 1 bilik dgn additional bed. Total harga bilik utk 3H 2M ialah dlm RM940 (trmsk RM100 utk additional bed 2 mlm). Apt ni kitaorg book thru AGODA. Ade free shuttle to/fro airport. Kt sana, kitaorg sewa kereta Chevrolet Aveo sedan (manual). Rate sehari ialah B$50 (~RM122). Minyak kt sana sgt murah. cuma B$0.53 utk minyak RON 97. Kami cuma isi minyak B$10 je. tu pn still ada balance. Makan pulak saya rasa OK. fast food agak mahal kt sana kalo di convert ke RM. Cth McD Mcflurry kt Mesia dlm RM4, kt sana plak B$4 (~RM10). so mahal la kan. Most of the time, kitaorg mkn nasi ayam penyet kt Tamu Selera yg harganya cuma B$2.50 (RM6.15). Air milo ais B$1.50. Milo dia mmg kaw. sedap!! hehe Kt mesia pn x dpt harga ni. So ayam penyet kire sgt murah kt sana..dh la sedap plak tu. hehe pastu mlm plak kitaorg g beli kt Pasar Gadong. Beli nasik katok ayam yg harganya cuma B$1 (RM2.45). Pasar Gadong ni start kul 5pm smpi kul 10.30pm cmtu. kalo g dlm kul 6pm tu mmg meriah. Last day kt sana kitaorg mkn kt Jollibee. Rasa dia boleh la...Kt sana, jln x jem & kereta pn x byk cm kt sini. Kire kt sana rasa cm rileks jer..Masjid mmg byk kt sana...mmg betul cm org kata, even surau kecik pn ade aircond. Kitaorg sempat g visit and solat kt Masjid Yayasan & Masjid Gadong. Oh,kalo g sana, jgn lupa mkn Ambuyat di kedai Aminah Arif. Kedai ni kt Kiulap. kalo nk alamt, sy bole bg. Kitaorg spent B$28 utk mkn ambuyat di kedai tu. Kalo nk beli cenderamata plak, beli kt Kedai Happy Star 1.80 kt Bandar Seri Begawan. Kedai tu x jauh dr tamu Kianggeh. Bangunan dia warna pink. Kalo park kt area Tamu tu, mmg nmpk bangunan tu. Kalo x sure, tanye je makcik2 yg jaga parking tu. heeee Harga cenderamata of coz la agak mahal dr mesia sbb duit derang besar. Fridge magnet tu bole dpt 4 utk B$10. T-shirt plak paling murah B$10.90. Kalo nk beli kain, beli kt Firoz Jaya or Nazmi. Kitaorg beli kain saree yg mmg lembut dgn harga RM60 je utk 5.5 meter. Kain chiffon cuma RM3.70 semeter. murah kn? Kiaorg x pegi pn naik bot ke Kampung Ayer sbb x thn cuaca panas. Last week agak panas kt sana. Lg satu, jgn lupa simpan sikit duit utk byr Brunei airport tax masa nk blk mesia. Utk 1 person ialah B$12. So total spending kitaorg (utk 5 org) kt sana ialah RM2900. (Breakdown: RM660 utk flight ticket; Apartment RM940; Makan+sewa kereta+souvenir+minyak+kain+airport tax: RM1300). Overall, kitaorg enjoy trip ke Brunei sbb dpt tgk budaya dan masyarakat di sana.

    BalasPadam
  56. Mak aii...pjgnyer sy tulis..sori Hans. hehe Sy br abes tulis entri Brunei part 1 & part 2. Kalo awk nk baca, sila ke
    http://1place1time.blogspot.com/2011/10/melawat-brunei-darussalam-day-1.html

    BalasPadam
  57. Assalamualaikum Hans. Kenapa interested sgt nak pergi Brunei? saya org Brunei and i'm pretty sure banyak org Brunei yg baca your blog. anyway.. it's not really that bad here. MM pun nampaknya enjoy his/her trip to Brunei eventhough dia spend banyak duit. saya harap cita2 awak tercapai..

    Regards, FZ.

    BalasPadam
  58. brunei biasa2 je, hotel mmng mahal x ada yg murah, makanan jgn risau cukup murah.. bab elaun tu(x keje pon dpt) x ada laa.. theme park dulu besssttt sangat coz FREE tpi skrg dah sepi sbb bayar kekeke.. advise aku laa cari kwn chat dulu, cari kwn yg bagus la, boleh tingal kat umah dia(x payah bayar).. boleh jg mtak bawak jalan2, kat sini minyak murah jdi x ada hal lah. kalo nak masuk istana + bersalam ngan sultan + makan makanan ''mewah'' dtnglah wktu hari raya. istana d buka slama 3 hri hahaha bruneian ngan malaysian sama je kan, nak yg FREE hehe

    BalasPadam
  59. brunei, saya sekarang tengah buat praktikum kat brunei... not bad.. gpun saya memang tinggal sempadan brunei. kalau nak kesini lebih baik sewa kereta sebab susah nak jumpa teksi dan bas. Makanan pun boleh tahan.. paling penting mesti makan nasi katok...

    BalasPadam
  60. salam...saya dbrunei skg ani...masuk ikut labuan...stay disini 4 hari...tapi sbenarnya 2 hari saja...sbb feri shuttle hope dri labuan bertolak kul 4 ptg...dan dari brunei brunei kul 8 pgi...perjalan ambik masa 1 setengah jam...kebetulan bawak kereta....sya stay di hotel jeruton djerudong yg paling murah dsini rasanya...40 brunei...dah 3 kali saya pigi sini...saja mnghabiskan duit hehehe...bajet dlm 600 brunei....tdk habis pun.....sbb makanan dia murah(dlm brunei) klu nak beli jgn convert2....anggap saja 1 ringgit brunei atu mcm 1 ringgit malaysia....kan sdh bajet awal2...mmg mau dkasi habis duit tu...bnyk juga yg boleh dlawat.....saya pi sana utk makan saja hahahaha....makanan di hotel pun murah...nasi katok 1 rinngit saja..tapi brunei...dorang pun panggil ringgit apa...wah jimatnya....nasi katok mcm nasi lemak ayam....cuma nasi dia saja bukan nasi lemak....

    BalasPadam
  61. salam...saya dbrunei skg ani...masuk ikut labuan...stay disini 4 hari...tapi sbenarnya 2 hari saja...sbb feri shuttle hope dri labuan bertolak kul 4 ptg...dan dari brunei brunei kul 8 pgi...perjalan ambik masa 1 setengah jam...kebetulan bawak kereta....sya stay di hotel jeruton djerudong yg paling murah dsini rasanya...40 brunei...dah 3 kali saya pigi sini...saja mnghabiskan duit hehehe...bajet dlm 600 brunei....tdk habis pun.....sbb makanan dia murah(dlm brunei) klu nak beli jgn convert2....anggap saja 1 ringgit brunei atu mcm 1 ringgit malaysia....kan sdh bajet awal2...mmg mau dkasi habis duit tu...bnyk juga yg boleh dlawat.....saya pi sana utk makan saja hahahaha....makanan di hotel pun murah...nasi katok 1 rinngit saja..tapi brunei...dorang pun panggil ringgit apa...wah jimatnya....nasi katok mcm nasi lemak ayam....cuma nasi dia saja bukan nasi lemak....

    BalasPadam
  62. Assalam,
    Terlebih dahulu saya mengucapkan terima kasih kerana berminat nak pergi ke Brunei.

    Dont wory lah.. Brunei tak cost sangat dgn yg u plan..
    Lets say..

    1. Tiket kapal terbang u guna air asia RM100. Klu pegi Brunei mahal, u transit p labuan. tambang kapal dari labuan k Brunei cuma RM30 then balik k labuan is B$15. Total RM70 (kapal labuan pulang balik) + RM100 (anggaran tiket kapal air asia)

    2. Tidur kat hotel budget which we call rumah tumpangan. dlm B$15 (kat temburong ada). dkhaskan kpd yg memerlukan seperti pelancong dan pegawai-pegawai kerajaan yang diarahkan bertugas disana (hahah yang ini boleh claim, kerajaan tolong bayarkan).

    3. Kalau nak hotel medium, harga >B$100 pun ada, B$40-80 satu malam. Hotel kat Brunei taklah banyak setanding dgn malaysia. tp bg kami org Brunei.. banyak lah.. heheh.. ie, hotel jerduong, empire, times square, rizqun, holiday lodge.... dan banyak lg.. (tak hafal)

    4. sal makan, dont wory, since u nak jalan2 , cuci mata... tak lah cost sangat.. gerai malam pun ada.. nasi katok B$1 (nasi, sambal+ayam).. nasi campur paling mahal pun $3-4. ikutlah tempat mana u order.

    5. Psl transport u guna bas sajalah.. 1 haluan cuma B$1.. klu ada pun nak transit pegi mana-mana.. gunakan kembali kupon tu.. so, misal kata u nak pegi bandar seri begawan dari muara.. cuma perlu bayar $1.

    6. pasal shopping complex... eeehhhh sama cakap kita ada 1 sja shopping complex.. banyak taw... kna dtg dan ronda semua kawasan.. baru tau..

    OVERALL - satu hari u kna sediakan B$100 je klu pandai jimat (termasuk semua byr hotel satu hari, kos pengangkutan, n makan).

    hehe.. goodlucks and welcome to Brunei...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bole bg nme fb x..??cz i de nk taye u nie..i n asben brhjat utk brhjrh ke sana utk mmulakn khdpn baru...tq krn mmbntu

      Padam
  63. to tanpa nama...bole x bg nme fb..cz i de bnde nk taye u nie..cz i dan asben brhajat utk brhjrh d sana..tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. hi..saya frm brunei nak tanya u bhijrah ke brunei nak buat apa ?

      Padam
  64. saya pn nak melawat brunei...tapi tak habis survey dan buat budget lagi. Orang kata nak melawat brunei better masuk melalui Sarawak. Yeke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul.. murah sikit perbelanjaan.. bole masuk miri atau limbang sarawak..

      Padam
  65. sy cadang waktu pling best lawat brunei 15-20 julai sbb masa tu hari bdday sultan...suasana meriah jomlh pi sini tpi bwa ongkosnye ... lu fikirlh sendiri hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. sye dh buking tiket to miri dan masuk brunei 16 nov, boleh tlg bwk jalan2 tak

      Padam
  66. sye dah buking tiket to miri dan masuk brunei 16 nov 13. boleh tlg bwk jalan 2 sehari tak

    BalasPadam
  67. Tak tahu lagi macam mana.. lagi seminggu nak fly ke sana.. harap semua ok jer lah..
    penginapan nampak gaya tak ada hostel untuk backpackers lagi.. so mmg tak tahu nak tido mana malam tu hahahah :D

    Salam Kenal :D http://timetravelafif.blogspot.com/

    BalasPadam
  68. Kalau nak pigi bercuti kat brunei dlm bulan julai paling best sebab banyak aktiviti sempena hari jadi sultan brunei.. tpi sekarang ni memandangkan puasa dah masuk bulan julai perayaan tu biasanya ditangguhkan ke bulan september.. kepada hans.. kalau nak save lagi duit tu.. hans boleh la tumpang rumah kawan2 kat brunei.. pastu boleh lah tour dgn dorg sekali.. dulu saya ada kawan pompuan malaysia attachment keja kat sini selama 6 bulan.. cara dorg save duit sara hidup dorg.. dorg tumpang rumah kawan tmpt keja attachment tu.. ada la bayaran tpi taklah banyak sangat.. apa2pun welcome to brunei

    BalasPadam
  69. bas $1 brunei boleh keliling dearah brunei dari BSB. Makanan $1 nasi sambal dan ayam saja,d brunei kana panggil nasi katok. Hotel banyak yg murah. Aku boleh promo brunei to kamu org sana kalau mau jua

    BalasPadam
  70. Still interested coming to Brunei hans? I'm malaysian that lived in Brunei since birth so I can speak in bruneian language fluently. Hey try to google list of hotels in brunei. There are many budget hotels here starting from $40+. And oh yeah travel by bus hans, its much cheaper than taxis. Taxi here are very expensive, they might exploit you if they know you're a tourist. Food? No worries. Its affordable and cheap, the famous food paradise is at pasar malam gadong where you can get almost everything at $1 each :) come and enjoy your trip in brunei. Never hesitate to ask anything from us here, we will surely entertain you :)

    BalasPadam
  71. hehe ada orang brunei membaca blog awak! :) tersenyum pula dengan terasa bangga at least ada jugak orang yang teringin melawat dekat sini. :)

    BalasPadam
  72. Saya akan ke brunei sept14 ada wedding... agak2 sewa bus 40 seaters perday barape harga?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam nak sewa saya boleh carikan +6738636817

      Padam
  73. in shaa allah sy akan ke brunei pada 09-11 april..hope semuanya okeh..hahahha...i x de la pk sgt pasal belanja kat sana..kalo convert kompom kita cm x cukup duit kan..so i nk enjoy i punya trip..so,sesape org brunei,meh la bawak i jalan2 sana :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam saya free sebab saya cuti cuma nak tau berapa orang yg nak dtg pegi brunei...+6738636817 (whatapps / msg ). Email : mamatonline@hotmail.co.uk

      Padam
    2. Jummmm pegi brunei mamat boleh bwa ronda2 kat brunei +6738636817

      Padam
  74. sy akan ke brunei pada 09-11 april nnti..hehehhe..sje mau p melawat negara org..pasal cos kat sana,sy x nk bebankan pikiran..kalo kita pikir mesti kita rasa x cukup..so sy nk enjoy the trip..kikikiki..so,sesapa org brunei,mari la bawak sy berjalan2 di sana :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kite org Brunei.. Nak gak bawa nor pi jalan2 di Brunei tapi kite keje.. huhu...

      Padam
  75. Brunei best...all murah. Try baru tau.

    BalasPadam
  76. Salam.. kami sekeluarga plan nak ke brunei.. ada org brunei bole bantu utk dapatkan contact no penginapan di kampong ayer.. try google tak ada no contact utk dihubungi.. thank you in advance.

    BalasPadam
  77. Salam... saya sekeluarga berhajat ke brunei dan nak stay di kampong ayer... bole bantu kami dapatkan contact no pengusaha homestay or chalet di kampong ayer.. try google tak dapat cari. thank you in advance..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mangrove resort brunei tel:2786867, 2786868

      Padam
  78. sy orng brunei, klau korang p k brunei best juga tpi rasa bosan coz klau nk melawat kt brunei Xbrpa bynk nk d lawat. best lg kt mlysia le, ber bnding brunei coz kmajuannya kurang sngt memuaskan

    BalasPadam
    Balasan
    1. tapi saya suka suasana yang kurang banyak pembangunan sebab saya suka melihat keaslian alam semulajadi... jadi, kalau brunei tak ada bangunan canggih pun tak kesah... saya kurang suka suasana bandar.

      Padam
  79. Masjid tu diperbuat daripada emaslah, saya org brunei half malaysia half bruneian, bruneu yg dulu tak sama dengan brunei sekarang, semua dh upgrade dh ~

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kepada pengendali teksi, sila ambil perhatian tu.

      Padam
  80. Assalamualaikum,saya amat berbangga keatas komen2 awda tentang negara saya ini.saya orangnya masih muda nak masuk 18 thn.cerita tentang jerudong park ini, sekarang dekat brunei we hav ferris wheel,rollercoaster also waterpark.ticketnya alhamdullillah rumah, bagi dewasa cuma 15

    BalasPadam
  81. I hope you all dapat datang ke brunei 1 day nanti, amin :)

    BalasPadam
  82. Asssalamualaikum. Julai adalah yang terbaik untuk melancong ke brunei. Banyak acara Sempena hari keputeraan.

    BalasPadam
  83. sy org kl bekawin dgn org brunei..nth mcm mn tsangkut ngn org brunei plk,tu la yg di ktakan jodoh kn.jmpe dkt kl 2 thun knal trus kawin..alhamdulillah skrg dh ade 2 org chaya mata..dkt brunei ok2 je..bg yg suke ktenangan kt brunei la tmpt nye sbb bg sy kt sini sunyi lain dri kt kl.sini kul 7 dh snyi dh klau kt kl kul 12 mlm rasa mcm siang lg..cuba la dtg rasa kn sndri hehe..

    BalasPadam
  84. Assalamualaikum... kepada blog readers... thanks for the compliment and mybe the suggestion... heheheee... i'm bruneian tho... lets say, yup you guys buleh try datang and feel yourself in brunei... bnyk hotel yg murah msa ne... even kalau kn pergi shopping ada bnyk sudh shopping mall di brunei... ada tmpt yg buleh you guys lawat... mknan disini no need to worry murah sja, nasi katok murah sja bah :) $1 kanyang jua sudh tu... heheeee... ada pasar malam, tamu selera... tamu kianggeh pun ada, cuma tu dri pgi smpai ptg sja... di tamu kianggeh tmpt dmna bruneian jual sayur sayuran apa... heheee... just come to brunei...

    Thanks,regards bruneian :)

    BalasPadam
  85. Saya dari Semarang. Kalau ada rejeki cukup, bolehlah pergi Brunei. Saya senang karena nilai nilai Islam dipertahankan disana. Tidak ada tempat hiburan malam, tidak ada alkohol.

    BalasPadam
  86. Salaam. Kalau nak g Brunei leh WA kat saya... +6738601421.. nak minta tolong pun InsyaALLAH dapat tolong gak

    BalasPadam
  87. Salam, klu nak berkunjung ke Brunei lebih bagus pertengahan bulan julai 2015 ini, time hari raya and jumpa sultan, kita boleh berkunjung ke istana, tambang Air Asia kan murah, saya boleh tlong jemput ka airport Brunei, just call me +6738840893, saya boleh bantu InsyaLLAH

    BalasPadam
  88. Salam. Hi blog readers. Sy izah. Best baca entry hanis. Dan sy pun ada tanam cita2 nak pi brunei. Tak tau kenapa, rasa best sgt bila sembang pasal brunei. *padahal tak pernah pi pun*. Hehe. Insha Allah, ada kesempatan nak ke sana.

    Bagi sy, menariknya brunei ni, yg buat sy respect, adat dan budaya brunei yg sgt2 unik dan mengamalkan cara hidup yg bercirikan islamik. Selain dari tu, suka tgk kaum kerabat sultan brunei. Hehe

    Sanggup pi follow ig : @bbruneiroyalfamily hehe. Gigih.

    So, sy nak cri kwn2 dr brunei ni, manalah tau kan, ada masa sampai sana. Boleh jd tourist guide sy. Hehe. Add fb izah : izzah hanusi. Org malaysia pun, mai la add sama.

    Sorry hanis, menyelit kat wall awak. Maaf na. Oklah, salam.

    BalasPadam
  89. assalamualaikum, sapa kata kat Brunei takde tempat2 best to explore.. banyak sebenarnya.. nak explore gua2..ada.. nak explore mcm tmpat2 gunung ledang, bukit marak dan sebagainya seperti kat Msia tu.. ada kat Brunei.. cantek2 dan alami.. makan mmng murah kat brunei..nak cari budgetting hotel pun banyak kat brunei.. tu la..kena cari kawan2 ataw kenalan2 org Brunei yg mengetahui tempat2 seperti yg kite bagitawkan tu.. tempat2 yg org brunei sendiri ada yg tak mengetahui.. banyakkk kat brunei :)

    BalasPadam
  90. Carilah abang angkat dan adik angkat kat Brunei.. kalau saya.. bolehlah angkat saya jadi abang angkat kot hahha.. senang sikit nak jalan2.. tak payah sewa kenderaan.. boleh juga cuti dan bawa ke sana ke mari kn.. Brunei ni tak delah macam Malaysia.. ada bangunan tinggi2 tapi ada juga tempat yang okey untuk berehat.. suka2.. cari kenalan.. jalan2.. itu sajalah yang dapat kami offer.. kita serumpun.. masih berbangsa melayu dan beragama islam.. ada caranya kalau nak rasa happy kat negara orang.. iaitu dengan mencari kawan yg boleh bagi keselesaan kepada kita bila duduk kat negara org.. rasanya.. dengan mengenali budaya org luar adalah lebih baik dari mencari tempat2 yang menarik.. dari situ kamu akan merasa tenang dan sangat2 dihargai.. duit perbelanjaan pun akan kurang sikit sebab.. insyallah boleh belanja skit.. jemput kat rumah makan ke.. masak2 sikit.. semua tu .. terserah kepada individu itu sendiri.. bagaimana dia mahu memilih untuk mendapat keseronokan di negara orang..

    BalasPadam
  91. Inda mahal baaahh.. Hahaha kami punya loghat macam orang sabah. Tak payah nak belajar bahasa brunei sebab kami pun paham bahasa malaysia dan indonesia.

    Ticket kapal terbang, ambik airasia je atau masuk dari Limbang.

    Makanan bukan semuanya mahal. RM3=BND1.. Pergi Sumbangsih di Kampung Beribi Gadong, makanan BND1 ada. So dalam RM10 pun kenyang kawan..

    Dome masjid, yes.. Diperbuat dari emas. :)

    Nak pegi sana sini, naik bas je.. Tambang bas tak lah mahal sangat.

    Hotel banyak yang murah, dalam BND35 semalam pun ade, itu ini dalam RM100.

    Saya boleh recommend tempat kalau nak datang sini. Email je.. Saya tak makan orang hahaha..

    Peace, Org Brunei ✌��

    BalasPadam
  92. Saya org brunei dan sabah.. bapa saya org sabah n mak saya org brunei. Kalau nak g brunei nak melancong sabah serawak saya boleh tolong insyallah kalau d waktu saya cuti berkerja so kalau nak g brunei silakan kami sedia mmbantu. Kalau kat daerah aku ni hutan ja la yang bnyak dengai sungai2 yang cantik seperti ulu2 sungai..tapi org kata daerah aku memng best untuk cari ketenangan. So dtg ye jgn x dtg..

    BalasPadam
    Balasan
    1. you mahu bawa org tapi you tak letak itu contact number or email. apesal?

      Padam
  93. Saya bakal melawat Brunei hujung tahun ini.
    Ada sesiapa sudi bawa saya melihat keindahan Brunei disamping menambah kenalan dari Malaysia.
    Boleh juga bertukar-tukar pandangan nanti.
    emel saya (nizamuddindaud@yahoo.com).
    Terima Kasih

    BalasPadam
  94. sesiapa orang Brunei...boleh whatsapps Hans - +60175056267

    In Sha Allah kalau tak ada apa2 halangan...28 Julai 2016 nih Hans ke sana..

    tiket flight pun dah beli :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. bah datanglah sini hans.. alhamdulillah moga tiada halangan buat hans tahun ne :) -FS

      Padam
    2. cuma tu lah...ingat nak cari orang brunei yang sudi bawa2 pusing sana :)

      Padam
    3. Round2 di brunei tak jadi masalah. Lagipun tak sebesar dekat malaysia. Kat sini nak round sehari pun dah cukup i mean dekat daerah brunei muara saja. If nak round keempat2 daerah saya rasa 3-4 hari pun cukup. If nak round dekat daerah tutong or belait yg dekat2 pendalaman pun best juga. Kat sana pendalamannya best juga. Hans tengok la law of the jungle in brunei. Itu baru sebahagian dekat kat brunei yg menarik. Nak cari ketenangan alam tu saya recomend ulu temburong or dekat taman batang duri or taman bukit patoi. If nak tengok permandang seluruh bandar seri begawan sama kg ayer boleh pergi kat tasek lama. Boleh la feel2 nak selfie o lepak2 sekejap kat sana nak ketenangan. If nak shoping kat brunei sebenarnya banyak la bukan satu mall je. Dekat gdg ada. Dekat serusop ada. Dekat bandar seri begawan ada. Dekat tanjong bunut ada. Banyak lagi ler. Nak pergi lawat kg ayer pun boleh naik motor boat. If nak special lagi pegi naik kapal river cruise dekat kota batu cuma setiap hari ahad. Bayaran dia tak lah mahal sangat B$30 je, kapal cruise tuk bawak dri sungai kota batu sampai dekat sungai damuan i mean dekat sana u bleh nampak istana darul iman kawasan belakang dia. Selain itu juga u bleh tengok ujung batu which is cerita orang dulu2 nakhoda manis which that story same with si tanggang. So banyak la dekat brunei ni nak pegi round2. Have a safe flight nanti yer

      Padam
    4. assalammualaikum fatur rahman...orang brunei kah?

      Padam
  95. assalmualikum dik akak org brunei klu kat sini jgn risau pasal makan... klu kat mesjid pun slu ada yg sedkah makan ... makan di brunei yg ekonomy murah giler cuma $1.00 jer ada nasi sambal dan ayam goreng sepotong besar ... alhamdulilah selagi dinegara melayu dan negara islam adik xperlu risau pasti ramai yg megalu2kan adik klu duk kat mesjid mesti akan ramai kawan kat sini in sha Allah

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh duduk dekat masjid ker kak?

      Padam
    2. Boleh jer :) tdur semalaman pun boleh.. tanya2 kan saja org masjid sana tuu. urg Brunei ani bawa saja tia be cerita. mau ya tu. hahaha. no charge untuk tdur kat sana yerr.

      btw Hotel jeruton yang paling murah tu, In sha Allah, around $35 - $40 semalaman. inda payah tah yg mahal2 mcm empire apa atu.. urg brunei lagi indakan tekabir kan ke hotel empire aah. hehehe.

      bab makan? ada tu nyaman nasi katoknya di rimba ;) nasi katok buttermilk chicken. its only $1. Tapi mana2 nasi katok di Brunei pun masih jua $1 baah. and makanan2 murah bulih ke pasar malam yg terletak di Gadong (hampir dengan round about). macam2 ada disana. kebab, nasi ayam penyet, burger, tongkeng, ayam salai, nasi katok and so on laah (banyak lagiii) and If kan makan pagi, u can go to Sumbangsih yang terletak di beribi. nyaman2 nendah nya. u can try to drink 'Halo-halo', makan ayam penyet kah, soto pun adeee. just for ur info: malam nada tu. (tutup sudah if dtg malam yeee).

      U also can go to Aminah Arif (cawangannya ada di Serusop, Jerudong, Kiulap, di manakah lagi tu aah..) eat ambuyat disana. heheh. sedaap.

      yg psal theme park atu.. masani kana panggil Jerudong park sudah. hehe. u can follow their instagram tho @jerudongpark for the price and the opening hours. sorry kecik2 jer mainannyee.. bukan mcm di malaysia yee. hehe.

      tanya2 saja urg Brunei sana atu nanti. In sha Allah durang akan menjawap pertanyaan abiskita.

      P/S: sorry saya ckp Brunei. Sorry kalau tak faham :D

      Padam
  96. Lah pegi brunei pkai airasia je.. tiket lebih murah klau booking awal dan lebih murah dri pegi via Miri. Lah klau nak tinggal kat pusat belia ada sedia kn bilik hostel $10 semlm.. mkan minum tak lah susah nasi 50 cent pun ada klau nak..

    BalasPadam
  97. Gi brunei kalau bawah seminggu.. best..
    dok lama2.. bapak boring..

    BalasPadam
  98. Hans ni bape tahun lagi mau survey da.... P je le. We ols esok nak berangkat p brunei baru nak survey cerita kat sini. Syabas semua dgn cerita cerita yg best tentang brunei.

    BalasPadam
    Balasan
    1. In Sha Allah hujung bulan 7 ke Brunei

      Padam
    2. Sekarang Brunei dah banyak mall utk pergi shopping. Jerudong Park pun dah renovated so mainan dia dah banyak mcm dlu. Hotel pun ada yg murah. Brunei welcomes you! :)

      Padam
    3. Assalamualaikum Hans, dah sampai Brunei ke? Harap segalanya dipermudahkan semasa lawatan ke Brunei.

      Padam
    4. Assalamualaikum Hans,
      Dah sampai ke Brunei ke? Mcmana pengalaman melawat ke Brunei? Lambat baca blog ni, kalau tak boleh kita bawa round2 Brunei masa lawatan Hans ke Brunei tempohari.

      Padam
  99. Assalamualaikum Hans,
    Dah sampai ke Brunei ke? Mcmana pengalaman melawat ke Brunei? Lambat baca blog ni, kalau tak boleh kita bawa round2 Brunei masa lawatan Hans ke Brunei tempohari.

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdulillah akhirnya lepas 6 tahun entry ni ditulis saya dah berjaya jejak kan kaki seorang diri di Brunei.

      seronok bila kenal dengan orang Brunei... In Sha Allah ada masa saya akan kongsikan entry.

      sebab sekarang busy sangat dengan kerja..

      btw ada rezeki memang nak pergi Brunei lagi sebab tak makan lagi nasi Katok. Hahahaha!

      Padam
    2. tuan/puan/encik/cik boleh whatsapps saya 0175056267.

      saya tak tahu kenapa tetapi saya seronok kenal dengan orang Brunei.

      mostly yang saya kenal semua baik-baik :)

      Padam
  100. Well depending yg apa kau suke.tpi kalau soal tenteram memang brunei salah satu tempatnye.and yeah sultan kat sini agak sporting, die keluar dari istana nak tiap2 hari untuk melihat perkembangan yg d buat oleh rakyat, sometimes kau akan teserempak dengan royals (prince & princess) kat tempat2 biase org kunjungi seperti fitness zone. Pengalaman aku jumpe princess ni memang mcm kat berita hollywood la. Dan yg menarik sekali kau boleh selfie sekali dgn prince2 etc prince mateen

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah dah sampai sana cuma tak ada rezeki jumpa sultan jer lah :)

      Padam
  101. Lgi best kalau datang brunei 23 februari sebab boleh tengok persembahan padang yg dilakukan oleh beberapa sekolah menengah,sekolah rendah,PKBN dan beberapa buah jabatan.sy adalah salah seorg yg prh membuat persambahan padang dulu.

    BalasPadam
  102. hai, ASSALAMUALAIKUM...cik dah sampai brunei ke belom..? masuk ke brunei balik hari, perjalanan ke brunei melalui miri, sarawak dengan harga bajet boleh contact nurul - 0179363880...InsyaALLAH, kami akan bawa cik ke tempat tarikan pelancongan di brunei...

    buat pengetahuan cik, tikaran mata wang sekarang, adalah $1 = rm 3.20
    :(

    BalasPadam
  103. Teringinnya nak pergi Brunei..In shaa Allah kalau ada rezeki boleh pergi sana :)

    BalasPadam
  104. Assalamualaikum,,tuan2 dan puan2 yg saya hormati sekelian,, saya dari group lanun the legend,,nak ucapkan salam kenal buat kelian semua dan buat tuan han hanis saya nak komen,,bila lagi nak ke brunei jgn lupa kontek saya utk lepak sembang di res wywy hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam...nak contact macam mana tu Tuan?

      Padam
  105. If u come to brunei to enjoy.. i suggest dont.. but if u come to brunei to calm ur mind.. u can do it.. well if u want to come here first dont be alone even this country is safe.. i have my own reason why i said that.. second try to contact someone from this country that u can trust.. he/she will help u.. but if no one.. dont worry people here are friendly 90%.. i have to say.. theres not much place to have fun like ur country.. its simple only.. but try to enjoy ur time.. its good for relaxing ur mind.. next year im already move to other country permanently ( New jersey ) so i cant help anyone who want to come here anymore.. i always help tourist.. from airport to kb town i only charge $15 dollar 2 way service..

    BalasPadam
  106. abam hans. berapa modal 4hari 3 malam kat brunei?

    BalasPadam
    Balasan
    1. orang brunei yang belanja abam hans...so ibarat pergi sana macam free jer lah...hehehe

      Padam
    2. bila lagi nak pi? hahaha. nak follow sekali nanti.

      Padam
    3. hahaha...tak tahu....duit x berapa banyak..hahaha

      Padam

Catat Ulasan

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi saya melalui email mohamadhanisismail@gmail.com

Terbaru Lebih lama