Sabtu, 12 Februari 2011

Jika Kamu Tidak Ingat Sekarang...Kamu Akan Ingat Juga Suatu Hari Nanti



Dulu dia hulurkan tangan pada kau tanda persahabatan.
Kini dia tinggalkan kau tanpa menoleh belakang.

Dulu dia terkejar - kejar kau daripada belakang.
Kini dia meninggalkan kau di belakang.

Dulu dia berikan kau senyuman tanpa diminta.
Kini dia berikan kau hinaan tanpa dipinta.

Dulu dia kata kau adalah segala - galanya.
Kini dia kata kau tiada apa - apa.

Dulu dia kata kau berharga.
Kini dia sudah lupa kau siapa.

Dulu dia kata kau hebat.
Kini dia kata kau beban.

Dulu dia kata dia beruntung dapat kenal kau.
Kini dia kata bernasib malang kerana mengenali kau.

Dulu dia kata lain.
Kini dia kata lain.

Itulah kisah hidup manusia.
Apabila dahaga setitis air pun bermakna.
Apabila lapar sebutir nasi pun berharga.
Apabila panas sedikit angin pun tak apa.

Tetapi, bila sudah berada dipuncak sana,
Adakah setitis air itu dipandang gembira?
Adakah sebutir nasi itu dilafaz suka?
Adakah sedikit angin itu disambut mulia?
Atau semua itu hanya dipandang jenaka?

Manusia cepat melupakan sengsara tapi susah melupakan gembira.

Iklan Contest Situasi Hans

29 ulasan:

  1. wow, ini sangat nice dan menarik
    dalam manis ada pedas
    nice one bro
    wa caya sama lu :)

    sama-sama renungkan

    BalasPadam
  2. slm hns.lama x ke sini.xda intrnet.hang kcewa dgn sape sbnarnya???relax. biasa la tu.

    BalasPadam
  3. aku lebih suka lupakan benda gembira~

    :)

    BalasPadam
  4. lumrah hidup memang macam tu..bila senang semua yang susah dilupakan..

    BalasPadam
  5. best ni entri ni..sapa la yang reka sajak cmni..hehe

    BalasPadam
  6. Sifat manusia yang mudah lupa bila dah ada segala-galanya .. =)

    anastasyea's latest post .. Blog Sampah Boleh Jadi Emas ..

    BalasPadam
  7. humm..tulah. manusia.
    kita memng takkn terlepas drpd k'ada'n nih. itulah pntingnya tok mmndng kbawah skali skala :)

    BalasPadam
  8. kwn susah senang susah nk carik yg sebenarnya. hati2 k :)

    BalasPadam
  9. kalau bleh akan berkawan selamanya dengan kawan saya. tp xtau kawan lain pla tak tau la... memang gini la yg berlaku kan?

    BalasPadam
  10. sangat sweet la hans. hehe..

    hans, kalau rajin, vote la sini. http://kisahklasikita.blogspot.com/2011/02/99-hari-kisah-klasik-dear-dinda-dya.html

    just tulis VOTE je. tq hans =)

    BalasPadam
  11. sgt meaningful..suka all the wordings..




    PrettySugar

    BalasPadam
  12. huhu manusia bila di bawah sentiasa memandang di atas...
    bila dh berada di atas terus lupakan apa di bawah ;D

    BalasPadam
  13. manusia mudah lupa
    manusia alpa




    nice one!

    BalasPadam
  14. situasi yg kualai kini ..but nica one bro harap u xakan jadi sedemikian kelak. rasanya akak sure u nie seseorang yg menghargai wanita..

    BalasPadam
  15. ada makna ka ni hans..mendalam maksud nyer tu.. :)

    BalasPadam
  16. nice puisi bro..suke baca sebab senang nak faham..TQ for sharing

    BalasPadam
  17. lumrah kehidupan manusia..
    ehehee

    BalasPadam
  18. Ingat..selalu dalam kegembiraan..adakala tempuhi juga kesengsaraan..

    BalasPadam
  19. ini luahan perasan ke?
    ngeee...

    ~but nice~

    BalasPadam
  20. kucin aku ade pnh wat aku mcm 2.sedih gla...sob3..,

    >_<"nyit2

    BalasPadam
  21. setiap prkataan penuh dgn maksud yg mendalam......

    BalasPadam
  22. bila kau gembira kau lupa orang sekeliling kau,
    bila kau sdih kau mula mencari mereka..

    BalasPadam
  23. mula2 semua manis n sweet kan..
    semakin hari semakin bertambah lame semua jadi sebaliknya...

    BalasPadam
  24. biase laa dlm idup neh mmg cm tuh kan....penuh ngan kate2 manis...bila bosan sume yg manis tue jd tawar...

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com