Khamis, 7 Julai 2011

Himpunan Kata - Kata Hikmah Hans Hanis Part 2

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog Hans. Disebabkan entry Himpunan Kata - Kata Hikmah Hans Hanis sebelum ini yang mendapat sambutan yang baik oleh kebanyakkan pembaca maka gua dengan gembiranya menyediakan entry ini untuk bacaan semua. Semoga terhibur dan mendapat manfaat daripada ayat - ayat spontan ciptaan gua sendiri.



1) Jika kopi yang diminum terasa masin jangan lah disalahkan garam di dalamnya kerana yang membuatnya ialah si pembuat kopi.

2) Jika masa seperti emas itu bermakna masa boleh dibeli tetapi bukankah masa itu tidak dapat diputar kembali.

3) Nasi yang telah basi dipandang jelik oleh manusia tetapi tidak pada sekawan burung yang tidak habis - habis mengucap syukur pada Nya atas rezeki yang diberi.

4) Nyamuk Aedes yang bawa bencana tetapi pekerja fogging yang ditakuti oleh penghuni perumahan! Bukan takutkan nyawa melayang kerana gigitan nyamuk tetapi risau rumah berminyak kerana semburan asap.
  
5) Jangan diajak mat rempit berlumba jika anda hanya mengayuh beca roda tiga.

6) Jangan berangan - angan menjadi kacang soya jika diri adalah cincau dan ajarlah diri untuk sentiasa bersyukur.

7) Jangan memesan Ice Lemon Tea jika anda katakan pada penjual anda tidak mahukan ais. Kelak ia akan menjadi pertikaian antara anda dan penjual.

8) Bukan semua orang yang kaya itu disukai wanita mahu pun lelaki untuk dijadikan pasangan. Buktinya tidak ada siapa mahu kan pasangan yang kaya dengan hutang. 

9) Jangan dihina manusia yang zahirnya seperti buah nona kerana kelak ia akan menghantui anda semula. 

10) Perut yang buncit hanya melambangkan dua perkara iaitu kekayaan dan penyakit.

11) Menyelesaikan masalah bukannya semudah seperti makan durian dan panadol serentak.

12) Jika malas mengapur kasut yang berwarna putih maka pakailah kasut yang berwarna hitam tetapi harus diingat kasut hitam pula wajib digilap jika mahu kelihatan berkilat.

13) Sebusuk - busuk belacan masih mampu membuatkan makanan menjadi sedap sehingga disukai ramai tetapi tidak pada hati yang busuk yang mampu membuatkan manusia berpecah - belah.

14) Jika membeli 4 biji sugus berharga 20 sen janganlah dihulur wang kertas RM50 kepada si penjual.

15) Wang ibarat petrol dimana jika habis pasti segala langkah terhenti tetapi jika ada pasti gembira menanti.


P/S : Dalam Bergembira Moga Dapatlah Manfaat Sedikit Bukan? (^_^)Y

52 ulasan:

  1. Wahaha sy tertunggu2 segmen ni..hehe..sy paling suka no 13 ^^

    BalasPadam
  2. best la hans :) suker semuanye.

    BalasPadam
  3. aeme : hehehe..thanks

    gimi : hahaha..bagus2

    qarr : yg lain?

    belbel : tq tq :_)

    BalasPadam
  4. teruskan.. sangat best smuanya

    BalasPadam
  5. Hahaha.. kreatif2!! Semue macam best.. =)

    BalasPadam
  6. no.7 mg terbaik! hehehe ^-*

    BalasPadam
  7. sy dr dewan pustaka dan budaya!
    anda dikehendaki keje kat company sy okeyh!
    ahaks!

    BalasPadam
  8. suka no 10...
    sebab ramai orang buncit kat tempat saya nie.. hahaha..

    kaya ?? bukan..
    penyakit..?? mungkin yer.. hahaha

    BalasPadam
  9. nombor 16 kelakar... erk? salah!!! heheheehehhe...

    nombor 14... kenapa mesti sugus??? kikikikii...

    segmen yang sangat rare

    BalasPadam
  10. no 14 tu selalu gak jadi sbb mmg dah xder duit kecil.. huhuu..

    BalasPadam
  11. semua saya LIKE. hehe. terbaik aa.

    BalasPadam
  12. tersenyum sendiri baca post ni! :)

    BalasPadam
  13. Bro yang no 10 tu betulker perut buncit menunjukkan kekayaan?? bkn byk makan duit haram? hehehehehe tp yg no 13 tu mmg best.. aku nak amik letak kat status Fb ye bro.. tq!

    BalasPadam
  14. fiq suka no 7 dengan 10..hehe.

    BalasPadam
  15. haha.. pandai hang merapu nowh..
    kalah karam singh walia ni.. heheh..

    BalasPadam
  16. nak kate aku kaye mmg tak..xkn aku berpenyakit kot..hehe

    BalasPadam
  17. aduh,lemah baca segmen ni...tersenyum sorg2..hehe

    BalasPadam
  18. buncit juge melambangkan kemalasan ye...haha

    BalasPadam
  19. wowwww! menarik! nanti boleh pinjam ye~

    BalasPadam
  20. yang perot buncit tu coz of malas jugak..
    hahahaha...

    BalasPadam
  21. suka suka suka !


    heeeeeeeeeeee :D

    BalasPadam
  22. dtg jengah n komen sini...

    best bro..!

    BalasPadam
  23. hans ieka suka no seploh. ieka pun lepas mkn perut jadi buncit jap huehuehueh ;p

    BalasPadam
  24. no 11..suicide plan
    hahaha!

    BalasPadam
  25. hehe. thanks:)

    senang org nak faham kalau buat mcm ni:)

    BalasPadam
  26. setuju sangat. typical human being gitu le.

    BalasPadam
  27. Nice one :)

    Jemput singgah & follow blog Aisha: Www.AishaArdini.Com

    Post Terbaru: Puisi Lelangit Hati 3
    http://www.aishaardini.com/2011/07/puisi-lelangit-hati-iii.html

    Thanks! :)

    BalasPadam
  28. superb!!! menyebabkn sy tersenyum saat ht dilanda kekecewaan

    BalasPadam
  29. like statement no 11 ! heh ~

    BalasPadam
  30. Suka no 8 dengan 13. Terbaik woo

    BalasPadam
  31. #14, jgn hulur rm50~ huhu panas je acik tu..

    jom baca review skali lagi
    http://eleventx.blogspot.com/2011/07/movie-review-sekali-lagi.html

    BalasPadam
  32. wah.. banyk manfaat kata-kata hikmah tu.. lawak semua ada.. tapi berguna.. ;p

    BalasPadam
  33. eh patut la mcm prnah bca hikmah kata ni.. huhu

    BalasPadam
  34. hahahhaha..buat lagi yang baru!

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com