Isnin, 4 Julai 2011

Rawatan Resdung

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog Hans yang ceria - ceria selalu. Pagi tadi gua bangun awal gila daripada biasa yang membuatkan satu rumah pelik kerana menyangka gua buang tebiat. Kahkahkahkah! Mak gua tanya gua kenapa bangun awal dan dia ingat gua nak keluar pergi mana - mana tetapi gua bagitahu bibir gua tadi gatal gila sampai gua garu - garu tahap dasyat punya! Luka sikit lah bibir gua yang kering tu sebab gua garu - garu! Ini semua sebab resdung gua yang memang menjadi - jadi seminggu dua nih.




Selalunya gua kalau kena resdung sehari atau paling lama 2 hari. Bersin lebih 10 kali tanpa henti dicampur dengan bersin yang tak jadi sememangnya buat gua penat. Jalan penyelesaian gua tidur lah! Hahahaha! Tetapi, minggu lepas dan minggu nih dasyat sebab selain bersin gua juga merasai kegatalan yang amat sangat dekat bahagian mata, hidung, bibir, muka dan kepala. Jika diikutkan selepas minggu lepas gua diserang resdung tapi gua dah kembali pulih dalam 2-3 hari nih tapi hari nih resdung kembali menyerang. Jadi, mak gua suruh gua pergi satu tempat rawatan resdung berdekatan dengan rumah gua. Merempit 2-3 minit sampai lah ke rumah tu.

Jadi, buat pertama kali dalam sejarah gua menjalankan rawatan resdung + facial muka sekali atas cadangan tuan kedai. Gua tanya harga dia kata RM30 jer jadi gua tak kisahlah janji gua nak hilangkan gatal - gatal muka gua nih. Bermulalah rawatan terhadap gua melalui beberapa langkah :-


1) Muka gua di lap dan kemudian di sapu dengan berbagai jenis cecair dan krim. Sepanjang masa gua pejam mata lah! Mana boleh buka! Muahahahaha!

2) Seronok gila muka gua di urut - urut waktu tu. Rasa macam gua bos besar jer. Hahahahaha!


Gambar Hiasan Tapi Macam Nih Jugalah Yang Gua Rasa Tadi


3) Sampai dekat bahagian asap muka dengan kertas resdung tu lah buat gua derita sikit tu! Kertas yang gulung - gulung dan dibakar macam lilin dan diasapkan dengan muka dan telinga kita tu! Walaweh! Bau asap dia jer buat gua sesak nafas! Tapi, gua buat - buat macho jer lah tahan rasa seksa waktu tu! Alih - alih gua terasa hidung gua berair! Hahahaha! Lepas tu masa dia masukkan kertas tu dekat dalam telinga gua dan gua dengar bunyi letup - letup.

4) Dekat muka gua pula gula rasa gatal gila dan gua rasa macam ada benda melompat keluar dari muka gua! Adakah itu ulat - ulat resdung seperti yang diceritakan orang sebelum ini? Entah! Gua memang tak boleh tengok sampai lah orang yang buat rawatan tu berhenti dan suruh gua tengok muka gua sendiri dekat cermin yang dia pegangkan. OOOOO MAK AIHHHHH!!!! Putih muka gua macam sapu krim pula! Hahahaha! Itu bukti resdung gua memang teruk!


Gambar Hiasa Jer Tapi Tadi Macam Nih Lah Keadaan Gua! Hahahaha!

5) Lepas tu dia cuci - cuci muka gua dan buat facial pula. Walaweh! Seronok gila buat facial! Sejuk jer muka! Hehehehehehe! Lepas tu gua beli sabun resdung dengan ubat kapsul dia sekali! Dan lepas nih gua nak kena buat rawatan lagi 2-3 kali untuk kurangkan lagi resdung gua nih! Alhamdulillah sekarang nih gua rasa muka gua dah okay dan memang 90% kurang rasa gatal berbanding sebelum ini! Alhamdulillah sangat - sangat! Esok lusa gua nak pergi lagi lah! Nasib RM15 jer untuk rawatan resdung tu sahaja! Baki duit banyak lagi! Hehehehe!

P/S : Tuan Kedai Memuji Kulit Muka Gua Bagus Dan Pandai Gua Jaga! Kahkahkahkahkah! Bangga Sekejap!

33 ulasan:

  1. mcm nak buat jugaq lah rawatan resdung ni =)

    BalasPadam
  2. hg makan apa sampai kena serang resdung ni??

    BalasPadam
  3. pink velvet : ada resdung ka?

    GKSB : xpayah tunggu makan apa...aku memang dah ada

    BalasPadam
  4. yang bunyi2 meletup tu mcm menarik je.

    BalasPadam
  5. point yang terakhir tu yang paling penting sebenarnya kan.... ;)

    BalasPadam
  6. dlm telinga ade ulat ek sebab bunyi letop2 tu? kihkih. cian dia kena resdung yg teruk gitu T__T

    BalasPadam
  7. ewww..geli bab ulat tu..kawan bui pun ader gak kena resdung ni..dier pun cakap muka gatal2..

    BalasPadam
  8. hurm... bestnya g wat rawatan resdung...mmm.. dulu pernah wat.. tapi masa asap muka tu mmg x bape tahan.. mengalir air mata... bila buh kat telinga hehe.. geli kot..tapi memang rasa ringan pastu..kurang kegatalan...

    :D---> mestilah kulit muka hans bagus... nama pon hans yang kacak..
    heheh

    BalasPadam
  9. hehe..resdong ley membunuh x?hoho..ne taw ade yang bersin sampai mati kan..

    BalasPadam
  10. qarr : hahaha..menarik2

    putera duyong : itu yang den nak koba sobonarnya tuh..hahaha

    belbel : yups..sapa yg resdung teruk memang ada

    bui : semua ada resdung cuma antara teruk dan biasa jer

    istana biru : hah..tahu xper..ekekeke

    where : ko ingat resdung nih sama taraf dengan E.COLI ke? hahahaha

    BalasPadam
  11. wahhh buat rawatan resdung kat mana???

    BalasPadam
  12. alif buat rawatan ni last 7 tahun lepas kot kat ampang...

    mmg best...

    BalasPadam
  13. mya : dkt2 kawasan rumah

    alif : owh..alif pun resdung ke?skrg dah ok?

    BalasPadam
  14. aku pakai sabun resdung aje. kurang banyak dah la. xla ilang semua/. nanti nak pakai mcm ni la. hehe

    BalasPadam
  15. emiey pun ade resdung tp xde la truk sgt..kdg2 buat sndiri pakai lilin resdung tu..buat ng kawan ;)

    BalasPadam
  16. semoga cepat elok resdung ko tu hans. nanti takde la bangun awal sampai family ko pelik dah pasni. haha

    BalasPadam
  17. Bahaya penyakit resdung ni.. boleh tembus hidung ..

    BalasPadam
  18. aku ada resdung gak
    aku tak leh bau belacan
    kehkeh

    BalasPadam
  19. oooo ada resdung ye...
    bole sembuh ke resdung ni...?

    BalasPadam
  20. peh..pehtu gambaq sape yang hans cilok sebagai gambar hiasan tuh ? haha

    murah betul eh..15rgt je..kalu ada kt tempat sendiri nak g gak :D

    BalasPadam
  21. nak baut rawatan la jgk, aku rs resdung ni kot cz slalu gatal2 kat area hidung, bersin je huhu

    BalasPadam
  22. aku pernah buat jugak , tapi buat sendiri la guna rokok resdung . aku da jerawat + rasa gatal , sebab tu cuba try . tapi yang peliknya masa buat tu ta keluar satu apa pon . LOL . Last sekali , aku buat kesimpulan sendiri yg aku xda resdung , juz jerawat !

    BalasPadam
  23. resdung juge, tapi tade mase laa nk g facial2 bagai ni, hanye termampu buat asap sndri kat umah..

    BalasPadam
  24. hans,

    boleh bagi detail, kt mane hans buat rawatan resdung ni?

    terima kasih.

    BalasPadam
  25. Tanpa Nama : rawatan resdung nih saya buat dekat Alor Setar...dekat area Taman Berjaya....saya lupa plak nama kedai tu tapi dia bertentang depan sekolah SJKC....

    BalasPadam
  26. Thanks Hans!
    Aku nak buat gak rawatan resdong neh even aku tak le aktif sgt resdong neh.. ahahah~

    yours
    SH

    BalasPadam
  27. klik page nih, kita tgk ramai2..

    http://www.facebook.com/groups/makjunmaktok/

    BalasPadam
  28. geli baca anak muda nk bahasa gua2 nie..aku engkau dah lah..tukar bahasa yg lebih baik lebih elok..

    BalasPadam
  29. Tanpa Nama : kalau geli tak payah baca..tiada paksaan untuk anda membaca yer..harap maklum :)

    BalasPadam
  30. kat mana awk buat rawatan ni? nak try la.

    BalasPadam
  31. merawat resdung.. rokok resdung. berminat sila hubungi Mak Ngah/ Pak Ngah 0133137388

    BalasPadam
  32. kt mana tempat buat rawatan tu?
    area alor setar

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com