Rabu, 3 Ogos 2011

Fadhilat Solat Tarawih Adalah Palsu

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog Hans sekalian. Bagaimana berbuka puasa tadi? Mesti macam - macam juadah yang kalian semua makan sebentar tadi bukan? Hehehe! Sepanjang saya mengunjungi blog - blog untuk sesi jelajah membalas komen saya dapati banyak yang berkongsi tentang fadilat solat tarawih setiap hari di entry masing - masing. Kemudian saya terbaca entry daripada Blogger Solihin Zubir dan selepas meminta izin daripada beliau maka saya kongsikan entry Beliau dibawah ini.


Fadhilat Solat Tarawih Adalah Palsu  - Blogger Solihin Zubir


Sejak beberapa tahun kebelakangan ini satu hadis tentang kelebihan solat tarawih pada malam-malam ramadhan telah tersebar dengan meluas sekali. Hadis yang dimaksudkan itu ialah satu hadis yang agak panjang kononnya diriwayatkan oleh Sayyidina Ali r.a. yang sebahagian darinya adalah seperti berikut : "Diriwayatkan oleh Sayyidina Ali bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda berkenaan dengan fadhilat sembahyang tarawih pada bulan Ramadhan antaranya:

· Malam 1: Keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama seperti mana dia baru dilahirkan (mendapat keampunan dari Allah Taala).


· Malam 4: Mendapat pahala sebagaimana pahala orang-orang yang membaca kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.


· Malam 6: Allah kurniakan pahala kepadanya pahala malaikat-malaikat yang tawaf di Baitul-Ma`mur (sebanyak 70 ribu malaikat sekali tawaf), serta setiap batu-batu dan tanah akan mendoakan supaya Allah mengampuni dosa-dosa orang yang mengerjakan sembahyang tarawih pada malam ini.
 

· Malam 7: Seolah-olah dia dapat bertemu serta menolong Nabi Musa A.S. menentang musuh ketatnya Firaun dan Haman.
 

· Malam 8: Allah mengurniakan pahala orang sembahyang tarawih sepertimana yang telah dikurniakan kepada Nabi Ibrahim A.S.

· Malam 9:
Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hambanya seperti Nabi Muhammad S.A.W..
 

· Dan kelebihan-kelebihan seterusnya sehingga sampai ke malam yang ke-30..

Namun begitu setelah diajukan pertanyaan kepada beberapa tokoh agama tanahair tentang kedudukan hadis ini, dari manakah ianya diambil, semuanya tidak dapat memberikan penjelasan. Dan setelah diteliti dalam kitab induk hadis seperti Sunan Sittah dan lain-lain kitab hadis lagi, ianya tidak ditemui. Begitu juga dalam kitab-kitab hadis palsu (maudhu`aat) sendiri pun tidak didapati hadis ini. Ini menunjukkan bahawa hadis ini merupakan satu hadis yang baru diada-adakan sehingga ulama-ulama hadis dahulu yang menulis tentang hadis maudhu` pun tidak mengetahui akan wujudnya hadis ini.

Kita tidak menafikan kelebihan sembahyang tarawih dan kedudukannya didalam sunnah. Namun begitu kita tidak mahu umat Islam tertipu dengan berbagai-bagai janji palsu yang menyebabkan umat Islam mengerjakan amalan-amalan kebaikan dengan mengharapkan sesuatu yang sebenarnya tidak akan diperolehinya. Dengan tersebarnya hadis-hadis palsu seumpama ini juga akan mencemarkan kesucian hadis Rasulullah s.a.w. yang dipelihara dengan dengan begitu baik oleh ulama-ulama kita dahulu.

Rasulullah S.A.W. telah pun memberikan amaran terhadap orang-orang yang mengadakan pendustaan atas namanya dengan ancaman yang berat sebagaimana sabdanya : Barang siapa sengaja mengadakan dusta atas namaku maka hendaklah dia menyediakan tempatnya dalam neraka. (Bukhori, Muslim)


Hadis ini diriwayatkan dengan banyak sekali sehingga sampai keperingkat Mutawatir. Ancaman ini merangkumi segala jenis pendustaan keatas Nabi S.A.W. sama ada dengan maksud memberi galakan supaya rajin beramal ibadat ataupun ancaman supaya menjauhi segala larangan Allah (targhib dan tarhib).


Mulla Ali Qari dalam Al-Asrarul-Marfu'ah selepas membawakan lebih dari seratus riwayat hadis tentang pendustaan atas nama Nabi Muhammad S.A.W. menukilkan kata-kata Imam Nawawi dalam syarah Muslim. Kata Imam Nawawi: Haram meriwayatkan sesuatu hadis palsu (maudhu`) bagi orang yang mengetahui bahawa hadis itu maudhu` atau dia hanya menyangka hadis ini maudhu`. Siapa yang menceritakan hadis yang dia tahu atau dia sangka bahawa ianya maudhu` serta dia tidak menerangkan keadaannya maka dia termasuk dalam ancaman ini.


Katanya lagi, tidak ada perbezaan dalam pengharaman pendustaan atas Nabi Muhammad S.A.W. di antara hadis tentang hukum-hukum dan hadis yang bukan berkenaan dengan hukum seperti hadis yang mengandungi dorongan serta galakan beramal ibadat, hadis-hadis nasihat dan lain-lain. Semuanya haram termasuk dalam sebesar-besar dosa dan sejelek-jelek perkara dengan ijmak ulamak Islam… seterusnya dia berkata: Ulama-ulama telah pun sepakat tentang haram berdusta atas nama orang-orang biasa. Bagaimana pula dengan orang yang kata-katanya adalah syariat, kalamnya adalah wahyu dan berdusta atasnya adalah pendustaan atas Allah juga. Fiman Allah bermaksud: Tidaklah dia mengucapkan mengikut kemahuan hawa nafsunya. Apa yang diucapkan tidak lain melainkan wahyu yang diwahyukan. (An-Najm: 3-4).
 

Di dalam hadis tersebut nampaknya ada galakan supaya umat Islam rajin untuk melakukan amalan tarawih dalam bulan Ramadhan seperti mana kita sering dapati hadis ancaman terhadap orang yang meninggalkan sembahyang yang mana sebenarnya hadis itu pun telah di reka atas nama nabi Muhammad S.A.W. seperti contoh satu hadis yang sebahagian darinya berbunyi: Jika seseorang itu meninggalkan sembahyang Zohor dosanya adalah seperti dia berzina dengan ibunya sendiri.Jika dia meninggalkan sembahyang Asar dosanya adalah seperti meruntuhkan kaa'bah..
 

Adakah tidak cukup dengan janji ganjaran dari Allah bagi orang yang menghidupkan malam Ramadhan yang terdapat dalam kitab hadis shahih contohnya hadis yang bermaksud: Sesiapa yang menghidupkan malam ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran dari Allah diampunkan dosa-dosanya yang lalu. (Al-Bukhari)

Dan adakah tidak cukup dengan ancaman terhadap orang yang meninggalkan sembahyang yang terdapat dalam al-Quran antaranya firman Allah yang bermaksud: Apakah yang menyebabkan kamu dimasukkan kedalam neraka saqar? Mereka menjawab: Kami dahulu termasuk orang yang tidak mengerjakan sembahyang. (Al-Muddatsir)


Sebenarnya bagi mereka yang suka menghidupkan malam Ramadhan tidak mesti dengan adanya hadis rekaan yang seperti ini mereka akan bersungguh-sungguh dalam menghidupkan amalan tarawih ini. Dan orang yang malas bersembahyang bawalah hadis yang bagaimana teruk sekalipun siksaannya namun mereka tetap tidak mahu mengerjakannya.




Diantara ciri-ciri hadis maudhu` (rekaan) dari segi zahirnya selain dari meneliti sanad perawinya ialah:

1. Kelebihan yang disebutkan menyamai atau mengatasi kelebihan yang terdapat pada para sahabat nabi kita Muhammad S.A.W. atau orang yang berjuang bersama dengan nabi-nabi yang lain apatah lagi untuk menyamai atau mengatasi kedudukan nabi-nabi kerana umat yang datang kemudian walaupun setinggi-tinggi wali sekalipun tidak akan dapat mengatasi atau menyamai kedudukan sekecil-kecil sahabat apatah lagi untuk menyamai kedudukan seorang nabi.

2. Kelebihan yang terdapat didalamnya tidak sepadan dengan amalan yang dilakukan dimana ia menyalahi apa yang terdapat dalam syariat sebagaimana tersebut dalam Al-Qur'an dan hadis-hadis shohih.

3. Kandungannya serta ertinya rapuh, tidak menyerupai kalam Nabi Muhammad s.a.w. dan lafaznya tidak sesuai keluar dari mulut Nabi sepertimana yang terdapat dalam hadis-hadis shohih.

4. Didalam setengah risalah yang terdapat hadis ini, ianya dimulai dengan "Ya Ali" sedangkan ulama-ulama hadis telah mengatakan bahawa hadis-hadis yang dimulai dengan kata-kata ini hanya dua atau tiga sahaja yang shohih.Yang lainnya adalah palsu.

Oleh itu, umat Islam sekalian terutamanya pihak-pihak berkenaan seperti institusi-institusi agama diperingkat negeri dan pusat sepatutnya prihatin terhadap perkara seperti ini demi menjaga kesucian hadis Rasul yang menjadi pegangan kedua Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Umat Islam janganlah mudah tertipu dengan dakyah-dakyah palsu yang dikaitkan dengan Rasulullah sedangkan ianya tidak ada hubungan langsung dengan Rasulullah s.a.w. Janganlah sampai masyarakat kita melakukan sesuatu amalan dengan harapan akan mendapat pahala sedangkan sebaliknya dosa besar pula yang diperolehi dengan menyebarkan dan seterusnya beramal dengan hadis-hadis palsu seperti ini.

SELAMAT BERPUASA DAN BERIBADAT MENGIKUT SUNNAH RASULULLAH S.A.W. 



P/S : Tujuan Saya Berkongsi Entry Blogger Solihin Zubir Ini Bukannya Bermaksud Saya Tidak Menggalakkan Anda Untuk Bertarawih. Silalah Bertarawih Kerana Banyak Fadhilatnya Yang Hanya Allah Sahaja Yang Tahu. Cuma Saya Berharap Agar Anda Mengetahui Kebenaran Dan Berterawih Dengan Lebih Ikhlas! Hanya Allah Maha Mengetahui! (^_^)Y

27 ulasan:

  1. batul laa .. yang ni palsu ni .. adeh .. tiap2 ada org sebarkan .. ingatkan ramai tahu dah .. uhuh

    selamat berbuka hans

    BalasPadam
  2. apa yang penting.kerjakan solat terawih dengan hati yang ikhlas.bukannya menunaikan mengikut kelebihan setiap malam yang sentiasa diwar warkan;)


    selamat berbuka puasa:)

    BalasPadam
  3. saya setuju dengan @laskar pelangi tapi, andai solat itu kita lakukan dengan ikhlas,, siapa tau semua fadhilat palsu tuh akan ditunaikan??
    wallahualam,
    entri nie okay, tapi saya kurang bersetuju,, mungkin juga fadhilat itu untuk menaikkan semangat orang islam terutama golongan muda untuk menyertai solat tarawih,, kan? kan? kan? baik tulis entri pasal "puasa tapi tak solat" lagi banyak manfaat dan memberi kesedaran pada semua pambaca,

    BalasPadam
  4. moga allah membalas solatku

    BalasPadam
  5. mazeer : sebab tu saya katakan hanya Allah yang maha mengetahui...apa kata anda yang menulis entry berkenaan apa yang anda nyatakan...nanti boleh dikongsi bersama para pembaca :-)

    BalasPadam
  6. hans aku pn pnh dgr pasal nie. waktu tu ustz asri dtg bg ceramah kt sekolah..

    mmg betol mcm yg hg ckp kt ats tu..thanks ingtkan..

    BalasPadam
  7. fatin : terima kasih pada Solihin Zubir sebab buat entry tu..kalau tak aku pun tak tahu..hehehe..so aku share jer lah..sama2 kita berkongsi :-)

    BalasPadam
  8. tak sangka betul. kita kena berhati-hati jugak dalam menuntut ilmu. lagi satu menjalankan ibadah ni kena la ikhlas bukanlah mengharapkan ganjaran semata-mata.

    BalasPadam
  9. Mengejutkan tetapi saya akan sembahyang Terawih seperti biasa...

    BalasPadam
  10. kalau terjumpa atau terbaca mana-mana hadis ni kenalah rujuk dulu kepada alim ulama' atau orang yang ahli hadis baru boleh amalkan... kita orang biasa ni bukan arif sgt nak tahu mana betul mana salah kan...

    BalasPadam
  11. beribadah dengan ikhlas..xperlu bergantung dgn ganjaran tu sume..

    BalasPadam
  12. yang penting niat kena ikhlas lillahitaala..
    (lame tak comment kat sini)huhu

    BalasPadam
  13. segala kebaikan kita lakukan insyaallah ade ganjaran yg kita dpt...ikhlaskan la beribadah...

    BalasPadam
  14. solat tarawih tu sunat,positifnya disebaliknya adlh mendekatkn kite utk dpt menjenguk ke masjid andai kata 11 bln yg lalu kite hanye ke masjid bile solat jumaant kan ...;)

    BalasPadam
  15. berpeluh-peluh terawih... hehee

    BalasPadam
  16. tetap meneruskan solat sunat terawih.. kerana disitu ada keberkatannya..

    jom kita !

    BalasPadam
  17. wallahualam.. cetenya ilmu aku psl agama ni

    BalasPadam
  18. yup..hanya Allah yang mengetahui..papepon ape yang kite buat biarlah ikhlas dri hati..:)

    BalasPadam
  19. skrg ni dh berleluasa hadis palsu & hadis maudhu'..kena hati2..huhu kena baca buku ulum hadis kalo nk kenal & kaji pasal hadis..hoho

    BalasPadam
  20. yup. setuju. pkongsian yg bgs.
    Allah sdh mjanjikan yg terbaik utk kita, InsyaAllah. beribadat lah semata2 kerana Allah.

    BalasPadam
  21. sebenarnya dalam kitab himpunan hadis maudhu kt arab x de pn hadis ni. sebab hadis ni tersebar di nusantara sahaja. indonesia n malaysia yg byk gune hadis ni. skrg maybe dah listed kot. siapa entah tukang sebar. lagi satu, hadis yg bernasad Ali R.A tidak byk. jadi kita boleh nilai mana hadis palsu tidak

    BalasPadam
  22. sebelum ni tak pernah tahu pasal fadhilat berdasarkan hadis palsu ni. yang penting niat kita bila menunaikan ibadah tu =) hehe

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com