Jumaat, 4 November 2011

Gila Demand Nak Makan Koktel Waktu Demam

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua! Hah! Patutlah pagi tadi masa gua pergi bank panas terik rupa - rupanya petang nih hujan. Hah! Nak dijadikan cerita tadi lepas gua selesai solat Jumaat maka gua pun bercadang nak berehat - berehat lah di rumah macam tuan besar! Tiba - tiba salah seorang anak sepupu gua si Aiman demam pula jadi mak gua pun tanya pada yang lagi seorang yang nama Alis(ada dua orang kesemuanya) kalau demam selalu makan apa. Tiba - tiba si Alis nih jawab kalau demam diorang makan Koktel!


Sedapnyaaaaaaa!!


Gua masa terdengar tu pun terus terdetik dalam hati,"Mak Datooo!! Jadah apa budak - budak kecik nih kalau demam nak makan koktel! Budget korang anak dato ker apa nih?" Hahahaha!!! Gua pun biasa jer lah! Tiba - tiba lepas tu mak gua suruh gua pergi beli! Alahhhhhhhhhhhh!!! Malasnya nak pergi pasaraya semata - mata nak beli koktel buah tu! Tu lahh!! Mak ayah gua dah larang jangan main air tapi budak - budak 2 orang nih degil. Nih gua rasa macam nak marah jer budak - budak nih(padahal gua pernah marah budak - budak nih sekali jer selama 5 tahun nih). Hahaha!


Lepas tu gua pun tanya lah mak gua dan anak sepupu gua tu :-


Hans : Biaq betoi hangpa nih makan koktel! Nih koktel mana nih? Yang ada buah dalam tin tu ka?

Budak Kecik : Bukan! Bukan! Nih yang macam cekelat! Warna kuning! Harga sebiji sekupang!

Mak Gua : Merepek haih hang! Takkan sebiji sekupang! Hangpa beli ubat tu dekat mana?

Budak Kecik : Dekat kampung!

Mak Gua : Ya lah dekat kampung! Dekat mana?

Budak Kecik : Dekat kedai Kak Kiah(gua hentam jer letak nama Kiah)

Mak Gua : Hah! Hang pi lah kedai sat beli 'Koktal' tu!

Hans : Adoi! Nama ubat nih apa nih sebenarnya? Koktel ker koktal?

Mak Gua : Alah! Hang pi ja lah sebut ubat budak - budak demam! Si Apek tu tau lah nanti mana nak cari!

Hans : Bukan apa! Takut nanti apek kedai tu lah tanya balik koktel ker koktal tu apa. Hahahaha!!!


Gua pun pergi lah ke kedai apek berhampiran rumah dan berlakulah dialog disini....


Hans : Apek! Dekat sini ada jual itu Koktal punya ubat tak?

Apek : Hah? (muka pelik)

Hans : Alahh!! Itu ubat budak - budak maaa!! Nama Koktal ka Koktel entah! Budak - budak bila demam selalu makan! Warna kuning! Macam cekelat tu!

Apek : Owh! Koktel ka? Nanti sikijap hahhh!! (Apek mencari di rak ubat dan menunjukkan ubatnya pada gua)

Hans : Hah! Betul lah nih! Ini kalau 4 biji berapa harga?

Apek : 1 linggit! Mau angkat ka?

Hans : Hah! Boleh lah! Kasi 4 biji!


Sampai lah gua ke rumah kembali dan memberi ubat tersebut pada mak gua!



Mak Gua : Berapa harga ubat nih?

Hans : 4 biji RM1!

Budak Kecik : Mahai nyaaa!! Dekat kampung sebiji sekupang ja!

Hans : Banyak lah hang sebiji sekupang! Ceh!


P/S : Tiba - Tiba Mengidam Pisang Emas!! (^_^)Y


15 ulasan:

  1. ubat ape tu????kalo koktel buh-buahan tu tau la

    BalasPadam
  2. wakaka...sebijik sekupang yer...ahahaha

    BalasPadam
  3. oh.. ubat apa tu? xpnh denga pun

    BalasPadam
  4. ni koktal ke cortal ubat demam budak tu?

    BalasPadam
  5. Roha : ahhhh..cortal la kut ejaan dia...aku tak tahu..beli pun tadi tak ada tulis apa2pun...hahaha

    BalasPadam
  6. Owhhh.. Ubat yang kaler pink tu kan?

    BalasPadam
  7. amir : bukan lah..warna dia kuning

    daddylicious : den pun baru 1st time dengar..ejaan betul dia mungkin cortal kut

    BalasPadam
  8. huhuhuhu...saya x brape suka koktel...x kena dgn citarasa saya...hahahaha...gurau je...tp apa yg nyatanya....saya x suka koktel =_="

    BalasPadam
  9. koktal rupenye huhuuiii =p

    BalasPadam
  10. lah ubat panadol budak2 kecik tu ke. hahaha. kokyel. lawak betul. kotal kot nama die. ade kaler pink ngan kuning.

    BalasPadam
  11. errrr macam x tahan je... ke panadol budak2?

    BalasPadam
  12. tak tahu menahu aku pasai ubat nih hahaha..banyak gila ngidam.

    BalasPadam
  13. cortal utk kanak2 keluaran gsk..juga pengilang panadol...antara cortal dan panadol utk kanak2.. mereka lbh sukakan cortal sbb perasa oren...tp susah didapati.

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com