Memberi Apa Yang Orang Lain Mahu Atau Memberi Apa Yang Orang Lain Perlukan

Memberi Apa Yang Orang Lain Mahu dan Memberi Apa Yang Orang Lain Perlukan sememangnya merupakan dua ayat yang kelihatannya seperti seakan - akan sama tetapi sebenarnya lain maksudnya dan lain kesannya. Kedua - dua ayat tersebut boleh dibuat perbandingannya melalui contoh seperti di bawah.
Memberi Apa Yang Orang Lain Mahu -> Contohnya seperti kanak - kanak yang sering mahukan aiskrim atau gula - gula dan kemudian ibu bapa mereka akan memenuhi permintaan kanak - kanak tersebut. Memang kanak - kanak tersebut gembira tetapi kesannya selepas itu mungkin gigi mereka akan rosak atau ada penyakit lain seperti kencing manis yang akan menghantui hidup mereka seumur hidup.



Memberi Apa Yang Orang Lain Perlukan -> Contohnya seperti ubat dimana kebanyakkan kanak - kanak tidak suka untuk makan atau minum ubat yang diberikan kepada mereka kerana menganggap ubat itu pahit atau seperti racun sehingga kadang - kadang perlu dipaksa tetapi sebenarnya ubat itu ialah salah satu cara dan keperluan untuk membuatkan mereka kembali sihat(dengan kuasa Allah).

Sememangnya manusia pada hari ini lebih suka mengamalkan konsep Memberi Apa Yang Orang Lain Mahu berbanding dengan konsep Memberi Apa Yang Orang Lain Perlukan. Memang konsep Memberi Apa Yang Orang Lain Mahu ini menunjukkan kesan yang lebih awal dan cepat dan kelihatannya seperti positif tetapi hakikatnya ia hanyalah sementara kerana kesan jangka panjang dari amalan konsep ini bakal membawa bencana yang cukup besar yang apabila terjadi mungkin tidak sempat untuk seseorang itu berpatah balik untuk membetulkannya.




Lain pula dengan konsep Memberi Apa Yang Orang Lain Perlukan dimana hampir kebanyakkannya akan menentang kerana mereka tidak sukakan perkara itu walaupun sebenarnya ia membawa 1000 kali kebaikan kepada mereka. Namun, manusia kebanyakkannya lebih sukakan jalan pintas untuk mengecapai kebahagiaan yang mereka ingatkan berpanjangan tetapi sebenarnya cuma sementara. Untuk mengecapi sesuatu perkara yang positif atau kejayaan maka konsep Memberi Apa Yang Orang Lain Perlukan perlu diamalkan. Renung - renung kan!


P/S : Klik Gambar Di Atas Dan Bantu Hans (^_^)Y


3 Ulasan

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi saya melalui email mohamadhanisismail@gmail.com

  1. itulah hakikat hidup. memberi apa yang orang lain mahu. kehendak tercapai.

    BalasPadam
  2. tp kita biasa dgr tangan yg memberi lebih baik dr yg menerima kan

    BalasPadam
  3. Phat : entry ini bukannya merujuk kepada falsafah menderma...ia lebih daripada itu.... :-)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi saya melalui email mohamadhanisismail@gmail.com

Terbaru Lebih lama