Jumaat, 28 Disember 2012

Resipi Keropok Ikan Mak Jah Bersama Chef Hans

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog Hans sekalian. Okay! Hari nih Chef Hans nak ajaq hangpa semua cara - cara lagu mana nak masak Keropok Ikan Mak Jah yang sedap nak habaq mai dan sesuai untuk dimakan oleh hangpa semua bersama ahli keluarga atau orang yang hangpa sayang. Banyak jugalah rungutan yang Chef Hans dengaq daripada surirumah sepenuh masa seperti daripada Kak Jenab, Mak Timah, Kak Odah dan ramai lagi lah yang tak habis-habis mengeluh pasai kegagalan depa menyediakan keropok ikan yang sedap dimakan sebab kata depa bila depa goreng ja keropok nih mesti tak menjadi seperti yang dikehendaki. Jadi, hari ini Chef Hans nak berkongsi rahsianya dengan hangpa semua dan mari kita lihat bahan - bahan untuk menghasilkan Keropok Ikan Mak Jah yang sedap ini!




Bahan - Bahannya :-

1) Sebungkus keropok ikan dari Terengganu
2) Minyak masak
3) Sos cili atau tomato




Cara - Caranya :-

1) Masukkan minyak masak(ikut suka hangpa la nak pakai jenama apa pun) ke dalam kuali.

2) Pastikan minyak tadi betoi-betoi panas noh!

3) Selepas tu, masukkan satu atau dua sahaja kepingan keropok tadi ke dalam kuali. Jangan masuk banyak sangat sebab keropok nih cepat masak!

4) Apabila kepingan keropok tadi dah mengembang dan itu tanda keropok tu dah masak. Jadi, hangpa cepat-cepat masukkan keropok tu dalam bekas noh!

5) Hah! Dah siap pun dan boleh dimakan bersama sos cili atau tomato mengikut pilihan hangpa semua! Senang bukan? Jadi, selamat mencuba resipi Keropok Ikan Mak Jah daripada Chef Hans nih yer!


P/S : Goreng Keropok Ikan Pun Nak Kecoh Kan Chef Hans Nih! Hahahaha!


46 ulasan:

  1. cisss ingatkan cara nak buat kpok tu.huh

    kalau goreng gwa pon boleh..hahaha

    :p

    eksaited je nak tgk td, kene troll rupanya :p

    BalasPadam
  2. haha..adoiii...ingatkan tunjuk cara buat keropok....tertipu den.... :)

    BalasPadam
  3. Syazana Zainn : hahahaha...yehaaa!!! terkena jua!!!

    cikyus : Chef Hans tak habis menuntut lagi..itu jer yang mampu setakat nih...hahaha

    BalasPadam
  4. hoi.

    ini macam punya resepi, menangis chepuan, kahkahkah

    BalasPadam
  5. hahahahaha..!

    Paling mudah...!

    BalasPadam
  6. Shawn Razaleigh : aku takut dia baling kuali je dekat aku nanti..hahaha

    Cik Nur : mudah dan kenyang...hehehe

    BalasPadam
  7. lama tak goreng kopokk . cicah sos pepetang syiokk ni

    BalasPadam
  8. memang kegemaran ayie mkn keropok ikan lebih2 lagi masa menonton tv..

    kucing kat rumah mmg pantang dengar bunyi keropok mesti dtg kerumun...

    BalasPadam
  9. wah wah wah
    bkan main dia skang ni ya

    BalasPadam
  10. CekbOlat-bOlat : goreng jangan tak goreng

    Ayie Abas : kucing pun makan ek?

    Alien : hahaha...pewittttttt pada diri sendiri

    BalasPadam
  11. salam. rajin hang masak boh.hehe. kena keropok mak jah ni siap sos pencicah.

    BalasPadam
  12. tgh2 dok lapaq ni, tgk apa pun nmpk sedap... awat la ceq p masuk blog nih... hahaha...

    BalasPadam
  13. Okla tu..ada org goreng keropok pun tak reti tau. Tak kembang sepenuhnya..berminyak2.

    BalasPadam
  14. hakhak intro tak boleh blah.. kau masak semua sedap kannnnnn

    BalasPadam
  15. assalamualaikum hans....sedapnya rasa mcm nak makan pula..;)

    BalasPadam
  16. hahaha..siot jer..boleh try balik umah nanti nih..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    BalasPadam
  17. ingat kan apa la tadi
    cewahhhh dye jadi chef
    btw, nmpak sedap la

    BalasPadam
  18. Hahahahahaha..sumpah post yang ni lawak gila. Resipi Dezee pergi 7e..beli sos dan kerepak cap udang je.hahahaha

    BalasPadam
  19. haha .. okey fine .. ingatkan proses buat keropoknya =='

    BalasPadam
  20. ahaha..bukan sng nak jumpe orang buat macam ni..cara2 goreng kerpok..

    aku igt ko buat keropok..hahahha

    BalasPadam
  21. hehehe...ape2 pun kopok tu mmg sedap nak2 plk cicah ngan sos yg sedap jgk...ermmmmmm.

    BalasPadam
  22. Weh weh tak semena perut aku berdentum hebat . lapar weh . haha .

    BalasPadam
  23. kalau gini mudah resepi nya akak buat dengan kaki je...hahhaha

    BalasPadam
  24. ha2x..mama pun nak try resepi keropok chef hans ni.. ;)

    BalasPadam
  25. sedapnyer,,,, hehehehehee =_=" nak!

    BalasPadam
  26. hahaha..
    tak terfikir plk nk tulis resepi ni..terbaik chef hans!

    BalasPadam
  27. Oi. . . Apo ni. . . ? Sedih Mat Gebu tengok resipi ni. . . Terus bersara karang dia. . .

    BalasPadam
  28. Hihi.... kakak ingat cara buat keropok. Ini kalau goreng keropok anak kakak yg kecik pun pandai Han:)

    BalasPadam
  29. Thankz for sharing.. nti nak try buat sendiri resepi nih.. ;-)

    BalasPadam
  30. hmmm...terkena pagi2 ni..

    akak dtg membalas kunjungan sambil follow sini

    BalasPadam
  31. ok,kalau cmtu minta adik watkan pon leh..hihi.

    BalasPadam
  32. ermmm sedap2 ... bila buat sendiri lagi nikmat ! ;)

    BalasPadam
  33. hahha..lah..dya ingtkan cara buat keropok..rupanya goreng je ye..haha

    BalasPadam
  34. Adoiyai ingatkan betul laa nak bagi resipi.. adess..

    BalasPadam
  35. nasib baek keropok tu goreng cantik je...hehehe

    BalasPadam
  36. wah..wah.. mmg jelita jika lelaki yg mengoreng.. kikiki

    BalasPadam
  37. haha.lawak splastik hang ni han..tp kepok pun kena pandai pilih..salah pilih tawo je rase:)

    BalasPadam
  38. hampeh tul ingat resepi buat keropok ikan rupanya resepi goreng keropok ikan hahahahaha

    BalasPadam
  39. Bro, kalau nak sedap lagi, keropok tu celup telur, celup tepung baru goreng haha

    BalasPadam
  40. lol..sengal tol..hahaha..igtkn ang nk ajaq buat keropok tu dr mula..kah4..goreng keropok ja..
    tipah tertipu nok.. :p

    BalasPadam
  41. adoii goreng kerepok je pun. haha

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com