Selasa, 31 Disember 2013

Sorotan 2013 hanshanis.com

Assalammualaikum semua pembaca dan pengunjung hanshanis.com dan alhamdulillah nampaknya tahun 2013 bakal tiba ke penghujungnya sebelum kita menuju pula tahun 2014. Seperti biasa lah setiap tahun pastinya ada pelbagai pengalaman tak kiralah pengalaman manis, pahit atau pun sebagainya. Tetapi, Alhamdulillah kerana tahun ini aku dapat melakukan pelbagai aktiviti yang belum pernah aku buat dan juga rasakan sepanjang hidup selama suku abad ini. Jadi, disini aku kongsikan gambar - gambar dan sedikit penerangan untuk gambar - gambar tersebut yang berlaku sepanjang tahun 2013.

Aktiviti Skytrex anjuran Nuffnang nih memang merupakan aktiviti paling best yang aku pernah terjebak sepanjang aku bergelar blogger. Aku suka aktiviti-aktiviti yang lasak dan menguji keberanian dan aktiviti kali ini ialah menguji keberanian menghadapi ketinggian. Memang terbukti aku tak gayat dan aku cukup suka buat aktiviti nih. Dekat sini pun dapat ramai kawan baru dan aku lebih rapat dengan beberapa blogger yang aku dah lama kenal. Alhamdulillah!

Daripada dulu aku teringin sangat nak mendaki gunung atau bukit tetapi disebabkan masa sekolah dulu aku nih di dalam kategori obesiti dan tidak diyakini ramai untuk melakukan aktiviti macam nih jadi memang aku selalu diabaikan dan dianaktirikan. Hahaha! Tetapi, alhamdulillah untuk tahun nih aku berjaya melakukan aktiviti mendaki Broga Hill. Yer lah! Orang amatur macam aku nih kena mula mendaki dengan Bukit Broga dulu dan untuk pencapaian pertama mendaki memang agak membanggakan lah. Sekejap jer pun sampai atas dan perkara paling nikmat ialah menikmati kemunculan matahari di awal pagi. Memang cukup menakjubkan! Alhamdulillah!

Ini juga adalah salah satu perkara yang aku memang dah lama dan nanti-nantikan untuk lakukan iaitu mengundi di pilihan raya dan alhamdulillah aku mendapat peluang untuk menunaikan kewajipan sebagai rakyat Malaysia dengan mengundi pada tempoh hari. Memang menarik dan rasa seronok beratur panjang dan melihat sendiri bagaimana proses mengundi berjalan. Insyaallah akan mengundi lagi pada pilihan raya akan datang.

Salah satu tempat yang aku belum pernah lagi sedangkan keluarga aku semua dah pergi iaitu Cameron Highland. Hahaha! Akhirnya dapat juga aku menikmati kesejukan dan merasai buah strawberry segar di sini. Satu pengalaman yang menarik apabila pergi dengan rakan-rakan yang masing-masing ada kegilaan tersendiri dan aku memang merindui suasana disini. Seronok :)

Buat pertama kalinya dalam hidup aku ialah pada tahun 2013, aku akhirnya berjaya merasa sendiri pengalaman menaiki kapal terbang sewaktu pergi bercuti ke Bangkok, Thailand. Memang waktu tu rasa teruja kan sebab dapat tengok awan-awan di bawah kapal terbang. Hahaha! Pengalaman di Bangkok juga memang cukup seronok sebab macam-macam pengalaman aku dapat disini. Budaya, cara hidup, makanan, suasana dan juga kehidupan malam mereka yang memang dasyat. Paling aku rindu nak pergi lagi ialah Chatuchak Market sebab aku tak habis pusing lagi situ. Dah kalau beribu kedai memang tak sempat. Hahaha!

Hajat aku untuk menjejak kaki di Singapura juga tercapai pada tahun ini dan seperti biasa aku suka melihat daripada pelbagai sudut bila aku sampai di negara orang daripada sudut budaya, sikap dan juga negara mereka. Singapura memang cukup bersih cuma sistem peraturannya memang cukup tegas. Pengalaman di Singapura juga ada manis dan pahit dimana aku dan rakan-rakan memang gelabah sebab kami terlepas daripada mengambil pas perjalanan di kaunter imigresen disebabkan masalah komunikasi dan teknikal. Memang cuak habis! Apa-apapun, kalau nanti aku berkesempatan pergi ke Singapura lagi mungkin aku ingin ke USS jer kut. Hahaha!

Teringat pula kenangan sewaktu bekerja di Johor. Waktu nih aku tak tahu lah asal aku gemuk sangat. Mungkin sebab bila bekerja asyik makan jer. Dah nama pun shooting untuk juadah raya. Hahaha!

Antara banyak-banyak pengalaman aku bekerja dan salah satu yang paling mencabar apabila terpaksa bekerja di Kelantan sewaktu bulan puasa. Fuh! Panas tak usah nak cakap lah kan! Lepas tu kerja pula bukan dalam pejabat. Semua luar jer! Memang buka puasa jer terus cari air jer! Hahaha! Dekat sini pun ada macam-macam juga pengalaman lucu macam kes seorang warga emas nih yang terbuang air kecil di dalam kereta dan kawan aku menjadi mangsa sebab dia terduduk di tempat nenek tu tanpa kami semua sedar. Hahahaha! Satu lagi pengalaman yang cukup menggerikan ialah sewaktu aku berbuka puasa di cafe tempat kerja aku beramai-ramai. Aku beli makanan di bazaar ramadhan dan tengah seronok mengunyah tu tiba-tiba terasa benda keras. Jarum peniti oiiiii!! Nasib aku tak telan! Alhamdulillah! Trauma terus aku nak pergi bazaar tu. Hahaha!

Hari Raya Aidilfitri tahun 2013 memang hari raya yang cukup manis dan menarik. Pertama sebab aku dapat bercuti cukup panjang. Nak dekat tiga minggu jugalah. Walaupun masa cuti aku nih menjadi pertikaian beberapa pihak tetapi ada aku kisah? Kerja aku dah selesai kut. Hahaha! Kedua buat pertama kalinya aku ada dua pasang baju melayu dan hari raya kedua pun aku pakai baju melayu siap bersampin. Terkejut rakyat jelata Alor Setar tengok aku beraya sakan tahun nih. Hahaha! Ketiga sebab memang bermula hari raya kedua memang aku tak lekat rumah sampai lah raya kelima. Berjalan jumpa member-member saja! Kawan sekolah rendah, sekolah menengah dengan kawan masa jumpa sewaktu temuduga kerja pun ada. Hahaha! Alhamdulillah! Seronok raya tahun nih!

Tahun 2013 memang banyak betul kawan-kawan aku kahwin. Yang mana aku boleh pergi aku pergi dan yang tak boleh atas sebab kesibukan kerja tu aku mohon maaf sangat-sangat. Paling aku kecewa sebab aku tak dapat pergi majlis kahwin sahabat baik aku Nurhayati yang berlangsung di Sarawak. Hajat di hati memang nak sangat pergi tapi nak buat macam mana kan. Ada juga yang kahwin senyap-senyap dan tahu-tahu jer dah kahwin. Itu aku tak faham apa puncanya. Lantak korang lah! Hahaha! Apa-apapun, semoga berbahagia hingga akhir hayat. Aku nih bila pula lah nak kahwin yer?

Tahun ini juga aku berkesempatan pergi ke Majlis Berinai Rozita Che Wan. Aku tak tahu nak kata apa sebab aku confuse ini majlis berinai ker atau majlis kahwin. Hahahaha! Apa-apapun, memang meriah dan semoga berbahagia lah yer. Terima kasih jemput! Hahaha!

Sepanjang aku bekerja di dalam bidang produksi ini dan dah hampir setahun lebih dah aku buat Primadona nih, memang rakan kerja aku berubah setiap masa. Paling sedih ialah pada awal bulan Disember 2013 nih bila semua kawan baik aku dah bertukar kerja. Alhamdulillah rezeki masing-masing. Aku tumpang gembira dengan rezeki mereka cuma sedih sebab dah kehilangan ramai sahabat yang cukup baik, gila-gila dan susah senang bersama-sama dalam menyiapkan kerja dan menyelesaikan sebarang masalah. Sumpah aku rindu gila nak bekerja dengan korang semua balik. Sekarang aku tengah menyesuaikan diri dengan rakan-rakan kerja baru cuma apa aku nak cakap korang tetap terbaik weh! Semoga masing-masing berjaya dengan kerjaya baru yer :)
Bekerja dengan dunia seni nih ada masanya mencabar dan ada masanya juga buat aku teruja. Bukannya teruja nak bergambar. Helloooo!! Hahaha! Teruja sebab nak tahu bagaimana sikap setiap artis nih sewaktu bekerja dengan aku. Maklumlah masing-masing ada perangai tersendiri sebab kita semua manusia. Ada yang memang cool dan ada juga yang poyo. Hahaha! Apa-apapun, layan kan jer lah!

Gambar nih saja letak nak bagi orang kampung jeles. Tu pun kalau jeles lah. Terlajak lariiisssss! Tiba-tiba pula kan? Hahahaha! Nih sebab menaip sambil tengok iklan tv. Jadilah caption merepek nih!

Tahun 2013 nih memang banyak juga pengalaman kerja yang menarik bagi aku. Aku berkesempatan bertemu dengan Allahyarham Maimon Mutalib yang merupakan antara pelakon veteran yang aku gemar lakonannya di kaca televisyen. Allahyarham memang cukup baik orangnya. Al-Fatihah! Aku juga berpeluang bertemu dengan Dato Siti Nurhaliza buat pertama kalinya secara berhadapan dan berpeluang menemuramah beliau. Aku juga berpeluang menemuramah pasangan pengantin Fizo Omar dan Mawar serta beberapa artis Malaysia sewaktu majlis perkahwinan mereka. Memang mencabar juga untuk bersaing dengan beberapa petugas daripada stesen televisyen yang lain. Satu pengalaman kerja yang baru dan menarik untuk aku pada tahun 2013 nih.

Untuk penghujung tahun 2013 nih, selain Primadona aku berpeluang bekerja untuk dua rancangan berbeza iaitu SESI bersama Mufti Menk dan juga Mini Konsert Stacy & Smash. Bekerja di dalam rancangan Sesi mengingatkan aku pada pengalaman kerja aku bersama Imam Muda Musim Ketiga. Alhamdulillah semoga rancangan ini memberi manfaat kepada penonton. Aku sebenarnya memang mengimpikan untuk bekerja di dalam penerbitan rancangan yang melibatkan muzik dan alhamdulillah walaupun cuma Mini Konsert tetapi paling tidak sudah ada sedikit pengalaman untuk program yang berkonsepkan sebegitu.

Tahun ini juga aku berpeluang menghadiri Kursus Pra-Perkahwinan dan membuatkan ramai sahabat aku bertanya adakah aku akan berkahwin dalam tahun 2013. Calon pun tak tahu lah ada ker tak nih tetapi persediaan tu dah bermula dari sekarang. Takkan nak kahwin baru nak bersedia kan? Semoga aku cepat bertemu jodoh aku. Amin! Aku juga berpeluang menonton Konsert Gegar 5 Lagenda di Istana Budaya. Walaweh! Mahu tak suka! Selain lagu Bollywood memang lagu rock kapak menjadi lagu kesukaan. Layan beb! Dah seat depan! Gila macam tengok 3D jer. Kahkahkah! Menariknya juga aku berpeluang menikmati makanan berasaskan coklat di Evelyn Chocolate. Sebagai peminat tegar coklat memang tak akan aku lepaskan. Melantak coklat jer lah aku waktu tu. Hahaha!

Alhamdulillah! Tahun 2013 ini juga aku bersama rakan aku suka sangat buat kerja gila yang tak dirancang. Maksudnya, bila aku nak lepak hilangkan stress memang tak rancang pun nak pergi mana. Dah duduk dalam kereta dan bila kereta dah bergerak baru fikir nak pergi mana. Pergi berkelah! Pergi Melaka waktu petang dan balik tengah malam. Makan durian! Memang terbaik! Pengalaman paling best ialah pergi Kelantan tempoh hari yang makan tengahari kena RM70 lebih tu. Hahahaha!

P/S : Apa-apapun, inilah antara pengalaman aku sepanjang tahun 2013 ini yang aku boleh kongsikan dengan semua pembaca blog hanshanis.com ini. Semoga tahun 2014 lebih memberi makna, dilimpahkan rezeki berganda dan juga lebih kebahagiaan kepada aku. Doa-doakan yer! Sekian, assalammualaikum! (^_^)Y

Rabu, 11 Disember 2013

Majlis Berinai Rozita Che Wan

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog Hans. Alhamdulillah Hans baru sahaja pulang dari Majlis Berinai Rozita Che Wan yang diadakan di Ndah Mahligai, Shah Alam yang mula berlangsung sejak pukul 8.30 malam lagi. Serius memang meriah gila sampai Hans pun musykil ini majlis berinai ker atau sebenarnya majlis kahwin. Hahaha!

Majlis ini bertemakan  pakaian songket berwarna ungu atau emas jadi memang kenalah dengan wajah blog Hans nih yang serba-serbi berwarna ungu. Rozita Che Wan memakai dua jenis rekaan pakaian yer sebentar tadi. Kau mampu majlis berinai pakai dua pakaian? Hahahaha! Terdapat juga beberapa selebriti tanah air yang hadir pada majlis sebentar tadi iaitu Dato Aznil Haji Nawawi, Sharifah Shahora, Azza Elite dan lain-lain. Jadi, dibawah ini adalah sedikit gambar-gambar yang Hans ingin kongsi dengan anda semua sewaktu majlis berinai yang berlangsung sebentar tadi.





















P/S : Semoga Berbahagia Sehingga Ke Akhir Hayat Kepada Rozita Che Wan Dan Zain Saidin (^_^)Y

Selasa, 10 Disember 2013

Makanan Tengahari RM72?

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Sebenarnya aku nak berkongsi kisah mengenai percutian hujung minggu aku di Kelantan pada minggu lepas tetapi tak sabar pula rasanya nak berkongsi tentang pengalaman yang paling 'menarik' sewaktu berada disana.


Aku dan kawan aku pergi ke Pasar Siti Khadijah untuk membeli serunding dan kebetulan masa kami membeli-belah tu ialah waktu tengahari. Jadi memandangkan perut masing-masing dah lapar maka aku dengan kawan aku tu pergi lah makan tengahari dekat kawasan kedai makanan tingkat 2 di Pasar Siti Khadijah tu. Teringin nak makan nasi campur dan terlihat udang besar dan sotong besar memang buat air liur aku dengan kawan aku kecur.


Aku ada banyak pengalaman makan di Pasar Siti Khadijah nih dengan keluarga aku sebab jika kami berkunjung ke Kelantan memang inilah antara lokasi makan yang menjadi pilihan dan setiap kali makan memang kami sekeluarga akan ambil lauk yang mahal harganya di Kedah seperti udang, sotong atau ketam sebab harga makanan ini di Kelantan murah. Jadi, disebabkan pengalaman lalu maka aku pun berani lah ambil sepinggan nasi putih, seekor udang besar, seekor sotong besar dan juga air sirap. Kawan aku pula ambil sepinggan nasi putih, seekor udang besar, seketul ikan dan limau ais. Betapa seronoknya makan dan tibalah saat untuk membayarnya. Aku keluarkan not RM20 daripada beg duit aku.

Kawan Aku : Semua berapa kak?

Tauke Kedai : Makan apa tadi yer?

Kawan Aku : Nasi putih dua. Udang dua. Sotong satu. Ikan ketul satu. Minum air sirap dengan limau ais.

Tauke Kedai : 72 Riyal dik.

Aku : Hah? (Aku salah dengar ker nih?)

Kawan Aku : Berapa akak? (Terkejut dan tanya sekali lagi untuk kepastian)

Tauke Kedai : 72 Riyal dik.

Aku : ........(Biar Betul RM72? Serius?)

Selepas membayar RM72 maka aku dan kawan aku pun berlalu pergi. Sambil berjalan tu aku terfikir dan mencongak balik. Apa yang pasti harga dua gelas air tu ialah RM1 untuk segelas. Harga sepinggan nasi pula RM1 untuk sepinggan.


Air Sirap = RM1
Air Limau Ais = RM1
Nasi = RM1 x 2 pinggan
Total = RM 4

RM72 - RM4 = RM68

Udang Besar 2 Ekor + Sotong Besar 1 Ekor + Ikan Seketul = RM 68

Secara puratanya, harga seekor udang atau sotong tu ialah RM17.

RM17? Anda Bergurau Ker Tauke?


Baik aku makan buffet hotel jer kalau macam nih harganya!! Aku mulai pelik dengan harga makanan nih sebab setahu aku harga makanan di Kelantan murah. Kalau betul pun harga naik takkan lah mahal sampai macam tu sekali. Aku bukan berkira sangat tetapi agak-agak lah nak cas harga makanan tinggi macam tu. Jadi, aku mula bertanya kepada rakan-rakan aku dari negeri Kelantan sendiri dan kebanyakkan mereka mengatakan kemungkinan aku dan rakan aku 'dikapak' atau dengan erti kata lain 'disembelih' oleh tuan kedai dan teori yang mereka kemukakan ialah kemungkinan besar peniaga itu tahu dan rasa kami ini dari Kuala Lumpur selepas mendengar loghat percakapan kami.


Aku tak pasti lah sama ada memang betul aku dikapak atau memang betul harga lauk-lauk yang aku ambil tu memang RM17 seketul. Tetapi, aku fikir secara logik agak mustahil juga lah kalau harga makanan mahal macam tu tetapi dijual dengan banyaknya dan ramai juga yang makan. Aku juga perasan ramai orang Kelantan (jika mendengar pada loghat percakapan mereka sewaktu membayar) yang makan lauk udang besar tu dan bayar dengan murah jer pun. Kesilapan aku ialah aku tidak bertanya balik kepada tuan kedai tu kenapa makanan yang kami makan mahal sangat. Mungkin disebabkan terkejut besar kut sebab dalam sejarah hidup aku inilah makanan tengahari yang paling mahal aku pernah aku makan jika dilihat pada apa yang aku ambil.

Kalau betul memang harga udang dan sotong tu dijual RM17 untuk seekor (walaupun aku rasa memang mustahil) maka okay lah tetapi jika benar teori kawan-kawan aku dan aku sendiri yang merasakan aku 'dikapak' oleh penjual tu disebabkan tuan kedai tu ingat aku orang Kuala Lumpur dan orang Kuala Lumpur semuanya kaya-raya maka memang agak kecewalah sebab bagi aku semua pelanggan mempunyai hak yang sama untuk menikmati makanan dengan harga yang sama. Mengapa perlu membeza-membezakan pelanggan? Sebagai peniaga sepatutnya perlulah adil dengan apa yang kita jual sebab itu kan punca rezeki kita.


Kawan aku yang berasal dan tinggal di Kelantan sendiri juga ada bercerita bahawa beliau pernah menyamar menjadi orang Kuala Lumpur dengan bercakap KL dan memang harga yang dicas kepada dia mahal sungguh sebelum dia kembali bercakap Kelantan dan memarahi tuan kedai tersebut dan kembali mendapat harga murah. Apa-apapun, apa yang aku boleh simpulkan jika betul aku ditipu dan terpaksa membayar harga mahal memang amat menyedihkan lah sebab mana perginya tanggungjawab kau sebagai seorang peniaga.

Jadi, apa yang aku ingin kongsikan disini ialah jika anda ada rezeki untuk berkunjung dan makan di tempat tersebut, dan jika teringin nak makan udang besar atau sotong besar diminta terlebih dahulu tanya harga makanan tersebut kepada tuan kedai. Kalau tidak mungkin senasib dengan aku dan kawan aku kut. Hahahaha! Baiklah! Inilah sahaja luahan hati aku yang masih musykil dengan harga makanan tengahari aku yang terlampau mahal. Sekian!


Jumaat, 29 November 2013

Patong? India?

Assalammualaikum dam salam sejahtera semua. Memang minggu nih agak sibuk dan mencabar lah sebab menyelesaikan segala kerja sebelum bercuti sekejap ke pantai timur iaitu negeri Kelantan untuk hujung minggu nih. Nak bercuti kenalah selesaikan semua kerja sebab bukan namanya cuti kalau waktu tengah sedap berehat-rehat tiba-tiba dapat panggilan daripada bos.

Saja nak berkongsi satu kisah pasal semalam. Memandangkan dekat tempat aku nih memang susah nak jumpa kedai makanan orang melayu atau halal jadi bila ada satu restoran mamak baru buka dan diakui makanan di restoran nih boleh tahan sedap jadi aku pun singgah sekejap untuk beli makanan untuk makan malam.

Gambar Hiasan 

Aku ambil nasi campur jadi sementara aku terasa seronok mengarah pekerja restoran tu macam aku nih bos restoran untuk ambil makanan yang aku nak dan tiba-tiba dia tanya aku :-

Pekerja : Ini ayam mahu patong ka? (sambil tunjuk ayam goreng berempah yang sedap)

Aku : Hah? Patong? Apa tu? (apa kejadah dia nih sebut?)

Pekerja : Ini mahu patong ka? (Tunjuk lagi ayam tu dengan pisau)

Aku : .......(Fuh! Mencabar aku nak menjawab apa dia tanya nih!)

Pekerja : Mahu patong ka bos? Patong? (sambil tunjuk ayam goreng lagi)

Aku : Yer! Yer! (Mengangguk dan mengiyakan jer lah!)

Pekerja : Ketang! Ketang! (memotong ayam dengan pisau)

Rupa-rupanya dia tanya aku ayam tu nak potong kecil-kecil atau nak seketul. Adoi! Mohon majikan beliau hantar pergi kelas bahasa Melayu hujung minggu nih. Selepas tu tiba-tiba pekerja nih tanya aku pula satu lagi soalan. Walaupun loghat India dia pekat tetapi aku boleh faham lah juga.

Pekerja : Bos! You mana itu asal?

Aku : Saya orang sini lah. Kenapa lu tanya?

Pekerja : You india ker?

Aku : Hah??? (Erkkk? Apakah soalan ini?)

Pekerja : You orang India kan?

Aku : Tak lah! Saya Melayu lah!

Pekerja : Ada butul ka?

Aku : Betul lah! (Ada juga polisterin nasi nih aku sumbat dalam lubang hidung mamat nih kang!)

Pekerja : Oh! Wokay! Wokay!

Aku : ........(Tahu Lah Ada Iras-Iras Hero Bollywood Pun!! Hahaha! Puii!)

Gambar Hiasan - Budget Muka Sama Macam Aku! Kahkahkah!

Isnin, 18 November 2013

Jonker Walk Melaka

Assalammualaikum semua! Cadangnya semalam cuma nak pergi IOI Mall atau mana-mana tempat yang ada Brands Outlet sebab nak beli kasut yang bulan lepas aku dengan kawan aku usha-usha tu tetapi entah macam mana tiba-tiba aku bagi idea gila dalam kereta untuk terus pergi ker Jonker Walk Melaka. Kawan aku pun sama gila agaknya dan kami pun menuju ke Melaka tanpa ada sebarang perancangan pun dan tak ada pergi mana-mana ATM pun untuk keluarkan duit. Berapa yang ada dalam clutch itu dan cuma itu jer lah yang aku belanjakan. Memang semua idea spontan dan main redah jer. Gila juga aku nih kadang-kadang kan? Hahaha!


Disebabkan semalam hujan jadi memang rasa sejuk sampai terketar-ketar badan sebab tahap kelaparan tiba-tiba memuncak. Jadi, singgah sekejap dekat KFC Alor Gajah untuk melantak ayam hot n spicy dulu. Nyum Nyum Nyum! Dap Dap! Hahaha!


Selepas tu saja lah aku dengan kawan aku lalu kejap depan Uitm Lendu tu mengenang kembali zaman-zaman belajar dulu. Memang nampak ada banyak perubahan dan kemajuan lah juga dekat kawasan tu. Yang tak tahan tu boleh pula bersembang kisah hantu dengan jalan yang sunyi gila tu. Hehehe! Jadi, bermulalah perjalanan ke Jonker Walk Melaka tanpa ada tujuan atau matlamat yang kukuh pun.


Sebelum sampai Jonker Walk nih ada seorang Mat Salleh nih datang menghampiri kereta kawan aku. Masa tu kami baru sampai dan baru jer nak turun dari kereta. Mat Salleh nih tanya kawan aku dekat mana Jonker Walk. Jadi, kawan aku pun semangat lah speaking bagitahu yang kami pun memang nak pergi Jonker Walk jadi bolehlah Mat Salleh tu ikut dia dari belakang. Tetapi, Mat Salleh tu punya kerek dan dia masih juga tanya macam mana arah nak pergi Jonker Walk. Kiranya dia tak mahu ikut kawan aku tu lah. Aku dah gelak-gelak dah! Hahaha!


Buat pertama kalinya aku tahu dekat Jonker Walk ada kawasan tandas yang besar dan cantik. Jadi, dalam perjalanan singgah ke tandas yang sekali masuk kena bayar 30 sen tu, tiba-tiba terserempak dengan monumen Datuk Wira Dr. Gan Boon Leong yang merupakan Bapa Bina Badan Malaysia. Padahal aku tak kenal pun siapa. Nampak sangat pengetahuan am aku teruk. Apa-apapun menarik juga monumen tu! Hahaha! Lepas tu jalan-jalan cuci mata kejap tengok barang-barang yang dijual. Tiba-tiba dekat hujung sekali ramai betul orang berkumpul dan dengar riuh-rendah juga lah dengan suara seorang lelaki cina yang ingin menunjukkan aksi memecahkan kelapa muda.


Aku pun semangat lah bersesak-sesak menyelit dekat satu sudut sebab nak tengok apa yang menarik. Wah! Ada seorang pelancong tengah memegang sebiji kelapa dan apa yang aku faham nanti dia akan baling kelapa tu ke arah lelaki cina tu dan lelaki cina tu akan memecahkan kelapa sama ada melalui kepala atau dia melompat dan karate buah kelapa tu. Kawan aku dah pernah tengok jadi dia pergi lepak hujung kejap dan tinggal aku seorang yang sabar menanti bilalah agaknya dia nak pecahkan kelapa tu dengan aksi kungfunya. Lama juga aku menanti dan akhirnya tiba juga saat-saat yang dinanti. Pelancong tu pun lemparkan buah kelapa tu ke arah lelaki cina tersebut dan lelaki itu cuma menyambut buah kelapa tu. Aku ingat dia nak suruh pelancong tu lempar lagi sekali tetapi rupa-rupanya dia pecahkan kelapa tu guna siku jer pun. Aku tertipu! Arghhhhhhh! Lagi menyakitkan hati sebab kawan aku tu dah tahu dah pun lelaki tu akan pecahkan kelapa guna siku. Cis!!!


Disebabkan aku kecewa dengan aksi tu jadi aku bergambar kenangan sekejap dekat tempat berlakunya kejadian 'hebat' memecahkan kelapa tu. Hahahaha! Jadi, bermulalah perjalanan membeli ole-ole walaupun sebenarnya aku tak bercadang pun nak beli. Tiba-tiba hujan pula tetapi masih meredah juga mencari apa yang nak dibeli walaupun dah basah dah rambut macam tengah mandi. Hahaha! Cadang nak beli keychain gitar tetapi alih-alih aku terbeli benda dekat gambar bawah nih. Nasib berjaya juga lah tawar-menawar kurangkan harga sedikit. Hahahaha!


Sedar tak sedar boleh tahan lama juga aku dengan kawan aku menghabiskan masa tengok barang-barang dekat Jonker Walk tu. Jadi, tiba waktunya untuk balik jadi akhirnya ambil lah sekejap gambar kenangan dengan basah-basahnya waktu tu depan papan tanda Jonker Walk tu. Padahal masa belajar dulu dekat Melaka tak pernah pula terasa nak ambil gambar dekat sini pun. Hahaha!


Selepas itu aku pusing-pusing lah kejap Dataran Pahlawan apa semua tu sebelum balik ke Bukit Jalil pada tengah malam tu. Singgah kejap makan dekat sebuah kedai makan tetapi tak sedap pula makanannya. Lepas tu singgah pula RNR Seremban melantak kuih pau. Memang hari makan sedunia betul semalam. Sampai rumah sewa jer dah pukul 4 pagi. Hahaha! Jadi, itulah pengalaman semalam pergi ke Melaka tanpa dirancang. Lepas nih mungkin boleh cuba pergi Pulau Pinang dan balik hari pula kut? Gila? Hahaha!