Selasa, 9 Disember 2008

Kuang Jaaqqqqqqqqq!!Sapa Yang Loq Laq Sangat Nih???

Gempar!! Kecoh!! Panas!! Huru – Hara!! Sekolah rendah aku pada hari itu digemparkan dengan satu peristiwa yang maha dasyat. Hal ini lebih menggemparkan jika nak dibandingkan dengan tanah runtuh di Bukit Antarabangsa pada minggu ini.

Keceriaan dan keriangan kami semua di musnahkan oleh masalah yang kami semua pelajar darjah 6 pada waktu itu tidak pernah pun terfikir, tertilik atau pun terdoa. Hal ini telah menjatuhkan imej kami semua sebagai senior pada waktu tu dekat SKJP(singkatan nama sekolah aku).

Kisahnya bermula d waktu pagi yang hening. Semuanya macam biasa. Belajar! Tunggu bunyi loceng rehat! Serbu kantin! Bermain masa rehat! Bunyi loceng dan kembali masuk ke kelas. Tetiba, kelas sebelahku menjadi kecoh. Ibarat gempa bumi melanda bumi lagaknya.

Dan kulihat ramai bebudak lelaki kelas itu keluar tergesa – gesa seperti cacing kepanasan. Muka berpeluh – peluh, gelisah dan ada yang seakan – akan mahu demam. Selepas itu, mereka kembali dengan baldi – baldi dan mop. Ini semua menjadi tanda tanya kami semua. Apa sudah berlaku nih?? Apa sebenarnya yang terjadi??

Selepas itu kedengaran pula bunyi ketawa yang maha dasyat dari diorang. Gila enjoy diorang nih. Ada pertandingan keceriaan kelas ker sampai semangat nak mop lantai kelas? Musykil! Selepas itu hal digemparkan lagi dengan keadaan di tangga yang menghubungkan guru – guru dengan kelas aku dan kelas – kelas darjah 6 yang lain. Dilaporkan tangga itu berbau yang maha busuk. Tak boleh jadi nih. Kesimpulannya, jom kita terjah(gaya Nas Ahmad dalam Melodi).

Segeralah ramai yang pergi menyiasat dan jawapannya memang terbukti berbau ibarat mayat reput di dalam sungai(aku tak pernah bau tapi aku rasa busuk macam tu lah kut). Semua mencari – cari dimanakah puncanya. Adakah kucing telah terberanak di situ dan mati bersama – sama anaknya kerana tidak cukup bulan hingga berulat dan ini menyebabkan kawasan tangga berbau busuk? Persoalan semakin mengasak fikiran kami semua tetapi kami malas nak ambil kisah. Duduk dalam kelas sudah.

Hal sebenar akhirnya telah diketahui. Kami mendapatkan bukti dari budak – budak kelas sebelah yang terlibat dalam hal nih. Salah seorang dari mereka menceritakan situasi di tangga berkenaan.

Penemuan bukti pertama bermula apabila sedang mereka mencari – cari dari mana datangnya bau busuk itu tiba - tiba salah seorang telah menjumpai jawapannya iaitu di dalam tong sampah berhampiran tangga terbabit. Dialog berbunyi :-

Penemu Bukti : Kuang Jaaqqqqqq…babi punya perangai….$#$^%&&%....sapa yang loq laq sangat nih? Mak ayah dia tak ajaq kut?
Orang Lain : Asal weih marah semacam ja? Apa hang jumpa?
Penemu Bukti : Tengok lah sendiri..uwekkkkk(hampir muntah)
Orang Lain : Loq Laq betui…Gila babi punya pengotoq….perangai macam nak haram la…sapa punya gheja nih??? ^%({“&$^^&*&&^ (mencarut tahap gila – gila punya)

Mereka kemudian melaporkan kepada guru kelas mereka. Dan kelas mereka juga berbau ‘perfume’ yang sama. Masing – masing di minta mengaku sendiri siapakah punca angkara durjana itu? Masing – masing diam. Akhirnya siasatan dijalankan terus di waktu itu juga.

Suspek akhirnya dijumpai. Selepas di asak bertubi – tubi maka beliau menangis lalu mengaku itu semua adalah angkara beliau. Semua yang terlibat di dalam kelas itu maha terkejut dengan pengakuan berani mati itu. Lalu segeralah budak – budak lelaki ditugaskan meminjam timba(baldi) dan mop dari tukang sapu sekolah untuk membersihkan kelas mereka pada hari itu. Kelas mereka diistiharkan ‘cuti umum’ pada hari itu untuk agenda kecemasan ini.

Dan, aku masih ingat dua orang budak kelas itu yang juga kawan aku iaitu Budiman dan Faruqi ditugaskan untuk menjalankan tugas yang maha berat iaitu mengangkat plastik sampah yang terdapat dalam tong sampah di tepi tangga itu. Mereka melakukan kerja itu secara ‘paksa rela’ untuk mendapat mungkin markah bonus. Haha.

Akibatnya, suspek yang merupakan seorang pelajar perempuan tidak datang ke sekolah hampir seminggu akibat malu dan tekanan perasaan yang amat melampau kerana tidak tahan di kutuk oleh budak – budak lelaki kelas beliau dan juga kelas aku(sebab kelas kami berjiran). Dan kebanyakkan rakan – rakan kelas beliau terutamanya Budiman dan Faruqi juga tidak lalu makan selama beberapa hari kesan dari perbuatan suspek.

Ini semua gara – gara kesakitan perut atau mungkin keracunan makanan. Mengikut pengakuan suspek..beliau cuba menahan sakit perut dan berharap mampu sehingga sampai di rumah kerana suspek tidak selesa menggunakan tandas sekolah sebagai tempat untuk membuang hajat. Tetapi, akibat sakit perut yang melampau suspek telah menggagahkan dirinya juga ke tandas dan entah macam mana suspek telah terbuang sebelum tiba waktu dan tempat yang sesuai. Ini menyebabkan seluar dalam suspek terpaksa dibuang di dalam tandas. Tong sampah juga menjadi mangsa suspek dengan membuang sesuatu(aku tak ingat) tetapi masih bersangkut paut dengan ‘khazanah alam’ beliau.

Akibatnya, berita ini telah tersebar luas di kalangan kami semua pelajar darjah 6 dan barang kali juga ke semua pengetahuan guru – guru. Sewaktu suspek melalui kelas pada waktu kejadian, beliau dikutuk dengan panggil ‘Budak Tahik’ dan ‘Budak Berak Dalam Seluaq’ hingga menyebabkan tekanan yang melampau pada beliau. Tetapi, akhirnya suspek sudah redha pada qada dan qadar dan kembali ke pangkal jalan dengan kembali bersekolah kembali. Tahniah pada suspek atas keberanian anda. Bukan semua mampu cekal dan tabah seperti anda.

P/S : Kalau Dah Sakit Perut Tu..Janganlah Tahan – Tahan..Karang Jadi Macam Ni..Macam Mana?? Lu Pikir Sendirilah!!

23 ulasan:

  1. ntah2 mende tu ko punye tak? pandai2 tukar suspek..keh3

    BalasPadam
  2. aimy yasmin : banyak la ko...tu kelas sebelah aku lah..tak der pekdah aku nak wat keje bodoh tu..malu 7 keturunan weih kalau aku jadi macam tu..haha

    BalasPadam
  3. aiyo.. apsal panjang sgt intro ko.. penat aku baca.. ko dulu cita2 nak jadi novelis, tp lum tercapai ek pak cik? bagus2.. truskan usaha..

    BalasPadam
  4. Nur Fadhilah : aku saja kasi2 panjang...bikin orang tertanya2..haha..dlu la..skrg nak jadi director plak la...haha

    BalasPadam
  5. aku dulu terpijak taik kucing pon jadik isu.ini kan pulak sendiri punya bahan buangan.ahahaha...

    BalasPadam
  6. Anuar Manshor : apa itu 'budak ngompol'?

    misz eyeliner : haha..itu la..aku terpijak tahi kucing pun dah gabra..macam mana lah pompuan tu..

    BalasPadam
  7. boleh jd penulis surat habaq la hang ni. laporan yg bgus. haha. :D

    BalasPadam
  8. budak tahik??
    wahkahkahkah..
    gile kelakar..
    aku lebih rela buang air besar kat sekolah dari buang dekat dalam longkang..
    kahkahkah..
    menanti cerita kau seterusnya..

    BalasPadam
  9. uh, sungguh kurang peradaban budak tuh... tak blajaq sivik langsung....

    BalasPadam
  10. myb 2 mmg kaw dia melepaskan hajat kowt.
    yg ampa sibuk2 cucikan wt pa?

    BalasPadam
  11. x ingt la plak kisah ni.. anyway, sapa bdak tu?

    BalasPadam
  12. asybedazzle : aku memang teringin juga setakat nak jadi freelancer yang ada satu ruangan khas dekat surat khabar..tapi aku xkenal pun saper - saper orang dalam..haha..macam mana tu?

    AkuKopiKauSiapa : haha..tahu xper..kalau aku pun dah tak tertahan kena la serbu tandas dengar kadar segera..xleh lengah2..tq menanti cerita seterusnya..dah siap..tunggu dateline dia jer baru published..ker nak publish skrg?

    Wai : haha..kesian juga dkt dia..ialah..tandas sekolah memang menjijikkan..tapi itula pasal..dah dia perempuan..

    Pikato Ezora : bila masa plak aku cuci...tu bukan budak kelas aku...kelas sebelah daaa..cuba baca betul2...haih

    Awa : mana nak ingat...bukan budak kelas kita..pompuan..xingat la sapa..

    BalasPadam
  13. aiseh,xbaek dok gelar dia mcm tu...cikgu pun satu hal gak...nak kecoh sampai semua tau,xpro....ke3...suka2 aku mencarut...adatla tu,kalu xda hal tu xda gak kenangan korang kan...

    BalasPadam
  14. gila truk budak tuh.???sapa hanis.???
    kah kah kah~ xleh blah..
    apsal aku xtawu pown haa.???

    BalasPadam
  15. Burung Belatuk : haha...best2

    Misssunshine : Budak - budak laki jer banyak tahu..lagi pun jiran sebelah punya kes kan..huhu

    BalasPadam
  16. agagagga lawak laa hans. dia terbuang tahi dlm tong sampah kah :P

    BalasPadam
  17. kwn sy masa form 4 dulu terbuang dlm makmal lagik laa lawak. mule2 x ngaku last2 ngaku. giler jht kitorg gelakkan beliau! busukkkkkkkkk! :))

    BalasPadam
  18. cikgu wiween : ntah la..macam mana ntah tapi memang ada la dalam tong sampah tu,...gila member cikgu gangster...lagi xleh blah...form 4 tu,....haha...malunya....

    BalasPadam
  19. mak ai, geli aku!
    kotor sgt ke tands ko?

    BalasPadam
  20. Sengkool : ku tak tau la..tandas baru elok la..tandas lama memang macam haram sikit..haha

    BalasPadam
  21. hahaha..berani suspek mengaku ek?
    tahniah la utk dia

    BalasPadam
  22. haha suspend je intro cite u..
    but sian kt girl tu..
    jahat ar korang gelak2.. hahaha

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com