Jumaat, 20 November 2009

Aku Pelik Asal Mat & Minah Saleh Kata Kau Busuk???


* Inilah buah yang paling sedap dan indah sekali dekat dunia nih bagi aku.

* Jadi, aku sangat bengang dengan Mat & Minah Saleh bila menunjukkan riak wajah yang menjengkelkan bila terbau durian. Cess! Keju korang lagi busuklah pada durian dan belacan kitaorang. Haha.

* Aku juga sangat marah bila durian dijadikan salah satu makanan dalam rancangan Fear Factor. Kuang ajaq toii depa nih!!

* Betul juga teori orang Jepun. Rakyat Malaysia pening bila baca buku dalam kenderaan yang bergerak sebab suka makan benda yang berbau. Haha.

* Dulu masa aku kanak - kanak ribena memang aku tak suka gila durian. Sebab apa aku tak pasti?

* Mungkin sebab bau atau mungkin masa mula - mula makan..aku dapat buah yang tak sedap.

* Sekarang....ambik kau...aku sangat - sangat hantu durian mengalahkan hantu batu a.k.a ghostone(kau ingat kau sorang jer ker hantu dekat sini?). Hahaha.

* Bagi aku durian yang paling sedap adalah Durian Kampung dan durian yang paling tak best adalah durian Siam.

* Pengalaman aku makan durian waktu aku belajar dekat Sek.Men.Teknik Kangar dulu paling best. Warden - warden asrama aku yang kejam tu rajin buat makan - makan nih dan antaranya ialah makan durian. Sorang bayar sikit jer tapi dapat ambil sebiji ker atau dua biji buah(yang aku tau aku makan lebih dari satu malam tu..haha). Dan memang panas gilalah malam tu tapi sebab sedap punya pasal tak kisahlah. Janji puas.

* Pastu masa bekas MB Perlis si Shahidan Kassim buat majlis apa entah dekat Stadium Utama, Kangar (belakang skolah aku jer stadium nih) tu. Yang aku tau, aku rembat dua polisterin kut waktu beratur tu. Makan pulut dengan durian ditambah dengan santan tu sangat - sangat menyelerakan aku. Sedap - sedap!

* Masa dekat Uitm pun ada juga makan durian. Mula - mula beli durian dekat satu gerai nih. Menyesal beli murah sebab alih - alih 90% buah tu buruk. Siap ada ulat besar kasut kut(saja kasi metafora sikit..haha) keluar dari buah tu. Penipu punya pakcik penjual durian.

* Jadi, sebab tak nak kempunan punya pasal sanggup pergi gerai lain. Dan sebab nak elakkan sejarah mungkin berulang(Tomok nyanyi kut lagu nih..haha), semangat makan dekat situ juga. Gilah best. Buah durian waktu tu buat aku macam dalam syurga(walaupun aku tak pernah masuk syurga lagi tapi apa aku tahu syurga tu sangat indah) dan aku tak peduli dah kereta - kereta yang lalu tepi aku. Haha.

* Dan sebab apa tiba - tiba aku cerita pasal durian? Sebab sekarang aku tengah makan durian. Gila sedap weih. Isinya yang kuning dan lembut. Fuh, terangkat beb! Razman nak lah tu...Hahaha...Nasib Gabriel Pakcik Kordi tak makan durian sebab beliau makan rumput jer. Selamat durian gua!

P/S : Selamat Menjamu Selera Dengan Durian

41 ulasan:

  1. hahahahaha.. durian memang best tetapi kita x bleh salahkan mat saleh kerana budaya kita berbeza.. cubalah buah durian tu asal dari eropah, mesti astu dunia akan terhegeh2 makan durian seperti makan epal... hehehehehe...

    BalasPadam
  2. haha..durian sedap..ktorang siap makan dlm class lagi mase blaja malam2 kat fac..haha..gigih dak2 laki bukak durian without pisau pon..hebat kan mereka..oh..patot la aritu nmpk muke ko benti tepi jalan makan durian..haha

    BalasPadam
  3. hmm..gua tak mint mkn durian..bole mkn seulas dua je..pastuh out......

    BalasPadam
  4. camne nak membezakan buah durian tu dr kampung, bandar, siam or lain2?

    BalasPadam
  5. uh.
    mam durian.
    da lame tidak mam durian.
    uh.rndu kg halaman oke.
    aiyak..
    mnta sdikit buley x?
    kasi pos la...

    ;p

    BalasPadam
  6. besh la deghiannn..

    jgn kan mat saleh..org tempatan kita pun ada gak yg kata deghiann ni busuk..huhu

    BalasPadam
  7. Seminggu ni asal lalu pejabat sekolah sakit kepala....mereka bawa bekal durian...tak patut sungguh!!!


    Saya tak boleh bau durian...mesti sakit kepala....
    Tak boleh...tak tahan....tak suka...alergik...




    Kecuali dia orang pelawa saya makan sekali.....he..he.....

    BalasPadam
  8. hahahaha...
    paling penting adew masuk ak nyew name!!!

    ak dulu pn x shuke makan durian..
    p skunk...
    pun x shuke!ahaks...
    tp leh jewk makan sikit2!

    ak pom x puas atie plus limpa plus usus peroit bile diowg wat kat fear factor!geram plus menci btoi!!!

    p/s: betoi kew kalo kite makan bnde busuk kite x akan pening bile mmbaca lam knderaa???cz ak sgt lew x leh mmbace lam kete...

    BalasPadam
  9. kawie2020 : ish, gua tetap salahkan diorang...ialah..durian itupun budaya kita maaa...tak pernah pun kita kutuk budaya diorang so diorang takder hak mau kutuk budaya kita..tapi sekali diorang makan terus diorang mengketedarah dkt situ..haha

    iyllienaz : owh,yups..pakai pembaris pun bleh..eh,ekau rupanya yang nangis2 dalam keta masa gua makan durian tu ekk?haha

    aminah : hahaha...

    si tedi : tgok lah durian tu apa? D24 ke Udang Merah ke..senang2 tanya je si jual buah tu...

    yul : xleh2....xfresh kalau pos..haha

    afiq anak tiri cik do : haha..tahu xpa..taugeh pun sedap kut..haha

    nursarah87 : tahu...itu bukan truth malaysian tu..haha

    xiiinam : akak buat2 jer jalan2 situ dua tiga kali..pastu mesti diorang faham dan bagi akak sepangsa durian..haha

    ghostone : baca entry tu lagi sekali...kebanyakan orang malaysia pening kepala waktu baca buku dalam kenderaan yang bergerak sebab makan benda - benda yang berbau seperti durian, belacan dan petai...

    BalasPadam
  10. Cik Cookie dulu hantu durian.
    Yang paling best kat vlkg rumah nenek.
    yang paling sedap laa paling ssh nak buka.
    skrg dah krg mkn durian

    BalasPadam
  11. err... kalau aku bukan minah saleh, tapi aku tak minat sangat makan durian ni, korang salahkan aku tak?
    tak kan? sebab aku kurang suka bau dia je.. itu je..

    BalasPadam
  12. cik cookies : huhuhu...bila dah berumur nih kureng sikit kan makan durian

    hanida lavida : hahah...dimaafkan

    poksu daus : rugi2...

    BalasPadam
  13. perghh...ko ni bengong...dah aku rinduuuu kat durian dahhhh....hahahahah....joking hans!:D

    tu ar,pelik asal dorang mat saleh tu xsuka durian?padahal buah tu macam yang paling sedap kat dunia kot!hhahaha

    BalasPadam
  14. weh!
    pos sikit kat aku!
    umah aku pun ada durian ni.
    tp mankaq. maleh nak makan.
    hahaha.

    BalasPadam
  15. wah.wah. ku suka durian. masa aku form 2. tetiba durian jatuh depan aku n da geng. time tu kt dusun mrsm jeli. terus amik bawak balik hostel. haha.. pas tu kantoi ngn warden bukak durian guna pisau lipat je.. hahaha..

    BalasPadam
  16. aku blom pandai makan durian..tapi takda pulak aku jengkel ngan bau durian..

    BalasPadam
  17. tak suka durian tapi bila dah makan jadi suka. errkkk cmane tuh.

    BalasPadam
  18. aku tk suka durian, sbb bila makan durian, gerenti aku demam,
    :(

    BalasPadam
  19. yul : haha..sila beli

    mr clive : hahaha...memang nak bagi hang rindu dkt durian pun

    piqah : la..awat buah mangkaq plak?xbest la lagu tu

    chah : haha..gila best buah durian jatuh bergolek

    alvin : ok la tuh

    bella : pelik..haha

    dobot : kesian dowh ko

    BalasPadam
  20. aku suka makan durian
    tp bila dibuat bubur aku x suka
    pelik gak

    BalasPadam
  21. Cuma yang musykilnya, cepat pula musim durian tiba lagi. Rasanya belum sampai setahun, sudah ada musim kembali. Fuh resam dunia sudah agak berubah.

    BalasPadam
  22. ko dtg UPM time musim derian..derian upm mmg best!!!! boleh terangkat sampai tingkat 18 wa ckap luuuu..ahaha

    BalasPadam
  23. aku same cam afatt...
    suke mkn durian...
    tp klu wat bubur ke....
    erk...mmg anak tekak aku xbagi lalu...haha

    BalasPadam
  24. ayoo!! cni pun citer pasal durian jugak.. kami sudah sangap mau mkn durian :( tlg postkan, boley? :p

    BalasPadam
  25. perggghhhh..saje je kan ko nak wat aku terliur..dah ah lame tak makan durian..haduii

    BalasPadam
  26. ohhhh duriann....huahuahuaaaa....eh cheese itu lagik x sedap okayh...except for feta maybe. others uweekkkk..=p

    BalasPadam
  27. Ooooo...hantu durian ye. Rumah akak di Kuala Kangsar dalam kebun durian...4 ekar semuanya...haha.

    Kalau musim buah kami kutip buah durian pakai kete sorong dan simpan dalam bakul besar sebelum diambil peraih....haha.

    Saje nak beritau...maknanya ko kena baik2 dgn akak kalau nk merasa durian bukit dari Sauk, Kuala Kangsar...hihi.

    BalasPadam
  28. Haku tersangatlah suka makan durian. Lebeh2 lagi musim durian. Asyik muke aku je bertempel di tepi gerai 'Mak Jah Durian' tu sambil makan durian. Siap 'Mak Jah Durian' bukakkan lagi untuk aku.... Lepas makan...Bayar. Ayo manyak sedap o Durian. 20 biji pon aku sangup makan. Jangan mati tercekik, sudey.

    BalasPadam
  29. terangkat beb dpt makan pulut durian time hujan lebat..

    BalasPadam
  30. durian gua makan.tempoyak tak.heh

    BalasPadam
  31. Fatt Chin Choy : Aku suka kuah durian..cicah dengan roti...paling aku xleh makan kalau durian2 ni aku rasa tempoyak jer kut..

    Anuar Manshor : teknologi pertanian dah moden maaa....bukan pasal dunia akhir zaman..

    Azizol : aik,betulkah?

    Mier@merr : hahaha...adik beradik pa hang pa dua orang nih?

    Arieza : masukkan RM200 dalam akaun aku..gahahaha

    Chokio_nia : misi aku tercapai..haha

    Muhammaf Afif : hahaha...

    Asyiq : haha...lepas nih kena buat2 baik la dengan akak..gagaga

    Faiz Farish : ko bukan hantu dah tapi terlebih hantu..jembalang durian..haha

    Zack : tahu xper..panas2...

    Siggplus : haha..sama..tempoyak gua xleh telan

    BalasPadam
  32. durian bagi aku biasa2 sajer.
    ada ke xde sama jekk.:P

    BalasPadam
  33. sialan betul waktu mereka jadikan Durian seperti benda jijik dalam fear factor.


    i lioke durian. hahaha.

    BalasPadam
  34. "Betul juga teori orang Jepun. Rakyat Malaysia pening bila baca buku dalam kenderaan yang bergerak sebab suka makan benda yang berbau."

    mana lu tau. betul ah.

    BalasPadam
  35. aku mmg suka durian....atuk aku ader kebun durian kat perak..dulu masa aku ikut dia jual durian,dia penah jual 60 sen skilo..sbb durian bnyk sgt kat area tu..

    BalasPadam
  36. sizuka : ko bukan malaysia sejati la..haha

    yobsumo : tahu xper..durian sedap kut..

    avid gunner : gua baca buku maaa...

    black mel : gila syok ada kebun sendiri

    BalasPadam
  37. "Betul juga teori orang Jepun. Rakyat Malaysia pening bila baca buku dalam kenderaan yang bergerak sebab suka makan benda yang berbau. Haha."

    ade eh study psl nih???

    BalasPadam
  38. shahrin yusof : baca sendiri la maaa...

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com