Khamis, 3 Disember 2009

Mana Pula Lukisan Aku Nih?

Masa gua darjah 1 dulu bila ada satu subjek nih jer gua mesti rasa takut dengan gelabah sebab gua tak pernah hantar langsung kerja gua lepas satu kes nih. Subjek itu ialah Pendidikan Seni. Gua suka lukis tapi lukisan gua tak pernah dapat A. Budak – budak lain lukis macam gua juga tapi mungkin sebab lukisan mereka tak setanding gua rasanya sebab tu mereka dapat A.

Gua dulu guna pensil warna jenama apa yer? Jarang pakai LUNA sebab waktu tu jenama tu sangat mahal. Kalau pakai jenama LUNA pun yang pensil warna ketot ada dalam 12 batang jer tu. Kadang – kadang gua sangat dengki sama budak – budak yang pakai pensil warna Luna kotak besar yang ada sampai 24 batang tu. Macam – macam warna ada. Tapi, kalau gua guna pun lukisan gua macam tak ada apa – apa perubahan pun.

Satu hari tu, cikgu gua bagi sorang satu lukisan hidupan laut. Masing – masing disuruh mewarnakan lukisan tu. Gua pun warnakan dengan penuh minat dan senang hati. Ikan jerung gua warnakan merah. Penyu gua warnakan oren. Kira gua memang kreatiflah. Selepas tu, cikgu gua pesan kalau dah siap warna kena tampal dekat buku lukisan. Masa tu waktu pendidikan seni ialah masa terakhir dalam kelas sebelum balik rumah.

Jadi, masing – masing warna dengan penuh pantas dan khusyuk. Gua dah siap! Jadi, gua guna gam ubi kayu ker apa yang 10 sen jer harganya. Gua pun taruh gam banyak – banyak dan tampal dekat buku lukisan tu. Lepas tu gua tutup buku lukisan tu dan letak bawah meja.

Sehinggalah minggu depan pada waktu yang sama, cikgu gua nak periksa kerja masing – masing. Gua pun bukalah buku lukisan gua. Gua selak helaian demi helaian tetapi tak berjumpa lukisan tu. Gua dah pelik. Macam mana pula kertas lukisan tu boleh hilang sebab gua sudah kasi gam sama dia. Tiba – tiba gua terasa satu helaian nih lebih tebal daripada biasa.

Owh, tidakkkkkkk! Helaian lukisan tu melekat dengan helaian lagi satu. Gua sangat risau lalu gua gunakan tangan untuk memisahkan kertas itu daripada terus melekat. Scrappppp!! Nah, lukisan yang gua tampal tu dah jadi lopak – lopak sebab setengah melekat dekat kertas asal dan bakinya terlekat dekat kertas yang lagi satu.

Cikgu gua sudah ada dekat baris gua dan gua pun cepat – cepat ambil buku lukisan tu dan sembunyikan dalam beg. Sampai giliran gua, cikgu pun bertanyakan,”Mana buku lukisan kamu? Cikgu nak tengok.” Dan seperti biasalah, alasan utama budak – budak,”Saya terlupa bawalah cikgu. Tertinggal dekat rumah.” Rakan sebelah memandang aku dengan pelik sebab tadi dia nampak buku lukisan aku ada. Lepas aku terangkan sebab musababnya baru dia faham dan tak bocorkan rahsia. Selamat!!

Nasib cikgu aku baik sebab dia tak denda aku dan selepas itu walaupun masih menggunakan buku lukisan tetapi aku jarang sembunyikan sebab dia dah lupa pasal lukisan yang dia suruh aku warnakan tu. Nasib – Nasib!!!

P/S : Kenduri Banyak Betul. Nak Diet Macam Mana Nih? Makan Jer Lah..Tahun Depan Baru Diet!!

P/S Lagi : Malam Nih Anugerah Skrin. Nantikan Aku Dekat Skrin Televisyen Anda. Mungkin Aku(Remy Ishak) Sekali Lagi Jadi Penyampai Anugerah. Hahaha!

46 ulasan:

  1. haha..ko beri alasan yg dah biasa org beri..bijak jugak..cikgu mmg memahami..penyu colour oren..jerung colour merah..mmmg kreatif..

    BalasPadam
  2. gua tak pernah hntr keje lukisan sebb xminat..cikgu menjanjikan fail untuk subjek lukisan pon gua xheran

    BalasPadam
  3. huhuh...

    mnipu lew ek...

    dh minta ampun dh kew ngn ckgu tueZ?

    huhuh...

    sib baek kwn ko bgus...

    knfm ko rasuah diew,kan?

    huhuh...

    BalasPadam
  4. hehe. aku gigih pujuk mak aku supaya beli LUNA kat aku kerana minat yang mendalam pada seni.
    aku gigih pujuk mak aku supaya beli BANCHO kat aku kerana minat yang mendalam pada seni.

    jangan wat alasan takmaw p kendurik abg aku plak!!

    BalasPadam
  5. aha, cuak ko.
    nape ko tak beritahu perihal sebenar?
    pasti cikgu ko amat memahami nya! haha

    BalasPadam
  6. iylienaz : haha...nasib ko setuju aku kreatif..kalau ko cikgu aku sah dah dapat A

    Aminah : haha..itula pasal..bukan ada dalam exam pun

    Ghostone : aku rasuah dia?dia yg rasuah aku kut

    Piqah : kalau pijai ke hafiz ajak aku pi lah

    BalasPadam
  7. kreatip giler ko.
    aku tak tepikir jerung kaler merah.
    hahaha

    BalasPadam
  8. http://www.firestartingautomobil.blogspot.com/

    eeeeemmmm imaginasi ko amat tinggi ko nampak jerung pun warna merah dan penyu warna oren.... sudah tukar kahhhhh....

    warna melambang kan peribadi.... bila kita tafsirkan warna pada objek tu melambang imiginasi ko amat jauh kehadapan.... tak semestinya warna jerung tu nak sama ngan warna asal jerung tu.... terpulang lah pada kehendak kita.... kita punya suka lah kan....

    BalasPadam
  9. hahaha..aku dlu ade luna 24 batang tu..jeles2 tak??hahaha

    alasan tu aku pena bg gak kat cekgu sbb tak siap keje..haiyo..kecik da pandai tpu sunat..lol

    BalasPadam
  10. Kalo Sis jd Cikgu Hans, da lama Hans kena denda..Denda suh kwn2 Hans kaler2 muka,kaler2 badan Hans jadi mcm Ikan Ikan Jaws merah!Hehe..Mesti hensem,kn!

    p/s: Mslh cam sama je ngan Arief nie..Utk kurus langsing menawan,minumlah Jusmate5! ;)

    BalasPadam
  11. nak pegi kenduri ajak ler aku skali..

    haha..

    kalo ler aku dpt ank murid cam ko....


    huishhhh..

    BalasPadam
  12. Salam Hans,

    Dulu masa di bangku sekolah, tiap kali habis buat latihan, ruang bawah perlu dilukis awan atau gunung bercorak.

    Murid dapat meluahkan kreativiti di situ. Maknanya, perlu bawak kaler kayu setiap hari ke sekolah.

    Sekarang tak lagi.

    BalasPadam
  13. ololooo..
    teringat mase skolah2 dulu..
    heheee~
    pensel warne LUNA..
    faveret tuh..hee~

    ak pn xsuke subjek seni dlu..
    sbb ak jrang sgt dpt A..
    huu~

    BalasPadam
  14. aku suka lukis gambar pemandangan dekat sawah...
    setiap kali kalau cikgu cakap lukisan bebas..itu je yg aku lukis..
    xda variasi lgsg

    BalasPadam
  15. kalau aku ada anak nanti, kecik2 lagi aku akan paksa dia tgk animal planet.supaya dia tak kaler jerung warna merah.

    kau bajet nampak ganas la macam tu?hahaha~

    BalasPadam
  16. ko pun tk pandai melukis ker wei?

    aku pandai buat org lidi... tu pun x lawa

    haha

    BalasPadam
  17. masa aku kecik dolu2 aku ske lukis gambar cikgu pendidikan seni sbb dia seorang yg lawa dan gebu ha3

    BalasPadam
  18. hehehe~
    ku suka bila ajar budak lukisan~
    lebih2 lagi budak Peralihan~
    sumpah, aku kena baca dulu perkataan dalam bahasa Mandarin dulu, baru boleh masuk kelas~

    BalasPadam
  19. dulu aku ade LUNA yg 40 btg tu.. haha. tp setiap kali cikgu suruh lukis, aku bawk balik bagi abg aku lukis ngn kale. huahua. tiap2 minggu lukisan aku dpt A+. pas tu cikgu tmpal kt depan kelas.. hahahha

    BalasPadam
  20. hahahahah aku paling tension bab lukisan la...x penahnyer cantik aku lukis....tangan xde seni..kah kah kah

    BalasPadam
  21. haha...gam ubi kayu ek??skang ade lagi ke??

    BalasPadam
  22. uh..
    dulu2 pon sy xsuke seni.
    tp salu dpt a..
    hahaha..
    dr mana dtgnye kekreatifan sy pon xtaw..

    p/s; kalu jerung merah, penyu oren..
    labi2 kaler per?kura2 lak?aish..
    over kreatif suda..hahaha

    BalasPadam
  23. ckLah paling jenuh kalau kena mengawas peperiksaan subjek Seni Visual......3 jam melangut, kalau hasil seninya mcm
    leonado da Vinci tak pe...boleh cuci mata! Ini mcm
    leonado de cario je!



    pssst; cklah tunggu kau terima anugerah skrin mlm ni ;)

    BalasPadam
  24. ooo...
    sgt penyabar cikgu ko tu..
    melayan kerenah anak murid mcm ko ni...
    klu aku ler..
    dah lama ar...
    bg ko penyepak..
    ;p

    BalasPadam
  25. hiihi..jenis gam basi tu memang kuat melekat..

    BalasPadam
  26. Pendidikan seni paling best!!!
    Sbab cikgu aku slalu xde.
    So bole lepak borak-borak.
    Hahaha

    Untong ko dpt cikgu baek!
    Klo aku jd cikgu tu dh lame aku bagi denda berdiri atas kerusi!
    kejam tak???
    Hahaha :P

    BalasPadam
  27. Afiq : hahahah...xberani maa..time bebudak dlu aku budak baik..haha

    Miss Siv : uish..nih jerung rimau..tu la kaler merah

    Afzainizam : hahahah...betul2..

    Chokio_Nia : sumpah aku xdengki..sebab aku pun penah ada 24 batang masa darjah 3 ker 4..haha

    Kak ieda : skrg pun dah ensem lagi kacak..xperlu semua tu..haha...arief lain..dia sembelit..gua okay jer kak ieda..haha

    Azizol : memang lah aku xsama cam anak murid ko sebab anak murid ko lebih teruk dari aku..haha

    Brahim Nyior : owh,iakah?zaman den tak ada pun benda tu

    Rowena Chasez : haha..kaler feveret tuh

    BalasPadam
  28. Zack : hahahahaha...samalah...kuikuikui..ada kampung..ada sawah padi..ada bukit..celah2 bukit ada matahari..ada 3-4 ekor burung terbang..haha

    Chentatiku : Silap2 anak kau nanti ikan jerung dia kaler merah jambu..haha

    Fatt Chin Choy : hahahha..lukis kampung ada sawah padi,matahari,gunung dgn burung tu aku tau la..orang lidi aku pakar..haha

    Budak Kuning : ceit..kecik2 dah gatai ko nih..haha

    Lord Zara : owh,chinese ramai ekk school tu?

    Chah : cess...dapat A sia2 bukan usaha sendiri..haha

    Suehann : tangan aku berseni waktu lukis orang lidi jer

    BalasPadam
  29. ~O~ : ada tapi sekarang 20 sen ker 30 sen tak tau..tapi ku tak suka gam tu sebab bau dia kuat...

    Yul : hahah..ekau rasuah cikgu ekau ekk?haha

    Xiiinam : hahahah..owh,tunggu jgn tak tunggu..huhu

    Primadona69 : sebab tu ko tak jadi cikgu..takder ciri2 penyayang langsung...untung budak2 tak bercikgu kan ko..haha

    Firol : itula pasal...adoi..kalau tidak mesti skrg aku dah pakar melukis..leh ganti datuk lat dah..haha

    Ms Independent : xkejam..jalan itik baru kejam..haha

    BalasPadam
  30. LUNA ....zmn akak kecik2 dulu kalau mak beli LUNA, amat syg...jaga mcm nyawa sendiri...pas tu siap tulis lagi kat kotaknya....


    "Tak boleh pinjam, sape pinjam nanti kita cerita kat mak.."


    Mana tahan hans, dia org main tenyeh je LUNA akak....bkn nk beli. Akak pn org susah juga....huhu.

    BalasPadam
  31. p/s tu ader kne mengena ke ngn entry yg ats nih?
    hahhahahh

    BalasPadam
  32. gam ibu kayu?
    yg pekat macam hingus tu ke? hak3

    BalasPadam
  33. hahaaha...

    sejak bila jadi duta promote brand LUNA nih?

    dulu tgk kawan2 pakai pensel kaler 24 batang....memang teringin woo0o0o

    BalasPadam
  34. Moh Hans..ikut mengikuti..saling kujung mengunjungi amalan mulia..

    BalasPadam
  35. betol.

    luna sangat mahal time tuh.
    skang neh beli yang 72 batang tuh.
    haha.

    BalasPadam
  36. ekekkek...

    betul betul betul
    dedulu, kalo pake luna 24 batang, panjang, kira kayos la
    hahhahah

    salam2
    tq singgah n komen blog akak

    BalasPadam
  37. sgt baik ye cikgu dia.kalu aku dah lama kena siku.hahaha..

    btw aku sgt tak suka subjek PS ni.ntah kenapa la weii..

    p/s-)thanks for dropping by

    BalasPadam
  38. hans,pakcik kordi pun sllu wat alasn masa kt sekolah dl..cm pikachu kn perangai kita berdua.hahahaha...

    byk knduri?yeah!sodap la mkn2!

    ym pakcikkordi

    rockmetaller@yahoo.com

    add saja!

    BalasPadam
  39. Asyiq : hahaha..tahu xper...bila kita nak pinjam diorang xkasi lak..

    Roxy : saja lah mencapap skejap..haha

    Pena Berkala : haha..gam tu lah...penah guna x?haha

    Yanie : baru je jadi duta..nak kalahkan faber castle..haha

    Relevan : Insyaallah

    Blue City : no hal lah..saja bosan2 baca blog orang lah tadi...

    Yazid su anaz : 72 batang?haha..gila best

    Faizal Sulaiman : sebab tu ko tak jadi cikgu..haha

    Pak Cik Kordi : Kita sama pakcik kordi..cuma gua xsuka bela gabriele jer..haha

    BalasPadam
  40. hahha..
    aku pun same gak.
    dulu pakai LUNA 12 je.
    bile tgk orang pakai luna 32 or 56 aku jeles gile.

    budak2 zaman skang mane taw aku rase benda2 ni.
    dorang main size ipod je skang.
    8gb ke 32gb ke.

    haha

    BalasPadam
  41. dik kalo nalk makan free kat hotel akak..tak yah menang peraduan pakcik kayo ni

    call je akak.
    kita arrange.

    BalasPadam
  42. memang musim orang kawin.
    akak pun tak habis2 dengan azam tahun lepas..nak diet bagai..tak gak kurus2

    BalasPadam
  43. Hahahaha..
    banyak lawak cerita lu..
    memang melawakkan..
    kalau gua cikgu lu, sudah pasti gua selongkar beg lu.
    Hahaha..

    *suka main gam banyak2..

    *tak tahan warna jerung dan penyu you..
    kahkah..
    sah warna warni..

    BalasPadam
  44. Arief Arf : itulah..budak2 sekarang bertuah

    Seroja Jingga : eh,iakah?ok..tahun depan ekk..haha..nomot tak dak nak call cam na?cari dkt yellow pages?

    Kak S.J Lagi : hahaha..itula pasal

    Lostoflovepearls : hahaha..nasib lu bukan cikgu gua..haha

    BalasPadam
  45. saya suka lukisan..
    lukisan jiwa...;))

    BalasPadam
  46. H.A.N : lukis potret muka gua Han..

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com