Khamis, 18 Mac 2010

Dr Hans Kamsah Bercerita Tentang Kata – Kata Nasihat

1. Jangan sekali-kali kita meremehkan sesuatu perbuatan baik walaupun hanya sekadar senyuman.

Senyuman itu adalah suatu sedekah jadi janganlah kalian semua meremehkan perbuatan baik ini. Jika ada orang yang senyum pada kalian maka balaslah kembali senyuman itu. Walaupun hakikatnya memang wajah orang itu bermuka senyum, kalian senyum sahajalah.


2. Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.

Mana ada dekat dunia nih hidup seseorang itu indah sentiasa. Sedangkan Rasullulah pun sentiasa diuji dalam hidupnya tambahlah kita manusia yang tidak sempurna nih. Tetapi, perkara yang indah itu tetap akan kekal di dalam memori kita melainkan kita menghidap Alzheimer.


3. Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan ketenangan dan keamanan. Hidup tanpa pegangan ibarat buih-buih sabun. Bila-bila masa ia akan pecah.

Hidup ini tidak perlu terlalu berpura – pura atau hipokrit. Lebih baik menjadi diri sendiri jika pegangan yang kita amalkan sekarang betul. Jika tidak kita sama seperti buih – buih yang walaupun banyak tetapi tidak kuat kerana akhirnya apabila pekung di dada terbuka maka musnahlah segala – galanya.


4. Kegagalan dalam kemuliaan lebih baik daripada kejayaan dalam kehinaan. Memberi sedikit dengan ikhlas pula lebih mulia dari memberi dengan banyak tapi diiringi dengan riak.

Bak kata orang tua – tua, biar tewas dengan bermaruah daripada menang dengan cara kotor. Hakikatnya, biarlah kejayaan yang kita raih itu memang betul – betul dari hasil usaha kita sendiri. Dan apabila bersedekah biarlah orang lain kata sedekah itu sedikit asalkan kita memang ikhlas daripada mencanang muka di media memberitahu beliaulah yang paling dermawan di dunia.


5. Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau dan tidak ada insan yang berdosa yang tidak mempunyai masa depan.

Setiap orang pasti mempunyai kisah silamnya sama ada manis atau buruk. Dan jika insan itu pada zaman mudanya adalah manusia yang selalu melakukan dosa tidak semestinya dia tiada masa depan atau penghujung usianya penuh dengan dosa kerana setiap insan itu boleh mengubah dirinya untuk melakukan perkara yang baik jika dia mahu.


6. Kata-kata yang lembut dapat melembutkan hati yang lebih keras dari batu.Tetapi kata-kata yang kasar dapat mengasarkan hati yang lunak seperti sutera.

Kata – kata yang lembutnya khususnya daripada wanita yang solehah mampu mencairkan hati manusia yang sedang panas membara ibarat api yang disiram dengan air. Namun, hati yang lembut dapat dimusnahkan oleh kata – kata yang sangat tidak sopan atau kurang ajar. Jadi, jagalah tutur kata anda sewaktu berkata – kata.


7. Lidah yang panjangnya tiga inci boleh membunuh manusia yang tingginya enam kaki.

Lidah ialah salah satu pancaindera manusia yang mempunyai kekuatan yang unik. Boleh digunakan untuk perkara baik atau pun kejahatan. Jika anda bijak, lidah boleh digunakan untuk menewaskan musuh yang jahat. Namun, jika anda tersalah guna, lidah boleh membunuh orang yang tidak bersalah.

P/S : Bertemu Lagi Bersama Saya Dr. Hans Kamsas Dalam Segmen Akan Datang.

P/S : Jangan Lupa Click Nuff Gua Selalu Untuk Minggu Nih. Gua Nak Tengok Hasil Campaign Nuff Tu Berkesan Ker Tak. Thanks Tau!! Ingat! Kalau Tak Click Gua Hantar Hantu Yang Dalam Pic Hari Tu. Hahaha!

16 ulasan:

  1. Dr Hans boleh buat buku motivasi nampaknya.
    Boleh la charge ceramah motivasi seribu sejam ke.

    BalasPadam
  2. salam Dr...trm kasih ats nasihat Dr tu...dan saya akan menunggu segmen yg akan dtg....hua3

    BalasPadam
  3. cepat ko dpt 'Dr' bro..
    ko beli ke?..haha

    *nasiht yg bagus*

    BalasPadam
  4. baiklah Dr Hans Kamsah. akn ku simpan kata-kata hikmat ini utk pegangan dan rujukan di masa hadapan. selamat beramal~ hahahhaa :p

    BalasPadam
  5. Hans gua tak tau lu dah jadi DR kamsah..

    BalasPadam
  6. tq nasihat tu dr..len kali leh bagi nasihat lain lak.. :)

    mesti ko bz ngn ceramah motivasi sana sini kan :P

    BalasPadam
  7. nasihat yg brguna..tq Dr hans.

    BalasPadam
  8. mmm...yang bab senyum tu. kadang kita x senyum org cakap kita sombong. kalu kita snyum ada lak yang selamba badak buat muka toye. kita yang malu sendiri....! orang mcm ni xleh pakai....

    BalasPadam
  9. boleh jadi pakar motivasi ahakss

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com