Khamis, 29 Julai 2010

Dulu Bencinya! Sekarang Sukanya!

Waktu teman kecik - kecik dulunya memang cerewet bebenor bab memilih makanannya. Ini tak mahu itu tak mahunya! Senang cakap memang susah nak diberi makannya! Asyik nak melantak ayam jer kejenya! Mana tak gemuknya teman nih hah! Kalau dulunya pandang sebelah matanya pun teman tak ada seleranya tapi sekarang kalau terbaunya saja pun sudah cukup buat air liur teman nih kecurnya. Fuh! Sungguh kuat godaannya!


Durian

Dulunya waktu teman nih kanak - kanak sugusnya, kalau diberi 1 jutanya pun teman tak berkenan bebenor nak memakannya. Dulu teman boleh gengnya dengan mat dan minah sallehnya yang tak suka memakan duriannya. Tapi, sekarang nih hah! Pantang nampak isi duriannya dekat rumahnya memang laju sungguh teman menyebatnya! Sekarang sebutlah apa - apanya daripada buah durian, aiskrim durian, jem durian, pulut durian...memang semua teman telankan ajanya! Cuma teman tak mampunya nak makan si tempoyaknya! Tekak tak mampu nak telannya!


Kelapa

Teman waktu bebudak dulunya memang tak berkenan sungguh dengan kelapanya! Daripada airnya hinggalah kepada kelapa parutnya! Tambah memenatkan temannya bila ada kuih - muihnya yang sedap bebenor tapi ada pulaknya taburan kelapanya! Penatlah temannya mengasing - asingkan kelapa parutnya tu! Mak temannya pun mestilah asyik berleternya 24 jam melihat temannya yang cerewet sungguh dalam bab makannya! Sekarang temannya pantang nampak air kelapa atau orang Kedah panggil air Nyoq dalam peti aisnya! Dari penuh satu bekasnya tinggal setengah sajalah airnya! Bab kuih - muih memang teman sebat semuanya! Sampai licin bekasnya!


Cempedak

Temannya dulu memang anti gila buah cempedaknya! Tapi, walaupun temannya tak suka buah nih tapi teman suka bebenor bau buahnya waktu digoreng. Rasa bebenor nak jamahnya sikit tapi lepas jamahnya rasa tekak nih meloya sungguh rasanya. Teman pun tak ingatnya bila teman suka bebenor makannya tapi memang sedap sungguh melantaknya! Haihhh! Makan seulasnya terasa mahu makan seulas laginya! Memang sedap buahnya!


Jagung

Temannya dulu - dulu nih nak dikhabarkan memang tak gemor memakan benda alahnya nih! Kalau dulu ada dalam cucurnya memang dah lama teman nih asing - asingkannya. Tambah nak disuruhnya teman memakan jagung rebusnya! Memang rasanya macam teman nih dipaksa memakan racun lagaknya! Tapi, sekarangnya? Ya Allah sedap bebenor rasanya! Makan jagung rebusnya, cucur jagungnya, aiskrim jagungnya, jagung bakarnya! Memang sedap semuanya! Teman pernah makan mentahnya! Waktu tanam jagung waktu projek KH nya! Manis bebenor rasanyanya! Nasib tak keracunan perutnya! Itulah yang teman nak katanya! 

Dulu Bencinya! Sekarang Sukanya!


P/S : Teman Nak Pergi Makan Dulunya!

33 ulasan:

  1. errr gua tetap tak suka durian ngan jagung! hahahaa

    dulu dan kini... esok lusa? x pasti lak... hahaha

    BalasPadam
  2. waduuhhh..!! kecer liur nengok jagung itu.... sedap beno ropenye...ayo nyo pun fav teman... adehh..!! pelik beno kamu ni, atte..ngape tibe2 cakap perak??
    dah rasa mcm kwn skmpung bile bace entry kamu ni, udah le telior teman nengoknye..senyum memanjang pulok tu...=)

    * perut teman udah bbunyik ni, sape nk mjawabnye?? hahaha...

    BalasPadam
  3. Kecik2 dulu aku tak suka daging, bawang, lobak.. Dah besar sebat semuanya janji sedap! Haha...

    BalasPadam
  4. gua siriyes tak suka durian!!!

    tidaaakkk!!!

    BalasPadam
  5. jagung tu wat aku kecuuurr time tgh pose nih -__-"

    BalasPadam
  6. durian dan jagung memang kegemaran saya..best2...

    BalasPadam
  7. aku paling xske durian..
    smpai ble2..
    hahahhahaa
    mushuk...

    BalasPadam
  8. nk durian...
    nk jagung...

    TT_____TT

    BalasPadam
  9. hahaha agk larh en
    dh besar baru la tau nikmat bnder2 tuh XD
    ak dlu pun lbh kurng jer
    cuma jagung dlu smpai skang bantai je xD

    ps: hg nih ad paper ker nih citer pasai makanan mmnjang jer
    hahaha

    BalasPadam
  10. atte..
    deme ni org peghok ke?

    aku : say no to deghoyan foreber. kikiki~

    BalasPadam
  11. alaaaaaaaa.....suke sgt wat entri sedap2....

    BalasPadam
  12. tgh posa ...laparrrr tgk neee ...adoiii

    BalasPadam
  13. dulu x suka coleslaw dan ulam2, alih2 bila besor suke la plak nye haha~

    BalasPadam
  14. dulu teman kuruih sekarang gemok..leh camtu :p

    BalasPadam
  15. gua smpi la ni mmg xmkn durian ...mkn pn seulas je...gile la ko..xkn kelapa parut tu pn ko nak asingkn........mkn je sdh..nice ow

    BalasPadam
  16. lain2 boleh telah...
    bab nampak buah durian tuh,memang x boleh nak layan.
    cium baunya saja dah buat aku
    terbersin berkali2.

    BalasPadam
  17. Durian makan sama nasik putih pun sedap..!

    BalasPadam
  18. ahahhaa... semua di atas saya suka!!! kecuali tempoyaknya...
    Hans nh mmg suka mkn ya..

    BalasPadam
  19. harap2 ko tak letak gambar camni lagi time puase..kot2 la aku tetengok time tghari..alahai..~sodap aku tgk durian tuh..

    BalasPadam
  20. Gambar Google Ke?
    Wahwawahhh

    New Entry Prof-Hariz
    29 July 2010 @ 2 Month

    BalasPadam
  21. dulu xske mkn, skang ske mkn. haha. :D

    BalasPadam
  22. kenapa durian???
    wuuuuuuuuu

    BalasPadam
  23. gua terbalik pulaa dari lu :) haha

    BalasPadam
  24. award tuk kamu disini


    http://lightofdaprincess.blogspot.com/2010/07/mengapa-blogwalking.html

    BalasPadam
  25. teringinnya tengok durian tu...nakkkk!

    BalasPadam
  26. tiba2 nak balik kampung makan durian

    BalasPadam
  27. semua tu aku suke!
    yummmmmmmmmmmm

    BalasPadam
  28. xsuke cempedak dan durian adalah tergolong dlm golongan yg rugi.ampun!!!hahaha

    BalasPadam
  29. aku suke jagung siut..terliur aku tengok pic jagung tu..

    BalasPadam
  30. hehe. baru tadi makan duriannnnn.
    nyum3!!!
    tapi tak menahan, lepas makan, ade bau kentot... yekkk! hahaha

    BalasPadam
  31. haha..kalau aku makan kuih tepung kusui mmg aku tak letak kelapa..jagung favourite akuuu...

    BalasPadam
  32. mmg pelik la weyhh!!benda2 ni pun tak makan,jgn duk Malaysia la..haha..takpe..sbb ko dah makan,boleh duduk..hehehehe

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com