Rabu, 23 Mac 2011

Kurangkan Stress! Murahkan Senyuman!

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog picisan gua ini. Sekarang ialah musim di mana kebanyakan pelajar universiti dilanda kesibukan dalam menyiapkan tugasan masing - masing termasuk lah dengan gua sekali. Jadi, mahu atau tidak gua terpaksa berhadapan dengan tahap stress yang agak tinggi dimana bukan sahaja dalam menyiapkan assignment tetapi juga berurusan dengan orang - orang sekeliling.


 Seronoknya Dapat Makan Buah


Gua tak nafikan adakalanya manusia ini termasuk juga gua kadang - kadang pernah juga menangguhkan kerja untuk ditunda ke minggu berikutnya dan kemudian tekanan itu semakin meninggi kerana kerja lain semakin bertambah pada minggu berikutnya. Cuma gua bersyukur kerana setakat ini gua masih belum pernah cuba mengambil kesempatan untuk melarikan diri daripada tugasan - tugasan gua dengan memberi alasan - alasan yang tidak munasabah. Alhamdulillah.


'Kuda' Ku Lari Gagah Berani....Lalalalala


Bagi gua yang tak hebat mana nih gua berpegang kepada salah satu prinsip di dalam hal ini iaitu 'Bukan Aku Sahaja Yang Sibuk Tetapi Kawan - Kawan Aku Pun Sama Juga Sibuknya Dengan Aku' jadi gua masih belum berada di tahap yang kejam untuk membiarkan kawan - kawan gua sahaja yang bersemangat untuk menyelesaikan kerja yang melibatkan gua sedangkan gua hanya melihat tanpa memberi. Gua tak akan jadi macam tu! Tak akan sama sekali! Semestinya gua tidak akan berkelakuan sebegitu dan jika gua boleh menyumbang maka gua akan menyumbang sehingga ke tahap tertinggi yang gua boleh berikan kepada mereka.




Kadang - kadang gua kasihan pada member gua yang bersemangat untuk membuat tugasan bersama - sama tetapi ada pula yang cuba mengambil kesempatan dan gua tak malu nak katakan gua dah belajar banyak benda positif daripada seorang member gua nih. Jadi, gua harap segala tugasan ini bakal berakhir dengan satu kejayaan. Insyaallah! Jadi, misi gua sekarang ialah kurangkan stress dan murahkan senyuman agar gua turut sama menjadi insan yang memberi aura positif kepada orang lain. Amin!

Berkenaan keputusan SPM, gua nak sampai satu jer dekat adik - adik blogger yang telah pun mengetahui keputusan mereka.

"Tak Semestinya Keputusan SPM Anda Tiada Perkataan A Bererti Anda Tiada Masa Depan. Tak Semestinya Keputusan SPM Anda Penuh Dengan Perkataan A Bererti Anda Telah Berjaya. Kehidupan Ini Lebih Daripada Itu Dan Kepada Yang Telah Berjaya Teruskan Usaha Kamu Dan Pada Yang Berasakan Diri Kamu Gagal Tetapkan Matlamat Baru Daripada Sekarang Kerana Kejayaan Itu Bukan Milik Mutlak Individu."



P/S : You Can Run But You Can't Hide!

14 ulasan:

  1. Kami daripada.....
    Universiti Malaya (UM), Kuala Lumpur
    Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Selangor
    Universiti Putra Malaysia (UPM), Selangor
    Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang
    Universiti Teknologi Malaysia(UTM), Johor
    Universiti Malaysia Pahang (UMP), Pahang (dulu KUKTEM)
    Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Kuala Lumpur
    Universiti Utara Malaysia (UUM), Kedah
    Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), Sarawak
    Universiti Malaysia Sabah (UMS), Sabah
    Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Perak
    Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Negeri Sembilan (dulu KUIM)
    Universiti Teknologi MARA (UiTM), Selangor
    Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Terengganu (dulu KUSTEM)
    Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Johor (dulu KUiTTHO)
    Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM), Melaka (dulu KUTKM)
    Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Perlis (dulu KUKUM)
    Universiti Darul Iman Malaysia (UDM), Terengganu (Kini UniSZA)
    Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Kelantan
    Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Kuala Lumpur (dulu ATMA)

    Politeknik Ungku Omar, Ipoh, Perak
    Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan, Pahang
    Politeknik Sultan Abdul Halim Muadzam Shah, Jitra, Kedah
    Politeknik Kota Bharu, Kok Lanas, Kelantan
    Politeknik Kuching, Kuching, Sarawak
    Politeknik Port Dickson, Si Rusa, Negeri Sembilan
    Politeknik Kota Kinabalu, Kota Kinabalu, Sabah
    Politeknik Shah Alam, Shah Alam, Selangor
    Politeknik Johor Bahru, Pasir Gudang, Johor
    Politeknik Seberang Perai, Permatang Pauh, Pulau Pinang
    Politeknik Kota, Melaka, Balai Panjang, Melaka
    Politeknik Kota, Kuala Terengganu, Kuala Terengganu, Terengganu

    Kolej Kemahiran Tinggi MARA (KKTM)
    Kolej Matrikulasi Perlis
    Kolej Matrikulasi Kedah
    Kolej Matrikulasi Perak
    Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan
    Kolej Matrikulasi Melaka
    Kolej Matrikulasi Johor
    Kolej Matrikulasi Pahang
    Kolej Matrikulasi Labuan
    Kolej Matrikulasi Pulau Pinang

    Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim
    Sekolah Dato Abdul Razak
    Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Sulaiman
    Sekolah Menengah Kebangsaan Putra
    Sekolah Menengah Kebangsaan Raja Puan Muda Tengku Fauziah
    Sekolah Menengah Kebangsaan Sanglang
    Sekolah Menengah Kebangsaan Syed Ahmad

    TADIKA Perpaduan Kampung Alor Bakong
    TADIKA Kemas Taman Pelangi
    TADIKA Kemas, Kampung Attaduri
    TADIKA Pelita, Taman Langkap Jaya
    PUSAT ASUHAN TUNAS ISLAM(PASTI)

    Majlis Pewakilan Pelajar (MPP)
    Ketua Pengawas
    Ketua Pengawas Pusat sumber
    Ketua Kelas
    Penolong Kelas
    AJK Kelas
    Ahli Surau Sekolah (ASS)

    dan

    semua Pelajar – pelajar …………………....
    MENYUKAI ENTRI anda!!!!
    ´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶
    ´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´´´´´´¶¶
    ´´´´´´¶¶¶¶¶´´´´´´´¶¶´´´´´´´´´´´´´´¶¶
    ´´´´´¶´´´´´¶´´´´¶¶´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´¶¶
    ´´´´´¶´´´´´¶´´´¶¶´´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´´´¶¶
    ´´´´´¶´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´´´´¶¶
    ´´´´´´¶´´´¶´´´¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
    ´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
    ´´´¶´´´´´´´´´´´´¶´¶¶´´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´¶¶
    ´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´¶¶
    ´¶¶´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´¶¶´´´´´´´´¶¶´´´´´´´¶¶
    ´¶´´´´´´´´´´´´´´´¶´´´´´¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´¶¶
    ´¶¶´´´´´´´´´´´´´´¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
    ´´¶´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
    ´´¶¶´´´´´´´´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
    ´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´¶¶´

    BalasPadam
  2. Frodo : asal nama sekolah aku tak ada nih? hahahaha

    BalasPadam
  3. mari kita kurangkan stress..hehe

    setuju sangat nasihat untuk para lepasan SPM tu >.<

    kegagalan hari ni bukan bererti anda gagal untuk selamanya dan kejayaan hari ni bkn mermakna anda akn b'jaya selama-lamanya o.0

    BalasPadam
  4. mmg pn hari ni kena byk senyum...dah 2,3 hari ni stress...skype problem..hati sdkt panas...'senyum...senyummm...tak perlu kata apa...'

    BalasPadam
  5. kacak luar, kacak dalam, kacak dekat sini..kalau saya senyum..awak musti senyum skali~ tbe! nyanyi sorng2 haha

    BalasPadam
  6. oh pernah merasa....
    sekarang rileks abes...
    cuti!
    yeay!

    BalasPadam
  7. yeah. mggu bz sebelum masuk mggu exam plak.
    papepon, tgkatkan prestasi, kurangkan ktroversi. tetibe. haha :))

    BalasPadam
  8. komen si Frodo Baggins tak boley bla
    hahaha
    :D

    BalasPadam
  9. pernah ada sorang kawan aku ni jadi ahli tidur. kerja grouping 4 orng terpaksa buat 3 orang. stress diorang aku tengok.

    BalasPadam
  10. i love to smileeeeeeeee..

    =))

    BalasPadam
  11. hans, gagal ms SPm bukanlah bereti gagal dalam hidup. usaha lagi adik2 semua

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com