Sabtu, 28 Mei 2011

Analisis Hans : Maharaja Lawak Minggu 9



Pengacara:
AC Mizal


Juri:
Mamat Khalid, Ahmad Idham & Saiful Apek


Peserta - Peserta:


Penyingkiran:
Balas


Ulasan Hans:

Pada episod kali ini, tema yang diberi adalah persembahan bersama pelawak terkenal yang dipilih oleh juri sendiri untuk dipadankan dengan setiap peserta. Persembahan kebanyakan para peserta pada minggu kesembilan ini bagi aku lebih menarik dan menghiburkan kerana masing - masing kini bersaing hebat sesama sendiri untuk mendapatkan undian sms daripada penonton. Jadi, aku akan memberi komen ringkas kepada semua aksi peserta maharaja lawak mengikut urutan persembahan mereka pada episod ke-9 ini.


Kumpulan R2


Persembahan pembukaan pada kali ini dimulakan oleh kumpulan R2 yang berpasangan dengan pelawak terkenal iaitu Sathiya atau Baby Face dengan mempertaruhkan lawak persis program Bang Bang Boom atau Wakenabeb dan persembahan mereka malam ini banyak diselamatkan oleh Sathiya yang menggunakan sepenuhnya pengalaman yang beliau ada untuk membantu memantapkan persembahan kumpulan ini. Menarik dan lucu cuma unsur humor itu lebih banyak disumbangkan oleh si abang berbanding si adik. Apa - apapun, satu persembahan yang masih menarik dengan idea yang lucu. Tahniah kumpulan R2 atas persembahan kalian yang menghiburkan dan tahniah juga kepada Sathiya atas lawaknya yang begitu selamba.


Kumpulan Balas


Persembahan kumpulan Balas pada minggu ini pula sangat mengecewakan tidak seperti minggu - minggu yang lain. Dibantu oleh pelakon yang juga terkenal dengan aksi komedinya iaitu Ngasrizal Ngasri namun tidak ada banyak yang dapat dibantu olehnya. Permulaan persembahan mereka teramatlah mendatar dan tepukan daripada penonton itu mungkin disebabkan 'paksaan' oleh floor manager untuk memeriahkan suasana. Kemasukan Syukri membawa sedikit jenaka tetapi ia tidak lama kerana kemudiannya persembahan mereka kembali suram seperti permulaan sehingga membawa ke akhir persembahan mereka. Jalan cerita untuk persembahan mereka kali ini sangat kosong hingga menyebabkan aku berkata,"Apa sebenarnya mereka cuba buat nih?". Tidak ada rehearsal kah? Kebuntuan idea? Bertahan selama 9 minggu dengan hampir 2 atau 3 persembahan sebelum ini mempertaruhkan kekuatan kisah Makcik Karipap tetapi akhirnya 'kekuatan' ini jugalah yang memusnahkan persembahan mereka pada minggu ini.


Kumpulan Sepah


Persembahan kumpulan Sepah pada minggu ini yang bertemakan tentang adat merisik sangat menarik dan terbaik dengan nilai - nilai kemelayuan yang ditonjolkan serta mesej yang pelbagai dan sememangnya bijak disampaikan oleh mereka di dalam versi komedi. Dibantu oleh pelawak veteran yang terkenal iaitu A.R. Badul memang tidak dapat dinafikan lagi bahawa ini merupakan satu kombinasi yang bijak dan cukup mantap. Gandingan mereka berempat membuatkan aku ketawa seorang diri dan kelihatannya mereka memang membantu antara satu sama lain dan cukup serasi. Tahniah kumpulan Sepah. Persembahan kalian tidak pernah mengecewakan. Semoga mampu menjadi juara Maharaja Lawak. Tahniah sekali lagi dan tidak lupa juga kepada A.R Badul kerana masih mampu memberi yang terbaik sekali gus menjadikan persembahan kumpulan Sepah tidak jemu untuk ditonton berulang kali.


 Nabil

 
Persembahan Nabil pada minggu kesembilan ini bagi aku seperti suam - suam sahaja. Bukannya maksud aku tidak wujud rasa lucu itu tetapi lawak beliau kali ini yang dibantu oleh pelakon wanita komedi tanah air iaitu Sharifah Shahira lambat panas dan apabila panas cepat pula menjadi suam dan kemudian sejuk sebelum kembali semula ke tahap yang 'suam' sahaja. Mungkin Nabil terlalu paranoid pada penyingkiran minggu lepas sehingga terlalu kerap menjadikan isu itu sebagai 'bahan penyelamat' dalam persembahannya pada kali ini namun jenakanya minggu ini kurang menyengat. Sesekali melawak dengan mengambil isu pada minggu lepas iaitu tentang penyingkiran tidak ada masalah tetapi apabila terlalu kerap digunakan ia akan mengundang kebosanan pada yang menonton. Diharap Nabil kembali dengan persembahan yang memukau seperti sebelum ini pada minggu hadapan.


Kumpulan Jambu


Persembahan kumpulan Jambu pada minggu ini bagi aku sangat unik dan begitu lucu. Senang cakap bahasa bukanlah ukuran untuk membuatkan orang ketawa. Memang menarik dan menghiburkan untuk ditonton. Aku suka mendengar bahasa rekaan mereka ini kerana walaupun aku tahu mereka pun sebenarnya tak tahu pun apa yang mereka cakap(maksud aku disini bahasa perantaraan yang kononnya berasal dari Sungai Amazon) tetapi ia kelihatan seperti betul - betul wujud. Dibantu oleh Acong Sweetchild yang selain dari menyanyi juga terkenal sebagai pelakon komedi sememangnya amat mengagumkan aku kerana beliau mampu berlakon seperti biasa tanpa ketawa walaupun Yus banyak kali juga tidak mampu menahan tawa akibat bahasa - bahasa yang terhasil dari mulut mereka beliau dan Acong. Tahniah kumpulan Jambu! Sangat menghiburkan!


Kumpulan Jozan


Persembahan terakhir pada minggu ini berjaya dipersembahkan dengan begitu jayanya oleh kumpulan Jozan yang bergandingan dengan pelakon Kenchana Dewi. Johan yang memang hebat di dalam meniru gaya sebahagian artis atau insan popular nampaknya sekali lagi berjaya meniru perwatakan Mamat Khalid dengan begitu bagus sekali dan Zizan sekali lagi tampil dengan karakter paling terkenal dan menjadi kekuatan Zizan di dalam Maharaja Lawak iaitu Mail Lambung yang memang cukup menyakinkan. Sungguh menarik melihat aksi mereka bertiga cuma aku sedikit terganggu dengan aksi Kenchana Dewi yang kadang - kadang membuatkan Johan kelihatan kurang selesa sewaktu berlawak. Apa - apapun, memang menarik dan menghiburkan. Tahniah kumpulan Jozan!


Peserta Pilihan Hans Untuk Minggu Kesembilan :

  1. Sepah, Jambu & Jozan


  2. R2
  3. Nabil
  4. Balas

P/S : Masing - Masing Ada Citarasa Tersendiri.

21 ulasan:

  1. Rasanye Kumpulan Yang Best Minggu Ini Sepah..

    BalasPadam
  2. jozan best..
    mase kumpulan balas wat persembahan tekan channel lain....lawak ntahpapentah...

    BalasPadam
  3. Oh yeah. Dah lama saya tunggu entri analisis ni. Persembahan terakhir ialah Jambu. Maharaja Jambu.

    BalasPadam
  4. asal pilihan no satu sampai 3 nama sekali? buntu kan nak pilih sape pemenang.. memang tiga itu terbaik sekarang! hahahaha..

    BalasPadam
  5. asada : ar ar...esok la aku tetap kan lain..setakat nih tiga2 tu aku suka...esok aku confirm kan..hahaha

    BalasPadam
  6. hehe..terkejut biler tgk no 1 smpai 3..actually xtertgk no 1 tue..sbb tgk 2-3 kosong dlu..ingtkn nak fill in the blank..lepas tue baru perasan no 1 ader 3 gp..hehe

    BalasPadam
  7. Jambu & Jozan terbaek minggu ni !! :)

    BalasPadam
  8. betul..betul..sokong!!tp plg boleh buat ak gelak giler2 kump Jambu...serius sakit perut...hahaha..rs klu tgk lg mesti gelak blk...

    BalasPadam
  9. wah sekali ketiga2 peserta dop no 1 utk pilihan hans..

    BalasPadam
  10. A'a,ITO mengharapkan yang lebih montop dari nabi, tapi nampaknya dia ada sedikit terkebil2...tu yang mengecewakan...adehhh...menati y ang best dari nabil!

    BalasPadam
  11. Thanks for upload! maklum la umah sewa tade Astro. :P Hihiihi

    BalasPadam
  12. satu analisis yg sangat mantap!! apa-apa pun akak lebih suka jambu dan sepah..

    BalasPadam
  13. terbaik jozan... xsabo nk jumaat lg.. :)

    BalasPadam
  14. alamak..smpai 3 group dpt no. 1 hans?
    hehe..tp sy tetap sokong jozan:)

    buat pertama kalinya sy tertido b4 rncangan start.terpaksa tgk ulangannya..

    BalasPadam
  15. sepah is the best...lawak org bijak..

    BalasPadam
  16. alahai.. tak dapat tengok.. dah ada ke kat youtube.. nak jambu.. nak jambu.. hahaha...

    BalasPadam
  17. jambus... terbek.... hhehehe

    BalasPadam
  18. tenkiu 4 d review. mgu ni xsmpt tgk lg sb byk sgt xtvt.... xsaba nk tgk kt utube! heee

    BalasPadam
  19. Sharifah Shahira tak sihat masa tu.

    sumber Twitter.

    BalasPadam
  20. rasanya kumpulan balas rugi sebab tak betul-betul menggunakan khidmat bell. bell seorang yang gila-gila, dan sesuai untuk dijadikan gandingan.

    apa-apa pun minggu ni memang hangat. dan ini analisis yang sangat baik :)

    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com