Jumaat, 5 Jun 2020

Tanda-Tanda Telur Anda Telah Rosak

Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca blog www.hanshanis.com sekalian. Hans yakin 99.99% daripada kita semua pasti sangat sukakan telur kerana ia bukan sahaja menawarkan rasa yang sedap tetapi juga mudah dimasak dan dimakan. Nak rebus boleh! Nak goreng boleh! Nak makan separuh masak pun boleh! Nak makan mentah pun boleh (ini untuk siapa yang nak bina badan lah). Tetapi, pernah atau tidak anda terfikir satu perkara. Adakah telur yang anda makan itu berada di dalam keadaan yang baik atau sebenarnya telah rosak?


Sebagai peminat telur, Hans sangat tertarik untuk berkongsi info menarik ini dengan semua dimana terdapat 6 tanda-tanda telur telah rosak yang anda perlu ambil tahu bagi mengelakkan anda termakan dan seterusnya menyelamatkan anda daripada virus Salmonella yang boleh menyebabkan anda demam, muntah, cirit-birit dan adakalanya boleh menyebabkan seseorang yang lemah antibodinya meninggal dunia.


6 TANDA-TANDA TELUR TELAH ROSAK

1) Telur terapung di dalam air : Ini menandakan bahawa telur ini merupakan telur yang lama.

2) Kulit telur retak : Anda wajib buang telur jika kulit telur sudah retak untuk elakkan masalah keracunan.

3) Kulit telur berlendir : Ini menandakan bahawa terdapat bakteria pada telur tersebut.

4) Berbau busuk dan hanyir : Sudah terang lagi bersuluh bahawa telur tersebut telah rosak.

5) Warna putih telur berubah : Telur bukannya seperti sesumpah yang boleh berubah warna. Jadi, jika berubah warna maka itu menandakan telur anda telah rosak.

6) Tarikh tamat tempoh : Setiap telur yang dijual mempunyai tarikh luputnya sendiri. Jadi, pastikan kuantiti telur yang anda beli berpadanan dengan penggunaan bulanan anda supaya telur tersebut tidak rosak kerana berada terlalu lama di dalam peti ais.


CARA-CARA UNTUK MENGETAHUI UMUR TELUR ANDA

1) Isikan air di dalam bekas atau balang berkaca yang jernih.

2) Masukkan telur anda ke dalam air tersebut.

3) Telur akan berubah posisi selepas direndam dimana:

i) Telur yang tenggelam sepenuhnya : Telur yang baru

ii) Telur yang masih tenggelam tetapi bahagian belakang naik ke atas sedikit : Telur yang berusia 1 minggu

iii) Telur yang tenggelam tetapi berdiri menegak di dalam air : Telur yang basi (berusia di dalam 2 minggu hingga 3 minggu)

iv) Telur yang terapung di atas air : Telur yang telah rosak dan tidak boleh dimakan.

Jadi, diharapkan perkongsian Hans kali ini dapat membantu anda untuk memastikan agar telur-telur anda sentiasa berada dalam keadaan baik dan anda sendiri dapat menikmati hidangan telur yang sihat dan bersih daripada bakteria Salmonella yang membahayakan. 


44 ulasan:

  1. kalau dapat telur yang busuk ya rabbi, sampai kesudah tak makan hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. ngeri owhh kalau telur busuk
      pergghhhh bau dia tak leh tahan

      Padam
  2. Bila baca tentang tanda-tanda telur rosak ini teringat kat mangsa puding telur yang meninggal tu... Innalillahiwainnailaihiraajiuun.

    BalasPadam
  3. bahaya..boleh mendatangkan kesan yang serius kalau tersalah makan ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu
      jadi kena lebih berhati-hati :)

      Padam
  4. Pengetahuan baru untuk tahu usia telur.

    BalasPadam
  5. saya juga peminat telur..

    cuma tajuk artikel ini ada unsur-unsur lucu sedikit..

    saya pun check 'telur'..alhamdulilah masih sihat walfiat lagi hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdulillah
      semua telur di rumah bro sihat-sihat :)

      Padam
  6. Terima kasih atas perkongsian.takut pulak nak makan telo

    BalasPadam
  7. Sejak-sejak kes puding buih tu, jadi ngeri nak makan telur...Sis siap cakap kat Suami, lepas ni beli telur gred bagus jer, mahal pun takpe, janji nampak terang due datenya...kadang telur papan tu, takde tulis due datenya huhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu
      lepas beli pastikan cuci dulu
      ramai juga Hans tengok jenis beli telur lepas tu terus masuk dalam peti ais
      Hans beli telur biasa ker or gred mahal ker..memang Hans cuci jer semua

      Padam
  8. Terima kasihh bagi info! :)

    BalasPadam
  9. Balasan
    1. sama-sama
      harap-harap berguna buat semua :)

      Padam
  10. info yg sgt berguna. thanks a lot. semoga x tertipu lagi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. In Sha Allah
      kena lebih berhati-hati kan
      ini baru nak tahu telur rosak
      belum lagi pasal telur palsu
      hahaha

      Padam
  11. thanks for the share...semalam kowt kalau xsilap dgr berita pasal punca keracunan puding buih adalah telur expired...xsure sgt la...tpi rietta agak risau juga la...kita xsure peniaga makanan kalau terlepas pandang....

    BalasPadam
    Balasan
    1. yes
      Hans sendiri dulu pernah join pihak kesihatan ambush kedai makan
      Ya Allah! Bukan saja kotor, telur diorang siap berulat
      pertama kali kut Hans tengok telur berulat
      ngeri gila
      hahaha

      Padam
  12. Bukan takat telur palsu, telur xpired lah..hrmmm...saya pernah tya kedai yg jual telur, kan dorg ada jual telur dlm mangkuk,tu telur yg retak dorang pecahkan siap2 pastu jual kpd org yg buat kuih2 ni, bayangkan telur tu ada najis semua, ya Allah kotornya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wah
      Ini baru pertama kali Hans dengar
      mungkin sebab Hans bukan buat business kuih jadi tak tahu pula ada orang jual telur macam tu yer?
      Kalau Hans lebih sanggup beli dan pecahkan sendiri
      Satu sebab nak basuh telur dulu
      kedua nak kena check telur tu ada darah ke tak
      takut lah
      hahaha

      Padam
    2. Ada Hans,ada kedai yg jual telur siap pecah. Harga murah sikit la biasanya. Pernah terbaca dulu dekat blog siapa entah. Mmg tak terjamin la kalau tak basuh dulu.

      Padam
    3. ishhh
      tak lalu pula bila terbayang
      hahaha

      Padam
  13. INFO YG PATUT DIAMBIL TAHU NI

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu kak
      penting sangat untuk kebahagiaan dan kesihatan
      hehe

      Padam
  14. Balasan
    1. telur tiruan nak tahu bila dah pecahkan pula
      hehehe

      Padam
  15. Info yang bagus.
    Masa PKP ni tak tau kenapa telur beli kat Kota Kinabalu ni macam tak berapa fresh rasa walhal selalu kerap masak dari sebelum PKP.

    BalasPadam
    Balasan
    1. uishhh
      jangan telur tiruan sudah
      bahaya dunia sekarang nih kan
      tak telur expired, ada pula telur tiruan

      Padam
  16. Info yg bagus,kebetulan semalam nak masak kuih telur 2² busuk. Sedih betul. Dah lah telur mahai. Ada baki telur lg nnt nk cuba buat mcm atas ni

    BalasPadam
  17. thanks for the sharing! Kena sentiasa alert bahan2 masakan semua.. bukan telur je. Expired date jangan lupa tengok.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yes
      betul tu
      tau2 esok dah expired
      hahahaha

      Padam
  18. Info yang bagus.. Akak selalu buat camtu bila periksa kualiti telur..

    BalasPadam
    Balasan
    1. owh
      saya pun baru tahu
      selalu saya cuci dan goncang2 jer nak dgr bunyi ke tak

      Padam
  19. Good info. Selalu ramai orang tak alert pasal ni, bila kes baru ni yg viral ramai keracunan telur baru orang alert.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu
      harap info nih membantu ramai orang

      Padam
  20. Balasan
    1. thanks :)
      hopefully dapat membantu ramai pihak

      Padam

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi saya melalui email mohamadhanisismail@gmail.com