Aplikasi Sujood : Menderma Kepada Masjid Kini Jadi Lebih Mudah

Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca blog www.hanshanis.com sekalian. Kali ini Hans sangat teruja nak berkongsi dengan para pembaca blog ini tentang satu aplikasi terbaru yang sangat memudahkan kita terutama masyarakat beragama Islam untuk memberikan sumbangan kepada masjid-masjid di seluruh Malaysia iaitu melalui SUJOOD. 



Untuk makluman semua, Sujood merupakan satu aplikasi yang dibangunkan sebagai sebuah Tabung Digital Masjid Malaysia bagi melengkapi tabung-tabung di masjid dan surau di dalam bentuk fizikal. Aplikasi ini bukannya dicipta untuk menggantikan tabung masjjid yang sedia ada tetapi bagi membantu kita untuk lebih mudah menderma secara dalam talian. Maklum sahaja lah zaman sekarang ini lebih ramai yang memilih untuk membayar secara debit atau di dalam talian dimana ramai di kalangan kita memanggilnya dengan sebutan cashlessSecara tidak langsung dengan kewujudan aplikasi Sujood ini membantu mengurangkan kadar kecurian tabung masjid dan membantu mereka yang berada di perantauan sama ada mereka yang sedang bekerja mahu pun belajar untuk menderma kepada masjid pilihan masing-masing.



Terdapat 6 kelebihan utama apabila anda memuat naik aplikasi Sujood ini di dalam telefon pintar atau gadget anda iaitu:


1) Derma boleh dilakukan dimana-mana sahaja dan pada bila-bila masa.

2) Derma boleh dilakukan secara berterusan.

3) Derma boleh dilakukan melalui Kad Kredit dan Transaksi Bank secara atas talian.

4) Anda boleh menjejak rekod sumbangan derma anda yang dahulu.

5) Pengisian maklumat penderma secara automatik.

6) Derma anda boleh dilakukan secara rahsia.



Menariknya tentang aplikasi Sujood ini ialah ianya menyediakan fungsi tetapan untuk kita tetapkan sendiri hari apakah yang kita ingin berikan sumbangan derma serta berapa jumlah yang ingin diberikan. Selain itu, pengguna juga boleh melihat dan menyemak tarikh menderma mengikut tetapan yang dipilih sendiri bagi memastikan amalan bersedekah yang kita amalkan ini sentiasa dilakukan tanpa tertinggal. Fungsi ini diwujudkan berdasarkan sebuah hadis nabi daripada Aisyah RA yang berkata, Rasulullah SAW bersabda: "Amalan yang paling dicintai oleh Allah Ta'ala adalah amalan yang berterusan walaupun jumlahnya sedikit." (Hadis Riwayat Sahih Bukhari, no. 6465).



Lebih mengagumkan kerana aplikasi Sujood ini sentiasa ditambah baik dari masa ke semasa dimana kemas kini terbaru baru-baru ini membolehkan pengguna aplikasi ini untuk melihat dan menyemak senarai masjid atau surau mengikut kategori negeri yang telah diselaraskan. Memang sangat memudahkan pengguna aplikasi Sujood ini. 



Selain itu, aplikasi Sujood turut menyediakan beberapa tazkirah daripada agamawan dan para pendidik bagi membantu para pengguna untuk lebih memahami erti serta kebaikan menderma di dalam agama Islam ini. Kepada sesiapa yang berminat untuk menderma, anda boleh memuat turun aplikasi Sujood ini di Apple App Store atau Google Play Store sekarang. Untuk pihak kariah masjid atau surau yang berminat untuk menyenaraikan masjid dan surau anda di dalam aplikasi Sujood, anda boleh hantarkan email hasrat masjid anda beserta gambar surat pendaftaran masjid dengan pihak majlis agama negeri kepada salam@sujood.net untuk memudahkan pihak Sujood. Untuk maklumat lanjut, anda juga boleh melayari laman sesawang dan sosial media rasmi Sujood yang Hans kongsikan dibawah ini:



Laman Sesawang: 

#sujood #sujoodapp


18 Ulasan

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi saya melalui email mohamadhanisismail@gmail.com

  1. Alhamdulillah kini semua makin mudah😊😊😊

    BalasPadam
  2. Alhamdulilah teknologi semakin canggih

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu
      memudahkan serba serbi urusan kehidupan :)

      Padam
  3. Bagus juga aplikasi ni.. Boleh menderma pada bila-bila masa

    BalasPadam
  4. Bagusnyaa ada apps cmni

    BalasPadam
  5. bersedekah membawa berkahNya insyaAllah

    BalasPadam
  6. Bagus la apps ni, lagi senang nk sedekah kalau macam ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu
      apps nih sangat memudahkan kita menderma

      Padam
  7. Tak ada lah kes curi tabung masjid lepas ni. Hehehe!

    BalasPadam
  8. Balasan
    1. menarik kan
      jangan lupa muat turun ke dalam telefon

      Padam

Catat Ulasan

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi saya melalui email mohamadhanisismail@gmail.com

Terbaru Lebih lama