Khamis, 30 April 2015

Melancong Ke Bandung Indonesia - Part 1

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Alhamdulillah baru ada mood nak menulis pengalaman melancong yang seterusnya ini. Kalau ikutkan pada artikel terakhir, aku ada menyatakan ingin berkongsi pengalaman sewaktu ke negara Taiwan pada Februari sebelum ini tetapi disebabkan malas dan akhirnya aku rasa aku nak berkongsi pengalaman aku melancong ke Bandung, Indonesia bersama empat orang rakan-rakan baik.


Hari Pra-Kedatangan (Khamis, 26 Mac 2015)

Sebenarnya, sebelum percutian ke Gambang pada bulan November tahun lepas, perancangan asal aku sebenarnya ialah untuk bercuti ke Bandung tetapi disebabkan nak perginya tu berlima jadi memang macam-macam masalah lah. Ada tak dapat cuti! Ada duit tak cukup! Ada yang tak yakin lagi nak keluar negara! Takut kena culik katanya! Buta lah mata si penculik kalau dia culik member-member aku nih! 

DI KAWASAN LUAR KLIA 2

Jadi, alhamdulillah akhirnya impian tercapai juga nak ke Bandung! Tiket telah dibeli walaupun secara tiba-tiba AirAsia Indonesia mempercepatkan waktu untuk pulang ke Malaysia dan secara tiba-tiba kena bayar cukai yang baru dikuatkuasakan disana. Apa-apapun, semangat nak melancong ala-ala backpackers(Yer Ker?) sangat kuat dan semua benda itu diabaikan.



Memang tak bawa luggage pun sebab nak backpackers kan. Bawa beg dengan 2 helai baju dan alat-alat mandian serta wangian jer lah. Sebab perancangan aku nak beli dekat sana jer semua baju-baju. Akhirnya, selepas menanti semua rakan-rakan tiba jadi tibalah waktunya untuk berlepas ke Bandung. Ada yang teruja! Ada yang muka tak ada perasaan. Aku? Tengah fikir malam nih nak tidur dekat mana lah agaknya. Kenapa? Puncanya disebabkan tema pengembaraan kali ini ialah Backpackers jadi kononnya ada segelintir yang nak tidur dekat lapangan terbang di Bandung tu. Tetapi, aku dan beberapa orang daripada kawan aku ini dah buat persediaan sewa homestay sebab dah tahu dah keadaan dan keluasan kawasan dalam Lapangan Terbang Husein Sastranegara Bandung tu macam mana dah rupanya. Memang azab lah nak kalau kau nak tidur dekat situ. Hahaha!


Alhamdulillah! Akhirnya! Kini Pasti! Aku dah sampai Bandung! Yehaaaaaaaaa! Memang tepat jangkaan aku dan kawan-kawan yang sependapat! Memang tak boleh nak tidur pun dekat sini sebab sempit dan kecil. Senang cakap tak ada ruang pun kau nak duduk! Macam mana tu? Hahaha! Jadi, semasa tengah beratur untuk pemeriksaan imigresen tu memang berbulu sikit lah hati ini sebab ada beberapa penduduk tempatan yang suka hati tok depa ja nak potong barisan. Hah! Keluaq dah ayat utara aku! Panas jer! Potong barisan satu hal! Lepas tu muka tak bersalah pula tu! Sabaq jer lah!

Lapangan Terbang Husein Sastranegara Bandung 

Selepas selesai semua urusan dan keluar jer dari situ terus aku berjumpa dengan Rahmat, yang menyediakan pakej pelancongan dan kenderaan serta sebagai pemandu pelancong kami sekali. Serius memang bagus budak Rahmat ini! Satu perkara yang menarik di Bandung ini, dekat sini aku memang susah nak jumpa pengemis tetapi yang pasti memang ramai yang akan datang dekat kau dan menjual pelbagai barang. Seperti di lapangan terbang ini masing-masing cuba jual simkad tetapi sebenarnya agak mahal sedikit. Jadi, baik beli dekat tempat lain.

Jadi, pada malam itu kami berlima tinggal di homestay yang dicadangkan Rahmat. Memandangkan penat dan malas nak ambil gambar jadi memang tak ada gambar homestay tu tetapi serius rumahnya cantik, sejuk, bersih dan yang penting ada tempat untuk solat yer. Dan memandangkan waktu Subuh disini sangat awal iaitu lebih kurang pukul 4.30 pagi, jadi terkeluar lah satu ayat keramat daripada kawan aku,"Sebelum ayam berkokok aku akan bangun!" tetapi hakikatnya 4 kali ayam berkokok kawan aku masih juga membongkang atas katil. Sekian!


Hari Pertama(Jumaat, 27 Mac 2015)

Bandung ini memang merupakan salah satu tempat yang sejuk sebenarnya jadi memang patut lah ramai orang suka datang dekat sini. Seronok tinggal dekat homestay yang dicadangkan Rahmat ini bukannya apa.... harganya dah memang murah dalam RM50 jer untuk semalam dan yang seronok tu ada sarapan pagi. Ya ampunnnnnnn!! Sedap sekali tempe nya buk! Hahahaha! Sumpah sedap weh tempe dekat sini! Selalu aku kena makan dengan nasi tetapi tempe dekat sini aku makan macam makan keropok jer. Sedap tak terkata!



Jadi, selepas perancangan bersama kami berlima bersama Rahmat semalam maka hari pertama ini kami akan fokus kan pada tempat-tempat pelancongan yang berkonsepkan alam semulajadi kerana tempat-tempat ini agak jauh dari bandar Bandung. Jadi, destinasi pertama kami ialah untuk melihat kawasan yang sehingga ke hari ini belum pernah ada atau dijumpai lagi di Malaysia iaitu kawasan gunung berapi. Dekat Bandung ini ada dua tempat pelancongan gunung berapi yang popular iaitu Tangkuban Parahu dan Kawah Putih. Tangkuban Parahu diuruskan oleh pihak swasta dan tiketnya agak mahal tetapi orang kata ini destinasi wajib. Kalau tak pergi Tangkuban Parahu tak lengkap perjalanan ke Bandung. Katanyaaaaaaa!



Perjalanan ke sana akan membuatkan korang melalui kawasan bandar serta pekan kecil mereka. Sebenarnya tak banyak beza pun berbanding di Malaysia cuma yang menarik disini ialah Bandung merupakan kawasan ketiga yang yang paling padat di Indonesia selepas Jakarta dan satu lagi tempat(Aku Dah Lupa...Hahaha!). Jadi, kesesakannya terutama di hari minggu memang lain macam sikit sebab dikhabarkan orang-orang Jakarta akan turun ke Bandung pada hujung minggu untuk membeli-belah. Bayangkan jalan yang dua laluan tu boleh jadi empat laluan. Hahaha! Tetapi, walaupun jalan sesak tetapi sesaknya tak adalah terlalu lama seperti di Kuala Lumpur. Pelik kan? 


Dalam perjalanan untuk ke kawasan gunung berapi Tangkuban Parahu ini, kami melalui jalan yang berbukit dan tinggi. Keadaan suhu pun menjadi makin sejuk dan yang menariknya itu, aku banyak melihat papan tanda orang menjual satay kelinchi. Aku pelik juga satay kejadah apa pula tu. Pelik betul namanya! Rupa-rupanya satay arnab! Wah! Nak makan tetapi awal-awal pagi ini mereka tak jual lagi! Melepas! Dan seronoknya tu aku melalui kawasan-kawasan berbukit yang cukup indah! Ada ladang teh! Ada ladang strawberry! Ada kebun sayur! Memandangkan aku suka pemandangan semula jadi macam tu jadi memang aku rasa nyaman jer dengan suasana disini.



Akhirnya, aku telah tiba di pintu gerbang Tangkuban Parahu. Untuk pengetahuan semua, nak masuk sini bukan percuma yer. No! No! No! 


Tiket Hari Biasa    : 200 Ribu Rupiah
Tiket Hari Minggu : 300 Ribu Rupiah

Dan aku mendapat tahu, harga tiket ini dikenakan istimewa buat pelancong-pelancong sahaja. Jika orang tempatan harganya sekitar puluh-puluh ribu sahaja. Memandangkan kami ini datang pula pada hari minggu jadi tiketnya ialah 300 ribu. 300 ribu boleh beli rumah tau! Jangan main-main! Hahaha! Apa-apapun, alhamdulillah hasil bantuan pemandu pelancong kami iaitu Rahmat, kami berjaya mendapat tiket dengan harga yang murah! Nak tahu berapa? Rahsia! Kena tanya pada Rahmat!



Tetapi, sementara nak tunggu dapatkan tiket murah memang masing-masing bergambar lah sebanyak mana yang mungkin. Dan dekat kawasan bawah ini pun sudah ada penjaja-penjaja jalanan yang cuba menjual hasil barangan mereka pada kami. Salah satu produk yang popular dijual dekat bahagian bawah ini ialah buah strawberry dan buah berry. Tetapi, mereka sebenarnya menjual dengan harga yang serius cekik darah dan taktik permulaan mereka ialah dengan meminta kita sekadar merasa dan tidak memaksa kita membeli.

TETAPI..... Nampak tak besarnya tetapi aku tu....Kalau sekali korang dah merasa konon-konon tester lah kan...memang silap! Memang cari nahas! Sudah dibungkusnya terus dan minta kita beli dengan mereka! Macam aku nih hati kering sikit dan memang aku tak rasa pun! Kawan aku yang terasa tu pun bertanya lah satu bekas ini berapa harganya? "Enggak mahal pak! Cuma 150 ribu saja!" kata si penjaja tadi.

"150 Ribu?" hati aku terdetik. Mahal tu! Kalau 100 ribu rupiah bersamaan dengan RM30 jadi tak akan lah satu bekas nih harga sampai RM30 lebih. Hahaha! Sah member aku kena kapak dah dengan pakcik Bandung nih. Memandangkan kawan aku ini pula jenis tak sampai hati jadi dibelinya dua bekas iaitu satu strawberry dan satu beri dengan harga 250 ribu rupiah. Saksikan gambar di bawah!


STRAWBERRY JODOH DI DALAM GAMBAR INI


Kata si penjual tu,"Strowberi yang saya jual ini bagus pak! Hasil titik peluh petani! Jika dimakan pasti ketemu jodoh pak!" Aku memang tergelak terus sudah dan secara automatik kami namakan strawberry yang dibeli ini ialah strawberry jodoh! Hahahahaha! 


Memandangkan ini kawasan gunung berapi jadi bau belerang atau sulfur nya tu agak kuat dibahagian bawah tetapi bagi hidung aku sebenarnya okay jer cuma saja acah-acah pakai topeng muka nih. Hahahaha!




Taraaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! Inilah rupa-rupanya gunung berapi Tangkuban Parahu. Masyaallah! Indah sungguh ciptaan dan rahsia Allah S.W.T ini sebenarnya! Dan ada kisah disebalik Tangkuban Parahu ini. Kira macam cerita rakyat lah! Cerita dongeng! Sebenarnya gunung Tangkuban Perahu ini merupakan sampan yang terbalik.

Kisahnya, ada seorang pemuda ini yang terkenal dengan kesaktiannya dan satu hari dia bertemu dengan seorang wanita yang cukup cantik dan jatuh cinta pada wanita tersebut. Dalam masa yang sama, wanita tersebut sebenarnya merupakan ibu kandungnya dan mereka berdua terpisah sejak si pemuda itu masih bayi lagi.

Jadi, untuk mengelakkan dari mengahwini zuriatnya sendiri, si ibu memberikan syarat kepada si anaknya,"Jika engkau ingin mengahwiniku, kau harus membina sebuah sampan besar dalam masa yang aku tetapkan!" Jadi, anaknya itu mencuba membina perahu tetapi tidak sempat menyiapkannya dalam masa yang diberikan. Jadi, akibat kecewa dan marah kerana gagal mengahwini wanita yang dicintainya, si pemuda tadi menendang perahu itu sehingga terbalik. Jadi, itulah kisah disebalik nama Tangkuban Parahu.

Baik adik-adik sekalian! Tamat sudah kisah dongeng kita!




Kembali ke alam realiti... Bila aku sampai saja dekat sini memang rasa teruja dan seronok sangat dapat melihat keindahan tempat ini! Serius sangat cantik! Dan buat pertama kali lah berpeluang tengok gunung berapi depan mata sendiri. Tetapi, ada satu perkara yang menarik perhatian aku apabila sampai di sini. Baru kaki ini menjejak tanah tiba-tiba kami ini menjadi tumpuan ramai penjaja yang mempromosi barang-barang yang mereka jual seperti keychain, baju, topi dan yang paling menarik buah strawberry jodoh! Hahaha!




Disebabkan rasa ingin tahu yang cukup mendalam tentang harga sebenar buah strawberry ini maka penyiasatan pun bermula. Nak tahu harga paling murah yang ditawarkan kepada aku berapa? 10 ribu rupiah saja untuk satu bekas! Diulangi satu bekas yer! Apa cerita kawan aku beli 2 bekas kena sampai 250 ribu rupiah? Nampak tak permainannya disitu! Hahahahaha! 


Aku boleh katakan kita ini sebagai orang Malaysia ibarat gula atau madu bagi mereka disana. Memandangkan rakyat Malaysia memang terkenal dengan kegilaan membeli-belah jadi mereka merasakan kita ini sebagai lubuk untuk mereka mendapat wang dengan menjual barang-barang mereka. Walaupun aku secara jujurnya rimas kerana walaupun sudah aku katakan aku tidak berminat untuk membeli tetapi mereka tetap terus mencuba sehingga tiba-tiba menjadi pemandu pelancong tidak berbayar kami berlima. Waduh! Gawat nih Pak! Harus gimana ini?




Tetapi, aku tetap kagum dengan penduduk di sekitar kawasan Tangkuban Parahu ini. Kenapa aku kagum? Sebab bagi aku mereka berusaha mencari rezeki tanpa meminta sedekah! Itu sudah cukup mengagumkan aku kerana usaha mereka ialah cuba mempromosi dan menawarkan harga yang terbaik dan bukan sekadar meminta belah ihsan orang. Cuma sesiapa yang pergi kesini kalau yang jenis hati tisu tu memang susah lah! Ialah tak dinafikan aku pun ada rasa kasihan pada mereka tetapi kalau kita dah mula beli satu benda memang terus yang lain-lain tu datang dekat kita. Mati lah nak kita nak kena melayan sorang-sorang!



Kawasan Tangkuban Perahu ini luas juga sebenarnya bagi sesiapa yang jarang bersenam. Hahaha! Dan selain bergambar, melihat pemandangan serta berhadapan dengan penjaja-penjaja yang berpuluh atau mungkin beratus orang di sini, dekat kawasan nih pun ada juga kedai yang menjual cenderamata dan makanan. Dan apa yang aku perasan sebenarnya, harga barang-barang yang dijual disini sebenarnya sangat murah dan masih boleh tawar-menawar. Aku malas nak membeli-belah dekat sini sebab pertamanya ialah ini merupakan tempat pelancongan pertama aku di Bandung dan kedua, aku sedikit rimas dengan kehadiran penjaja jalanan. Tetapi, hakikat sebenar harga barang dekat sini terutamanya cenderamata memang murah dan banyak pilihan. Jadi, itu tips untuk korang!



Jadi, inilah destinasi pertama kami berlima iaitu Gunung Berapi Tangkuban Parahu! Satu tempat yang baru bagi semua! Tempat yang tiada di Malaysia! Rahsia alam semula jadi! Dan banyak benda yang aku belajar sendiri disini! Melihat kesusahan manusia dan kegigihan mereka mencari rezeki sebenarnya mendidik aku secara tidak langsung untuk bersyukur dan juga gigih berusaha mencari rezeki di bumi Malaysia. Dan sampai hari ini aku pelik macam mana mereka tahu kami berlima dari Malaysia. Peliknya turun sahaja dari kereta tanpa bercakap tetapi sudah terdengar beberapa penjaja berkata,"Itu dari Malaysia!" Sangat menarik untuk disiasat! Hahahah!



Memandangkan ramai yang meminta nombor telefon Rahmat, jadi Hans letakkan nombor telefon nya dibawah untuk memudahkan anda semua berhubung dengannya melalui aplikasi Whatsapps.

Nama         :      Rahmat Sugiarto
Telefon      :      +62 821 2195 0335
Instagaram:     MAOSTRAVELTOURS_BANDUNG
Email         :      rahmatsugiarto695@gmail.com



BERSAMBUNG....... 





39 ulasan:

  1. Kalau pegi melawat suatu tempat, memang syok tu belajar pasal sejarah dia.

    BalasPadam
  2. Name homestay tu ape. N boleh x nk mntak no rahmat. Sbab saya nk g bandung

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya lupa dah nama homestay tu...kalau nak nombor rahmat boleh whatsapps saya 0175056267

      Padam
  3. Gunung berapi tu cantik gila. Hopefully one day dpt pi sana. And tak penah denga pon ada buah strawberi jodoh, u should've capture gamba. Haha.

    BalasPadam
    Balasan
    1. strawberry jodoh yang dlm gambar tu...kan ada :)

      Padam
  4. wow.. bestnye dapat melancong!!

    BalasPadam
  5. tangkuban parahun best tempatnya cuma ramai orang plus bau pun busuk tapi sejuk.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tempat pelancongan so lumrah kalau ramai..

      Bab busuk tu saya tak pasti sebab bila dekat atas tak bau sangat..

      maybe hidung dah imun sebab bau tu dah start dari bawah...

      tapi busuk sebab bau sulfur...gunung berapi...kalau bau sampah memang tak pergi lah ke sana..

      hahaha

      Padam
  6. Best kan p Bandung....akak nk p lg....hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya yang lelaki ni pun seronok..tambah lah akak sebagai wanita...syurga membeli-belah orang perempuan Malaysia tu...hahahaa...akak pergi bila?

      Padam
  7. seronoknya hans jejalan jer.. hihi. yatt xberpeluang lagi nk jalan jauh.. bak ole2 haha

    BalasPadam
  8. Hai awak. Nak tanya ada contact number Pak Rahmat tu tak? saya pun akan ke Bandung november ni, insyaAllah...

    emel : norashikinmasian@gmail.com

    BalasPadam
  9. Sy pn nk no rahmat tu ye..tlg emel kt sy norehanmohdsaat@yahoo.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya dah letak dekat entry blog :)

      Padam
  10. salam hans,
    emailkan sya contact no Rahmat... Thanz..

    omarzakkir@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam...saya dah letak di entry blog :)

      Padam
  11. Salam abang hans terima kasih sudah mempercayai perusahaan kami semoga perjalanan wisata yang teringin kebandung kami berikan kenyamanan dan kesengan dalam trip le bandung , salam dari Maostraveltours _bandung , kenyamanan dan kepuasan adalah prioritas kami

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pak,email quotation ke normaszidah@yahoo.com

      Padam
  12. Nice Blog

    Lawat Juga

    www.gieholiday.com

    BalasPadam
  13. Hai, nak tanya korang kena byr berapa utk perkhidmatan supir ni? N utk berapa hari? ;)

    BalasPadam
  14. Saya tahun depan bulan 6 nak g bandung salah beli tiket g beli bulan puasa nasib baiklah sana ber uka 5.57ptg hahahaha..last pergi 2012..hahahha tak boleh lupa kena ikut dengan org yg jual2 ni..kitorng ingatkan pemandu pelancong..last dh sampai akhir tu dia keluarkan keychain2 soh beli selagi xbeli selagi tu dia ikt 😂😂😂

    BalasPadam
  15. Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Seronoknya melancong ke bandung, dapat pergi ke tempat macam ni. Saya dulu pernah pergi ke bandung, tapi gi shopping complex je.. huhuu.. trip percuma ke Bangkok.

    BalasPadam
  16. Sy baru balik dr program pengantarabangsaan bersama pelajar daerah sy ke bukit tinggi sept lps. Sy suka review awk lbh pd jamu mata dn makan2. Review blog perempuan asyik shopping aje. Ha ha..insyallah nk ke bandong dn jakarta pulak

    BalasPadam
  17. hai salam..kami ada menyediakan ground pakej ke Medan-Lake Toba- Berastagi dengan harga yang sangat puas hati..cuma RM370/pax (min 4 dewasa) untuk 3 hari 2 malam ^_^
    berminat boleh whatsapp terus: +6012-6047593 : D
    instagram @percutianbajet

    BalasPadam
  18. Assalamualaikum..
    JOM BERCUTI KE SABAH .
    kami akan MeRealisasikan percutian anda bila berkunjung ke Sabah,
    BORNEO KINABALU TOUR & TRANSPORT SDN. BHD

    PAKEJ 3HARI 2MALAM

    01/ Hari Pertama (OVERNIGHT KUNDASANG)
    1000 : Jemput di Lapangan Terbang KKIA Terminal 1/2
    1030 : Melawat Rumah Terbalik (up side Down House) Tamparuli.
    1130 : Melawat Pekan Nabalu
    1230 : Melawat Ladang Lembu (Mini New Zealand).
    1400 : Makan Tengah hari di Kundasang.
    1600 : Check in Hotel/Homestay/Chalet (Kundasang)
    1900 : Hantar untuk Makan Malam pekan kundasang.
    *Tour Tamat*

    02/Hari Kedua (TOUR KUNDASANG & RANAU)
    0900 : Jemput dari Hotel/Homestay/Chalet
    1000 : Melawat Ikan Spa.
    1130 : Melawat Hot Spring, Canopy Walk & Air Terjun.
    1600 : Melawat Jambatan Tamparuli.
    1700 : Melawat Yayasan Sabah.
    1730 : Melawat Masjid Bandaraya Kota kinabalu.
    1800 : Melawat Signal Hills.
    1830 : Melawat pasar kraftangan (Pilipino Market).
    2000 : Check in Apartment Marina Kota kinabalu.
    *Tour Tamat*

    03/ Hari Ketiga (SAPI, MANUKAN ISLAND & AIPORT TRANSFER)
    0830 : Check Out dari Apartment Marina ke Jeti Jesselton Point.
    0900 : Menaiki bot ke pulau Sapi (aktiviti pantai & snorkelling).
    1200 : Makan tengah Hari BBQ yang disediakan.
    1245 : Menaiki bot ke pulau Manukan (aktiviti pantai & Snorkelling)
    1500 : Menaiki Bot ke jeti Jesselton Point.
    1530 : Jemput dari jeti Jesselton Point & Melawat Tanjung aru Beach.
    1700 : Transfer ke Airport KKIA T1/2
    *Tour Tamat*

    Pakej ini Termasuk :
    1). Pengangkutan Selama 3Hari 2Malam
    Van Pelancongan @ Taxi Limousine
    Pemandu
    Minyak
    Muatan Maksimum 10 Dewasa
    2). Penginapan Homestay Kundasang & Marina Apartment Kota Kinabalu
    May Homestay Kundasang (1Night)
    Marina Apartment Kota kinablu (1Night)
    3). Tiket-Tiket Masuk tempat lawatan
    Rumah Terbalik (up side down house)
    Ladang Lembu
    Hot Spring
    Ikan Spa
    4). Pulau Sapi & Manukan
    Tiket pulau Sapi
    Tiket pulau Manukan
    Insurance
    Bot
    Jaket Keselamatan
    Maks Snorkelling
    Makan Tengah Hari BBQ di Pulau Sapi.
    Untuk keterangan pakej lebih lanjut bole berhubung,
    En Roslan 0168392919 (whatsapp)
    Email : borneoukinabalutour@gmail.com

    BalasPadam
  19. Kalau saya ke sana pasti rimas atau terpengaruh juga nak membeli barang-barang yang dijual penjaja kat sana tu :)

    BalasPadam
  20. thanks for sharing, sy pegi bulan 3 ni.. hihi.. nak book pak rahmat jugak lah :)

    BalasPadam
  21. Assalamualaikum. jika hendak bercuti ke Pulau Tioman
    boleh hubungi saya abang wan atau lawati www.percutianpulautioman.blogspot.my

    BalasPadam
  22. alhamdulillah izin Alloh Kami bisa menyambung silaturahmi via blog , salam kenal bole tengok blog rahmat terima kasih . http://maostraveltoursbandung.blogspot.co.id/
    boleh tengok IG pun sila MAOSTRAVELTOURS_BANDUNG

    BalasPadam
  23. Alhamdulillah atas izin Alloh Swt , rahmat dapat bersilaturahmi dengan kawan kawan ,,,, boleh teman teman lihat blog jasa travel kami kat http://maostraveltoursbandung.blogspot.co.id/. terima kasih .
    boleh tengok juga di Instagram : MAOSTRAVELTOURS_BANDUNG .terima kasih salam hangat untuk kita semua

    BalasPadam
  24. Bagi yang ingin melancong dan bepergian ke Bandung bisa dengan menggunakan Jasa Kami dari Geulis Indonesia.

    Menyediakan Berbagai Pilihan Kendaraan seperti Avanza, Grand Livina, ELF dan Bus dengan Driver untuk mengunjungi Bandung yang indah seperti Gunung Tangkuban Perahu, Kawah Putih Ciwidey dan wisata lainnya.
    Kami Juga menyediakan Paket Wistata Bandung untuk keliling Bandung.

    Geulis Indonesia beralamatkan di Jl. Dipatiukur No. 57F Bandung
    WhatsApp 082115576876
    website : htt://geulisindonesia.com
    Email : geulis.indonesia@gmail.com

    BalasPadam
  25. Bismillah..
    Assalam / Salam sejahtera Tuan,puan,abang dan kakak.
    Perkenalkan kami team Best Tour Bandung, Kami ada menyediakan perkhidmatan
    Supir / harga pakej bercuti ke bandung.
    Pakej bercuti
    Pakej 1 = Supir,Hotel,Makanan dan tiket lawatan [Per pax]
    pakej 2 = Supir,Hotel dan makanan [per pax]
    pakej 3 = supir dan hotel [per pax]
    paket 4 = Khidmat supir sahaja [per day]

    Harga sewa Kereta per Day :
    # Suzuki APV/ Toyota Avanza/ Daihatsu Luxio/ Nissan Evalia [6-7 seat]
    Rate: IDR 350.000

    # Toyota Innova/ Kia Pergio [7-10 seat]
    Rate: IDR 550.000

    # Coaster Isuzu Elf Short [11-12 seat]
    Rate: IDR 600.000

    # Coaster Isuzu Elf Long [19 seat]
    Rate: IDR 800.000

    # Toyota Hiace Commuter [15 seat]
    Rate: IDR 850.000

    *Include : Minyak, Parking fee, Tol, Driver, Drivel meal and kereta
    *Exclue : Entrance fee ke tempat-tempat Pelancongan untuk persons dan kereta.

    Untuk tempat lawatan boleh ikut tentatif program yang sudah di sediakan atau ikut plan sendiri.
    Harga yang kami tawarkan pun boleh kira jimat sangat dan berbaloi.
    Bila berminat boleh berurusan dengan saya melalui :
    WhatsApp +6282214268400
    WhatsApp +6287825410700
    FB Syarikat : Punaza Besttour
    Fanspage : Best City Tour & Travel Bandung
    Website : http://sewakeretamurahmelancong.com/sewa_kereta

    NB : Walaupun promote saya kurang manis dalam perkataan nya, tetapi saya dan team sudah berpengalaman dalam memberikan kepuasan percutian di bandung.
    Jangan tertipu dengan kata manis perkataan, tapi percaya lah dengan kenyataan dari pengalaman kepuasan orang.
    Semoga informasi yang saya berikan dapat memudahkan urusan anda untuk bercuti ke bandung.
    Terima kasih.

    BalasPadam
  26. wah berguna banget nih informasinya.... saya lagi ingin sekali ke bandung bersama teman-teman saya...

    BalasPadam
  27. Assalamu’alaikum, salam sejahtera Tuan / Puan yang REIHAN BANDUNG TRANSPORT selalu kami rindukan atas kedatangannya Tuan /Puan ke kota kami di Bandung. Seiiring dengan kesehatan yang baik dan kesejahteraan dan yang selalu dimurahkan rizky nya Amiin…. Reihan Bandung transport hanya sekedar ingin menginfokan promosi promosi yang tersedia di Reihan, mengenai bercuti di kota kesayangan Tuan / puan yang selalu dikunjungi saat weekend. Reihan Bandung Transport menyediakan Kereta Transportasi selama bercuti di Bandung atau Jakarta.

    JOM JOM ke Bandung bersama Reihan, dijamin Muraaaah dan puas ^_^

    Kepuasan Tuan / Puan adalah kebanggaan Reihan… ;-)

    Dijamin Reihan bagi harga sangat Muraaaah dan pelayanan yang sangat baik..



    Harga Sewa Kereta ;



    Rate Kereta per Day :

    # Suzuki APV /Toyota Avanza/Daihatsu Luxio (6 seat)

    Rate: IDR 380.000 or RM 115

    # Toyota Innova / KIA Pregio (8 seat)

    Rate: IDR 520.000 or RM 157



    # Coaster Isuzu Elf Short (11 seat)

    Rate: IDR 620.000 or RM 182



    # Coaster Isuzu Elf Long (17 & 19 seat)

    Rate: IDR 840.000 or RM 242



    # Toyota Hiace commuter (12 seat)

    Rate: IDR 850.000 or RM 245



    *Masa sewa : 14 jam (8AM to 10 PM)

    *Include : Kereta,sopir,minyak,parking & Tol



    Contact Person :

    Mobile Phone : +6285723129752/+6281323761223

    WhatsApp : +6281323761223

    Email : mohdreihan98@gmail.com



    Reihan Bandung Transpor tunggu yah kedatangan Tuan / Puan ke Bandung..

    Wassalam..wr.wb..

    Nb:yang lebih mahal banyak yang lebih murah pon ada,tp kami jamin yg terbaek tetap REIHAN BANDUNG TRANSPORT (insha allah) jom jom bercuti di bandung murah jer TERIMAKASIH :)

    BalasPadam

  28. *JOM KE SABAH 2017*

    TIPS PERCUTIAN MURAH KE SABAH!!!
    Mari Bercuti Ke Sabah.... 2017

    Tel : 0129600702 / 0163751978
    Assalamualaikum Tuan Puan...
    Bercuti la ke Sabah....!!
    Kami bersedia mempermudahkan segala urusan percutian anda di sini...

    Kami menyediakan Kereta sewa pandu yang murah, baru dan berkeadaan baik..

    a) Nissan Urvan RM250 sehari
    b) Toyota Innova RM230 sehari
    c) Toyota Avanza RM170
    d) Nissan Grand Livina RM180
    e) Proton Exora RM160
    f) Produa Alza RM150
    g) Toyota Vios RM180
    h) Proton Saga Flx RM120
    i) Produa Myvi RM120
    j) Produa Viva RM100
    k) Proton Waja RM120
    l) Proton Preve RM160

    * Harga di atas adalah minimum sewa
    untuk 3 hari ke atas...
    * Penghantaran kereta percuma ke
    Airport dan tempat penginapan.
    * Kadar harga lebih rendah untuk sewa
    secara bulanan.

    Kelebihan yang anda dapat apabila megambil kereta sewa kami adalah :

    1. Pilihan Homestay dan Hotel dengan harga
    istimewa daripada kami bermula harga
    RM68 dan ke atas di Kota Kinabalu dan
    kundasang...

    2. Homestay Condominium Marina Court di pusat bandar Kota Kinabalu hanya pada harga Rm300 semalam!!!

    3. Pemandu Pelancong..
    Sekiranya anda ingin perlukan pemandu sepanjang percutian kami menyediakan pemandu berpengalaman dan mahir dengan tempat2 percutian menarik di Sabah... upah bagi pemandu kami adalah RM100 untuk 12 jam sehari...

    4. Harga istimewa ke Pulau Manukan , Sapi atau Memutik..
    Sekiranya anda memilih perkhidmatan kami, kami akan memberikan anda harga istimewa RM25.00 sahaja seorang utk tambang bot dan Percuma SET SNORKLING & life jacket ( harga utk 1 pulau sahaja).. harga tidak termasuk Jetty Fee dan Island Fee...
    Kami juga memberikan harga istimewa untuk Water Sport berikut:
    * Banana Boat RM30 (15 mnt)
    * FlyFish RM60 (15 mnt)
    * Parasailing RM55 (15 mnt)
    * Jetski RM140 (30 mnt)
    * Sea Walking RM150 (30 mnt)

    5. Harga istimewa untuk melihat Proboscis Monkey dan Fireflies... Klias Beaufort..
    Harga RM45.00 adalah termasuk tambang menaiki bot, Hi Tea dan Makan malam...

    *Screenshot iklan ini sebagai voucher Diskaun dan whatsapp ke nombor di bawah*

    Hubungi kami
    *0129600702 (Whatsapp/Call)*
    0163751978 Call


    BalasPadam

If have advertorial to publish on Blog Hans Hanis, don't hesitate to contacting me at hanis_narnia@yahoo.com